PDA

View Full Version : Wompatti rosessi, pojalle auto. moottorin vaihto (joskus)


lepoantti
07.08.2009, 21:27
avataan tälle oikein virallinen rosessi topicci vaikka hanke ollut vireillä noin vuoden. ensiksi hankittiin tällainen sekasikiö ln46/ln65 hiluxi jossa oli jopa kilvissä virtaa. auto oli kasattu hyvistä palikoista mutta olisi vaatinut aika perusteellista remonttia, sitten ruvettiin myymään pala kerrallaan ja herkut pidettiin itsellä.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=39&pictureid=9563

sitten visiona oli että hiluxin rungolle nostetaan joku pikkuauton koppa ja eikun ajoa. sitten päätettiin että tehdäänkin hiluxista hiluxi ln110 kopilla jollainen ajautuikin pihaan. sitten päätettiin että ei me tällaista tehdäkkään, laitetaan hiivatti uunon koppi luxin rungolle, sitten sekin suunnitelma hyälttiin kun offroadjounilta tuli myyntiin lex-projektin jäljiltä sopivasti "raadeltu" läjän koppa. olisko ollut touko-kesäkuun vaihteessa kun tein helsingin retken ja hain aarteen tänne, talliin se ei heti päässyt vaan taltioin sen kaverin metsään. nyt ei enää korisuunnitelmaa vaihdeta...

eihän rojektia voi alkaa ellei ole tavarankuljetusyksikköä olemassa, sitä varten piti kasata ln110 hiluxi jota joutui vähän korjaamaan....

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=39&pictureid=36649

tänään läjän tilapäinen hylkääminen metsään päättyi ja sulloin sen pajaan.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=36650

visiot on seuraavanlaiset tän rosessin suhteen ( saas nähdä miten toteutuu ):

- perustekniikka hiluxin 2L ahdettuna ja jakiksessa 4,7 välitykset jo valmiina, tarpeet kyllä tuplajakikseen...

- akselit lujat ja luotettavat toyotan 8", eteen arb ja taakse jotakin ja rattaiksi 4,88

- täyshydraulinen ohjaus oikealla hydrauliikkapumpulla

- akselistontuenta y-linkkinä ja joka nurkkaan 14" typpitikut, tikut saatta tosin vaihtua vielä normi jousiksi tai sitten ei

- läjän koppa ja kasa putkia yhdistettynä, siis putkirunkokorikombinaatti, pyrkimys ultimaattiseen alle 2000kg keveyteen!!

pääsääntöisesti kaikki osat on jo hankittu, tiedä sitten milloin valmista tulee... kilpiä tähän ei tule ja siksi voi rosessitopicin avata!!! ja tällä ei myöskään suunnisteta eikä ajeta kilpaa, kyseessä hauskapitoharrasteajoneuvo eikä kilpa-auto joten saan rakentaa niinkuin huvittaa!!! kuvia ja juttua lisään sen mukaan kun sattuu huvittamaan ja muistaa kuvia ottaa

kivinen
08.08.2009, 06:14
tällä ei myöskään suunnisteta eikä ajeta kilpaa, kyseessä hauskapitoharrasteajoneuvo eikä kilpa-auto joten saan rakentaa niinkuin huvittaa!!!

Oikea periaate. :):):)

lepoantti
16.08.2009, 09:12
eilisellä juukan kisaturistimatkalta tuotiin kotiin "viimeinen" puuttuva osa. kuvassa näkyvä 6" iskulla läpivetävä ohjaussylinteri odottaa sovittelua akselin kupeeseen. pikaisesti paketista kaivettuna ja tutkittuna vaikutti aika asialliselta paketilta, asennus kohtalaisen helpoksi tehty kun pakettiin kuuluu kiinnityspannat ja männävarrenpäät valmiina.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=37252

lepoantti
30.08.2009, 08:17
pientä puuhastelua tapahtuu kokoajan puolivalmisteosastolla. etuperä panssaroitu ja kääntöpäät ajettu irti.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=38666

