View Full Version : Haaveista totta HJ alla...
romurauta
02.08.2009, 20:45
no niin.nyt on poika saatu kotiin ja jonkun aikaa sillä keritty ajellakin.onhan siinä tietysti monenlaista laittamista varsinkin jos sen meinaa kilvissä pitää mutta sitähän varten nämä kalliit harrastukset on keksitty ettei aika kävisi pitkäksi.myyjä kehui että sitä on joskus "AJATUKSELLA" tehty... on muuten tainnut ajatus karata jonnekin kun katselee autoa tarkemmin :) Katsotaan nyt kuinka oma mieli jaksaa loistaa tätä laitellessa :rolleyes:
Tällä hetkellä alla on 33x12,5x15 renkulit ja pellin alle on tökätty jokin turpo moottori.kaiketi se on siitä HJ61 mallista. Sen verran on aloitettu parantamaan näitä maasto-ominaisuuksia että ensi viikolla alle tulee isommat renkaat.katsotaan sitten miten jatketaan
Kuvia koitan laittaa heti kun opettelen sen
Noita "Ajatuksella" tehtyjä nähty ennenkin. Yks kaveri kehui olevansa suorastaan ammattimainen autopeltiseppä ja maalari, miltä aikanaan HJ haettiin. Ekan talven jälkeen puski ruoste kitin ja luokattomasti tehtyjen pohjien alta läpi :D
romurauta
02.08.2009, 21:00
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=36390
jos kuva tulee nyt niin onnistuin ilmeisesti..
takana oli kauhia vetokoukku hässäkkä ja rosteria puskurin virkaa ajamassa.olivat kaukana korista niin silvottiin velpojan kanssa pois ja tökättiin siihen tommonen palkki joka jäi hiukan kesken kun piti ajella yöllä kotiin
Daddy's Toy
02.08.2009, 21:06
Onnea uuden pelin johdosta :)
romurauta
02.08.2009, 21:08
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=36387
tässä on jo otettu keulilta vinssi pois väliaikaisesti.se oli pultattu kauheisiin puskimiin kiinni ja siinä oli jokin kompuran tapainenkin.vinssi tulee ainakin jossain muodossa takaisin jotenkin syvemmälle.kompura saa mennä hyttiin jollain muulla kuin sillä hihnavedolla...
romurauta
02.08.2009, 21:15
Tässä ajatuksella tehdyssä autossa on siis korjattu takapään runkoa tekemällä se palkista uusi ja koria on nostettu n.60mm
Jouset on todennäköisesti korottavat ( en tiiä mitkä eikä niin väliäkään) ja ainakin takana on jotkut pitemmät riipukkeet.lisäksi takana on jotkut lisä vieterit.aluksi ajattelin sitä soa korotusta mutta kokeillaan enste niillä isommilla renkailla.ainakin tällä hetkellä vaikuttaa että tämänhetkinen korotus riittää kevyttä rallin ajua eikä ole vielä kovin huterakaan.
IironSika
02.08.2009, 21:28
Kävit Lahdessa ostoksilla...? ;)
romurauta
02.08.2009, 21:28
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=36388
tässä vertailin renkaita kun isommat pitää saada. toinen on 33x12,5 ja toinen 35x12,5
alle laitettuna noi 33 näytti minun silmään jopa isommilta syystä että niissä on kaiketi 10 tuuman vanteet.
seuraava rengaskoko on jokin 38,5x14,5x15 TSL kunhan kiitolinja kerkeää koukkaamaan pihaan
romurauta
02.08.2009, 21:31
Kävit Lahdessa ostoksilla...? ;)
kävin...oli todella nautinnollinen ajomatka :D liikkeen myyjä oli niin hyvä että vaikka tunsin kusetuksen makua suussa koko ajan niin nauratti vaan :p kai tässä ei ihan kaikki oo kotona...
valtatie
02.08.2009, 21:32
Otitko uudet? Omat rengaskaupat odottelee onnistumistaan.
romurauta
02.08.2009, 21:36
Otitko uudet? Omat rengaskaupat odottelee onnistumistaan.
Otin.tavoittelin tuota isohkoa kokoa.tarjolla oli joko pienempiä tai 16 tuumaisia mihin ei olisi ollut vanteita.makso valtavasti mutta jaksa nuukailla parin satkun takia.shokkitilasta on lähes toivuttu jo.
sulla oli ilmeisesti jotain osiakin 60seen...tehdäänpä reiluja kauppoja niistä.ovet kiinnostaisi ja ehkä akselitkin jos vain on...
valtatie
02.08.2009, 21:41
Ovista jäljellä enää yläosat. Akselit jätän itelle.
romurauta
02.08.2009, 21:46
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=36391
könysin tuossa allakin että näkis mitä kaikkea tarvitsee vaihtaa. ton täytyy kai olla suora..
tulisko siitä vielä jos sen oikasee vai pitääkö se hommata suora? oli siitä kumitkin rikki..voipi olla väljäkin se nivel
romurauta
02.08.2009, 21:48
Ovista jäljellä enää yläosat. Akselit jätän itelle.
tarkoittaako yläosat ikkunan pokia? varmasti tarvitsen kaikkea mahdollista pientä kuitenkin eli minulle saa tarjota kaikkea kohtuu hintaista ja edullista :)
IironSika
02.08.2009, 21:49
kävin...oli todella nautinnollinen ajomatka :D liikkeen myyjä oli niin hyvä että vaikka tunsin kusetuksen makua suussa koko ajan niin nauratti vaan :p kai tässä ei ihan kaikki oo kotona...
Oot tainnut olla Timpan juttusilla... Tulee itsekin silloin tällöin käytyä juttusilla ihan viihdykkeeksi. :D
valtatie
02.08.2009, 21:52
tarkoittaako yläosat ikkunan pokia? varmasti tarvitsen kaikkea mahdollista pientä kuitenkin eli minulle saa tarjota kaikkea kohtuu hintaista ja edullista :)
Sentti,pari puuttuu alhaalta. Pitäis katella paremmin että saako niistä enää ovia.
romurauta
02.08.2009, 21:53
Oot tainnut olla Timpan juttusilla... Tulee itsekin silloin tällöin käytyä juttusilla ihan viihdykkeeksi. :D
semmonen pitempi kaveri....äänestä päätellen tupakkia joskus poltettu.. :) asiallinen liike ja hyvä palvelu.suosittelen muillekin. DUKOPART oli firman nimi
Kyllä toi raidetanko oikenee prässillä, eikä oikeestaan millään muulla järkevästi ainakaan.
...ja sitten putki päälle, prässäämällä...
könysin tuossa allakin että näkis mitä kaikkea tarvitsee vaihtaa. ton täytyy kai olla suora..
tulisko siitä vielä jos sen oikasee vai pitääkö se hommata suora? oli siitä kumitkin rikki..voipi olla väljäkin se nivel[/QUOTE]
Suorista ja vahvista tuo metsäajoa varten ja hommaa toinen suora esim katsastussetää miellyttämään.
romurauta
02.08.2009, 21:59
Kyllä toi raidetanko oikenee prässillä, eikä oikeestaan millään muulla järkevästi ainakaan.
täytyy prässätä ens viikolla.paljonkohan noitten hinnat mahtaa olla ja mistä niitä voi kysellä? onko noita esim jämäkämpiä tai saako niihin jostain sellaisia sarjoja että olis hiukan järkevämmässä paikassa? en rupee tuota koko aikaa oikomaan kyllä! :(
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=41607
romurauta
02.08.2009, 22:02
tyhmäkai tässä on kun en heti hokannut että senhän voi tosiaankin vahvistaa mutta parempi kai se olis jos sen saisi esim. akselin takapuolelle tai ylemmäksi.lieneekö sellaisia sarjoja.eikö esim. LJ:ssä ole juuri toi akselin takapuolella?
