View Full Version : Lisävalo kysymys
Onhan noista lisävaloista täälläkin aikapaljon juttua ja niiden lukemisen jälkeenkään ei oikein osaa tehdä päätöstä mitä Jeepin keulalle laittais.
Rahaa ei ole hyviin Xenoneihin tällähetkellä joten hehkupolttimoilla on mentävä.
Tällähetkellä on uudehkot Hella H4 umpiot 100/80 w polttimoilla.
Olen ajatellut seuraavanlaisia "paketteja":
4 x Hella Luminator 17,5 referenssillä joista uloimpia lyhtyjä voisi kääntää vähän ulospäin jotta valokeila olisi leveämpi.
Tai
2 x Hella Luminator 17,5 referenssillä + 2 x Cibie Turini Apolloja 10 referenssillä
Valot olisi tarkoitus kytkeä niin ettei menisi nuo referenssit yli tuon 75.
Vai pitäisikö unohtaa nuo referenssit ja laittaa
2 x Hella Luminator 37,5 referenssillä ja 2 x joko Luminator 17,5 tai Cibie Turini Apolloja tai jotkut muut "kurvivalot".
Tarkoitus olisi saada valot jotka näyttäisivät tarpeeksi pitkälle ja leveälle, mutta eivät ajaisi vararikkoon.
(Ehkä myöhemmin voisi ajatella Xenon muutos sarjaa noihin.)
Itelläni Luminator chromium sinisellä lasilla ref 37,5. Valoa tulee kahdella kappaleella 100w polttimoilla todella hyvin. Viime syksynä laitoin näihin 50w/4300k xenon muutossarjan ja niillä ollaankin jo kirkkaasti "rekkasarjassa":rolleyes: Hellaa tämän enempää mainostamatta:eek:, lamput on ostettu syksyllä 2003 ja koko ajan satawattiset paikallaan, silti heijastimet ovat virheettömät...
Itsellä oli joskus tollaset luminatorit enkä kyllä ollut tyytyväinen. Hinta ja valoteho eivät mielestäni kohtaa kovinkaan hyvin.
Nyt nokalla lightforcen 240 x 2kpl. Näihin olen erittäin tyytyväinen. Luulen että pykälää tai jopa kahta pienemmilläkin saavuttaa riittävän valaisumatkan.
Helloja ei enää mun autoihin tule.
mikaylikoski
23.07.2009, 21:18
mulla on bossin touringit 190 ppiset ja satavattiset polttimot niin näkee ihan kivasti kun mettäteillä pääasiassa ajelen . serkulla toi sun vaihtoehti 1 niin se on myöskin olly tyytyväinen valoihinsa
itse olen suosinut omissa autoissani hellan rally 3000 37.5 ref ja euroracingista "halpoja" sparcon 130w ralli polttimoita, mitkä muuten kestää ja näyttää ihan eri tavalla kun jotkun esim: narvat. :)
Viiminen 2 vuotta ollu keulalla 2 kpl ref.17.5 luminatoreita ja katolla "mettä"valoina 2 kpl ref.37.5 3000 rallya. Katolle väsäsin viime talveksi xenon-polttimot. Riittävästi näyttää... Yrittäny vaan sivuteillä käyttää kattovaloja ettei virkavalta puutu niihin. Luminatorit muuten hyvät, mutta jää turhan lyhyeksi kuvio.
Vilkutin
24.07.2009, 06:08
jos reffit menee yli niin joutuuhan ne aina sitten raksiin irti leiman ajaksi, niinkuin itse tein liktforcet 240et otin pois, tosin ne on nyt ollutkin koko kesän pois kun ei tarvetta, syksyllä sitten keulille. Ja samalla vois miettiä niihin xenon sarjaa, kun ajovaloissa jo on.
Marcus78
06.09.2009, 19:52
Ite selailin nettiä paljon, että mitkä valot Hiluksin nokalle laittaisin ja päädyin noihin Turineihin.
Saa nähdä, koska tulevat ja miten saan ne järkevästi tohon hilun keulalle laitettua.
Ei ne mitkään modernin näköset ole, mutta jos niillä näkis täällä oravankivitys alueella hiukan paremmin:)
pitääkö kuusta asti nähdä missä ajelette? :) metsään katon kulmiin sumuvalot/työvalot.