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=38667

tallissa tapahtuu....kohta ajetaan kun konetta jo mallataan, jotenkin vaikuttaa pannuhuone suhteellisen avaralle

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=39921

ja kepit asettuu nätisti paikalleen

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=39922

alustasta taitaa saada suht tasaisen kun askit ripustetaan jakiksen päätylaipasta

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=39923

lepoantti
15.09.2009, 15:55
puuhastelu etenee...auton alla ja ympärillä harrastettu tuntikausia meditointia, kavitointia ja joogalentoa jotta välttämättömien osien sijoittelu onnistuu mieleisellä ja toivotulla tavalla.

kone+vaihteisto ja etuakseli alkaa löytää paikkansa, taka-akselin osalta helpompi kun vaan vetää etusesta mitalla 2600-2700mm taaksepäin. samalla korjaantuu orkkis läjään verrattuna armottoman lyhyt akseliväli paremmaksi.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=40389

35" ämteeärrää hyväksikäyttäen mittasuhteet hahmottuu paremmin kuin mitalla, alusta tosin vielä lowrider asennossa ( tosin aika alas se on tarkoituskin jättää ). kun pistää renkaat alle sitten joskus niin etuylitystä ei jää ollenkaan
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=40388

lepoantti
24.09.2009, 18:49
"leepu" kävi pajalla rälläkän kanssa ja läjän koppa pienenee pala kerrallaan.... ja tuskin vielä tässä kaikki mitä poistuu romulavalle orkkis korista. yllättävän paljon painaa tollanen läjän ruosteinen takapää, pitää punnita kokkareet huomenna mutta veikkaisin että pelkästään noi palat 30-40kg ja siihen kaikki mitä on jo aiemmin viety...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=41042

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=41039

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=41041

Pauli
24.09.2009, 21:52
"leepu" kävi pajalla rälläkän kanssa ja läjän koppa pienenee pala kerrallaan....

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=41042


No nyt se vasta hassun näköinen on. Ottakaa siltä "leepulta" rälläkkä pois, ennenkuin mopo karkaa lopullisesti käsistä.
Kiinnitin huomiota noihin runkoputkiin takapyörien kohdalla, voisko niitä vääntää hieman lähemmäs toisiaan, kun näyttää muuten jäävän ehkä liian lähelle takapyöriä, tai sitten se vaan näyttää siltä täältä kaukaa etelästä katsottuna. :D

lepoantti
25.09.2009, 06:37
joo, tottakai "takarunko" muuttaa muotoaan tuosta, tää on vain pieni välivaihe. putket oli liian leveellä aluperin kun Jouni oli sovitellut tähän sellasia ylileveitä ja jotenkin viallisia mutkalla olevia akseleita. nää mun käyttämät tojon hevitiuti 8" on vähän kapeemmat.

mutta siinä olet Pauli oikeessa että tää on erittäin omituisen näköinen, ja jokaisella pajakäynnillä raatelua olen ihan vaan vähän jatkanut....uskon että sitten joskus lopputuotoksena on erittäin RUMA kulkine, tuskin kannattaa CV:hen lisätä mainintaa ja kuvia jalosta automuotoilijan kyvystä!!

edittinä:
punnistin eilen irti sirkkelöidyt kikkareet, aika tarkkaan 50kg poistui ruosteen runtelemaa rautaa!!!

Pauli
25.09.2009, 18:26
Jouni oli sovitellut tähän sellasia ylileveitä ja jotenkin viallisia mutkalla olevia akseleita.

lopputuotoksena on erittäin RUMA kulkine, tuskin kannattaa CV:hen lisätä mainintaa ja kuvia jalosta automuotoilijan kyvystä!!

punnistin eilen irti sirkkelöidyt kikkareet, aika tarkkaan 50kg poistui ruosteen runtelemaa rautaa!!!

Niin juu, mutta onhan se Jouni itsekin hieman leveä ja aivan viallinen.

Ei siitä mikään ruma tule, jää vaan kovin vähän maalattavaa, kun kaikki pellit lentää kuubaan.

