P-KR#1
06.08.2009, 21:19
Tuossa keväällä takaisin Suomeen muuttaessani mukanani tuli myös -99 mallinen Cherokee Sport 4.0 koneella ja tomaatilla.
Kun sen nyt vihdoin sain kotimaan kilpiin niin ajattelin että laitellaan tänne muutama kuva rojektista. Tarkoituksena olisi pysyä melko maltillisena, mutta ainakin puskureita, panssarointia ja perien päivitystä olisi luvassa. Toivottavasti aiemmin kuin myöhemmin, se kuitenkin riippuu tuosta finanssipolitiikasta.
En tähän hätään löytänyt aloituskuvaa mistään, mutta jos sen koneeltani löydän niin lisään myöhemmin.
Auton takajouset olivat aivan loppu ja muutenkin piti saada päivitystä jousitukseen ja renkaisiin ennen maahantuontikatsastusta.
Kun en hölmö ollut tuonnut korotus-sarjaa samassakontissa kun autokin enkä löytänyt mieleisiäni systeemeitä sopuhintaan niin piti ruveta soveltamaan.
Kaverini on laitellut ilmajousia muutamiin autoihin ja se ajatus alkoi kuulostaa hyvältä. Ensin oli tarkoitus laittaa vain yksi pussi banjonpäälle, lehtijousien toimiessa "tukivarsina", mutta aikamme mittailtuamme se ei olisi toiminut mielestämme yhtähyvin ja sovittaminen olisi ollut vaikeampaa.
Soitto Timolle Off Road Tarvikkeeseen auttoi etupään ongelmaan. Hyllystä löytyi Dobinsonin korotus jouset LJ Tojoon jotka pitäisi käydä Cherokeehen. Ja pidemmät Dobinsonin iskarit tilattiin eteen ja taakse.
Sitten vaan purkamaan jousitusta.
http://i19.photobucket.com/albums/b175/acpd242/P6260043.jpg
Kun etujouset saatiin irti ja ruvettiin mittailemaan, niin huomattiin että Dobinsonin jousen alapää istui melkohyvin Jeeppiin, mutta yläpään silmä oli huomattavasti suurempi.
http://i19.photobucket.com/albums/b175/acpd242/P6260048.jpg
Sitten piti vähän mittailla ja miettiä, jonka jälkeen hetkeksi sorvin ja migin ääreen. Sitten syntyi isompi yläpään kiinnityspiste sille jouselle ja siellä se nyt asustaa.
http://i19.photobucket.com/albums/b175/acpd242/P6270050.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b175/acpd242/P6270049.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b175/acpd242/P6270051.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b175/acpd242/P6270052.jpg
Kuoleutunuiden takajousien kanssa näytti siltä että jeeppi keulisi.
Sen jälkeen päästiin takapään pariin.
Takapään homma olkoi mittailulla ja meittimisellä jota tuli tehtyö niin paljon että ei olisi tuntipalkoille päässyt.
Ensimmäisenä piti löytää ilmapusseille sopivapaikka ja sitten ruveta suunnittelemaan kiinnikkeitä ja tukirakenteita.
Romuläjästä löytyi sopivankokoinen jämerä U-palkki joka toimi tukena ja pussien yläpäänkiinnikkeiden kiinnityspisteenä.
http://i19.photobucket.com/albums/b175/acpd242/P6280058.jpg
Sitten taas mittailtiin ja mietittiin mitä tehdään, sekä soviteltiin ilmapusseja paikoilleen.
http://i19.photobucket.com/albums/b175/acpd242/P6280055.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b175/acpd242/P6290061.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b175/acpd242/P6280056.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b175/acpd242/P6280057.jpg
Sen jälkeen ruvettiin mittailemaan ja miettimään ilmapussien alapään kiinnitystä. Alapään kiinnikkeet tehtiin U-pokatusta 3mm (jos muistan oikein) pellistä jota boxaamalla ja ylimääräisellä tuennalla oli omiaan sinne.
http://i19.photobucket.com/albums/b175/acpd242/P6280060.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b175/acpd242/P6290062.jpg
Senjälkeen ruvettiin sovittelemaan taka iskareita jotka eivät tuntuneet millään ilveellä sopivan sinne ja vihdoin viimein hylättiin pidemmät Dobinsonit tilapäisesti ja laitettiin alle vuosikausia hyllyssäpyörineet Rancho 5000 iskarit ja tehtiin niille uudet kiinnikkeet. Vasemmanpuolen alakiinnike piti kääntää toisinpäin kun ilmapussi oli nyt sen paikalla.
Yläkiinnikkeet tehtiin uudestaan ja ne kiinnittyivät ilmapussien tukipalkkiin.
Pariviikkoa myöhemmin tulivat renkaat Englannista jotka olivat Kumho KL71 32x11,5-15 ja sopivat vakiovanteiden kanssa pyörimään hyvin vakio levikkeiden sisällä. Rajoitin tappeja piti kylläkin säätää kun renkaat ottivat kiinni alatukivarsiin.
http://i19.photobucket.com/albums/b175/acpd242/P7160079.jpg
235/75-15
http://i19.photobucket.com/albums/b175/acpd242/P7160080.jpg
32x11,5-15
Noissa kuvissa perä ei ole oikeassa korkeudessa kun ilmapusseissa ei ollut tarpeeksi ilmaa.
Siitä ei ole tietoa mitenpaljon tuota korotusta oikein tuli, kun en muistanut mitata mikä se vakio korkeus oikein oli, mutta ihan hyvin nuo uudet renkaat on sopineet sinne eivätkä hajoittaneet paikkoja viimeviikonloppuna Kulmakorvessakaan.