Valoa kansalle joka pimeydessä vaeltaa. :D
Mun autolla ajetaan niin tiellä kuin metsässäkin ja tahdon että valoa löytyy niin lähelle kuin kauaskin.
jeeppi-eki
07.09.2009, 12:19
Mulla on ollu Vanin keulassa 4kpl Hellan 3000 37,5 ref , kaksi kappaletta xenoneilla ja toiset kaks 100w halogeeneilla, säätilasta riippuen kummilla näkee paremmin. Onhan xenon valo valkoista mutta kun se ei joka keliolosuhteissa ole paras vaihtoehto. On ollut hyvä vertailla kun on samanlaiset valot saman auton keulassa halogen/xenon polttimoilla. Lisäksi xenonit on hitaasti syttyviä, jos niinkuin ajattelee äkki tilannetta esim hirvi hyppää tielle ja räpsäyttää kaukovalot päälle , sekunti tai kaks on piiiitkä aika ko. tilanteessa.
Lisäksi xenonit on hitaasti syttyviä, jos niinkuin ajattelee äkki tilannetta esim hirvi hyppää tielle ja räpsäyttää kaukovalot päälle , sekunti tai kaks on piiiitkä aika ko. tilanteessa.
Ööh, mites se nyt siinä sitten auttaa? No joo, lisävalot (NBB, pyöree kuuppa) ittelläkin ja ihan paikallaan. Mitä enemmän valotehoa, sitä huonommin valokeilan reunoille ja ulkopuolelle näkee, luulen.
Vanha tuttu: http://www.offroadpaja.fi/Valojutut.htm
Selailin nettiä niin törmäsin edullisiin xenon paketteihin.. http://www.taskuraketti.com/index.php?sivunro=2&laji=40
jeeppi-eki
07.09.2009, 15:03
Ööh, mites se nyt siinä sitten auttaa? No joo, lisävalot (NBB, pyöree kuuppa) ittelläkin ja ihan paikallaan. Mitä enemmän valotehoa, sitä huonommin valokeilan reunoille ja ulkopuolelle näkee, luulen.
Vanha tuttu: http://www.offroadpaja.fi/Valojutut.htm
Jos näkee mitä edessä on =helponpi väistää , aikaa jarruttaa.
Halogeenit syttyy heti ja xenonit pikkuhiljaa...
Siis on ollut aikaa vertailla kun valot on saman auton keulassa (h)(x)(x)(h)samanlaisissa hella 3000 lisävaloissa.
Marcus78
07.09.2009, 20:45
pitääkö kuusta asti nähdä missä ajelette? :) metsään katon kulmiin sumuvalot/työvalot.
Jaa tollai..?=)
http://jouni.pictures.fi/kuvat/Off-Road+2009/Finland+Offroad+Tour+2009/Day+2+Kalanti/IMGP8289.JPG
http://jouni.pictures.fi/kuvat/Off-Road+2009/Finland+Offroad+Tour+2009/Day+2+Kalanti/IMGP8388.JPG
Tukivarsi
21.10.2009, 09:00
Laitoin kingcapiin tuollaiset hellan rallye 3003 compactit nokalle. http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=1276 Onko kellään kokemusta siitä että miten tuo heijastin kestää jos laittaa vaikka 100W polttimot noiden 55 tilalle? Kuumiaako liikaa kun ei noi mitkää kauhean isot ole kooltaan. Ja kytkettykin ne on niin että erillistä katkaisijaa ei ole. Onko muuta vaihtoehtoa lisäämään valotehoa noissa?
HiluxMan
21.10.2009, 10:28
Laitoin kingcapiin tuollaiset hellan rallye 3003 compactit nokalle. http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=1276 Onko kellään kokemusta siitä että miten tuo heijastin kestää jos laittaa vaikka 100W polttimot noiden 55 tilalle? Kuumiaako liikaa kun ei noi mitkää kauhean isot ole kooltaan. Ja kytkettykin ne on niin että erillistä katkaisijaa ei ole. Onko muuta vaihtoehtoa lisäämään valotehoa noissa?
Laita xenonit.