romurauta
02.08.2009, 22:03
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=41607
KIITOS! Hyvä linkki :)
Turpo-Urpo
02.08.2009, 22:13
Noniin, näköjään onnistui tuo kuvien laittokin, ei tarvittu apupakettia :D Jos saat ne renkaat nyt viikolla niin vois tulla ihmettelemään niitä. On tuossa Tonin kans mietitty jo pariin kertaan, että miten sulla inspiraatio riittää tuohon korin laittoon, ei ihan yhdellä tai kahdella pellinpalalla korjata sitä :D
romurauta
02.08.2009, 22:20
Noniin, näköjään onnistui tuo kuvien laittokin, ei tarvittu apupakettia :D Jos saat ne renkaat nyt viikolla niin vois tulla ihmettelemään niitä. On tuossa Tonin kans mietitty jo pariin kertaan, että miten sulla inspiraatio riittää tuohon korin laittoon, ei ihan yhdellä tai kahdella pellinpalalla korjata sitä :D
en minä tiiä.minä tykkään värkkäillä peltien kanssa:)
onhan se tavallaan ammatinkin puolesta tuttua puuhaa että pakkokai se on kiinnostaa.ainut ongelma on vain tällä hetkellä se meidän hallin epoksilattia mikä ei tykkää hitsiroiskeista ja liiallisesta rasvasta.ensi viikolla täytyy etsiä kokkolasta paikka missä suorittaa kanttaukset ja sikkaukset kun se ei sormipelillä onnistu :)
Turpo-Urpo
02.08.2009, 22:22
Kantsii siinä AKK:lla käydä kysymässä noista pokkaamisista, tiiätkö missä se paikka on ? Siellä ainaki toi pokkaaminen onnistuu ja se toinen opettaja on ihan pirun tarkka vielä ku se tekee noita asiakastöitä. Kalevi Niskanen on sen nimi, sitä kysy jos käyt siellä, se toinen opettajista on ihan täys kuspää, vittuilee vaan jos kysyy jotain :D
romurauta
02.08.2009, 22:26
Kantsii siinä AKK:lla käydä kysymässä noista pokkaamisista, tiiätkö missä se paikka on ? Siellä ainaki toi pokkaaminen onnistuu ja se toinen opettaja on ihan pirun tarkka vielä ku se tekee noita asiakastöitä. Kalevi Niskanen on sen nimi, sitä kysy jos käyt siellä, se toinen opettajista on ihan täys kuspää, vittuilee vaan jos kysyy jotain :D
en tiedä tarkalleen missä se on mutta kysyn ainakin sieltä. palkkia tarvitsee myös suhteellisen paljon kun tekee uusiksi kaikki korinkiinnitys pisteet yms joten edullinen paikka täytyisi löytää myös sen ostamiselle
Turpo-Urpo
02.08.2009, 22:29
Juu, samalla kannattaa sitä palkkia kysyä sieltä, myy varmasti halvalla sieltä, jos sopivaa löytyy. Siellä vaan ei oikein hirveästi ollu eri vaihtoehtoja tota palkkia ainakaan sillonku ite siellä olin. Mut kannattaa kysyä siitäki :)
romurauta
02.08.2009, 22:36
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=36392
ei liity mitenkään tähän mutta mallailtiin aikoinaan noita 35tuumasia myös suvun vanhaan datsuniin..jotenkin ison näköiset kun vertaa noihin korotettuihin vehkeisiin.löytyykö kenelläkään muuten kyseiseen 1500:een ehjiä peltiosia?
en minä tiiä.minä tykkään värkkäillä peltien kanssa:)
onhan se tavallaan ammatinkin puolesta tuttua puuhaa että pakkokai se on kiinnostaa.ainut ongelma on vain tällä hetkellä se meidän hallin epoksilattia mikä ei tykkää hitsiroiskeista ja liiallisesta rasvasta.ensi viikolla täytyy etsiä kokkolasta paikka missä suorittaa kanttaukset ja sikkaukset kun se ei sormipelillä onnistu :)
Meillä on tallilla tu finnpowerin särmäri mallia ruuvipenkki ja leka:D Sillä saa tarpeeks hyvää jälkeä jos ei täydellistä vaadi tai saa sitäki jos vaa kinostaa ;):D
romurauta
03.08.2009, 21:22
tuli rymyttyä taas auton alla ja tutkittua mitä sinne täytyy tehdä.no kori oli irti takimmaisista kannatinkohdista ja toiseksi takimmaisista.no kolmannes poikkipalkki nyt kannattelee kun hitsasin se aiemmin helmapalkkeihin kiinni ja se on kokonaan jytäkkää tekoa.no seuraavakin palkki oli hapan mutta etummaiset tuntui olevan vielä kopakassa kunnossa.helmat oli kauttaaltaan paperia molemmin puolin ja lattiaa takapenkeistä taaksepäin ei oikeastaan olekaan.isoja reikiä mollotti vain siellä täällä. isoin oli noin 50x70. ilmankos sieltä hiukan suhinaa tuleekin ajaessa.pyöräkaarissa oli myös sanomista..voi piru kun joutuu ihan töitä tekemään tuon kanssa. no otin siinä lattialla köllötellessäni mittoja ja kirjoittelin paperille millaisia profiileita tarvitsee niin kai ne on helpoin käydä kanttuuttamassa suoraan jossain akk:lla niin homma etenee sitten mukavasti.täytyy huomenna vielä kysellä sieltä katsastusasemalta mitä ne sanoo jos lyhennän tuota peräpäätä vaikka sen 20 senttiä.tarkoitus olisi pitää se pakettiautona penkkeineen...miten lie...tarvinneeko sitä sitten muuttaa johonkin eri luokkaan niinkuin huoltoautoksi???
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=36392
ei liity mitenkään tähän mutta mallailtiin aikoinaan noita 35tuumasia myös suvun vanhaan datsuniin..jotenkin ison näköiset kun vertaa noihin korotettuihin vehkeisiin.löytyykö kenelläkään muuten kyseiseen 1500:een ehjiä peltiosia?
nyt kyllä pyydät mahottomia melekeen, vai että ehjiä peltiosia :D
romurauta
04.08.2009, 08:21
kyllä peltiosia pitäisi löytyä muttei ehkä suomesta.jossain aasian maissa on tarjolla aivan mitä tahansa kun aikansa etsin.jopa täydellisiä lavoja kaikkinen korin osineén.niitten tilailu vain hirvittää sieltä eikä tainnut olla aivan selvyyttäkään niitten lopullisista hinnoista. se olisi niin kaunis peli toi 620malli jos siitä saisi joskus ehostettua alkuperäisen
Turpo-Urpo
04.08.2009, 18:42
Vissii vähä kiirusta siellä AKK:lla ku kävin tänään siellä kysymässä, jos ois voinut pakosarjan laippaa polttaa mulle, niin ei uskaltanu luvata mitään, että milloin kerkeää, vissiin eilen alkanut just uus hitsauskurssi ja se toinen opettaja on kesälomalla niin tuo joutuu nyt yksin siellä hoitaa koko hallia.
romurauta
06.08.2009, 23:36
jotain näperrelty taas.autoon oli laitettu 24V:n lisäksi toinenkin laturi pyörimään koneen kylkeen ja niitä 12V:n johtoja risteili sitten ihan jokapaikassa ristiin rastiin.niitä yhtenä iltana napsin poikki prisman muovikassillisen ja toisellekin iltaa hommaa olisi luvassa kun vielä jäi reilu määrä katkaisimineen mille en itse keksinyt mitään käyttöä.samalla otin tietty sen laturinkin poies ja koitin räplätä uutta remmiäkin sitten paikalle.tuli heti jonkin verran selkeämpää joka paikkaan
romurauta
06.08.2009, 23:42
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=36631
piti moisen hihnan vaihdon takia hihnapyöräkin ottaa irti kun niin nafti oli toi tehostajan remmi ettei sitä saanut vängättyä millään poissa.mitenpä se sisempi sieltä muuten lähtisi.ei tienpäällä mielellään vaihtele laturin remmiä mutta onhan se kyllä niin järeää tekoa että harvoinpa sitä taitaa joutuakaan vaihtamaan.
romurauta
06.08.2009, 23:48
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=36620
sitten auto oli rengashuollossakin ja soviteltiin isompaa rengasta alle maavaran toivossa.muutenkin oli vielä niin citymaasturin oloinen noilla pikkurenkailla.suuri syy oli kiirehtiä isompien renkaitten allelaittamiseen tulevat mittavat peltityöt niin saa mallailtua sisälokarit jne sopivan kokoisiksi..
romurauta
06.08.2009, 23:56
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=36622
no edessähän ne ei sitten tietenkään sopineet olemaan sitten millään.helmapalkit oli liian pitkät näille renkaille sekä edessä että takana.hiukan kun käänsi renkaita niin toppasi nappulat samantien.kaarilevikkeet piti repiä pois ja leikata noinkutakuinkin niitten ääriviivoja myöten pois peltiä.todennäköisesti vanteitten ja navan väliin joutuu laittamaan jonkunlaiset spacerit lisäksi.koko noissa renkaissa on 38,5x14,5x15 ja ovat 10 tuuman vanteilla.offsetistä en ole varma.40 euron puukkosaha oli erittäin hyvä kampe kun leikkasi noita helmapalkkeja paikallaan ollessa.lokasuojiin oli parempi käyttää paineilma pistosahaa kun oli puukkosahan hampaat turhan julmat.oli sääli leikata noita suojia kun olivat niin terveet.varmasti lähes ruosteettomimmat osat autossa konepellin lisäksi
romurauta
07.08.2009, 00:01
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=36625
sisälokarit oli niin jytyä tavaraa ettei niistä olisi olisi saanut mitenkään hakkaamalla asiallisia.leikkasin ne sitten sitä myöten pois että ne on nyt poikki kutakuinkin korkeimmasta kohtaa.siitä onkin helppoa hitsata ulospäin jatkoa kun on niin tervettä ja paksua peltiä....
