View Full Version : paineilmalukko
romurauta
03.08.2009, 15:03
ajattelin laittaa omaan autoon taka-akselille paineilma lukon tulevaisuudessa.niitä arb merkkisiä ja tml...onko muitakin...? tml tuntuu olevan ainakin halvempi kuin arb. onko se arb hintansa väärti eli onko se kestävämpi ja riittääkö jos laittaa sen tml.mitä niissä on eroja:hyvää/huonoa
Arb kestää varmasti, TML:stä ei oo henk.koht kokemusta.
VOLIATTI
06.08.2009, 19:06
arb... viisitoistavuotta 36x12.5x15 renkailla kilpaa ja yhdet etu perän rattaat :)
moni kehuu tmllää, mielummin maksan arbista kuin tmlästä
jos et kisaa osta torsen palalukko.. toimii kun osaa käyttää
jos et kisaa osta torsen palalukko.. toimii kun osaa käyttää
Minkälainen keksintö tuo sitten on?Kummankin kyllä erillisinä lukkoina hahmotan...
Rekisteröimätön
07.08.2009, 06:25
Miksi taakse?
Jos mulla vain yksi kytkettävä lukko, niin laittaisin sen eteen.
-sami-
soitin offi tarvikkeelle sanovat että ovat myyneet enemmän noita tml:lukkoja,
eikä ole yhtään tullu takas.
onhan se huomattavasti halvempi.
niin ja mites se palalukko pelaa itellä ei hajuukaan.
romurauta
20.08.2009, 17:01
tuntuu olevan kummallekin kannattajansa.osa sanoo ettei ole takuita tml.stä kun se on halpa.arppia kukaan ei ole saanut rikki.kukaan ei ole kylläkään myöskään tunnustanut tml.n menneen rikki.jos ostaisin sitten tulevaisuudessa kuitenkin sen tml.n edullisuuden vuoksi.saisinhan niitä lähes kummallekin akselille arpin hinnalla.no ei nyt ihan mutta kuitenkin.
kuinka muuten on sitten asian kanssa jos kuitenkin se hajoaa.onko niillä minkälainen takuu kun osalla on hajonnut vetoniveliä niin kuulemma niitä on vaihdettu takuuseen???
joku kysyi miksi laittaisin sen taakse.no laittaisin sen taakse siksi että jostain tarvitsee aloittaa kun lukkoja ei ole ollenkaan.eteen aion laittaa sen myös mutta samapa se nyt on että missä järjestyksessä.
kertokaas nyt kuka on saanut paineilmalukon rikki ja missä tilanteessa!!!!!!...ja minkämerkkinen oli kyseessä
kyllä arbinkin rikki saa.
Minä en käsitä miksi joku edes haaveilee yhden lukon asentamista eteen ja jättää takapää vapaaksi.
Kyllähän siitä on enemmän apuja takana ja samalla säästyy murroksia kun ei sitä etupäätä saa lukkoon.
Takalukko saa olla pahoissa maastoissa kiinni koko aika mutta etulukko ei kun kosla ei käänny mihinkään.
Mielipiteitä on monia ja etulukon eduista takalukkoon nähden on keskusteltu ennenkin. Jokainen laittakoon lukot niinku haluaa, vinssillä sitte loput :)
Miksi taakse?
Jos mulla vain yksi kytkettävä lukko, niin laittaisin sen eteen.
-sami-
Niinpä... Näin tekisin myös...
Minä en käsitä miksi joku edes haaveilee yhden lukon asentamista eteen ja jättää takapää vapaaksi.
Kyllähän siitä on enemmän apuja takana ja samalla säästyy murroksia kun ei sitä etupäätä saa lukkoon.
Takalukko saa olla pahoissa maastoissa kiinni koko aika mutta etulukko ei kun kosla ei käänny mihinkään.
Aikasta samaa mieltä kans täs asias, on tullu kyllä sen verran monta hj:n murrosta vaihdettua ku ei malta pitää näppejä eros etulukon kahvasta :)
Ehkä edullisin ja safarikäytös riittävä ratkasu on ku ottaa molemmat etu-että takamurikan irti ja laittaa sen kitkanmurikan takaa eteen (jos semmonen on) ja avoimen perään minkä laitat taakse niin investoi Lock Rightin palalukon.. maksaa apaut 350-380e toi ratkasu..
Jos itsellä olisi varaa vain yhteen kytkettäväänlukkoon niin laittaisin sen eteen ja taakse vaikka kemppi jos ei olisi muuhun vara.
Etu vai taka, siitä on keskusteltu ennenkin aika pontevasti. Haku löytää esim. seuraavat:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=2206
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=2204
romurauta
20.08.2009, 21:35
niin...tällä hetkellähän minulla ei ole minkäänlaisia lukkoja ja taakse nyt täytyy saada lukko.oli se sitten tyypiltään minkälainen tahansa.kemppiä en sinne kuitenkaan tarjoa.se paineilmatoiminen lukko on siis vain yksi vaihtoehto ja eteen kaavailen lukkoa myös tulevaisuudessa jos varat antaa myöten.kyllähän se varmasti parantaa etenemistä jos vedon saa joka pyörälle.
en ole vielä perehtynyt mitä kaikkia lukkovaihtoehtoja on tarjolla ja mihin hintaan.se paineilma toiminen houkuttelisi kun sitä olisi niin näppärä käyttää.
kuuleman mukaan monella on nivelet paukkuneet etupäästä kun on lukko päällä.eikös sinne ole mahdollista laittaa kerralla sellaisia niveliä mitkä kestää...
