PDA

View Full Version : Y-linkki alusta


Jii-Jii
09.08.2009, 17:53
Koitin ettiä topikkeja noista, mut enhän mie niitä löytäny. Elikkä tarvittais tietoa kyseisestä ratkaisusta. Tai oikeestaan toteutus kuvia.

Eli tälläsestä alustasta.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=93&pictureid=36775

jampeli
09.08.2009, 18:16
Mun profiilissa on jotain kuvia omasta suzuki projektista. Joustoja saa ainakin helposti niin paljon kuin tykkää ,ittellä rajottaa y-linkin nivelet jotka on pienet raktorin vetovarrenpäät 10e/kpl makso pulttisalissa.
Akselit pysyy hyvin paikoillaan ja suojaa kardaaneja myös erinomaisesti.

Caddy
09.08.2009, 18:22
Tuosta korikiinnikkeestä saisiko parempia kuvia? Tämähän vaikuttaapi perin mielenkiintoiselta

jampeli
09.08.2009, 18:29
Mikä korikiinnike?

Caddy
09.08.2009, 18:29
Mikä korikiinnike?

Jollain kai tuokin käikäle kiinnitetään runkoon?

FROM
09.08.2009, 18:43
hurrien spidereissa on tollain itellä on huomattavasti vahvemmin tehty (ei ollut koneella kuvaa)

jampeli
09.08.2009, 18:49
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=901&pictureid=17057
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=901&pictureid=17063

Takana toi palkki on irrotettava että saa tiputettua jakiksen pois.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=901&pictureid=25382
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=901&pictureid=25383

Caddy
09.08.2009, 18:50
kiitosta kuvatuksesta, tuo selventi. Mitä muita etuja tässä on 4linkkiin verraten kuin helppo tehdä ja saa joustoja paaljon?

panzer
09.08.2009, 18:54
Ja mitä huonoja puolia nelilinkkiin verrattuna?

FROM
09.08.2009, 18:59
kiitosta kuvatuksesta, tuo selventi. Mitä muita etuja tässä on 4linkkiin verraten kuin helppo tehdä ja saa joustoja paaljon?

kardaani 100% suojassa

TimJus
09.08.2009, 19:00
tuol on jotain kuvii lisää
http://www.g-69.tk/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=58

omassa noi panssarit oli parasta koko systeemissä, ei tarvinnu ikinä varoa kardaaneita.


hyvin tehty 4 linkki pesee mennen tullen ton syteemin kaikessa muussa paitsi kardaanin suojauksessa ja hinnassa.

Pauli
09.08.2009, 19:38
kardaani 100% suojassa

Vain Unimogin kardaanit on 100% suojassa.
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/Pauli-taka2.jpg

Jii-Jii
09.08.2009, 20:11
Minkäs kokosia niveliä ootte yläpäässä käyttäny ja kuinkas paksusta tavarasta noi varret ootte tehny? Tarviikos akselin puolelle mitään puslia?

Repro
09.08.2009, 20:16
Ja mitä huonoja puolia nelilinkkiin verrattuna?
Suohon upotettuna toimii varmaan helvetin hyvänä ankkurina?

Olkku
09.08.2009, 21:19
Suohon upotettuna toimii varmaan helvetin hyvänä ankkurina?

Itte olen ainakin huomannu kolmilinkissä missä on se levy panssarin virkaa hoitamassa.
Että kun survoo suossa välillä takarenkaat menettävät täysin pitonsa kun levy alkaa kantamaan...

härdelli
10.08.2009, 08:21
Itse ratkaisin asian itse sorvatulla 60mm kuulalla johon sit yli jämäkkää palkkia perään asti ja sieltä sit hitsaten. Eli ei puslia ja puslia ei tarvii vaikka olis varret perästä esim. pulteilla.

härdelli
10.08.2009, 14:30
Tässä kuula.

LaaLaa
10.08.2009, 14:59
4-linkissä akselille tuleva voima käytetään eteenpäin menemiseen. 1-linkissä voimaa käytetään korin nostamiseen ja siten myös jousituksen geometria on mitä sattuu.

härdelli
10.08.2009, 15:38
4-linkissä akselille tuleva voima käytetään eteenpäin menemiseen. 1-linkissä voimaa käytetään korin nostamiseen ja siten myös jousituksen geometria on mitä sattuu.