Hyvähyvä, lisää HJ:ta vaan tänne keskipohjanmaanseudulle ni saan myydä oman reuhkan osina teille... :D
romurauta
07.08.2009, 00:07
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=36623
tuossa sivusta kuva ja ainakin äkkiä näyttää ettei mitään ongelmaa tilan suhteen.renkaat sopii käntymään oikein hyvin mitä nyt sinne lehtijousiin yrittää ottaa mutta kai se ongelmaa asettunee niillä spacereilla vai mitkä ne oli.illalla käytiin hiukan ruopimassakin eikä se kyllä ihmeellistä ääntä pitänyt ellei napsumista nivelissä oteta huomioon.takalevikkeet täytyy ottaa pois myöhemmässä vaiheessa kunhan saa mankeloitua sinne sisälokarit ja muitakin peltiprofiileita niin teen muutokset sitten samalla.hitsauskonekin varmaan täytyy ostaa jossain tässä välissä niin ei tartte koko aikaa kinuta lainaan joltain jotakin
romurauta
07.08.2009, 00:18
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=36627
ja tässä näemme esimerkillisesti ettei tuosta isostakaan rengaskoosta ole mitään hyötyä kun loppuu sekä joustovarat että myöskin lukot!!!! ei tällä itseasiassa pääse minnekään pahoihin paikkoihin tällaisenaan.renkaat tuntui kyllä ihan suht mukavilta kaikin puolin ja varmasti paranee paljon kun saa säädettyä auraukset kohdilleen.en uskalla edes ajatella mitä mahtaavat tällä hetkellä olla. sen verran rengasmuutos vaikutti että kun ajaa mittarin mukaan 70 niin todellinen vauhti on noin 86 km/h.
montulla mäkiin ajellessa kakkos vaihteella ei ole tehon puutetta ja jaksaa mennä kyllä oikeinkin hyvin mutta kolmonen on jo liian pitkä taikka enhän sitä edes päässyt tuolla kokeilemaankaan vielä.mutta jakolaatikon välitys olisi kyllä ihan kannattava juttu jossain vaiheessa.sen verran kovasti se kuitenkin kulkee ykköselläkin vaikka on varmaan nopeampiakin.
romurauta
07.08.2009, 00:20
Hyvähyvä, lisää HJ:ta vaan tänne keskipohjanmaanseudulle ni saan myydä oman reuhkan osina teille... :D
juujuu...ei muuta kuin reiluille kaupoille:) noista kuvista jo pitäisi nähdäkin mitä kaikkea minä tarvitse tuohon eli löytyykö?:rolleyes:
juujuu...ei muuta kuin reiluille kaupoille:) noista kuvista jo pitäisi nähdäkin mitä kaikkea minä tarvitse tuohon eli löytyykö?:rolleyes:
No valitettavasti mulla ei Datsunin osia oo... :):) Jotain HJ-roipetta vois olla kaupan... :D:D
romurauta
18.08.2009, 17:26
koittanut edes jotain saada taas tehtyä.vieläkään hitsauskonetta niin täytynyt käydä toisella puolella suomea värkkäämässä jotain.samalla sitten hiukan sisäänajellut renkaita ja poikien kanssa revitellyt:o
eipä sinne juukaankaan tullut mentyä katselemaan joten velipoijjan luona sitten sepiteltiin jotain.öljyjä vaihdeltu ja koria koitettu väliaikaisesti kiinnittää rungolle kun irti takapäästä jokakohtaa.paukuttanut niin että hirvittänyt milloin ikkunat tippuu alas ..ohjaustehostaja rupesi sylkemään öljyjä pihalle muttei vielä aivan varmaa mistä.öljyn lisäyksen jälkeen näytti ettei se enää olisi tiputtanut mutta kyllä se näkyy vuotavan..sieltä etupuolelta missä on se lukkorengas:(
romurauta
18.08.2009, 17:33
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=37379
levikettä väännetty.hiukan isotöinen homma mutta halutti alkuperäisen kaltainen.alunperin levitti 4 senttiä ja nyt 8.pitänee laittaa vielä lisukkeeksi hiukka roiskeläppäkumia.sen verran tuli mittavirhettä että ihan pikkuisen oli ottanut edestä äärijoustossa...lekaa annettu sen jälkeen.saa nähdä kuinka sitten kun laittaa spacerit.nyt kun ei sovi kääntymään tarpeeksi
romurauta
18.08.2009, 17:37
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=37380
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=37381
tuossa laitettuna hiukan pohjamaalia jo päälle
romurauta
18.08.2009, 17:47
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=37372
puskuriin näppäsin pikku sokkeleille paikkoja..jäätiin mehtässä sitten taas kerran kiinni eikä ollut tietenkään lapiota eikä mitään tunkkejakaan mukana kun tarkoitus oli vaan pikkuisen kokeilla.onneksi oli kuitenkin tuo pikku vinssi jäänyt jonnekin penkin alle niin sitä hyväksi käyttämällä se sitten nousi:D jos muutaman euron liinalla pärjää pikkuoffailussa niin raskineekohan sitä niitä kalliita vinssejä laittaakaan:rolleyes:
romurauta
18.08.2009, 17:54
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=37373
tämmöinen paketti oli alunperin paikallaan.ei tullut kuitenkaan kokeiltua että minkätehoinen mööpeli mahtanee olla.tuskin kuitenkaan itse enää keksin sille käyttöä vaikka ainahan paineilmaa kyllä tarvitsisi.olisko jollakulla tarvetta???tuota vinssiä voisi koittaa ripustella kun kerkiäisi
Gravedigger
18.08.2009, 18:05
Kyllä voin kokemuksesta sanoa että se kohtuullinen vinssi kannattaa ostaa hojoon. Omaani kerran joutunu ilman ulkoista apua irrottamaan ja itku tuli halvalla käsi vinssillä ja liinalla. Ja minulla käyttö oli pikku offausta hojolla.
romurauta
18.08.2009, 18:11
joo.kyllä se on nähty kun minua ollaan koko ajan oltu repimässä jostain eikä yksin sitten tohi lähteä minnekään pahempiin paikkoihin että vinssit tulee kyllä sekä eteen että taakse.etuvinssistä en vain vielä tiedä olisiko toi orikinaali sitten viisain ratkaisu vai laitanko jonkun sähköisen sitten..noin isoa autoa olisi varmaan mukavampi repiä tuolla omalla...
joo.kyllä se on nähty kun minua ollaan koko ajan oltu repimässä jostain eikä yksin sitten tohi lähteä minnekään pahempiin paikkoihin että vinssit tulee kyllä sekä eteen että taakse.etuvinssistä en vain vielä tiedä olisiko toi orikinaali sitten viisain ratkaisu vai laitanko jonkun sähköisen sitten..noin isoa autoa olisi varmaan mukavampi repiä tuolla omalla...
Kyllä aikaan pahaan paikkaan saat mennä että tosta alkuperäsestä loppuu voima :D Onhan se aika ulkona törröllä, muuten etevä kapistus.
helmapelti
18.08.2009, 18:34
Oletpa tehnyt komeat etulokarit, joudun kyllä apinoimaan tollaset jos osaan. Meinaatko pitää kilvissä kun levitit yli 5cm?
Samaa rengaskokoa suunnittelen mutta yritän levittää vanteet itse, 10" beadlock olisi varmaan sopiva, 12" sit jo turhan leveä.
Olis hyvä tietää etukäteen paljonko sopiva et on niin siirtäis keskiöt sopivalle paikalle.
romurauta
18.08.2009, 18:38
Kyllä aikaan pahaan paikkaan saat mennä että tosta alkuperäsestä loppuu voima :D Onhan se aika ulkona törröllä, muuten etevä kapistus.
niin kyllä varmaan voima riittää tuossa omassa.sillä sitä en pois tohi vielä laittaakaan.en ole vielä niin tarkkaan perehtynyt mutta kyllä minä sen kuitenkin aion tunkea tuonne syvemmälle kun vakiona se on tosiaan aikasta ulkona.se ulosottoakseli ainakin täytyy siirtää hiukan eri kohtaan
niin kyllä varmaan voima riittää tuossa omassa.sillä sitä en pois tohi vielä laittaakaan.en ole vielä niin tarkkaan perehtynyt mutta kyllä minä sen kuitenkin aion tunkea tuonne syvemmälle kun vakiona se on tosiaan aikasta ulkona.se ulosottoakseli ainakin täytyy siirtää hiukan eri kohtaan
Joo itselläkin ajatuksissa siirtää sitä sisään päin, täytyynyt kattoo jos saa jotain aikaan. Komee lokarin levitys :cool:
romurauta
18.08.2009, 18:51
Oletpa tehnyt komeat etulokarit, joudun kyllä apinoimaan tollaset jos osaan. Meinaatko pitää kilvissä kun levitit yli 5cm?
Samaa rengaskokoa suunnittelen mutta yritän levittää vanteet itse, 10" beadlock olisi varmaan sopiva, 12" sit jo turhan leveä.
