View Full Version : Maalauksesta ja maaleista. Neuvoja tarvitaan.
Olen alkanut opettelemaan auton maalausta. On herännyt muutama kysymys.
Esimerkiksi pohjamaali ohennetaan 1:1 (ei ole kaksikomponenttimaali). Kannataako koko litran purkki ohentaa kerralla isompaan astiaan ja sitten siitä tarvittaessa ottaa? Onko joku syy miksi ohennetaan joka kerta?
Sitten metallihohtoväri ohennetaan 20%. Sama kysymys sille? Jotenkin tuntuisi tuon 20% ohennuksen lisäys jo kaupassa järkevältä.
Lakka on kaksikomponenttimaali. Kauanko se on maalattavissa? Voiko esimerkiksi odottaa edellisen kerroksen kuivumista tunnin ja jatkaa lakkausta? Kovettuko kaksikomponentti lakka ruiskuun?
Purkkien kannet on aika hankalia. Tuntuisi paljon helpommalta säilyttää lasipullossa ja siitä sitten kaadella tarpeen tullen. Onko tässä mitään järkeä?
Itselleni neuvottu auton maaleista...
Älä ohenna maalia kun se määrä mitä meinaat käyttää samana päivänä
Ohennettu maali kuivaa nopeammin myös suljetussa astiassa
Maalin ohennus suhde mitä purkin kyljessä yms on ohjeellinen ei välttämättä ohenneta niin paljoa. Ohentamisesta: laita maalia purkkiin ota esim. tavallinen lyjykynä tai suurinpiirtein samallainen puutikku kasta n. 2...10cm tikusta maaliin nosta tikkua n. 10...15cm maalin pinnasta ylös.. näet kuinka sakea maali valii "siimana".
Ohennetta varovasti lisäten ja hyvin sekoittaen välillä kokeile tuota tikku temppua miten maali käyttäytyy... kun maali tikkua nostettaessa valuu tikusta tipoittumalla (ei siimana) on maali sopivaa ruiskutetavaksi. mitä lähempää tikun päätä maali tipoittuu sitä ohuempaa eli oman mieltymyksen mukaan sitten sakeus kohdalleen. Ohuempi valuu helposti paksu tekee "appelsiini" pintaa
yleensä 2 komponenttiset on käytettävissä vielä tunnin kuluttua sekoituksesta
2K-maalit... sekoitetaan maali ja kovete annetun suhteen mukaisesti... sitten ohennellaan
2k-maalit kuivuu vaikka umpinaisessa pytyssä kovetteen ja maalin sekoittamisen jälkeen... ei ole toimivaa enää seuraavana päivänä. Eli sekoita vain arvioitu tarvittava määrä.
Ruisku kannattaa pestä erittäin huolellisesti heti käytön jälkeen ruisku ohenne käy tähän...
Ja asetonia olisi hyvä olla saatavilla sillä luikeaa jos kerkes kuivaa liikaa....
Tuosta lasipurkkisäilytyksestä muutama sana:
Hamstrasin itselle muutamaan lasipurkkiin erilaisia metallihohtovärejä.
Muutaman viikon päästä sieltä oli liuottimet haihtuneet lähes kokonaan pois,
mutta sain maalit vielä notkistettua uudella lorauksella liuotinta & sekoittamalla kunnolla.
Tämän jälkeen laitoin kokeeksi ihan sitä normaalia Elmun tuorekelmua kaksinkerroin
purkin suulle ja vasta sitten peltikansi kiinni. Nyt on maalit pysyneet notkeana muutaman kk:n.
Tuo tuorekelmu on myös siitä hyvä, että jos kaadat maalia siitä lasipurkista,
niin purkin reuna liimaantuu kanteen kiinni kuin tauti, eikä lähde ehjänä irti.
Kelmu kannen välissä estää myös tuon kannen liimaantumisen... :)
Yks kaikkein tärkeimpiä asioita on ohentaa maalari, sen jälkeen sujuu.
Mikä on sopiva rasvaprosentti maalarille? Mulla vaatii ainakin kuukauden syömälakon.
Kysyin tänään maalikaupasta 2 komponenttilakasta. Kauppiaan mukaan muttaman tunnin olisi käyttökelpoinen.
Maalarit heillä aamulla sekoittaa lakan ja vielä iltapäivällä käyttää.
Maalarin ohentaminen tapahtuu lisäämällä sopivaa ohennetta(esim. Cosken Corva) maalariin. Maalaria ei kannata rasvaprosentin kohdalta alkaa ohentamaan, se ei paranna maalaustulosta, vaan aiheuttaa hallitsematonta ohenteen tehon kasvua.
Yks kaikkein tärkeimpiä asioita on ohentaa maalari, sen jälkeen sujuu.
juurikin näin :D:D:D
hommaa sellaisia maalinsekotuskuppeja missä on valmiina suhteet, ite oon tehny sillain että sekotan maalit aina kerrosten välissä ja sen verta mitä yhteen kerrokseen menee. Ei kannata odottaa tuntia lakan kuivumista, seuraava kerros ei enää sulaudu hyvin
En ole vielä koskaan lakannut, huomenna on eka kerta. Kauanko kerrosten välissä ja montako kerrosta?