Siks ahdot nostetaankin 3 baariin:):). Eihän y-linkki mikään hyvä ole, mut omalta osalta vetoan nimenomaan yksinkertaisuuteen. Panhard tanko lienee ainut särkyvä osa minun versiossa.

Jii-Jii
10.08.2009, 19:23
ittellä rajottaa y-linkin nivelet jotka on pienet raktorin vetovarrenpäät 10e/kpl makso pulttisalissa.

Minkä kokonen reikä tossa nivelessä on? Eli kuinka paksu tappi/pultti? Minkä vahvusta putkee noi varret on?

jampeli
10.08.2009, 19:27
Olikohan 24mm, kuitenkin siihen sopi pultti suoraan aika tiukasti. Varret on 60mm halkasija ja 4mm seinämällä, hitsattu suoraan akseliin kiinni.
Mun mielestä sitä levyä ei kannata laittaa ollenkaan ja jos kardaani vaatii lisäsuojaa niin pistää vaikka jonku putken siihen alapuolelle.

Joustaa sen 103cm renkaan alimmasta kohtaa maahan ,siihen loppuu nivelistä vara.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=901&pictureid=27302

Jii-Jii
11.08.2009, 18:28
tuol on jotain kuvii lisää
http://www.g-69.tk/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=58

omassa noi panssarit oli parasta koko systeemissä, ei tarvinnu ikinä varoa kardaaneita.


hyvin tehty 4 linkki pesee mennen tullen ton syteemin kaikessa muussa paitsi kardaanin suojauksessa ja hinnassa.

Mites olit ton akselinpään pultti kiinnityksen toteuttanu? Varmaan parempi toi pultti liitos, kun hitsata suoraan kiinni...

Jii-Jii
14.08.2009, 18:38
Pitäskö tuon yläpään nivelen olla jakolaatikon kardaanin laipan kohdalla vai??? Oisko Jampelilla laittaa sivusuunnasta kuvaa?

motörhead
14.08.2009, 21:10
Jampelin autossa on mun mielestä jousitusgeometria kohdallaan,lähes täydellinen.

jampeli
15.08.2009, 14:55
Pitäskö tuon yläpään nivelen olla jakolaatikon kardaanin laipan kohdalla vai??? Oisko Jampelilla laittaa sivusuunnasta kuvaa?

Mitä lähemmäksi kardaanin niveltä sen saa niin sen vähemmän kardaanit tarvitsevat liukua.
Mulla on n. 8cm kardaanin nivelestä alaspäin ja auton pituus suunnassa kohdakkain.
Suzukin omat kardaanin liut riittää hyvin.

Pertsi
20.12.2015, 22:20
Palautetaanpas vanhaa keskustelua pinnalle. Kardaaninsuojauksen takia tämä systeemi kiinnostaisi mutta muokattuna seuraavasti: Y-varsi kiinnitettäisiin rungon päästä kuten aikaisemminkin uniball nivelellä, akseliin putken alalaitaan kumipuslin. Pusla per reuna, eli jäisi joustavaksi toisin kuin topicin aiemmissa rakennelmissa. Tämän lisäksi akselia tuettaisiin nelilinkkityyppillä ylävarsilla. Näihin runkoon uniballit ja akselin päähän kumipuslat. Panhardin voisi näin jättää pois ja akseli pysyisi keskellä joustoissa? Onko rakenteessa joku perustava vika kun ei ole vielä tullut ainakaan palstalla vastaan samantyyppistä systeemiä?

Pertsi
20.12.2015, 22:22
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1112&pictureid=186322

Söhräsin tommosen hätäisen havainnekuvankin jos siitä joku jotain ymmärtää :D

hutikka
21.12.2015, 07:26
Eikös toi käännä akselia joustossa? Paha sanoo vasta näin ekan kahvikupillisen jälkeen :D
Kaiva vanhat tekniikka leegot esiin ja tee pienoismalli.. :D:D

Vilbo
21.12.2015, 12:46
Tuon mallisen tuennan luulisi toimivan perinteistä Y-linkkiä (panhardilla) paremmin kun pääsee mitoittamaan antisquatin sopivaksi.