Olis hyvä tietää etukäteen paljonko sopiva et on niin siirtäis keskiöt sopivalle paikalle.
kyllä aion pitää kilvissä.en kylläkään tiedä mistään lakipykälistä mitä niissä sanotaan:rolleyes:
tuntuu vain että ketä tuo nyt haittaa kun se levisi vain 4 senttiä puolelleen.onhan noissa matalissa teiniautoissakin niin kauheita levityksiä ja korimuutoksia etten itse ainakaan tähän asiaan puuttuisi.
itse kun laitoin nuo renkaat noille vanteille niin en tietenkään tiennyt että ne lehtijousiiin niin reippaasti ottaisivat.koitan korjata tilannetta spacereilla ja jos ei auta vieläkään niin sitten eri et-luvulla vanteet perään. myös takana on ottanut hiukan lokarin sisäseinään mutta ongelma lähtee kun ne joutuu kuitenkin tekemään uudet.
lokareista ainoastaan ensimmäinen on nyt ok... jatkoa seuraa heti kuin mahdollista.albumissa on hiukan kuvia kuinka niitä nysväsin.aikaa meni useita tunteja tuohonkin mutta onhan ne nyt sen verran orkkiksen näköiset ettei niistä tarvinne mainita siellä katsastuksessakaan:)
Repikää se vinssi irti siitä puskurinjatkeesta ja laittakaa auton alle, palkeilla kiinni rungon sisäpuolelle. Tankin alla/etupuolella on hyvin tilaa.
romurauta
18.08.2009, 21:43
koitetaan keksiä sille jokin oikein huomaamaton ja käyttäjä ystävällinen paikka.taakse se onkin näppärä asentaa.ainakin mahdollisuuksia paljon paremmin kuin edessä
Hienot levikkeet. Onko ne täysin omatekoiset. Mitkäs noi renkaat muuten on merkiltään kun kuvio on aika eksoottisen näkönen.
On kyllä mahtavan upeet levikkeet. Jos pysyis pelti käsissä ja hermot kasassa niin vois itellekin näprätä tommoset mut pyöreällä pyöränaukon muodolla.
Turpo-Urpo
18.08.2009, 22:04
Ne on nuo pamppersin Thornbirdit nuo rattaat, huomattavasti "avonaisempi" kuvio, kuin miltä kuvissa näyttää :)
edit. ja juu on kyllä hyvännäköset levikkeet :)
Oletpa tehnyt komeat etulokarit, joudun kyllä apinoimaan tollaset jos osaan. Meinaatko pitää kilvissä kun levitit yli 5cm?
Samaa mieltä, tosi nätisti tekaistut ja hyvän malliset. Mutta koriahan saa levittää 5 cm/puoli eli yhteensä 10 cm. Eli senkin suhteen nuo on loistavat!
Ja siis tuo leveyden lähtökohta voi olla alkuperäisillä levikkeillä oleva leveys.
helmapelti
18.08.2009, 23:58
Tuosta minulla on siis ollut väärää tietoa. eli leveys näkyy rek otteessa alkuperäisten levikkeiden kanssa?
Mulla näkyy olevan otteessa leveys 1800mm, onko sulla siis 1880? sittenhän nuo ovat aivan täydelliset
Gravehill
20.08.2009, 10:44
No on kyllä komiat levikkeet, jos joskus vielä viittin jotain hojoo alkaa pakertamaan niin taidan kopioida.
romurauta
20.08.2009, 17:38
no hyvä jos kansa tykkää:) siinä oliskin jos viittis niin tekis vaikka muotit noista.ei vain nuo lasikuituhommat niin hirveästi kiinnosta itseä.hitsauskone asiatkin alkaisi olla kohta mahdollisesti paremmalla mallilla jos saisin sen lähiaikoina kiikutettua tänne rannikolle jollakin ja kiitoksia vain spermanille ja rahtari velpojalle.pääsee viimeinkin oikein toteuttamaan itseään:p
renkaan kääntyvyys ongelmaa korjaillaan piakkoin muuttamalla jousitustyyppiä etupäässä.se spacerin laitto hiukan alkoi arveluttamaan ja samallahan ne renkaat olisi olleet taas levikkeistä ulkona.:eek:
Rekisteröimätön
02.09.2009, 10:42
hyvä nährä et tuokin monta tarinaa nähäny saa uuven elon. huutaako muuten vitos vaihde?? ja eberin lisälämmitin on varmaan otettu siitä poijes
romurauta
02.09.2009, 11:05
vaikea sanoa kuinka se huutaa kun kopissa on niin kaamee meteli.ei se kovin paljoa mielestäni äännä vaan se suhina enemmän häiritsee kun pohjassa ei ole kuin reikiä reikien päällä vielä tällähetkellä.eeperi on vielä paikallaan muttei tällä hetkellä toiminnassa kun hiukan koitettu siistiä sähköistyksiä.
Rekisteröimätön
02.09.2009, 22:46
Sen jakoaski on laakeroitu kertaalleen tojotan omilla osilla. Kytkin uusittu n. 3vsitten jo edellisen koneen aikana. Se syylärikin on original parts ja maksoi hunajaa... Eberi on muistaakseni 7v vanha ja 5kW malli ´laitettu uutena siihen. Samoin vespumppu on aika tuoretta tavaraa...
romurauta
06.09.2009, 20:02
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=39686
hiukan on aika mennyt muita puuhaillessa.nyt kuitenkin saanu öljyvuotoja kuriin tosin edelleen tehostaja kurnuttaa. mahtaiskohan auttaa jos laittelisi niitä ihmeellisiä lisäaineita joukkoon kun monella on vaivat vähentyneet jos ei tehostajan niin ainakin jonkun perän tai vaihelaatikon ääntelyissä:confused:
romurauta
06.09.2009, 20:09
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=39687
nuo kaaret sain kuitenkin lopussakin tehtyä.en oikein tiiä mihin seuraavaksi osaisin tarttua kun hommaa olis niin kauhiana. hiukan pitäisi vielä saada matskua hommattua niin pääsee laittamaan etupäähän HDJ:n tukivarsia kierteitten kera:) jouset tulee ensi viikon aikaan niin pääsee sitten sovittelemaan
pirun hienot levikkeet oot jaksanu näpertää...
knucklebone
07.09.2009, 16:31
Joo on kyllä aivan hemmetin komeet noi levikkeet, paja pystyyn ja omat meille kaikille! Ja hyvän näkönen HJ kokonaisuudessaan!!!
romurauta
13.09.2009, 19:12
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=40269
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=40270
hiukan ajankuluksi rupesin noita reikiä muurailemaan umpeen kun se on niin mukavaa puuhaa:) nuo korinkiinnityspisteet teen tuommoisesta palkista niin mukavampi turruutella kiinni. olis niin helppoo ja kivvaa jos olis tuo kori kokonaan irti runkosta mutta tehään nyt tällä tavalla kun ei oo mahiksii ottaa sitä pois.
tätä herkku puuhaa taitaa riittää useammaksikin viikonlopuksi...
helmapelti
13.09.2009, 20:29
Sulla on vauhti päällä peltihommissa, täytyy itekkin alkaa hommiin ettei into lopahda. Yritin väkertää lokarinkaarta muttei siitä kovin hienoa tullut, parinmillin pelti laittoi hanttiin mutta pitäis kestää pikku nojailuja.
Yritän tehdä vastaavat taaksekkin.
Kiitos vaan kun näytit miten ne pitäis tehdä, muuten en olis edes yrittänyt.:)
romurauta
13.09.2009, 20:40
mukavaa puuhaahan tuo itse hitsuu on.muistaa vain että leikkaa ensin kaikki mätä pois ja puhdistaa pinnat ruosteista ja massoista/maaleista niin lankakin sulaa sitten ihan kivasti.ainahan se ei ole tietty mahdollista ja sehän se sitten tympeää onkin...ainakin moni sanonut niin.
vaikea sanoa kuinka se huutaa kun kopissa on niin kaamee meteli.ei se kovin paljoa mielestäni äännä vaan se suhina enemmän häiritsee kun pohjassa ei ole kuin reikiä reikien päällä vielä tällähetkellä.eeperi on vielä paikallaan muttei tällä hetkellä toiminnassa kun hiukan koitettu siistiä sähköistyksiä.
eberi kyllä oli olevinaa toimivaan viime talvell ku kaverill oli toi vessa mutta ei se lämmintä pukannu niin ett olis huomannu,vuosi sitten vaihettu takaperä ku vanha meni paskaks.. muutenki oli joku edelline omistaja ennen kaveria oikein fiksaillu tota,kaikkii 12kilsaa johtoja 24katkasijaa ymym
vittu paras osa mikä oli autoss kii varmaa on toi mun BMW akku,ku oli kaverill ollu lainass..jos ei se oo kyrvähtäny,oli ihan uudenveroinen geeli...prkl..ja olihan siin vissii ne nahkarecarot mitkä vaikeutti sisääntuloa :)
tekniikka siin oli 61sestä otettu vm en muista
romurauta
16.09.2009, 18:54
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=40457
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=40456
tänään sain korjattua lattiaa 48 senttiä:) takalattia tuli nyt 3milliä paksusta värkistä kun ei muuta löydetty mistä kanttailla.no siinäpä on sitten kiva jalkoja lepuutella lapsilla kun lähtevät iskän kanssa reissuun:)
Turpo-Urpo
16.09.2009, 19:01
No ei ruostu heti puhki ainaskaa :D Pistäkkö kahvia jos tulis visiitille tässä kohtapuoliin ?