Se ruoste jotenkin siis lihottaa, ilmankos kaikki wanhat toyotat on niin painavia.

HRD
25.09.2009, 19:32
Se ruoste jotenkin siis lihottaa, ilmankos kaikki wanhat toyotat on niin painavia. Eikös siinä niin käy, kun rautaan yhtyy viel happi yms. :D:D

lepoantti
03.01.2010, 20:27
rojekti edennyt lähinnä osien hankinnalla ja joogalentämisellä, ja olihan siinä välissä hirvijahtia ja sairaslomaa jne. ettei tässä ihan toimettomana olla oltu. mutta tänään taas rohkaistuin pajalle ja tarttumaan rohkealla asenteella rälläkkään. leepuilu jatkui... mutta nyt on läjää kevennetty aika paljon, keulassa on kyllä vielä vähän vara ottaa pois ja tuleekin otettua ettei muistuttaisi likaa läjää!!

ja nyt on paremmin tilaa ja avaruutta alkaa kutoa akseleita kiinni, näin on helpompi kun ei tartte maata kylmällä lattialla. ja joutuuhan tossa pienesti vielä muokkamaan ja jäykistämään tota kehikkoa. mutta kova on luottamus että kyllä tästä vielä hyvä hiluxi tulee!!!

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=49186

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=49185

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=49184

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=49183

Tuoppo
04.01.2010, 15:51
eniten arveluttaa tuo putki runko, että miten kestää. Joutuu varmaan aikapaljo vahvistamaan mutta se jää nähtäväks :D.

junnu78
04.01.2010, 16:03
onhan siinä tojotan tulipelti :D

apiaani
04.01.2010, 18:04
eniten arveluttaa tuo putki runko, että miten kestää. Joutuu varmaan aikapaljo vahvistamaan mutta se jää nähtäväks :D.

Kestää kestää, jos kerta tunnetusti kaistapäiset amerikaanilaisetki saa putkirunkoset autot kestämään, kyllä luulis suomalaisella maalaisjärjelläkin onnistuvan.

lepoantti
04.01.2010, 19:08
eniten arveluttaa tuo putki runko, että miten kestää. Joutuu varmaan aikapaljo vahvistamaan mutta se jää nähtäväks :D.

ei kannata olla huolissaan, kyllä runko kestää loppuun asti...nuo kuvat on hiukan harhaanjohtavia kun putkia roikkuu vähän miten sattuu. jos on pienintäkään ymmärrystä rautarakenteista niin tuollaisesta putkihimmelistä saa tehtyä helposti sellaisen että kestää, ainakin huikeat kaksällän tuottamat ponit!!

hutikka
04.01.2010, 19:42
tosta putkirungosta tulee mieleen himmeli näin joulun jälkeen:D,ei millään pahalla.mutta varmasti kestää kun huolella suunnittelee/tekee.tojotaa tossa ei taida olla kun tosiaan toi tulipelti tekniikan lisäks.itellä kanssa visiona semmonen 1/2 putkirunko hupi/safarikäyttöön:rolleyes:

Tollukka
05.01.2010, 17:33
Onhan tuossa voimansiirto-osasto tojotaa, senverran alkuperästä pitää aina olla että saa tarvittaessa pikkulaitolla museorekisteriin.

FunJam
05.01.2010, 17:45
taka-akselin osalta helpompi kun vaan vetää etusesta mitalla 2600-2700mm taaksepäin. samalla korjaantuu orkkis läjään verrattuna armottoman lyhyt akseliväli paremmaksi.



Sä oot vaan tottunut niin pitkään..
Toista se on meidän pienipippelisten seurakunnassa ;)

Tjaa muistinpa juuri , että taitaa olla mullakin Läjässä akseliväli juurikin tuossa välimaastossa...

Eskimo
05.01.2010, 20:12
Onhan tuossa voimansiirto-osasto tojotaa, senverran alkuperästä pitää aina olla että saa tarvittaessa pikkulaitolla museorekisteriin.