Tukivarsi
21.10.2009, 10:38
Mitäs kissalan pojat xenoneista tuumaa, entäs katsastus setä?
Ihan samaa kuin noista satawattisista.
Mitäs kissalan pojat xenoneista tuumaa, entäs katsastus setä?
Mmmm..... noo....
Täälläpäin ja etelän suunnalla ovat %*&%lakit jakaneet noista UFO/valopallo ja riisiraketti tyyppisistä xenonratkaisuista jo ihan päiväsakkojakin. Sakon koko tietty sitten tulojen mukaan...jopa 450EUR olen kuullut jonkun saaneen.
Asiallisesti toteutettuna toki edelleen tehtävissä todella moneen autoon/lisävaloon. H4 yleensäkin varauksin xenonina lähes kaikissa tapauksissa.
Lisäpitkät toimii hienosti xenonina(kin) kun vaan on tarpeeks nopeet muuntajat, ettei mene koko ilta syttymiseen.
Kaikki varmaan on liikenteessä omakohtaisesti huomanneet, että HIUKKA joskus häikäsee nuo tekeleet kun tulee vastaan.
Rekisteröimätön
21.10.2009, 18:53
Mulla on hodarin keulalla bosch 225:set 100w polttimoilla. niissä ainaki tosi hyvä valoteho niin lähelle kuin kauaski.
Tukivarsi
21.10.2009, 19:10
Ihan samaa kuin noista satawattisista.
Katsastukseen helpompi vaihtaa pelkät polttimot kun repiä koko lisävalot pois tai vaihtaa halogeenit xenonin tilalle takaisin.
Kysymys kuuluukin että kestääkö noi heijastinpinnat 100w polttimoiden (H1) lämpöä, myyjä ei osannut sanoa mitään (yllätys).
Kyllä noilla hyvillä 55w:kin näkee mutta enemmän valoa olis parempi, laitetaan xenon viritys harkintaan vielä.
Marcus78
21.10.2009, 19:12
Ite selailin nettiä paljon, että mitkä valot Hiluksin nokalle laittaisin ja päädyin noihin Turineihin.
Saa nähdä, koska tulevat ja miten saan ne järkevästi tohon hilun keulalle laitettua.
Ei ne mitkään modernin näköset ole, mutta jos niillä näkis täällä oravankivitys alueella hiukan paremmin:)
Nyt ollu noi Turinit jonkun aikaa Hilun nokalla ja ainakin mutkasilla teillä ylivedot juurikin tuon leveän valokeilan vuoksi.
Valot ovat hiukan erilaiset kun muut, mihin on tottunut.
Yleensä valokeilassa näkyy jossain kohtaa (oli se sitten lähellä tai kaukana) jonkun näkönen kirkkaampi "piste", mutta näissä valokeila on tasasen leveä, eikä mitään pistettä missään.
En oo oikein osannu päättää onko se sitte hyvä vai huono!:)
Eikä mielestäni suuntauskaan ole kuuhun:D
Nyt ollu noi Turinit jonkun aikaa Hilun nokalla ja ainakin mutkasilla teillä ylivedot juurikin tuon leveän valokeilan vuoksi.
Valot ovat hiukan erilaiset kun muut, mihin on tottunut.
Yleensä valokeilassa näkyy jossain kohtaa (oli se sitten lähellä tai kaukana) jonkun näkönen kirkkaampi "piste", mutta näissä valokeila on tasasen leveä, eikä mitään pistettä missään.
En oo oikein osannu päättää onko se sitte hyvä vai huono!:)
Eikä mielestäni suuntauskaan ole kuuhun:D
Marcuksen kanssa samoilla linjoilla, itellä on 12v kokemus Cibien Turineista, enkä kyl enää muita laita...
Ite tykkään noist samoista ominaisuuksista...
landruiseri
21.10.2009, 21:27
mistähän pirusta noita cibien turineita mahtaa löytää?
Katsastukseen helpompi vaihtaa pelkät polttimot kun repiä koko lisävalot pois tai vaihtaa halogeenit xenonin tilalle takaisin.
Kysymys kuuluukin että kestääkö noi heijastinpinnat 100w polttimoiden (H1) lämpöä, myyjä ei osannut sanoa mitään (yllätys).