romurauta
18.09.2009, 17:37
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=40492
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=40495
jonkun verran taas edistynyt tämä pohjan paikkuu.3millisestä tulee varmaan tuonne perään asti tämän panssarivaunun pohja.on kyllä niin mukavan jämäkkää värkkiä:) nuo pyöräkotelot hiukan vielä mietityttää kuinka se olisi viisain toteuttaa mutta kai se muotoutuu kun vaan rupiaa tekemään
Itse kanssa joskus poistin koko taka lattian ja tein tuommoiset pyöräkotelot.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=28&pictureid=40501
romurauta
18.09.2009, 18:09
juu tuo vaihe onkin se helpoin vaihe.ongelmana on kun tuolla normaalia isommalla renkaskoolla pitäisi saada mahdollisimman paljon tilaa ja nuo oviaukotkin on haitolla.sitten nuo levikkeetkin tarvitsee väsätä vielä.ne nousee 4-5 senttiä ylöpäin.olisi mukava vain mankeloida pelti sinne minkä työtäisi pintapellistä läpi mutta kun kaikki ei menekään aina niinkuin suunnittelee.täytyy vain koittaa tehdä jotain ja jatkaa sitten siitä jne...
no se tässä vanhuksessa on hyvää että kun on tarpeeksi mätää niin voi hyvällä omallatunnolla repiä kaikki paska poissa mutta tahtoo mennä vain niin laajaksi ja kun muutakin haluttaisi tehdä.no se on hyvä että jos alkaa maistumaan puulta niin tekee välillä jotain muuta :)
romurauta
20.09.2009, 19:57
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=40622
hiukan laitoin rostexia pintaan jos sattuu että tarvitsee säilöä pihallakin tätä välillä.aina kun ei viitsi haitolla säilöä hallissa muiden hommien tiellä.ompahan edes hiukan valmiimman näköinenkin ja voi ainakin penkit laittaa paikoilleen jotta voi siirrellä:) pitäisi jatkossa laittaa tuonne jotain kumimattoa kun noita karvajuttuja ei viittisi millään laittaa.sellainen käytävämatto missä on niitä pitkittäissuuntaisia uria voisi olla ihan asiallinen ratkaisu niin olisi helppo pitää puhtaanakin.
ainoo ett ne kumimatot maksaa hunajaa.. kerran kelasin takapaksiin johki laittaa.. ja broidi äsken meinas ostaa työkalukärryn päälle jonku 35x60cm pala nii oli joku 30e jäi laittamatta,mutta ehkä löytyy sopivasti jotai kumii
romurauta
22.09.2009, 15:53
jos jollain on sellaisen hyvän kumimaton tarve niin kannattaa kysyä navettapuolelta sellaisia kumimattoja.löytyy PARSIMATTO nimellä.lehmät nukkuu niitten päällä.löytyy eri paksuisia aina 4senttiin asti ja on kovaa ja pehmeetä..liukasta ja karheeta.osaa niistä pystyy liittämään kätevästi toisiinsa.hinta on varmasti edullisempaa kuin jossain mattoliikkeessä vaikka eikai nekään tietty ilmaisia ole.hyvä ratkaisu kuitenkin varmaan esim. johonkin tavaratilan pohjalle.
tuolta ainakin löytyy http://www.pelma.fi/tuotteet/navettaan_elainsuojiin/parsimatot/ksl_parsimatto/
romurauta
25.09.2009, 20:18
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=41122
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=41126
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=41128
tänään sain töitten jälkeen laiteltua taas tätä ruostekasaa. takalattia alkaa olla kutakuinkin valmiina noin suurinpiirtein.sisälokasuojia tarvitsee seuraavaksi ruveta vääntämään ja noita pyöränkaaria ja takalokasuojia ja pikkuisen sieltä sun täältä.saisi nyt edes sen verran aikaan ettei vesi tulis sisälle niin pääsis välillä ulkoiluttamaankin tätä..nyt tuntuu ainakin siltä että pakko päästä ajelemaankin välillä mutta olenkin parhaillaan kännissä:p
laitellaan sitten loppuun kun keritään.jos vain ensi viikonlopuksi pääsis reissuun niin hyvä olis.pitää varmaankin laittaa jonnekin jotain valojakin nyt ensi viikon aikaan kun alkaa noi illat olla aika pimeitä.katsotaas sitten että minne niitä tyrkitään ja millaisia.halpoja varmaankin tyyliin piltemasta.ja joka suuntaanhan niitten tietty pitäisi tarvittaessa näyttää mutta kattotaan nyt.eikai niitten tietenkään tarvitse mitään ksenoneita olla heti alkuunsa.
mieluummin halpoja.eikös se ole niin että määrä korvaa laadun:)
romurauta
27.09.2009, 22:55
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=41366
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=41367
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=41368
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=41369
viikonloppu menikin lankaa sulatellessa.harmi vain että se pääsi loppumaan niin piti hitsailut jättää sikseen vaikka niin mukavaa olisi ollut:p no jatketaan taas kunhan saahaan lisää lankaa ja muita tarvikkeita.aina kun asioi rautakaupassa ja mukamas ostaa kaikkea mahdollista niin se loppuu kuitekin kesken:mad: niinkuin nytkin...milloin loppui rauta ja milloin laikat jne.. no sainpahan hiukan edes valmiimman näköiseksi kun hiukan sutaisin sinne sun tänne jotakin hammerin metallimönjää.no tuli sinne muutakin alle mutta kuiteskin.nyt tarttis värkkäillä viikon aikaan jokin penkki tuonne taakse niin päästäis hiukan reissaamaankin tällä välillä:)
Rekisteröimätön
16.10.2009, 22:46
Näyttää kyllä todella hyvältä, tuota ruiseria ei tartte sit vähään aikaan kolvailla...tai no nehän tuppaa ruostumaan sitä mukaa mitä niitä hitsaa :) miksi otit 12v järjestelmän pois???
romurauta
18.10.2009, 11:41
ei tarvetta 12v järjestelmälle.radiolle laitoin jännitteen alentajan ja työvalot sun muut tuli 24v. hitsuuta kyllä riittää jatkossakin aina kun keksii jotain.korissa on kyllä vielä laittoa mutta aika ollut nyt vain niin kortilla
Rekisteröimätön
04.11.2009, 18:16
Aivan. et meinaa Eeberiä laittaa sit takas, se olis ollu oiva peli
romurauta
04.11.2009, 23:28
en ees muistanu että siellä sekin olis.voi olla että sen vielä kytken talven aikana toimintaan.nyt odotellut tässä enimmäkseen että jos saisin hommattua jostain luukkuja ym osaa niin sais tuota kotteroa enemmän valmiiksi.
valtatie
06.11.2009, 22:46
Ilimoittele mitä tarvit. Kohta pitäis päästä purkaan loput varaosa autosta ja loppu on ylimäärästä.
Rekisteröimätön
07.11.2009, 15:56
Muista et se Eeberi on 12v. sen takia se 12v järjestelmä sinne on laitettu, ei syö käynnistysvirtaa sen käyttäminen
Ryyppyde
11.11.2009, 20:47
Nyt olisi mahdollisesti talvea vasten tulossa hj60 ekaksi rojektiksi:D(saa nähä mitä tulee). Tietääkös kukaan että saako tuollaisia isompia renkaita mistään EDULLISESTI opiskelija pudjetille sopivaan hintaan?