:D:D:D

lepoantti
05.01.2010, 21:06
kuvassa näkyvällä putkihiluxilla pääsin ottamaan pienet testit ennen joulua meidän 205 sahasuunnistuksessa. kyseinen ajokki oli perimätiedon mukaan ajautunut tuttavalle vaihtokaupoissa jostakin kainuun suunnalta. pienen testilenkin perusteella hauska oli tämäkin hiluxi, siis oikeasti hiluxi!! ja onhan kuviin joutunut myös tollukan museokatsastusta vailla oleva hiluxi...

jotenkin yllättäen sain vaikutteita tästä omaan rosessiin....ei ehkä yhtä ilmavaa ja pitemmällä akselivälillä, tää oli jotakin 2100

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=49314

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=49313

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=49312

lepoantti
28.02.2010, 18:36
tämäkin taas vähän edennyt pajaolosuhteissa kun pakkaset lauhtu että viittii mennä pajalle. mutta on tullut moneen kertaan todettua että olis ollut paljon helpompi ottaa kasa putkia ja aloittaa kokonaan TASAISELTA työpöydältä...vaan hierotaan nyt tästä kun on aloitettu, läjää on enää jäljellä tulipelti ja konepelti....

puuttuu vielä putkia ja osa saattaa vaihtaa vielä sijaintia, ja takaosa on vielä osin keksimättä mutta kyllä hiluxissa pitää olla lava.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=52826

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=52827

lepoantti
12.03.2010, 09:21
kun viimein sain käsiini hyvät orkkis tojotalaiset 7x15 vanteet niin pääsi sivupuhdetöinä aloittamaan vanteiden levittämistä sopiviin mittoihin. tää malli on kuin kehitetty tähän tarkoitukseen..


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=53325

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=53340

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=53341

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=53342

joo, kävin vielä illalla lisää askartelemassa, nyt olis ensimmäinen hitsaamista vaille ja tietysti kehät. kuvissa verrokkina 2 kpl 6x16 vannetta ja 265 levyinen coopperi

lepoantti
29.03.2010, 15:27
takapään y-linkki suunnitelmat muuttui nelilinkiksi. puolivalmisteosastolla alituisesti jotakin puuhastelua meneillään, kaikenlaisia korvakkeita ja vanteita hitsattu ja samalla tehtävien ulkoistaminen edistyy kun laitoin pojan sorvaamaan unipalleihin holkkeja.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=55691

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=55692

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=55695

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=55694

lepoantti
01.04.2010, 16:44
vanteet valmiit ja kitkaktin jo väännetty kaikki neljä vanteille ja kaikki valmista koeajoon, ei tosin wompatilla vielä mutta mattotelineessä joutunee kokeilemaan. maalarilta löytyi ihan pirteän väristä maalia ja lopputulos mielestäni loistava!!

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=55881

Jani E
01.04.2010, 18:01
paljoko tollaset unipalit kustantaa?
tuleeko tukivarret kuinka paksusta putkesta?

lepoantti
01.04.2010, 20:04
unipalleja on laadultaan niin monenlaisia, paremmat on tietysti kalliimpia. kannattaa kysellä laakerikaupoista hinnat ensin ja sit voi kysellä ralli- ja rataheebojen kaupat... kyllä näille helposti kertyy hintaa ihan liikaa.

tukivarret tulee tähän laitteeseen 42x24 ainesputkesta eli seinämää n.9mm. jenkit käyttää usein alatukivarsissa päältä 2" ja seimämä 1/4". jos nämä ei kestä niin sitten ne hajoaa!! tosin siinä vaiheessa uskon että on muuallakin ajoneuvossa havaittavissa vaurioita.