JanneBlomgren
21.12.2015, 13:33
Miksi kumipuslat?

Pertsi
21.12.2015, 14:55
Miksi kumipuslat?

Lähinnä koska niitä olisi hyllyssä :D Jotenkin miellyttää myös ajatus siitä että jossain välissä olisi hieman joustavuutta eikä pelkkiä kovia niveliä. Tekisitkö pelkillä uniballeilla vai meinasitko flexjointteja tällaiseen systeemiin?

Pertsi
21.12.2015, 14:58
Eikös toi käännä akselia joustossa? Paha sanoo vasta näin ekan kahvikupillisen jälkeen :D
Kaiva vanhat tekniikka leegot esiin ja tee pienoismalli.. :D:D

Lahjoitatko leegot?:D:D

JanneBlomgren
21.12.2015, 15:09
En ainakaan kumipuslia tuohon laittaisi kun ymmärtääkseni tuo ratkaisu toimii ilman että puslan tarvitsee elää. Turhaa klappia vain tuo.

hutikka
21.12.2015, 20:38
Lahjoitatko leegot?:D:D

Voin lainata:D

BJ-40/76
21.12.2015, 23:13
Toimii noinkin, mutta tulee aikamoiset rasitukset ristiriipunnassa.
Laita nuo tukivarret keskelle akselia, tarpeeksi korkealle, niin sitten ei vääntäis akselia/kiinnikkeitä niin paljon ristiinjoustossa. (siis vastaavasti kuin rangen ylätukivarsi)

Tuon jäykän Y-tukivarsiakselin panhardin vois korvata semmoisella kahden tukivarren ja akseliin laakeroidun välikappaleen avulla (en muista nimeä...)
Siis molemmat tukivarret/panhardit toisesta päästä kiinni rungossa, ja toisesta päästä tuossa akseliin laakeroidussa kappaleessa, toinen alapuolella, ja toinen yläpuolella

JanneBlomgren
21.12.2015, 23:30
Watt- tai wattslinkki.

offroadjouni
22.12.2015, 00:05
Eipä tuossa kai mitään vikaa ole jos saat sen hyvin istumaan. Jämäkät kumipuslat tai flexjointit on paremmat kuin halvat uniballit. Wishbonen akselinpuoleisessa päässä voi käyttää kumipuslia huoletta kun se pää ei kuitenkaan tee töitä akselin ristijoustoissa.

Watt- tai wattslinkki.Watt-linkki toimii vain sivuttaistukena, kun ehdotetussa kuvassa oleva wishbone kontrolloi myös akselin kiertymistä. Watt-linkillä ei voi siis suoraan korvata wishbonea.

Pertsi
22.12.2015, 16:14
Pystyiskös tällaisen toimintaa mallintamaan millään linkkilaskurilla vai meneekö mutulla kohdilleen?:D

sull45
22.12.2015, 18:12
Omassa hj 60 oli semmoinen edessa http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6611&pictureid=174962

-Sakke-
23.12.2015, 23:06
Pistäkää kaks Y-linkkiä päällekkäin, toinen toisinpäin.
-Pystyy suojaan kartaanin hyvin.
-kun nostaa kytkintä auto lähtee eteenpäin eikä ylöspäin
-mahdollistaa reilut joustot
-ei tarvi panhardia

Eli vähä niinku 4-Linkin ja Y-linkin edut yhdistettynä... varmaan jotain huonoakin.

D_Bar
24.12.2015, 10:51
Pistäkää kaks Y-linkkiä päällekkäin, toinen toisinpäin.
-Pystyy suojaan kartaanin hyvin.
-kun nostaa kytkintä auto lähtee eteenpäin eikä ylöspäin
-mahdollistaa reilut joustot
-ei tarvi panhardia

Eli vähä niinku 4-Linkin ja Y-linkin edut yhdistettynä... varmaan jotain huonoakin.


Eikö tuollaisella rakenteella kävisi niin, että akseli joustaisi vaan suoraan ulos/sisään ja ristijousto ei olisi ollenkaan mahdollista?

JanneBlomgren
24.12.2015, 10:57
Eikö tuollaisella rakenteella kävisi niin, että akseli joustaisi vaan suoraan ulos/sisään ja ristijousto ei olisi ollenkaan mahdollista?