Nyt olisi mahdollisesti talvea vasten tulossa hj60 ekaksi rojektiksi:D(saa nähä mitä tulee). Tietääkös kukaan että saako tuollaisia isompia renkaita mistään EDULLISESTI opiskelija pudjetille sopivaan hintaan?
kattele käytettyi sliksei saa edukkaasti :D
valtatie
31.12.2009, 08:25
Joko hj on valmis ?
romurauta
03.02.2010, 14:29
ei oo hj valmis :( pitkä tauko ollut kun ei oo kerennyt värkkäämään.hitsuu hommia ajan kuluksi jatkanut ja sisälle penkkejä sun muuta tullut tehtyä.pikkuhiljaa valmistuu kuitenkin.kesään mennessä jos sain kopan sille mallille että voisi ruveta tekniikkaa ja jousitusta yms. parantelemaan:)
romurauta
11.04.2010, 14:56
eipä autolle tullut talven aikana tehtyä oikeastaan mitään kun akut oli niin tyhjät ettei sitä oikein saanut käyntiin ja pakkasetkin oli niin älyttömät ettei hirveesti kiinnostanutkaan ulkona värkkäillä. nyt siis piti asennella uudet akut paikoilleen että voisi liikutella. ei ne kuitenkaan sopineet olemaan niin piti hiukan muokkailla akkukoteloita uusiksi. optimat muutaman sentin korkeammat ja lisäksi akunnavat törröttää pystyssä kun normiakuissa ne on usein syvennyksessä. alkuun ajattelin laittaa ne peräkonttiin mutta kaapeli oli niin tyyristä että laitoin ne nyt näin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=56885
romurauta
11.04.2010, 15:07
yhtenä viikonloppuna sain kuitenkin sen verran värkkäiltyä että koppaakin korjailin.ei ois enää mahottomia :rolleyes: miten sitä onkin niin laiska tekemään :( ensi viikolla koitan josko saisin hiukan kääntyvyyttä lisää spasereilla. nytkun ottaa kiinni lehtijousiin. takanakin oli ottanut hivenen sisälokasuojaan rengas vaikka omasta mielestä hiukan niitä sisällepäin sommittelin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=56884
romurauta
17.05.2010, 22:41
jep.olisi tarkoitus käyttää ajokkia lähipäivinä konttorilla. spaserit varmaankin pitää ottaa pois niinkuin leimarenkaatkin lainata alle. mitenkäs se lienee tarkkaa tuon pakkivalon kanssa että saako toisella puolella olla lasi rikki kun siitä puuttuu iso pala? eli laitanko siihen limpparipullosta muovia vaiko teippaanko sen linssin umpeen?
onko lokareissa pakko olla ne pikkuiset sivuvilkut kun jäivät reiät levikkeitten alle?
saapiko noita työvaloja olla paikoillaan etessä että takana?
mitenkäs lienee etupuskuri kun sitä ei ole.että pitääkö ne runkopalkin päät saada piiloon?
romurauta
17.05.2010, 23:40
tällaiset laitoin kun kävi niin että takarenkaat otti joustossa hiukan sisälokasuojaan sekä eturenkaat otti lehtijousiin kääntäessä.
oli tosi kankea kääntymään...nyt huomattavasti parempi.kääntyy suht ok mutta ottaa nuo nappulat edelleen kiinni jousiin.harmittaa hiukan kun etuset tulee nyt hiukkasen ulos kaarista.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=59682
romurauta
18.05.2010, 00:00
ei tullut napsittua ovien kunnostuksista paljoa kuvia kun aina unohtuu ottaa.kaikkiin oviin tuli alaosa kulmaraudasta ja siitä sitten millin pellillä ylöspäin.saranat oli kaikissa ovissa aika väljät mutta ihmeen hyvin ne rupesi toimimaan pikku säätelyn jälkeen.
tuli sellainen unohdus alkuun etten muistanut alkuun tehdä vedenpoistoreikiä oviin ja kun ovet oli vain hätäisesti heitetty reikiin niin muutaman päivän päästä siellä oli kaikissa litratolkulla vettä.osasyynä oli etten ollut laittanut ikkunantiivistettä paikoilleen koska ne oli niin huonossa kunnossa.kyselin uusien hintaa mutta olisivat maksaneet toistasataa. tein sitten niin että puristelin aikani niitä listoja ja puhallin hiukan paineilmaa sisään niin kaikki ruostunut listakökkö tuli pois sieltä.sitten liukkarin kanssa työnsin pakkaus lankaa tilalle.tuli ihan kelvolliset ja jämäkät näin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=59687
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=59684
Turpo-Urpo
18.05.2010, 00:29
Hyvännäkönenhän siitä on tullut. Mikäs tuo Durex Play Heat on tuossa alimmassa kuvassa ?? :D:D
piti oikein googlella varmistaa mitä se on :D
romurauta
18.05.2010, 00:34
no on siinä vielä aika kovasti hommaa mutta paremmalla puolella jo..se durex on tarkoitettu kumiosien voiteluun ;)
se durex on tarkoitettu kumiosien voiteluun ;)
Ei tuo Juha sitä kuitenkaan usko :D
Hyvältä näyttää ja aina vaan paranee :)
jep.olisi tarkoitus käyttää ajokkia lähipäivinä konttorilla. spaserit varmaankin pitää ottaa pois niinkuin leimarenkaatkin lainata alle. mitenkäs se lienee tarkkaa tuon pakkivalon kanssa että saako toisella puolella olla lasi rikki kun siitä puuttuu iso pala? eli laitanko siihen limpparipullosta muovia vaiko teippaanko sen linssin umpeen?
Jommallakummalla puolella riittää. Poista rikkonainen.
onko lokareissa pakko olla ne pikkuiset sivuvilkut kun jäivät reiät levikkeitten alle?
1.1.1984 jälkeen rekisteröidyssä pitää olla. Saahan niitä monenlaisia pinta-asennusmalleja myös.
saapiko noita työvaloja olla paikoillaan etessä että takana?
Saa, jos on paku ja oikeesti työvaloja. Kohtisuoraan eteenpäin kyseenalaiset.
mitenkäs lienee etupuskuri kun sitä ei ole.että pitääkö ne runkopalkin päät saada piiloon?
Teräviä kulmia ei saa olla/jäädä, joten joku lappu päälle.
romurauta
21.05.2010, 11:11
sain leiman mutta korjattavaa tuli tuulilasista ja puskurin uupumisesta.en sitten viitsinyt laittaa mitään palkkien päälle vaan kokeilin onneani.tarvitsee ruveta tekemään sellainen pikapuoliin.melkein se vinssikin pitää laittaa nyt samalla kertaa.orkkis vinssi olisi kyllä mutta haaveissa olisi laittaa sellainen 24voltin pienemmän tilantarpeen vuoksi.
romurauta
21.05.2010, 22:32
niin kun se puskuri pitäisi ruveta taiteilemaan tuohon nokille niin sille vinssille pitäisi suunnitella tilaa samalla.talven olen miettinyt että miten sen laittaisin muttei miellyttävää vaihtoehtoa ole vielä keksinyt.mekaaninen pötköttelee tallissa ja sekai halvin vaihto ehto olisi kun ei tarttisi muuta kuin tökätä se paikoilleen mutta kyllä se sähköinenkin voisi olla kun akuissa löytyy tehoa mukavasti.semmoinen päähänpinttymä vain että haluaisin sen tuonne jonnekin sisuksiin niin ettei sitä juurikaan näkyisi.
ongelmana suurimpana on oikeastaan tuo jäähdytin joka ei salli vinssille tilaa.
voisin laittaa sinne toki matalamman syylärin niin vinssi sopisi sen alle mutta kun en keksi että mistä sellaisen tuohon löytäisin.leveämpi se voisi jonkun verran kuitenkin olla kun kuskin puolella ei ole enää akkua. onko kenelläkään antaa vinkkiä sopivasta jäähdyttäjästä:confused: koko saisi kuitenkin olla varmaan mallia iso.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=60064
Itse olen ollut tyytyväinen mekaaniseen. Aika iso homma jos sitä haluaisi upottaa, auton alle sijoittaminen ei innosta. Syöhän tuo pirusti lähestymiskulmaakin. Mutta on kyllä tosiaan helppo irrottaakin.
Minkäslaisia kokemuksia on noista tornipöllö-renkaista tuolla metsän puolella ja maantieominaisuudet kiinnostaa kanssa? Laita vaan se mekaaninen takaisin mutta ota sitä niin paljon taaksepäin kuin pystyt ja tarvittaessa vähän ylöskin.
romurauta
22.05.2010, 12:51
vielä ei ole rehellistä kokemusta kun ei ole päässyt täysin kunnolla testaamaan. maantie ajoa ollut enemmän ja jos normaalimatkavauhdista puhutaan niin auto menee suoraan eikä ravista.mulla kuuluu moottorinääni toki sisälle mutta rengasäänet ei ole haitanneet.aivan normi 33 tuumaisiin verrattuna ominaisuudet ovat aivan surkeat johtuen siitä että pienissä nopeuksissa ratti heiluu ja vikuroi väliin aika voimakkaasti .osittain lisääntyi spacereitten asennuksen jälkeen. auraus on tällä hetkellä noin 1,5 milliä.voi olla että kokeilemalla eri säätöjä paranee kulku vielä.
ilmanpaineita en myöskään ole kokeillut laskea paljoa mutta uskon näitten renkaitten osalla olevan enemmän kuin hyvä asia jos metsään mentäessä laskee ilmat pois.mutalammikot sun muut tottakai menee vauhdilla mutta kun lukot ja teho uupuu vielä niin pääsevyys ei ole kaksista.
jos 33 vertaa näihin niin katu-uskottavuus ja maavaran lisäys varmasti ainoat parhaat puolet niinkuin kaikilla isoilla renkailla!
jostain sivuilta luin ettei ainakaan kehuneet näitä mutaisiin olosuhteisiin.
mekaanista vinssiä koitetaan sovitella ensi viikolla ja etsiä ratkaisua kuinka sen saa syvälle
romurauta
28.06.2010, 11:35
tarkoitus oli laitella keulille hiukan erilaista turpoa kesäloman kunniaksi mutta niin huonosti valmistauduin etten välilaippa aineksia kopeutunut valmistelemaan niin se jäi sitten laittamatta.täytyy se kuitenkin joku viikko vielä laitella.pakoputken kuitenkin tein 3" biltema mutkapaloista ihan loppuun asti yhdellä isolla pöntöllä.