Mitä murroksien hajoamiseen tulee niin kannattais laittaa kerralla cromolonkkarit.. onkohan niitä hajonnu suomessa/maailmalla?
romurauta
20.08.2009, 22:38
Mitä murroksien hajoamiseen tulee niin kannattais laittaa kerralla cromolonkkarit.. onkohan niitä hajonnu suomessa/maailmalla?
niistä juuri tänään soittelinkin kun kuuleman mukaan olisivat sen verran kestävämmät että voisivat kestää jopa useita vuosia vaikka saakai nekin rikki jos haluaa.niin...eli kuka on hajottanut cromo niveliä?:)
sikäli edullinen hankinta jos ne kestää jos on jo takuuvarmaa tietoa että muut ei tule kestämään kovaa kiskotusta.parempi ostaa yksi kallis kuin useita hiukan halvempia
valtatie
21.08.2009, 07:18
Ite oon ajatellu että ne nivelet olis ikäänkuin sulakkeena. Helpot vaihtaa luonnossa ja suht edullisia. Toyotan omat kestänyt hyvin. Pari niveltä tehnyt erilailla hajonneista ja nekin on toimineet. Etulukko päällä ei kannata käännellä rattia eikä polettaa raivona. Hiekka rinteessä jos on kivi mistä toinen puoli saa pitoa niin varmasti napsahtaa.
Rekisteröimätön
21.08.2009, 13:13
Tästä aiheesta pitäis piirtää sellainen 3d-tasokuva niinku irmsherin ruiskunohjauksesta on olemassa. Piirtäisin jos osaisin.
Vasemmassa yläkulmassa joulukuusen haku omalta maalta sumuisen, lumettoman metsäautotien varrelta ja oikeassa alakulmassa vahingossa käsiin jääneen ydinjätekapselin siirto peräpellon vieressä olevan pahan kalliolouhun takaiseen pohjattomaan suolompoloon poliisiauton sireenin jo kuuluessa.
Niitä tarpeita on vaan niin paljon ja jollain lailla aina tekee oikein kun jostain alottaa. Ajotyylistä se riippuu, joku saa rikki aina, joku ei riko koskaan. Varova mutta taitava saa yleisen ihailun ja näyttävästi särkevä saa suulaimpien hurraat ja toisten myhäilevän naurun. Elämyksiä tarjoavat molemmat.
Hyvänä vinkkinä voi tsekkailla suunnistuskisojen voittajia ja heidän rakennusprojektejaan. Niistä pääsee jonkinmoiseen alkuun josta voi sitten jatkaa eteenpäin ilman, että tarvii kaikki jutut kokeilla ite. Mutta siihen ei tietty pidä jäädä, silloinhan ei kehitystä tapahdu. Paremmin ja halvemmalla kun tekee ja välttää ne virheet joita pioneerit joutuu aina tekemään kun valmista tietoa ei vielä löydy. Tällai vaan ei kukaan tervekätinen tee.
Joitain pointteja:
Kemppi hyvä ja halpa mutta joitain steppiaskeleita ja pari lennokasta kuperkeikkaa kannattaa katsurien iloksi harjoitella jos meinaa katsastaa.
Jos tarvitsee lukkoa pääasiassa peruutellessaan vastamäkeen se on hyvä olla etuakselilla. Murrosnivelet vaan on kovilla.
Murrosnivelet voi vaihtaa vähän kovempiin ja sitten kannattaa vaihtaa vetarit kanssa. Ennenpitkää on aika tasainen paketti joka sitten voi hajota mistä vaan.
Jokatapauksessa aina puuttuu jotain. Yleensä keveys ja kapeus loppuvaiheessa.
C.rok
ARBin ja kiinan lukon vertailu: http://www.youtube.com/watch?v=ewt7f-h8Wn4.
ARBin ja kiinan lukon vertailu: http://www.youtube.com/watch?v=ewt7f-h8Wn4.
Toki ARB:n tekemä video eli oma lehmä kovasti ojassa.
Mitä tuon Kiinan paskan kanssa ollut tekemisissä niin onhan niissä paljon laatuvaihtelua. Saattaa saada hyvinkin sen arbn veroisen mutta myös paljon huonomman jos karkaisu on mennyt persiilleen. Kun puhutaan suorasta kopiosta niin erohan on juuri karkaisussa.
Tällä hetkellä taitaa olla Suomen mantereella noin 200€ hintaeroa kiinan lukon ja arbn välillä. Sillä hintaerolla en kyllä itse kiinalaista edes haaveilisi. Jos kahden arbn hinnalla saisi 3-4 kinkkiä niin silloin voisin harkita.