Ei.

D_Bar
24.12.2015, 11:23
Ei.

No niin se sitten. Täytyy varmaan etsiä kuva / video tuollaisesta, niin ymmärtää paremmin.
Päässä kun koittaa ajatella tuota rakennetta, niin en kyllä hahmota, että miten pääsee joustamaan

Tönssi
24.12.2015, 15:12
Jos oikein muistan niin taitaa olla tumpin rakentamassa homemade trial kilpurissa kyseinen päällekläinen y-linkki.

Nikuzai
24.12.2015, 23:30
No niin se sitten. Täytyy varmaan etsiä kuva / video tuollaisesta, niin ymmärtää paremmin.
Päässä kun koittaa ajatella tuota rakennetta, niin en kyllä hahmota, että miten pääsee joustamaan


Ite järkeilen niin, et se akselin päällä oleva pusla pyörähtää ja korin puolella olevan alavarren pusla pyörähtää jolloin akseli siirtyy sivulle joustossa, haittana siinä vaan on kait akselin kääntyminen joustossa

Havainnoida voi ojentamalla kädet ja yläselästä kääntymällä liikuttamalla niitä loivassa U;n muodossa ja kohdistaa katseen nyrkkien korkeudelle jossa keskipusla on, jossei katseen keskittämine onnistu ottaa vaikka paistin lastat ja laittaa lätyskät yhteen ja pitää ne keskellä katsetta
(kannattaa kattoa et on yksin ja kukaan ei näe, voi naapurit ihmetellä :D)


Eli mettään mainio mutta maantiellä äkkinäiselle vaikea ajettava kun kallistamalla mutkista ohjataan

-Sakke-
25.12.2015, 00:10
Pienoismallin joskus tein ja hyvin pelittää....
Jenkkien 4-linkkejä kattelin ja usein ylävarsien takapäät ihan vierekkäin, samoin alavarsien etupäät. Joten ajattelin että miks ei kolmio. ei o tullu toteutettua ku omat vehkeet kilpipelejä.

-Sakke-
25.12.2015, 00:17
Ite järkeilen niin, et se akselin päällä oleva pusla pyörähtää ja korin puolella olevan alavarren pusla pyörähtää jolloin akseli siirtyy sivulle joustossa, haittana siinä vaan on kait akselin kääntyminen joustossa

Havainnoida voi ojentamalla kädet ja yläselästä kääntymällä liikuttamalla niitä loivassa U;n muodossa ja kohdistaa katseen nyrkkien korkeudelle jossa keskipusla on, jossei katseen keskittämine onnistu ottaa vaikka paistin lastat ja laittaa lätyskät yhteen ja pitää ne keskellä katsetta
(kannattaa kattoa et on yksin ja kukaan ei näe, voi naapurit ihmetellä :D)


Eli mettään mainio mutta maantiellä äkkinäiselle vaikea ajettava kun kallistamalla mutkista ohjataan

Kyllä ei liity tämä venyttely mitenkään maastoauton akselin tuentaan. tähän kohtaan semmonen hymiö, että porot pysyy valjaissaan.

-Sakke-
25.12.2015, 00:27
Täälä oli rojekteissa joku proto trial vehje missä tehtiin taakse tommonen. En ny sitä löydä mutta punamusta hienosti rakennettu laite jossa valuperät.

Nikuzai
25.12.2015, 02:22
Kyllä ei liity tämä venyttely mitenkään maastoauton akselin tuentaan. tähän kohtaan semmonen hymiö, että porot pysyy valjaissaan.


Selitä itse paremmin.

pee
25.12.2015, 08:48
Vedäppä v*ttu päähän ja imeskele sisältä, sit kun sillin maku lähtee viiksien alta, niin selitä itse paremmin.


... rakentavasti sanottu, Jouluyönä ...

Nikuzai
25.12.2015, 10:05
... rakentavasti sanottu, Jouluyönä ...