Joske
02.04.2010, 00:32
takapään y-linkki suunnitelmat muuttui nelilinkiksi. puolivalmisteosastolla alituisesti jotakin puuhastelua meneillään, kaikenlaisia korvakkeita ja vanteita hitsattu ja samalla tehtävien ulkoistaminen edistyy kun laitoin pojan sorvaamaan palleja.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=55691


Siltä tuo näyttääkin (anteeks, pakkohan se jonkun oli :D)

Mutta totta tosiaan, hienoa jälkeä :)

lepoantti
03.04.2010, 09:04
eilen oli pakko vääntää kitkat alle mattotelineeseen ja käydä pienellä koeajolla, ei tosin maastossa vielä. taajamanopeuksissa meinaa pyrkiä woblaamaan, varsinaiset siirtymänopeudet ihan ok.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=55972

Mappe
03.04.2010, 09:29
unipalleja on laadultaan niin monenlaisia, paremmat on tietysti kalliimpia. kannattaa kysellä laakerikaupoista hinnat ensin ja sit voi kysellä ralli- ja rataheebojen kaupat... kyllä näille helposti kertyy hintaa ihan liikaa.

tukivarret tulee tähän laitteeseen 42x24 ainesputkesta eli seinämää n.9mm. jenkit käyttää usein alatukivarsissa päältä 2" ja seimämä 1/4". jos nämä ei kestä niin sitten ne hajoaa!! tosin siinä vaiheessa uskon että on muuallakin ajoneuvossa havaittavissa vaurioita.

Hyvän näkönen peli pojalle tulossa! Mä kävin joskus paikallisessa teollisuuden laakerikaupassa kyselemässä noita uniball niveliä ja about samankokoset mitkä sulla tossa kuvassa makso muistaakseni 65€. Se on jo aika jäätävä hinta.

revu
03.04.2010, 21:43
paljoko tollaset unipalit kustantaa?
tuleeko tukivarret kuinka paksusta putkesta?

http://www.trail-gear.com/rod-ends-and-link-material tuolla on ainaki jotai hinta esimerkkejä uniball nivelistä.

lepoantti
11.04.2010, 19:30
tänään heppailin takapään 4-linkkejä kokeeksi paikalleen. varsien mitoitus ja sijoittelu tehty sen amebariikan poikain "piirrustuksen" mukaan joka tältäkin palstalta löytyy monesta topicista. ensimmäiset akselin "joustattelut" jätti ihan positiivisen vaikutelman, liikeradat järkevän oloisia eikä pinjonikaan tee mitään omituisia liikkeitä ja joustovarat riittä varmasti. mutta varsinainen toimivuushan selviää kenttäkokeissa hamassa tulevaisuudessa. lisää rautaa ja saumoja ja pientä muokkausta niin kyllä se tästä...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=56927

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=56928

lepoantti
18.04.2010, 08:48
muutaman pajareissun kuluessa pääsee sovittamaan typpitikkuja paikalleen taakse..ja sit pääsee eteen hahmottelemaan y-linkkiä. ekana yritin taivutella tota takakehikkoa Tollukan powertoolsilla mutta onnistuin tekemään niin hienoja kurttuja että piti kaivaa kätköistä pari tuubikäyrää, niillä kyllä tuli vähän kantikkaampi muoto mitä oli ajatuksissa. no, onneksi visualisuus ei ole kovin korkealle priorisoitu tässä laitteessa, pääasia on tekemisen jalo riemu perustuen vapaaseen tajunnan tai tajuttomuuden virtaan. terapiaprojekti ja pako todellisuudesta kuulostaa tehokkaalta!!

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=57263

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=57264

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=57265

sisua45
18.04.2010, 18:36
Hienosti näyttää auto muotoutuvan. :)

Mutta tuo pääkaaren alapää vähän mietityttää... :cool:

lepoantti
18.04.2010, 19:51
[QUOTE

Mutta tuo pääkaaren alapää vähän mietityttää... :cool:[/QUOTE]

joo, onneksi tää ei ole mikään suunnistusauto kun siellä tuntuu toi kaarijuttu kummittelevan niinkuin myrsky vesilasissa. toi pääkaaren alapää on kummitellut mua alusta saakka, jopa silloinkin kun tää kehikko oli läjän kopan sisällä. tosin siinä sen olis varmaan saanut vaikka cup-säännöt täyttäväksi laittamalla sopivan kokoinen pelti ruosteisen sisälokarin päälle jolloin kaikki olisivat olleet onnellisia....