Ei pitäisi olla kiinan diilereille ylitsepääsemätön vaatimus. Sen kinkin taitaa saada parilla sadalla dollarilla paikanpäältä.
Toki kaikki kunnia kiinalaisen kaman diilaajille. Ei ne kontit ilman kulje ja jostainhan ne hankintareissut on kustannettava.
Suomen myyntivoluumeilla tahtoo jäädä vaan yksikköä kohden niitä hankintakuluja (vaiko katetta?) vähän liikaa.
Sorry, män vähän OT:n puolelle mutta masentaa kun loma loppuu :(
onhan tuossa sinänsä selvä ero, toinen koneistettu ja toinen valettu
katoinko oikein että n 5k jalkapaunaa eroa väännössä vetari vs kiinanpojan lukko, joka pääsee selvästikkin hyppään hampaat yli??
ja toitsun 8" perästä mahtaaa välitys hajota eka?
tai murros?
Tuotahan en tiennytkään vielä että noissa kiinanvehkeissä on valetut osat :O... no, ei kyllä vaikuta mun aamuheräämisiin kun turvauduin jälleen kerran alkuperäisiin, ja tilasin viime viikolla arbit.
onhan tuossa sinänsä selvä ero, toinen koneistettu ja toinen valettu
siis ainakin tuossa vilimissä näytti valuosalta.. :confused: ainakin mulla kyllä näky niin huonosti että pikku varauksen otan tohon..
Toki ARB:n tekemä video eli oma lehmä kovasti ojassa.
Mitä tuon Kiinan paskan kanssa ollut tekemisissä niin onhan niissä paljon laatuvaihtelua. Saattaa saada hyvinkin sen arbn veroisen mutta myös paljon huonomman jos karkaisu on mennyt persiilleen. Kun puhutaan suorasta kopiosta niin erohan on juuri karkaisussa.
Tällä hetkellä taitaa olla Suomen mantereella noin 200€ hintaeroa kiinan lukon ja arbn välillä. Sillä hintaerolla en kyllä itse kiinalaista edes haaveilisi. Jos kahden arbn hinnalla saisi 3-4 kinkkiä niin silloin voisin harkita.
Ei pitäisi olla kiinan diilereille ylitsepääsemätön vaatimus. Sen kinkin taitaa saada parilla sadalla dollarilla paikanpäältä.
Toki kaikki kunnia kiinalaisen kaman diilaajille. Ei ne kontit ilman kulje ja jostainhan ne hankintareissut on kustannettava.
Suomen myyntivoluumeilla tahtoo jäädä vaan yksikköä kohden niitä hankintakuluja (vaiko katetta?) vähän liikaa.
Sorry, män vähän OT:n puolelle mutta masentaa kun loma loppuu :(
onhan arbin lukoissa myös hinta eroa kun kattoo ulkomailla esim saa 800dollarii eli 535euro semmost mikä täällä offivarusteella maksaa1050euro.. lipposella juukalla sitten 100e halvempi,onkohna sinne halvempi saada osia kun hesaan :D
en oikein usko että rahti noin kallis,sitten kun täällä aina saa odottaa vuoden päivät kun saiturit kerää kontillisen että tulis mukamas halvemmaksi..
saa kyllä ihan lentorahtina tänne parissa päiväss eikä rahti ole päätä huimaava,kun on tottunut matkahuollon hintoihin..
suomen kauppiailla on nimenomaan se KATE reilusti,esim us.homoparts voi olla 90%kate.. suomessa ei mitään rajaa veroissa eikä missään muussa..
ei pitäs ikinä edes katsoo esim ebay hintaa ei halua ostaa mitään osia silloin suomest..jos omistaisin luottokortin tilaisin aina kaikki sieltä.. mukavasti sitten
siis ainakin tuossa vilimissä näytti valuosalta.. :confused: ainakin mulla kyllä näky niin huonosti että pikku varauksen otan tohon..
Kyllä tuossa kiinan arbissa oli rattaat ihan selvästi valua kun taas aidossa arbissa näky olevan ihan koneistetut rattaat...
no, montako kiinalukkoa on jo rikottu, ja montako arppia on katkonu vetreita?
Lauri-poika
18.11.2009, 22:08
Pitäis tietty jättää nää spekulaatiot niille kone-metalli insseille, mutku se on niin kivvaa. Eli onko se Arpin käikäle koneistettu mittoihin sen valun jälkeen ja onko sen kiinalaisen osien pinta valun vai muottiin taonnan jäliltä? Ja kun niissä teräksissä on kuitenkin eroa. Eli kun niistä Cromo-murroksista vouhkasemma täällä ni sama raaka-aine ero se on sielä lukossaki. Itellä on taka lukko rikki. Joutuu sen nappulan käyvä nostamassa sisä kautta ylös että aukeaa ovi. Vaikka en kyllä oo nähny vielä yhtään 1990 vm. Discoa jossa takaoven lukitus ois toiminu. ANTEEKSI.