Tässä projektissa auttoivat suuresti Kone ja Metalli Eronen, sekä Agrihuolto Niemeläinen joten suuri kiitos heille.
Kun sen nyt vihdoin sain kotimaan kilpiin niin ajattelin että laitellaan tänne muutama kuva rojektista. Tarkoituksena olisi pysyä melko maltillisena, mutta ainakin puskureita, panssarointia ja perien päivitystä olisi luvassa. Toivottavasti aiemmin kuin myöhemmin, se kuitenkin riippuu tuosta finanssipolitiikasta.
En tähän hätään löytänyt aloituskuvaa mistään, mutta jos sen koneeltani löydän niin lisään myöhemmin.
Auton takajouset olivat aivan loppu ja muutenkin piti saada päivitystä jousitukseen ja renkaisiin ennen maahantuontikatsastusta.
Kun en hölmö ollut tuonnut korotus-sarjaa samassakontissa kun autokin enkä löytänyt mieleisiäni systeemeitä sopuhintaan niin piti ruveta soveltamaan.
Kaverini on laitellut ilmajousia muutamiin autoihin ja se ajatus alkoi kuulostaa hyvältä. Ensin oli tarkoitus laittaa vain yksi pussi banjonpäälle, lehtijousien toimiessa "tukivarsina", mutta aikamme mittailtuamme se ei olisi toiminut mielestämme yhtähyvin ja sovittaminen olisi ollut vaikeampaa.
Soitto Timolle Off Road Tarvikkeeseen auttoi etupään ongelmaan. Hyllystä löytyi Dobinsonin korotus jouset LJ Tojoon jotka pitäisi käydä Cherokeehen. Ja pidemmät Dobinsonin iskarit tilattiin eteen ja taakse.
Sitten vaan purkamaan jousitusta.
http://i19.photobucket.com/albums/b175/acpd242/P6260043.jpg
Kun etujouset saatiin irti ja ruvettiin mittailemaan, niin huomattiin että Dobinsonin jousen alapää istui melkohyvin Jeeppiin, mutta yläpään silmä oli huomattavasti suurempi.
http://i19.photobucket.com/albums/b175/acpd242/P6260048.jpg
Sitten piti vähän mittailla ja miettiä, jonka jälkeen hetkeksi sorvin ja migin ääreen. Sitten syntyi isompi yläpään kiinnityspiste sille jouselle ja siellä se nyt asustaa.
http://i19.photobucket.com/albums/b175/acpd242/P6270050.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b175/acpd242/P6270049.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b175/acpd242/P6270051.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b175/acpd242/P6270052.jpg
Kuoleutunuiden takajousien kanssa näytti siltä että jeeppi keulisi.
Sen jälkeen päästiin takapään pariin.
Takapään homma olkoi mittailulla ja meittimisellä jota tuli tehtyö niin paljon että ei olisi tuntipalkoille päässyt.
Ensimmäisenä piti löytää ilmapusseille sopivapaikka ja sitten ruveta suunnittelemaan kiinnikkeitä ja tukirakenteita.
Romuläjästä löytyi sopivankokoinen jämerä U-palkki joka toimi tukena ja pussien yläpäänkiinnikkeiden kiinnityspisteenä.
http://i19.photobucket.com/albums/b175/acpd242/P6280058.jpg
Sitten taas mittailtiin ja mietittiin mitä tehdään, sekä soviteltiin ilmapusseja paikoilleen.
http://i19.photobucket.com/albums/b175/acpd242/P6280055.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b175/acpd242/P6290061.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b175/acpd242/P6280056.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b175/acpd242/P6280057.jpg
Sen jälkeen ruvettiin mittailemaan ja miettimään ilmapussien alapään kiinnitystä. Alapään kiinnikkeet tehtiin U-pokatusta 3mm (jos muistan oikein) pellistä jota boxaamalla ja ylimääräisellä tuennalla oli omiaan sinne.
http://i19.photobucket.com/albums/b175/acpd242/P6280060.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b175/acpd242/P6290062.jpg
Senjälkeen ruvettiin sovittelemaan taka iskareita jotka eivät tuntuneet millään ilveellä sopivan sinne ja vihdoin viimein hylättiin pidemmät Dobinsonit tilapäisesti ja laitettiin alle vuosikausia hyllyssäpyörineet Rancho 5000 iskarit ja tehtiin niille uudet kiinnikkeet. Vasemmanpuolen alakiinnike piti kääntää toisinpäin kun ilmapussi oli nyt sen paikalla.
Yläkiinnikkeet tehtiin uudestaan ja ne kiinnittyivät ilmapussien tukipalkkiin.
Pariviikkoa myöhemmin tulivat renkaat Englannista jotka olivat Kumho KL71 32x11,5-15 ja sopivat vakiovanteiden kanssa pyörimään hyvin vakio levikkeiden sisällä. Rajoitin tappeja piti kylläkin säätää kun renkaat ottivat kiinni alatukivarsiin.
http://i19.photobucket.com/albums/b175/acpd242/P7160079.jpg
235/75-15
http://i19.photobucket.com/albums/b175/acpd242/P7160080.jpg
32x11,5-15
Noissa kuvissa perä ei ole oikeassa korkeudessa kun ilmapusseissa ei ollut tarpeeksi ilmaa.
Siitä ei ole tietoa mitenpaljon tuota korotusta oikein tuli, kun en muistanut mitata mikä se vakio korkeus oikein oli, mutta ihan hyvin nuo uudet renkaat on sopineet sinne eivätkä hajoittaneet paikkoja viimeviikonloppuna Kulmakorvessakaan.
Tässä projektissa auttoivat suuresti Kone ja Metalli Eronen, sekä Agrihuolto Niemeläinen joten suuri kiitos heille.