Kyllä noilla hyvillä 55w:kin näkee mutta enemmän valoa olis parempi, laitetaan xenon viritys harkintaan vielä.
Eiköhän tollaset yhtään reilumman kokoiset kestä ihan hyvin 100 wattisiakin, varsinkin jos se on suunniteltu myös 24 voltin polttimolle (nehän on 70W).
Ja katsastuksessa on melko mahdotonta valoa purkamatta huomata 100W-polttimoita, xenonit tajuaa pöllömpikin. ;)
mistähän pirusta noita cibien turineita mahtaa löytää?
Hyvin varustetut autotarvikeliikkeet, lähinnä kuorma-auton osia myyvät, niist kannattaa kysyä... On vaan pikkusen hinnakkaita, mut hyvää ei saa halvalla...
mistähän pirusta noita cibien turineita mahtaa löytää?
Mitä nuo saisi maksaa??? Ovh. näköjään 140 kipale
landruiseri
21.10.2009, 22:32
hinnasta viis mut nettiä selaamalla ei ainakaan löytyny paikkaa mistä ostaa.
hinnasta viis mut nettiä selaamalla ei ainakaan löytyny paikkaa mistä ostaa.
http://www.offroadpaja.fi/
Leveällä valokeilalla olevia lisävaloja on mm. Cibie Turini Apollo, jota taas saa pienen tauon jälkeen. Tämän suuren umpion referenssiluku on 10. Pidämme näitä aina varastossa.
http://www.offroadpaja.fi/Apu/Tapahtumat/Kumlinge_2007_syksy/Img_0092.jpg
Tästä kuvastosta löytyy myös: http://www.jaoy.com/misc/lisavalot_200905.pdf
Off Road Pajalle kun soittelin jokin aika sitten oli hyllyssä tuollaiset ja hinta oli €125/Kpl. Turussa noita oli hyllyssä, mutta Tampereella ei silloin noita ollut.
JAOY on tukkuliike, eikä niillä noita Turini Apolloja ollut kyllä hyllyssäkään.
Valoja kansalle:
Eli kannattaa miettiä MITEN ne valot kytkee palamaan, koska H4 on helppo muuttaa laillisesti 4:lle:eek: lisäpitkälle ja säilyttää tuo 75referenssi. Onnistuu näin:
- otat ajovaloista pois kaukovalojen sammutuksen
- laitat 1pari kaukovaloja toimimaan AINA pitkinä (eli korvaavat auton pitkät)
- lissät näiden rinnalle LISÄkaukovalot, jotka saadaa erillisestä katkaisijasta sammumaan, kuten lisävalojen PITÄÄKIN toimia katsastuksessa.;);)
Hyvät puolet:
- ei tarvii asennella "megawatti" polttimoita
- johdotukset on helppo vetää
- VALOA PIISAA!!!:):)
- LAILLISET!!!!;)
Huonot puolet:
- nokka valoja täys kun "pukkaa kiinni" jossain
- vastaantulijoita #$%@taa kirkkaat valothttp://forums.offipalsta.com/images/icons/icon3.gif
Ja sittehän siihen voi lisätä vielä sumarit...
Valoja kansalle:
- otat ajovaloista pois kaukovalojen sammutuksen
Varmaan lähivalojen sammutuksen?
Mites, sumarit ei vissiin saa palaa yhtäaikaa pitkien kanssa, vai onko mulla joku väärä käsitys? Eipä sillä, etusumareita ei saa käyttää oikein missään laillisesti, eikä niistä sinällään hirveetä hyötyä oo, muutakun hernerokassa, jossa pitää ajaa muutenkin melkosen hiljaa...
Varmaan lähivalojen sammutuksen?
10/4 tälle
Mites, sumarit ei vissiin saa palaa yhtäaikaa pitkien kanssa
Saa palaa, jos pitkien kanssa häikäsee jotakin (itseä?), niin voi sammuttaa...:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
Marcus78
23.10.2009, 22:45
Off Road Pajalle kun soittelin jokin aika sitten oli hyllyssä tuollaiset ja hinta oli €125/Kpl. Turussa noita oli hyllyssä, mutta Tampereella ei silloin noita ollut.