Taidan tuon maalarin ohentamisen tehdä ryyppäystornilla :)
Noita kuppeja, suodattimia ja nihkeitä rättejä on. Oli mukava myyjä ja möi kaikkea mahdollista kun sanoin etten asiasta
mitään ymmärrä. Mutta ihan tarpeellisia kaikki on ollut.
10-15 min ja kerrosten määrä riippuu maalarista ja kerrosten paksuudesta, lakkaa voi huoletta vetää vähän reilummien, se kun ei helposti valu, ja lakkaa ei tarvi ohentaa.
Ja kun vetää reilummin lakkaa niin sen pystyy sitten kiillottaan tasaseks jos on virheitä tai pölyä
ja japella on niin siisti kalusto (ja pisteet siitä!!!!) ettei oikeen sovi tähän, mutta sanotaan nyt niin että eikös maalin oo tarkoitus suojata ruosteelta, ei kiiltää..
mutta maalarille ohenninta, niin ranne on sopevan lipakka ruutatessa.. :D
Nyt on kyse tämän Jeepin kolarivaurioiden korjaamisesta.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=6161&d=1246477837
Sitten seuraavaksi Grand Chrokee 5.9L puskuri, kynnyskotelon kolarivaurio ja naarmu kyljessä. Jonkun kettutytön tekemä.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=920&d=1219295173
Kyllä kisapelikin siisti saa olla. Kyllä mulla maalaukset loppuisi lyhyeen jos vain ruosteen päälle saa maalata.
Kun ei ole ruostetta jeepeissä :)
http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/jappe-uusi2.jpg
Ensimmäiset osat valmiita. Tulos paljon parempi kuin osasin odottaa. Kunhan lokarit kuivuu kunnolla, niin sitten asennus.
Paljon tuli opittua. Ensimmäiseksi sen ettei mennä sormella kokeilemaan onko jo kuiva :)
Vesimaalilla oli kiva maalata. Ruiskun voi pestä vedellä. Maalikaupan myyjän neuvo oli hyvä. Aloita opiskelu vesimaalilla.
Kiitti kaikille neuvoista. En jaksa uskoa tuloksen parantuvan maalarin ohennuksella :)
Nykyään harvoista paikoista saa hyvää palvelua. Itse keskitän ostot paikkoihin missä saa hyvää palvelua.
CORA Refinish Oy Niittytie 27 A maalikauppa on sellainen. Suosittelen.
Kuvassa ei välity lopputulos. Kuvassa kisakypärä ja Dana30 kansi. Värikin on sama kuin autossa.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=6666&d=1248803550
Aikoinaan opettaja kysyi "osaatko soittaa pianoa?". Vastasin "en tiedä kun en ole kokeillut". Tässä oli vähän sama juttu ja osasin kokeiltuani.
Olen kuullut että nykyiset vesivärit olis vesiliukoisuudesta huolimatta (siitä johtuen) paljon vaarallisempia ihmiselle kuin perinteiset liuotinmaalit. Kauanko maalin kuivuminen kesti huoneenlämmössä?
Hengityssuojainta pitää käyttää. Annoin kuivua vuorokauden ennen uutta kerrosta. Ekan lokasuojan asensin tänään. Ihan hieno oli.
En ole vielä koskaan lakannut, huomenna on eka kerta. Kauanko kerrosten välissä ja montako kerrosta?
Taidan tuon maalarin ohentamisen tehdä ryyppäystornilla :)
Noita kuppeja, suodattimia ja nihkeitä rättejä on. Oli mukava myyjä ja möi kaikkea mahdollista kun sanoin etten asiasta
mitään ymmärrä. Mutta ihan tarpeellisia kaikki on ollut.
No nyt sit kaiken paras nyrkki sääntö:EI OO MITÄÄN NYRKKISÄÄNTÖÄ ! Ne sekotus suhteet on kaikis litkuis vähä eri.J niit litkui on iha v:tusti.Ja joka aineessa siis yleensä eri sekotussuhteet,noi 1:1 pohjat on yleensä happo pohjii.Tai 1k pohjaa mitä vaa ohennetaa.Ja joitai massa värei ohennettii 1:1.Sit niihinki voi käyttää ms kovettajaa ja sit vastaavasti vähempi oharii.Mut kaikkii niit ei pirukaa ulkoo muista.Hommaa tuote info katalogi sen merkin aineisiin mitä käytät ja vinkkinä et eri merkin aineet ei useinkaan käy ristiin.Mut siin tuote infos kerrotaan et mikä aine mihinki ja suhe toiminta jne.Merkkei on monii ja kaikki öbaut yhtä hyvii.Ruiskujen ja vehkeitten laatu ratkasee paljon.Esim biltema ruiskun hukka% on noin 50 kun se De vilbiss vastaavassa on noin10% mut hommaa vähä kirja tiatoo ni ei mee arvailuks.Standoxii myy hl group kai nykyään ja PPG maahantuoja on koraväri.Glasuritist en tiijä ja spies hecker ja onhan noita maaleja,kaikki ne on tehty sihen samaan hommaan et ei niillä suurta eroa ole.Tinkiä kannattaa tiskillä ku eräästki merkist saa 40% alennust maalaamot.No alota ny näist kysy ammatti miähilt lisää..