View Full Version : Moottoripyörän kytkinkysymys
Ei kehtaa laittaa tekniikkaosioon laittaa, niin kysytääs täällä
purin mopetin kytkintä omituisen sivuäänen vuoksi, ja löysin kuvan osat 31 (2 kpl) sijoitettuina levyjen väliin
http://degraffenreids.com/images/clutch.jpg
kuvan mukaan "spring, clutch boss" kilkkeet kuuluvat "peräkkäin" varsinaisen kytkinlevyhässäkän pohjaan, ja nyt sinistyneinä ne eivät sinne sovi - kysymys kuuluukin:
- mikä näiden funktio on...
useimmat mpyörät pärjää hyvin ilman tällaisia...
nimim. 2000 luvun ilmakoneteknikko :confused:
Olen ainakin kasannut sellaisia koneita joissa nuo levyt ovat olleet kuperan muotoisia ja olen ajatellut että kytkintä painettaessa levyt toimivat jousena ja irroittavat alimmaisen kytkinlevyn "kytkinrungosta". tuossa kuvassa ainakin nuo levyt(31) näyttävät suorilta, tiedä sitten mitä ovat...
...juu kuperat ovat, täähän vaikuttas ihan loogiselta selitykseltä
Duoda noin, asiaa sivuava kysymys, kun mopetin kytkin tuli puheeksi.
Juniorin 2T-mopon kytkin irroittaa talvella käynnistyksen jälkeen vähän huonosti. Kesälläkin vaihde päällä mopo tahtoo hieman ryömiä "kylmästartin" jälkeen. Talvella ei vaihteistolle ei tee kyllä kovin hyvää vaihtaa vapaalta ykköselle kylmillä öljyillä (paukauttaa hieman, kun polkee käynnistyksen jälkeen ykkösen päälle). "Tahmaaminen" loppuu, kun koneen ajaa kuumaksi. Olisiko säätökysymys vai öljyyn liittyvä? Mineraali 10W-40 on laatikkoöljynä ollut. Auttaisiko synteettinen öljy vai pitäisikö tehdä jotakin muuta?
Mopo on HVA CR125.
jiipeellä on vaa öljyt kohmeessa.
wannabee
25.07.2009, 19:59
Itellä aikanaa loppu vastaava oireelu vaihtelemalla oikeanlaiset öljyt (ko laitteelle). Oma kawa oli tosi tarkka, piti muistaakseni olla vielä motulin öljyä tai jotain muuta halpaa litkua. Kokeilemalla selviää, vaihtelet merkkiä ja viskoa...
Duoda noin, asiaa sivuava kysymys, kun mopetin kytkin tuli puheeksi.
Juniorin 2T-mopon kytkin irroittaa talvella käynnistyksen jälkeen vähän huonosti. Kesälläkin vaihde päällä mopo tahtoo hieman ryömiä "kylmästartin" jälkeen. Talvella ei vaihteistolle ei tee kyllä kovin hyvää vaihtaa vapaalta ykköselle kylmillä öljyillä (paukauttaa hieman, kun polkee käynnistyksen jälkeen ykkösen päälle). "Tahmaaminen" loppuu, kun koneen ajaa kuumaksi. Olisiko säätökysymys vai öljyyn liittyvä? Mineraali 10W-40 on laatikkoöljynä ollut. Auttaisiko synteettinen öljy vai pitäisikö tehdä jotakin muuta?
Mopo on HVA CR125.
öljyhommalta kuulostaa, ja muutama kykimen painallus käynnistyksen jälkeen ennen liikkeellelähtöä ei ole haitaks, joissain ohjekirjoissakin aikoinans näin kehotettiin tekemään...
Duoda noin, asiaa sivuava kysymys, kun mopetin kytkin tuli puheeksi.
Juniorin 2T-mopon kytkin irroittaa talvella käynnistyksen jälkeen vähän huonosti. Kesälläkin vaihde päällä mopo tahtoo hieman ryömiä "kylmästartin" jälkeen. Talvella ei vaihteistolle ei tee kyllä kovin hyvää vaihtaa vapaalta ykköselle kylmillä öljyillä (paukauttaa hieman, kun polkee käynnistyksen jälkeen ykkösen päälle). "Tahmaaminen" loppuu, kun koneen ajaa kuumaksi. Olisiko säätökysymys vai öljyyn liittyvä? Mineraali 10W-40 on laatikkoöljynä ollut. Auttaisiko synteettinen öljy vai pitäisikö tehdä jotakin muuta?
Mopo on HVA CR125.
Tuli vain mieleen, onkohan ne öljyt moottoripyöräkäyttöön tarkoitetut vai ilman kytkimen lisäaineistusta olevat "autoöljyt"?
Duoda noin, asiaa sivuava kysymys, kun mopetin kytkin tuli puheeksi.
Juniorin 2T-mopon kytkin irroittaa talvella käynnistyksen jälkeen vähän huonosti. Kesälläkin vaihde päällä mopo tahtoo hieman ryömiä "kylmästartin" jälkeen. Talvella ei vaihteistolle ei tee kyllä kovin hyvää vaihtaa vapaalta ykköselle kylmillä öljyillä (paukauttaa hieman, kun polkee käynnistyksen jälkeen ykkösen päälle). "Tahmaaminen" loppuu, kun koneen ajaa kuumaksi. Olisiko säätökysymys vai öljyyn liittyvä? Mineraali 10W-40 on laatikkoöljynä ollut. Auttaisiko synteettinen öljy vai pitäisikö tehdä jotakin muuta?
Mopo on HVA CR125.
Mulla tuli trialiin sama häikkä aikanaan öljynvaihdon jälkeen. Pystyy kylmänä kruisailemaan kytkin pohjassa jonkun aikaa. Synteettiset litkut sisään niin luulisi helpottavan. Edellyttäen, että viskositeetti on kohdallaan. Mineraaliöljyt kun vaihtaa synteettiseen, niin kannattais, isojen poikien mukaan, vaihdon jälkeen ajella tovi ja sitten vaihtaa uudestaan, niin lähtee jämät pois...
elhapero
25.07.2009, 22:56
Märkä kytkimelle on ihan omat öljyt.Vain alan liikkeistä jos haluaa säästää kytkintä.Aikoinaan kotarin kytkimen pilasin,laitoin mp moottoriöljyä koneeseen,kytkin ei irroittanut enää kunnolla eikä pahemmin pitänyt ei auttanut oikean öljyn vaihtokaan,uusi levysetti maksoi jotain aivan käsittämätöntä 900mk varmaan sama summa euroina tällä hetkellä.