lujempi tuosta varmaan nyt tulee kuin em. tavalla. ja nyt tuosta saa onneksi aika hyvin rakennettua parlokille tai vaikka peltiselle sisälokarille paikan ja sopivasti putkittamalla alarunkoon rakenne jäykkenee. ja muutenkin tossa takakehikossa risteilee putkea siihen malliin ennen koeajoa että rakenne pakosti on aika kankea

lepoantti
19.04.2010, 19:42
hyökättiin pojan kanssa pikku toviksi pajalle tänään, näyttää saavan enemmän aikaan kun kaksi tekee. laitoin pojan peltitöihin ja itse mallailin tikkuja paikalleen. aika hyvin näytti tikut asettuvan ekalla sovituksella, pientä hienosäätöä niin paikat on selvillä.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=57357

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=57356

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=57354

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=57352

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=57353

Tollukka
22.04.2010, 08:59
Näyttää siltä, että joutuu kohta muistelemaan kuinka noita tikkuja täytellään...

lepoantti
23.04.2010, 20:41
aikansa kun kattelee ja pyörii tekeleen ympärillä ja joskus kyselee ja jopa kuuntelee muidenkin neuvoja niin rakenne järkevöityy, jos vain itsekseen kattelee niin vähäinenkin ymmärrys jumittuu. tän illan rälläköinnin ja heppailujen jälkeen takarunko alkoi vaikuttaa järkevämmältä. täytyy käydä yhdellä verstaalla ajamassa lisää putkea sopivalla säteellä lokarin kaaria varten niin saa nekin muotoiltua uudella tavalla järkevämmin

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=57556

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=57557

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=57558

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=57559

lepoantti
20.06.2010, 17:35
kamerapuhelin hajosi keväällä ja ei tule oikeeta kameraa raahattua mukana pajalla joten ei ole kuvallista päivitystä... on tätä silti tehty pikkuhiljaa....

tänään aamulla kun pari tuntia makoilin pajan lattialla kuvitellen olevani kanto, kivi tai ajouran keskipatti niin tulin siihen tulokseen ettei tähän tule y-linkkiä eteenkään. sinällään ihan toimiva juttu ja sellainen on jo heppailtuna auton alla, talliolosuhteissa ainakin toimii ja joustaa. mutta mutta, kun en halua nostaa alustaa kuuhun asti niin kolmio jää liian alas ja olisi varmaan kiinni yhtenään. ajokorkeudessa kolmio olisi hyvin lievästi yläviistoon kohti jakolaatikkoa siten että maavaraa jäisi 39,5" renkailla n.470-500mm. onhän tuossakin tietysti ilmaa jonkun verran mutta kun se on tavallaan niin isolla alalla että se varmasti vaikeuttaa ajolinjojen valintaa. yksi "parannus" vaihtoehto olisi kone/vaihteistopaketin nostaminen sopivasti mutta sitten takakardaanin kulmat ei enää miellytä.

eli nyt on sitten vaihtoehtoina nelilinkki, rangen takapään yläkolmio ja suorat alatukivarret tyyppinen ratkaisu, kolmilinkki panhardin kera. kaikki mahtuu rakenteellisesti tekemään, vaan mikä olisi toimivin 14" ilmatikkujen kanssa?

spiderissä käytetään edessä rangetyyppistä ja oletettavasti ihan toimiva ratkaisu, itseä kiinnostaa nelilinkin kanssa lähinnä nämä kaksi vaihtoehtoa. heittäkäähän ajatuksia jos sellaisia on esittää.

-Sakke-
20.06.2010, 20:54
Elikkäs kolme pitkittäisvartta kaks alhaalla ja yks ylhäällä repsikan puoleisella sivulla sekä panhardi. Kaikki varret unipaali tyyppisillä päillä ja pitkittäisvarret jotakuinkin suoraan eteenpäin.