JAOY on tukkuliike, eikä niillä noita Turini Apolloja ollut kyllä hyllyssäkään.
Vakka-Suomen Varasosakeskus Uudestakaupungista hommasi noi lyhdyt mulle.
Kyselin kans offroadpajalta ja kävin pällistelemässäkin. Antilla ei ollu silloin suojia niihin...mihin lie hukkunu..;)
Trailconilta ja muutamasta muustakin Turun autovaraosaliikkeestä noita kyselin, mutta ei tärpänny.
Valoja kansalle:
Eli kannattaa miettiä MITEN ne valot kytkee palamaan, koska H4 on helppo muuttaa laillisesti 4:lle:eek: lisäpitkälle ja säilyttää tuo 75referenssi. Onnistuu näin:
- otat ajovaloista pois kaukovalojen sammutuksen
- laitat 1pari kaukovaloja toimimaan AINA pitkinä (eli korvaavat auton pitkät)
- lissät näiden rinnalle LISÄkaukovalot, jotka saadaa erillisestä katkaisijasta sammumaan, kuten lisävalojen PITÄÄKIN toimia katsastuksessa.;);)
..
Eikös henkilö ja pakettiautoissa kaukovalojen yhteenlaskettu lukumäärä ole 4 kpl(omat + 1 pari lisäpitkiä) referenssien huomioiden. Kuorma ja linja-autoissa sai olla useampi kaukovalo, max. 6kpl..
Eiköhän tollaset yhtään reilumman kokoiset kestä ihan hyvin 100 wattisiakin, varsinkin jos se on suunniteltu myös 24 voltin polttimolle (nehän on 70W).
Ja katsastuksessa on melko mahdotonta valoa purkamatta huomata 100W-polttimoita, xenonit tajuaa pöllömpikin. ;)
Taitaa 100 wattiset "sammua" vähän hitaammin. Näyttää jäävän hehkumaan pikkaset pitempään kun 55/60w polttimot. Joskus pimeällä vastaantulijan vaihtaessa pätkille, lisäpitkissä hohkaa vielä pari sekuntia..
-Captain-
24.10.2009, 09:48
Varmaan lähivalojen sammutuksen?
Mites, sumarit ei vissiin saa palaa yhtäaikaa pitkien kanssa, vai onko mulla joku väärä käsitys? Eipä sillä, etusumareita ei saa käyttää oikein missään laillisesti, eikä niistä sinällään hirveetä hyötyä oo, muutakun hernerokassa, jossa pitää ajaa muutenkin melkosen hiljaa...
kaveri teki vastaavan järjestelmän MUTTA kuulemma omissa umpioissa pitää silloin palaa lyhyet periaatteessa kokoajan..
sekin onnistuu ku ottaa pitkien johdon poikki ennen H4:n liitintä ja laittaa vastuksen pitkien johdosta lyhkäsiin, laskee virtaa vaan pitkiltä lyhkäsille eli kun vaihdat pitkille niin lyhyet jää silti palamaan mutta lyhkäsillä ei pitkät pala.. :)
Mahtaa siinä hooneloselle tulla kuuma jos pitkät ja pätkät palaa pitempään samaa aikaa. Mutta tuota, kyllä ne sumuvalot uusissa autoissa ainakin palaa pitkienkin kanssa. Myös niissä joissa lyhyet ei pala samaan aikaan pitkien kanssa, eli niissä harvoissa joissa velä on hooneloset.
Noin muuten en kyllä ite tykkää siitä että lyhyet palaa pitkien kanssa.
Nuo Turini Apollot oli itselläkin edesmenneessä King Cabissä, ja oli 100w polttimolla pirun hyvä valo. Ainut huono puoli oli ajoittaiset kosketushäiriöt polttimon kannassa. Tietty nuo minun valot oli realisoitu firman vaihtoon menevien scanioden katoilta, eli olivat olleet ahkerassa käytössä.Olis pitäny kaikki sillon ottaa kun 10€ kappale pyysivät. Noita vois käytettynä tiedustella jostain kuorma-auto purkaamolta, taisivat olla 143 Scanioden katolla jo ensi asennuksena juuri tuon referenssin takia, tosin miljoonaan km ovat jo usein melko huonossa kunnossa.