äänet vaimeni entisestään eikä kaiketi isommin ahdistakaan eikä taida myöskään kolista mihinkään kun ääniä ei kuulu pohjasta.ennen kun se oli vedetty rungon ulkopuolelle ja näkyi ikävästi.....nyt se on varmemmassa turvassa tuolla rungon välissä. lieneekö ihan samalla tavalla kuin alkuperäisessä...en tiedä kun en ole alkuperäistä reittiä nähnyt.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=62676
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=62681
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=62680
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=62677
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=62678
romurauta
28.06.2010, 11:57
sitten mulla sattui sellainen kämmi että kun jokin aika sitten siirryin stereo aikaan ja kytkin uuden kaiutin parin oviin entisen 6x9 kaiuttimen tilalle...niin luulin jännitteen alentajan palaneen jollain tavalla koska äänen tulo hävisi jonnekin:(
eri radioita kokeilin ja mistään ei kuulunut vaikka valot syttyikin.ajattelin vain että ehkä sieltä ei tule sitä virtaa vain tarpeeksi joten aikoinaan purkamani 12 voltin järjestelmä piti ruveta kuitenkin survomaan takaisin.tosin hiukan eritavalla.
laturi tuli nyt ihan omalle hihnapyörälle kun se ennen oli vesipumpun ja toisen laturin kanssa samalla hihnalla.silloin vesipumppu ja 24v laturi olisivat luistaneet kun hihna ei olisi kiertänyt kunnolla hihnapyöriä.
vielä pitäisi vedellä kojelautaan mittaria ja merkkivaloa kun sitä ei tuolta konehuoneen puolelta oikein näe ajaessa. ja akulle teline kun sekin on peräkontissa irti.
no laturikin rupesi pelaamaan hienosti kun hiukan käytti aluksi kierroksia korkeammalla..radiosta ei vain vieläkään kuulunut mitään. no velipoika se sitten ehdotti että olisiko kaiuttimessa johdot huonosti ja niitä tutkimaan.ensimmästä piuhaa irrottaessa alkoi mökääkin kuulumaan. oli syynä kosteus sokeripalassa joka oli teipattu ilmastointiteipillä ja joka sijaitsi ovessa :rolleyes:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=62682
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=62683
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=62684
romurauta
28.06.2010, 16:06
.....ja käytiin me poikien kanssa ajelemassakin ja melko veteliä paikkoja löysimme :) suht hyvin kuitenkin mentiin eteenpäin kun hiukan kaasua painoimma. aina se ei kuitenkaan riittänyt joten piti kokeilla sähkövinssien toimivuutta. enpä enää niin hirveästi haaveilekaan niitten laittoa kun ne niin lämpesi ja rutisi.
auton entinen vinssi siis piti kaivaa tallista esiin ja ruveta sovittelemaan paikoilleen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=62688
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=62693
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=62694
romurauta
28.06.2010, 16:20
kuitenkin vaikutti siltä että meno huononeisi entisestään tuon paketin kanssa kun se oli niin edessä ja matalalla joten hiukan eri paikkaan se piti sommitella.paikka ei edelleenkään ole se mitä halusin mutta tyhjää parempi se on ja kun kokeilemassa kävimmä niin mihinkään se ei ainakaan vielä ottanut eli kai se siihen kuitenkin pitää jättää.mitään isoja ongelmiakaan sen kanssa ei ollut.kardaani nostaa palkin yläpuolelle,etuhelmaan reikä,entiset kiinnikkeet nostaa vain rungon yläpuolelle ja samalla viistää omaa runkoa vähemmän maata raapivaksi,maskiin pientä lovea jne.hommana oikein mielekäs eikä kovinkaan aikaa vievä.
kardaania en vielä tohtinut laittaa paikoilleen kun yksi ristikko oli tullut tiensä päähän..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=62695
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=62696
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=62697
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=62698
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=62699
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=62700
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=62701
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=62702
HJ60_Jussi
29.06.2010, 21:52
Saisko kuvan että selviäis mistä välistä toi vinssin kartaani oikein tulee ja mitä pitää leikata sieltä syylärin alta. Todella asiallisen näköinen asennus. Paljonko tuossa on korin korotusta
Kiittäen etukäteen,
Jussi
romurauta
29.06.2010, 22:51
kiitoksia kommentista.tuosta näkee todellisen korotuksen ja toisesta kuvasta mistä se kartaani menee.saattaa mennä liki tuota runkoa mutta sitä on oikein helppo hiukan modifioida.niin ja sitä kartaania pitää jonkun verran lyhentää koska se on nyt paljon sisempänä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=62783
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=62784
HJ60_Jussi
30.06.2010, 21:40
Saattaa mennä melkoisen läheltä se ensimmäinen ristikko tuota muuta rakennetta. Tuotahan pitää oikein tosissaan tutkia että saisko tuon mullakin toteutettua kun malla on vaan 55 mm korinkorotusta. Nuo ohjaustehostimen putket näyttää siltä että saattaa hajota jos niihin koskee. eli sulla tuo kartaani mahtus syylärin ja korin välistä. No jos ei muuten mahdu niin nostetaan syyläriä vähän.
Kiitos kuvista ja selvityksestä
t. Jussi
romurauta
30.06.2010, 21:48
eipä mitään.tuo palkki tunnostaa olevan kevyttä peltiä ja ainakin itsellä se todennäköisesti sopii olemaan oikein hyvin siinä.voi siihen tarvittaessa lyödä vasaralla pikku runtun jos tilaa haluaa lisää sille.
55-60milliähän nuo omatkin korotuspalikat näyttäisi olevan...
romurauta
30.06.2010, 21:49
eipä mitään.tuo palkki tunnostaa olevan kevyttä peltiä ja ainakin itsellä se todennäköisesti sopii olemaan oikein hyvin siinä.voi siihen tarvittaessa lyödä vasaralla pikku runtun jos tilaa haluaa lisää sille.
55-60milliähän nuo omatkin korotuspalikat näyttäisi olevan...
Gravehill
01.07.2010, 06:41
Saattaa mennä melkoisen läheltä se ensimmäinen ristikko tuota muuta rakennetta. Tuotahan pitää oikein tosissaan tutkia että saisko tuon mullakin toteutettua kun malla on vaan 55 mm korinkorotusta. Nuo ohjaustehostimen putket näyttää siltä että saattaa hajota jos niihin koskee. eli sulla tuo kartaani mahtus syylärin ja korin välistä. No jos ei muuten mahdu niin nostetaan syyläriä vähän.
t. Jussi
Mullakin oli vinssi noin eikä ollu 50mm enempää korinkorotusta, helposti mahtu kartaani tulemaan. Rungosta joutu palan veistämään mutta muuta ei tarvinnu tehdä.
romurauta
03.07.2010, 20:37
akut otin pois keulalta ja laitoin ne kaikki takapenkin alle.samalla värkkäilin istuinosaa hiukan taaksepäin niin sai ruhtinaalliset limojalkotilat. kotelon värkkäsin vanerista ja istuinosa on saranalla.selkänojaa täytyy saada vielä hiukan kallistettua kun on olo kuin kirkonpenkillä istuessa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=62886
PERSKUTTA
04.07.2010, 10:15
Nuan ne varmaan onkin paree ku alakuperäänen. Viimetalavena mulla jääty molemmat akut kun laturin tuotto pieni ja lyhkäästä ajoa-> varaus laski ja akut jääty silloon kylymillä ilimoolla. Oli akut ihan umpijäässä, siis ihan kalikat.:rolleyes:
romurauta
04.07.2010, 11:13
kyllähän ne varmaan tykkää enemmän lämpöösessä olla kuin kylmäsä. varsinkin talvella antaa mukavasti virtaa ulos kun sisätila lämmitin on huutanut ensin toista tuntia. no yks syy oli näitten siirtoon myös se että en olisi saanut ahtoputkea vietyä välijäähdyttimelle keulaan koska noi optimat on sen verran vakioakkuja isommat.olin joutunut jo pudottamaan omaa akkutelinettä muutamia senttejä hanttimiehen puolelta ja nyt kun vinssi on keulassa niin sain sen lisäämän painon pois sieltä.