Myönnetään, mut pysyn sanojeni takana ja jos kirjoittaa

Päässä kun koittaa ajatella tuota rakennetta, niin en kyllä hahmota, että miten pääsee joustamaan

Niin toi mun selitys on aika toimiva päässä ajattelemista varten

Antaahan olla jonkun aikaa toi mun kommentti ja siistin sitä pikkasen, jos näin sallinet :rolleyes:

opelman
25.12.2015, 10:47
Vähän ot:nä. Mutta saisko Y tai v linkkiä leimalle? Mitenkään?

veijon-esso
25.12.2015, 12:09
Vähän ot:nä. Mutta saisko Y tai v linkkiä leimalle? Mitenkään?

No ainakin unimogin vakio alusta menee leimasta läpi niin että heilahtaa. Ja sehän on Y-linkki tai miksikä sitä ikinä haluaa kutsuakkaan.

Itsetehtyjä varmaankin vaikea saada, ellei sit löydy valmista rakennussarjaa joka on kyseiseen automalliin tarkoitettu tms.

veijon-esso
25.12.2015, 12:10
Vedäppä v*ttu päähän ja imeskele sisältä, sit kun sillin maku lähtee viiksien alta, niin selitä itse paremmin.

Vahvaa on ollu glögit sielläpäin!
:D

-Sakke-
25.12.2015, 12:15
Jaaha, sekö selventäis sitä päässä ajettelua. Pistä tonne "tallinne" topikkiin kuva pajasta missä näitä rakentelet.

offroadjouni
25.12.2015, 12:27
Pienoismallin joskus tein ja hyvin pelittää....
Jenkkien 4-linkkejä kattelin ja usein ylävarsien takapäät ihan vierekkäin, samoin alavarsien etupäät. Joten ajattelin että miks ei kolmio. ei o tullu toteutettua ku omat vehkeet kilpipelejä.Kyllä kaksi päällekkäistä kolmiota toimii samaan tapaan kuin "double triangulated" (www.google.fi/search?q=double+triangulated+4+link&source=lnms&tbm=isch&sa=X) -4-linkki. Ja 4-linkki -laskurit toimii myös tälle kokoonpanolle. Sitten eri asia että onko siitä jotain hyötyä laittaa erillisten linkkien sijasta kolmiorakenteita... Alemmassa kolmiossa on tietysti hyvyys että se suojaa kardaania, mutta vastaavasti kerää mutaa ja suota päälle.

Ite järkeilen niin, et se akselin päällä oleva pusla pyörähtää ja korin puolella olevan alavarren pusla pyörähtää jolloin akseli siirtyy sivulle joustossa, haittana siinä vaan on kait akselin kääntyminen joustossaJotakuinkin kaikissa akselistontuentavaihtoehdoissa tulee mukana akselin kääntymistä joustojen mukana. Ei se ole yleensä mikään iso ongelma, kun maksimiristijoustoja ei yleensä tarvita katuajossa.

JanneBlomgren
25.12.2015, 12:56
Ite järkeilen niin, et se akselin päällä oleva pusla pyörähtää ja korin puolella olevan alavarren pusla pyörähtää jolloin akseli siirtyy sivulle joustossa, haittana siinä vaan on kait akselin kääntyminen joustossa

Eli mettään mainio mutta maantiellä äkkinäiselle vaikea ajettava kun kallistamalla mutkista ohjataan

Tämän verran ohjautuminen ei minua haittaa

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=223&pictureid=108410

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=223&pictureid=108409

Nikuzai
26.12.2015, 20:41
Eli mun selityksessä ollut mitään vikaa, mutta silti kettuillaan ja sit kun vastaa hiukka tiukemmin, niin heti valitetaan :D

Sitä paitti kuka sen tietää vaikka ois marjasta ollut kyse :p

Calmari
26.12.2015, 23:25
Vähän ot:nä. Mutta saisko Y tai v linkkiä leimalle? Mitenkään?
Rallityyliin leimalla lehtijousista ainakin norrat paikoillaan ?

Pertsi
27.12.2015, 12:36
Tämän verran ohjautuminen ei minua haittaa

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=223&pictureid=108410

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=223&pictureid=108409

Mitäs kaikkea tän alusta on "syönyt"?

JanneBlomgren
27.12.2015, 12:57
Takana 4-linkki tukivarret ristissä ilman panhardia.
Edessä 3-linkki panhardilla. 4-linkki kummittelee kyllä takaraivossa mutta ei meinaa mahtua.

Coiloverit muistaakseni 14"