Mutta tuota, kyllä ne sumuvalot uusissa autoissa ainakin palaa pitkienkin kanssa. Myös niissä joissa lyhyet ei pala samaan aikaan pitkien kanssa, eli niissä harvoissa joissa velä on hooneloset.
Noin muuten en kyllä ite tykkää siitä että lyhyet palaa pitkien kanssa.
Ei pala ainakaan mun ajokissa, jos sumarit päällä niin pitkät ei syty?? Auto tämän vuoden volvo fm 440.
-Captain-
24.10.2009, 14:45
Mahtaa siinä hooneloselle tulla kuuma jos pitkät ja pätkät palaa pitempään samaa aikaa. Mutta tuota, kyllä ne sumuvalot uusissa autoissa ainakin palaa pitkienkin kanssa. Myös niissä joissa lyhyet ei pala samaan aikaan pitkien kanssa, eli niissä harvoissa joissa velä on hooneloset.
Noin muuten en kyllä ite tykkää siitä että lyhyet palaa pitkien kanssa.
jotain jäi lukematta? ottaa pitkien johdon poikki ennen H4 liitintä.. eli omalle H4 pitkälle ei mene enää johtoa perille, siihen se vastus millä se oma lyhyt palaa ku pitkät päällä eli tässä tapauksessa kahdet lisäpitkät.
ja laki kuulemma edellyttää et omissa umpioissaki valoa kokoajan..
Tarkoitatko kuitenkin diodia? Vastuksessa virta kulkee molempiin suuntiin.
-Captain-
25.10.2009, 22:04
Tarkoitatko kuitenkin diodia? Vastuksessa virta kulkee molempiin suuntiin.
juuri sitä. hieno homma et korjasit asian ku muistin väärin :) mut yleensä kuitenki semmonen musta pötkö mis on toises pääs valkone raita ja virta ei mee ku toiseen suuntaan..
semmonen musta pötkö mis on toises pääs valkone raita ja virta ei mee ku toiseen suuntaan..
Eli diodi...:D
Ja kyllä ne pitkät syttyy siinä FM:kin, käännä VALOKATKAISIJA PÄÄLLE, äläkä ajele sillä "päivävalo / valomuisti" 0-asennolla...;););)
Ja lisäkaukovaloja saa lain mukaan olla 2KPL, joilla kaukovalot "kahdenetaan". JOS kaukovalojen yhteenlaskettu referenssi ylittää 75 rajan (vanhemissa 100), voidaan kaukovalot ottaa pois käytöstä ajoneuvon omissa valoissa ja kahdentaa tarvittaessa lisävaloin(edelyttäen, jotta referenssiarvo ei ylity)
PRKL jotta on vaikee kirjoittaa mitä YRITTÄÄ tarkoittaa:mad::mad::mad:
JA VALOJA PITÄÄ OLLA PARILLINEN MÄÄRÄ!!! (ellei ole ennen 1967 leimattu, jossavoi olla "kurvivalo" keskellä nokkaa!)
jeeppi-eki
26.10.2009, 06:41
Voihan se olla että eripuolilla suomea on eri määräykset?????? Paikallisella A-katsastuksella kertoi ite päällikkö että KUORMA-AUTOissa saa olla neljä (4) lisäpitkää keulassa alhaalla ja kaksi (2) katolla. Palaa eivät saa kaikki tietenkään yhtäaikaa..
Ruotsissa lisäkaukovalot ei vissiin häikäise tai niissä on jotain muuta ihmeellistä kun niitä saa olla niin paljon kun keulalle sopii.
mun Vanissakin on ruotsin rek. aikana ollut yhdeksän (9) lisäpitkää...nykyään ei ole kuin neljä....