HRD
20.06.2010, 21:30
Jos kerran tilaa riittää, ni ite ainakin kallistuisin nelilinkin puolelle.

offroadjouni
20.06.2010, 22:27
Kolmelinkki + panhard on hyvä jos on mekaaninen ohjaus, mutta hydrauliohjauksella panhardista on vain haittaa. Jos saat nelilinkin mahtumaan niin laita sellainen.

HeikkiH
20.06.2010, 22:36
Elikkäs kolme pitkittäisvartta kaks alhaalla ja yks ylhäällä repsikan puoleisella sivulla sekä panhardi. Kaikki varret unipaali tyyppisillä päillä ja pitkittäisvarret jotakuinkin suoraan eteenpäin.

Tällaisen tekisin itsekin. Ja kalkulaattorikin löytyy mm. Piratesista (parallel 3-link).

lepoantti
21.06.2010, 09:25
ei ole mekaanista yhteyttä tulosssa ohjaukseen. pahhardtanko kyllä näillä liikeradoilla siirtelee akselia jonkun verran, vaan kyllä siellä sellanenkin tarvittaessa mahtuu olemaan kuten tälläkin hetkellä on y-linkin kanssa.

mites tossa kolmilinkissä pitää panhard olla suhteessa ylätukivarteen? siis jos ylätukivarsi on vaikka kuskin puolella kiinni niin pitääkö panhardin kiinnike olla akselissa myös samalla puolella? näin ainakin näyttäis olevan esim. TG:n setissä.

mikäs jottei rangetyyppistä yläkolmiota ei "kelpuutettu", onko siinä jotakin sellaista huonoa jota kolmilinkissä ja nelilinkissä ei ole?


tuli tuubasta vastaa tällanen http://www.youtube.com/watch?v=fEhlMm_wxmw&feature=PlayList&p=908993CF86ADFA43&playnext_from=PL&playnext=1&index=31

kuinkahan tällasessa pysyy akseli sivusuunnassa paikallaan kun tukivarret aika samansuuntaisesti ?

HeikkiH
21.06.2010, 22:13
mites tossa kolmilinkissä pitää panhard olla suhteessa ylätukivarteen? siis jos ylätukivarsi on vaikka kuskin puolella kiinni niin pitääkö panhardin kiinnike olla akselissa myös samalla puolella? näin ainakin näyttäis olevan esim. TG:n setissä.

Sinne ylemmän tukivarren puolelle se sikäli menee kätevästi että ei tarvitse korkeaa kiinnitysjalkaa tehdä erikseen panhardille. Kiinnitys about siihen ylemmän varren eteen.
Jos on hydrauliohjaus, niin sillähän ei ole väliä että kummin päin se panhardi on.

tuli tuubasta vastaa tällanen http://www.youtube.com/watch?v=fEhlMm_wxmw&feature=PlayList&p=908993CF86ADFA43&playnext_from=PL&playnext=1&index=31

kuinkahan tällasessa pysyy akseli sivusuunnassa paikallaan kun tukivarret aika samansuuntaisesti ?

Kyllähän tuossa näyttää nuo punaiset varret olevan rungon puolella kapeammalla verrattuna akselin puoleen. Näyttää olevan kuitenkin sen verran mieto kulma, että miten hyvin sitten oikeasti tukee sivuttain?

lepoantti
22.06.2010, 07:21
Kyllähän tuossa näyttää nuo punaiset varret olevan rungon puolella kapeammalla verrattuna akselin puoleen. Näyttää olevan kuitenkin sen verran mieto kulma, että miten hyvin sitten oikeasti tukee sivuttain?

juu, niin on ylävarret kapeemalla mutta kuten mainitsin niin melkoinen yhdensuuntaisuus epäilyttää. sitähän ei tiedä että onko tää tuubapätkä vaan jonkun virtuaaliheebon mallinnus joka on tehty piirto-ohjelmalla? sinällään ihan mielenkiintoinen versio jos olisi oikeesti toimiva, koska tällaisena sen saisi parhaiten mahtumaan mun tapauksessa.