lacrits68
04.07.2010, 12:23
Nuan ne varmaan onkin paree ku alakuperäänen. Viimetalavena mulla jääty molemmat akut kun laturin tuotto pieni ja lyhkäästä ajoa-> varaus laski ja akut jääty silloon kylymillä ilimoolla. Oli akut ihan umpijäässä, siis ihan kalikat.:rolleyes:
Mulla on patterien kanssa samas kotelos Webaston airtop ja akut viihtyy! En siis lämmitä akkuja mutta "hukkalämpöä" on tarpeeksi! :)
//Janne
romurauta
04.07.2010, 21:34
takapenkkiläisten iloksi telkkari kojelautaan:) perruutuskameran ajattelin siihen kytkeä niin helpompi tuolla kaupunkilla harjoittaa taskuun perruutusta..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=62989
romurauta
09.07.2010, 13:51
tuulilasi tarvitsi nyt vaihtaa kun katsastus-setä niin aikoinaan halusi ja ruma sarvipää sai lähteä keulasta samalla.sellaista pientä paikkamaalausta sinnesun tänne kun kivet ropisseet.ehkä jonkunnäköistä roiskeläppää voisi suunnitella tiettyihin paikkoihin.
rintapellissä oli aika runsaasti pieniä reikiä mistä vedelty johtoja sisään ja ulos.niitä tukin liimasilikoonilla ja kyllähän se hiukan jopa vaikutti hiljentävästi.bitumilevyjä tuli samalla liimailtua sinne sun tänne.vieläkun saisi kunnolliset kumit noille kepakoille niin ei kantautuisi mökää niistä.auto alkaa olla jo aika hiljainen.pikku hommia vielä siihen niin sitten saa olla.
sitten kyllästyin myös hyppimään niille vanhoille jakkaroille.ihan ok olivat muuten mutta olivat aika hiostavat kuuman nahkansa kanssa.talvea ajatellen halusin myös lämmityksen niin hankin tällaiset volvon v40 penkit.on kyllä eri luksusta nyt kun säätöjä löytyy ja ihan on mukavat muutenkin istua ja kulku hyttiin helpottui huomattavasti. voi ihan suorastaan hypätä penkille nyt kun ei ole niin kovakaan.erikoisuutena näissä on että nämä saa kipattua pikaisesti ja tuo käsinoja...ai että sitä osaa arvostaa:p
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=63197
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=63198
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=63199
Turpo-Urpo
09.07.2010, 18:58
race-jakkarat ja näköradiot sun muut kamerat, älä pistää liikaa tuuninkia :D
romurauta
09.07.2010, 19:58
nooo...tämä kun nyt sattuu olemaan minun jokapäiväisessä käytössä oleva monikäyttöauto niin pitäähän sitä olla kaikkea :)
Mainittu tuolla tekstissä...
romurauta
14.12.2010, 21:22
lukkoakselia rupesin reparoimaan eteen aikani kuluksi.taakse sen kerkesin jo aiemmin laittaa mutta nyt etusen vuoro.näyttää siltä että tarvitsee tilata kaikki uudet laakerit napoihin ja jos samalla jarrut laittaisi uusiksi.jarrukilvetkin taitaa kaivata hiukan ehostusta. ja jos intoa riittää niin ehkä laitan samalla kierrejouset eteen mutta se riippuu ihan että onko sitä intoa.panhardin hommaus kun tuntuu olevan niin työlästä...
Rekisteröimätön
15.12.2010, 00:00
lukkoakselia rupesin reparoimaan eteen aikani kuluksi.taakse sen kerkesin jo aiemmin laittaa mutta nyt etusen vuoro.näyttää siltä että tarvitsee tilata kaikki uudet laakerit napoihin ja jos samalla jarrut laittaisi uusiksi.jarrukilvetkin taitaa kaivata hiukan ehostusta. ja jos intoa riittää niin ehkä laitan samalla kierrejouset eteen mutta se riippuu ihan että onko sitä intoa.panhardin hommaus kun tuntuu olevan niin työlästä...
kyllähän sinulla aina sitä intoa riittää vai mitä? tv:ss offroad.
romurauta
15.12.2010, 10:38
joo..intoa riittää aina kun on rahaa ja ylimääräistä aikaa :) nyt akseli levitetty aivan osiin ja seuraavaksi pitäisi leikellä nykyiset lehtijousen sekä kaliistuksenvakaajan korvat poies ja hiukan hiekkapuhallella.
tukivarsille täytyy alkaa tekemään sopivia kiinnityslevyjä sekä jousille jonkunlaisia kuppeja.
helmapelti
15.12.2010, 15:42
Törkeet luksuspenkit!:D Ite tein alkuperäiseen kuskinpenkkiin ristiseläntuen 2mm pellistä ja tuli aika jäykkä, hantinpenkki saa olla sellaisenaan..
Kyllähän tuo penkki on tärkein mukavuusvaruste käyttöautoon, varsinkin jos on selkävaivoja.
romurauta
02.04.2011, 12:53
homma ei etene ollenkaan kun ei ole kävellyt vielä vastaan panhardia mitä voisi suunnitella keulille.sellaisen tarvitsisin että pääsisi kierteitä kyhäämään. taka-akselilla siirsin jouset alapuolelta yläpuolelle ja auto nousi aika paljon ylemmäksi mutta hivenen se on kuitenkin jo tipahtanut. siinä samalla purin lehtijouset ja kolistelin ruosteet niin hyvin välistä pois kun ne kohtuudella lähti ja sivelin jotain jäykkää vasua väliin. taakse tuli samalla rasvattavat riiput.
jousituksesta tuli huomattavasti mukavampi...varsinkin kun sai ottaa siellä välissä olleet lisä kierrejouset pois. nyt ei enää hyppää ilmaan kun ajaa johonkin hidastetöyssyyn.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=77942
homma ei etene ollenkaan kun ei ole kävellyt vielä vastaan panhardia mitä voisi suunnitella keulille.sellaisen tarvitsisin että pääsisi kierteitä kyhäämään. taka-akselilla siirsin jouset alapuolelta yläpuolelle ja auto nousi aika paljon ylemmäksi mutta hivenen se on kuitenkin jo tipahtanut. siinä samalla purin lehtijouset ja kolistelin ruosteet niin hyvin välistä pois kun ne kohtuudella lähti ja sivelin jotain jäykkää vasua väliin. taakse tuli samalla rasvattavat riiput.
jousituksesta tuli huomattavasti mukavampi...varsinkin kun sai ottaa siellä välissä olleet lisä kierrejouset pois. nyt ei enää hyppää ilmaan kun ajaa johonkin hidastetöyssyyn.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2019&pictureid=77942
Tiedän tunteen kun unohtaa hidastetöyssyn lisäkierrejousitetulla autolla :D
romurauta
25.04.2011, 21:29
niin.nythän on takajousituksessa normimäärä lehtosia ja meno on pehmeämpää kuin ennen...siltikin meno on vielä hiukan liian tiukkaa.sellaiset äkkikorotukset tuolla kaduilla niinkuin metsikossakin tuntuu vieläkin hiukan ilkeiltä.iskareina on omen nitrot vai mitkä ne oli..olisikohan ne aavistuksen liian jäykät vai pitäisiköhän niitten olla hiukan enemmän vinoon asennettuna.en ole perehtynyt vielä aiheeseen niin paljoa mutta sellainen epäilys on että ne pitäisi olla hiukan enemmän vinossa....ja pari lehteä vielä pois niin saisi hiukan alemmaksikin tuota perää. ei sen tartte olla aivan noin korkealla
offroadjouni
25.04.2011, 22:08
niin.nythän on takajousituksessa normimäärä lehtosia ja meno on pehmeämpää kuin ennen...siltikin meno on vielä hiukan liian tiukkaa.sellaiset äkkikorotukset tuolla kaduilla niinkuin metsikossakin tuntuu vieläkin hiukan ilkeiltä.iskareina on omen nitrot vai mitkä ne oli..olisikohan ne aavistuksen liian jäykät vai pitäisiköhän niitten olla hiukan enemmän vinoon asennettuna.en ole perehtynyt vielä aiheeseen niin paljoa mutta sellainen epäilys on että ne pitäisi olla hiukan enemmän vinossa....ja pari lehteä vielä pois niin saisi hiukan alemmaksikin tuota perää. ei sen tartte olla aivan noin korkeallaIskareiden pääasiallinen tehtävä on vaimentaa ulosjoustoa, sisäänjouston vastus tulee suurimmaksi osaksi jousesta. Jos jousi tuntuu liian jäykältä niin älä "korjaa" sitä asentamalla iskareita huonompaan asentoon. Koita mieluummin lehtien vähentämistä, mutta samalla kannattaa asentaa akselin kiertymisen estävä tukivarsi.
romurauta
25.04.2011, 22:27
nimenomaan ulosjousto on edelleen liian hyvin vaimennettu.se esiintyy juurikin noissa korotuksissa kun auto suorastaan lentää ilmassa. jousituksen kovuutta sitten aavistus pehmeämmäksi jousia vähentämällä. ...ei tällä meno kuitenkaan aivan katastrofaarista ole vaikka onhan monessa pelissä pehmeämpääkin kyytiä :)