Eli diodi...:D
Ja kyllä ne pitkät syttyy siinä FM:kin, käännä VALOKATKAISIJA PÄÄLLE, äläkä ajele sillä "päivävalo / valomuisti" 0-asennolla...;););)
Ja lisäkaukovaloja saa lain mukaan olla 2KPL, joilla kaukovalot "kahdenetaan". JOS kaukovalojen yhteenlaskettu referenssi ylittää 75 rajan (vanhemissa 100), voidaan kaukovalot ottaa pois käytöstä ajoneuvon omissa valoissa ja kahdentaa tarvittaessa lisävaloin(edelyttäen, jotta referenssiarvo ei ylity)
PRKL jotta on vaikee kirjoittaa mitä YRITTÄÄ tarkoittaa:mad::mad::mad:
JA VALOJA PITÄÄ OLLA PARILLINEN MÄÄRÄ!!! (ellei ole ennen 1967 leimattu, jossavoi olla "kurvivalo" keskellä nokkaa!)
Tässä tapauksessa tarkoittanet "kurvivalolla" hakuvaloa, jonka sijoittelu on aika vapaa ja 1967 vanhemmissa sallittu, ojavalo joksi mie tuota luulen on kielletty 1971.
http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf
Tässä tapauksessa tarkoittanet "kurvivalolla" hakuvaloa, jonka sijoittelu on aika vapaa ja 1967 vanhemmissa sallittu, ojavalo joksi mie tuota luulen on kielletty 1971.
http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf
Kopsattu AKE valomääräyksistä:
4.7 Ojavalo ja hakuvalo
Ennen 1.1.1971 käyttöönotetussa autossa saa olla yksi auton vasemmalle puolelle tai keskiviivalle sijoitettu valkoista tai vaaleankeltaista valoa lähettävä ojavalo, jonka tulee sijaita vähintään 300 mm ja enintään lähivalojen korkeudella. Ojavalon on oltava hy-väksyttyä mallia ja se on suunnattava alaspäin ja oikealle siten, että se ei häikäise vas-taantulijoita. Ojavalon teho saa olla enintään 40W ja siinä tulee olla hajasäteilyn estävä kenno tai vastaava laite.
Ennen 1.7.1967 käyttöönotetussa autossa saa olla yksi kääntyvästi asennettu enintään 40W tehoinen hakuvalo, joka voi toimia vain etu- ja takavalaisinten ollessa sytytettyinä. Hakuvalon asennus ei ole enää sallittua.
Ja KUORMA-AUTON valomääräyksistä samoilta sivuilta:
4.2 Kaukovalaisimet
Kaukovalaisinta käytetään ajoneuvon edessä olevan ajoradan valaisemiseen pitkälle eteenpäin.
Kaukovalaisimet voidaan kytkeä päälle yhtäaikaisesti tai pareittain, mutta vaihdettaessa takaisin lähivaloille on kaikkien kaukovalaisinten sammuttava yhtäaikaisesti. Lähivalot saavat jäädä päälle kytkettäessä kaukovalot palamaan. Kaukovalojen päällä olemista osoittava merkkivalo on pakollinen. Kaukovalaisinten lähettämä valo on suunnattava eteenpäin eikä se saa häiritä kuljettajaa suoraan tai epäsuorasti heijastumalla.
Kaukovalaisimia saa olla kaksi tai neljä (lisäkaukovalot). Samanaikaisesti päälle kytket-tävien kaukovalojen yhteinen valonvoimakkuus saa olla korkeintaan 225 000 cd, jota vastaa referenssiluku 75. Ennen1.1.1980 käyttöönotetuissa autoissa sallitaan kuitenkin referenssilukujen summaksi 100.Lisäkaukovalaisimet saa asentaa ottaen huomioon symmetriasta ja enimmäisvalovoimakkuudesta annetut määräykset. Lisäkaukovalot saa asentaa katolle vain, jos ne voidaan asentaa etuakselin etupuolelle. Kaukovalaisinten sijoittelu on siis sangen vapaata. Jos autossa on neljä kätkettävää kaukovalaisinta, kahden lisäkaukovalon asennus on sallittua ainoastaan merkkivalon lähettämiseksi päivänvalossa. Ennen 1.1.1980 käyttöönotetussa autossa saa sekä kaukovalot että li-säkaukovalot kahdentaa. Kaukovaloja ei tällaisessa autossa saa asentaa katolle. Kau-kovalaisimen valaisevan pinnan tulee näkyä 5° kaikkiin suuntiin vertailuakseliin nähden.