no, täytyy tehdä muita juttuja ja unohtaa etuakseli toviksi. sittenkun unipallilähetys saapuu niin pitää tehdä korvakkeita repullinen ja alkaa "livenä" kokeilemaan erilaisia versioita ja ravistella akselia että millaiset liikeradat mikäkin malli sallii.

lepoantti
30.06.2010, 13:45
nyt on ollut kamerakin pajalla mukana muutaman kerran...

y-linkki ja syy miksi se ei ikinä päätynyt käyttöön. olisi pitänyt tehdä hiluximainen kantotutka ja muutenkin juttu näytti siltä että ei kiitos.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=62792

no, sitten tuli pallit ja pääsi kokeilemaan 3-linkkiä. hk-putki tukivarret osoitti että tääkin systeemi vois toimia, tai ainakin tällä mennään toistaiseksi. sit jos tuulen suunta vaihtuu niin voihan tääkin muuttua. mutta näin mahtuu kaik romut paikalleen ja pinjonikaan ei tee villejä liikkeitä, ja panhardin "rajoitteet" ei niin haittaa kun on letkuohjaus.

nyt sitten jossakin vaiheessa vähän tanakampia korvakkeita, panhardin kääntö toisin päin ja muutama muu pikku juttu

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=62793

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=62794

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=62795

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=62812

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=62810

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=62813

lepoantti
13.03.2011, 21:42
nyt hyvää ajavietettä tarjolla eli osina tai kokonaisena tai jollakin kokoonpanolla myynnissä

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=749147#post749147

lepoantti
25.04.2011, 19:07
tuli blazeri haettua jossa oli "jokkispeltien" piilossa 350 V-8 mjoottori, sit kun aikansa rälläköi ja poistaa ylimääräisiä osia niin saa moottorin näkyviin ja tulevat huoltotoimenpiteet helpottui. samallatuli tehtyä pari muutakin pikkujuttua ja tänään ekalle koeajolle muuan sorakuopalle. varsin hämmästyttävä spektaakkeli, tähdet ja kuu ja maan vetovoima oli balanssissa tänään!! ei olis näin äkkiseltään uskonut että moinen on mahdollista, ei keittänyt, käynnistyi ja pysyi käynnissä, liikkui omin voimin ja muuta ihmeellistä ja täysin odottamatonta.

auto ajamalla traileriin ja ajamalla pois kotipihassa, ja reilut tunti ajeltiin nätisti ja ihmeteltiin tällaista amerikan tekniikkaa. kerran vaan meinasi johdot sulaa ja kerran rinnettä alas tullessa tomaatin öljytikun juuresta ruikkasi öljyä koneen päälle kun oli vähän huonosti tökätty paikelleen. kyllä tällaista voi ainakin vielä toistaiseksi ajatella laittavansa putkihiluxiin.....

ja jos jollakin on tällaisen takakatolle tarvetta niin saa varsin edullisesti, ihan ehjän oloinen ja näköinen.....

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=79244

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=79245

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=79246

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2032&pictureid=79243

FinnDRZ
25.04.2011, 20:47
Joko sä per..le sen rais..sit :(
"jokkispeltien".. kesäsunnuntaisin kirkkoon ajettu, ja nyt uhrataan offroad -alttarille :)

lepoantti
26.04.2011, 06:20
eikun pientä kevennystä ja viilennystä kun oli niin lämmintä. työkaverit "ihasteli" tätä mun uutta hankintaa ja kyseli että mistä sä aina löydät näin siistejä pelejä. kerroin että tää on ollu sokealla tai huono näköisellä jossakin tiettömällä alueella, ja silti yritetty ajaa ja jälki sen mukaista.... eikös jotakin menny oikein?

ei vaan kyllä tässä oli moottoriin pääsy ensisijainen syy peltien poistoon, koppi on niin epätoivoisen iso että ei riitä perinteiset autonasentajan eteenpäin taittuvat polvet. ja saattaa tästä lähteä vielä ovetkin vaikka ovat niin hyvät....