Taitaa olla vanhaa tietoa:confused: Olisit sanonut lopuksi sille konttorin päällikölle, että oletkin AKE:n tarkastaja, ja tälläisesta seuraa rangaistus...:D:D
jeeppi-eki
26.10.2009, 08:58
[/SIZE][/FONT][/SIZE]Ja KUORMA-AUTON valomääräyksistä samoilta sivuilta:
4.2 Kaukovalaisimet
Kaukovalaisinta käytetään ajoneuvon edessä olevan ajoradan valaisemiseen pitkälle eteenpäin.
Kaukovalaisimet voidaan kytkeä päälle yhtäaikaisesti tai pareittain, mutta vaihdettaessa takaisin lähivaloille on kaikkien kaukovalaisinten sammuttava yhtäaikaisesti. Lähivalot saavat jäädä päälle kytkettäessä kaukovalot palamaan. Kaukovalojen päällä olemista osoittava merkkivalo on pakollinen. Kaukovalaisinten lähettämä valo on suunnattava eteenpäin eikä se saa häiritä kuljettajaa suoraan tai epäsuorasti heijastumalla.
Kaukovalaisimia saa olla kaksi tai neljä (lisäkaukovalot). Samanaikaisesti päälle kytket-tävien kaukovalojen yhteinen valonvoimakkuus saa olla korkeintaan 225 000 cd, jota vastaa referenssiluku 75. Ennen1.1.1980 käyttöönotetuissa autoissa sallitaan kuitenkin referenssilukujen summaksi 100.Lisäkaukovalaisimet saa asentaa ottaen huomioon symmetriasta ja enimmäisvalovoimakkuudesta annetut määräykset. Lisäkaukovalot saa asentaa katolle vain, jos ne voidaan asentaa etuakselin etupuolelle. Kaukovalaisinten sijoittelu on siis sangen vapaata. Jos autossa on neljä kätkettävää kaukovalaisinta, kahden lisäkaukovalon asennus on sallittua ainoastaan merkkivalon lähettämiseksi päivänvalossa. Ennen 1.1.1980 käyttöönotetussa autossa saa sekä kaukovalot että li-säkaukovalot kahdentaa. Kaukovaloja ei tällaisessa autossa saa asentaa katolle. Kau-kovalaisimen valaisevan pinnan tulee näkyä 5° kaikkiin suuntiin vertailuakseliin nähden.
Taitaa olla vanhaa tietoa:confused: Olisit sanonut lopuksi sille konttorin päällikölle, että oletkin AKE:n tarkastaja, ja tälläisesta seuraa rangaistus...:D:D
[/QUOTE]
Valoja SAA OLLA ko. määrä: MUTTA ne ei saa palaa yhtä aikaa niin että refrenssi määrä YLITTYY. Käytännössä tämä tarkoittaa vaihtokytkintä jossa toisessa asennoossa palaa auton omat kaukovalot+katolla olevat kaksikappaletta tai keulassa olevat neljä mutta ei omat kaukovalot. Eli alhaalla keulassa on AINA valot , oli ne auton omissa umpioissa tai lisävaloissa.
ps. mitä v..ttua on kätkettävät lisäkaukovalot merkkivalonlähettämiseksi päivänvalossa???Vai oliko kirotusvihre ,kytkettävät?
Kopsattu AKE valomääräyksistä:
...
Taitaa olla vanhaa tietoa:confused: Olisit sanonut lopuksi sille konttorin päällikölle, että oletkin AKE:n tarkastaja, ja tälläisesta seuraa rangaistus...:D:D
Ei riitä että lukee yhden ohjeen, pitää lukea kaikki: http://www.ake.fi/pdf/559-208-2004.pdf Valojen määrästä ja asennuksesta (kuorma- ja linja-autoissa)
"Kaukovaloja sallitaan enintään kuusi kappaletta, kuitenkin siten että yhtä aikaa kytkettävissä olevien kaukovalojen referenssiluku ei ylitä arvoa 75."
Ja lisäkaukovaloja saa lain mukaan olla 2KPL, joilla kaukovalot "kahdenetaan". JOS kaukovalojen yhteenlaskettu referenssi ylittää 75 rajan (vanhemissa 100), voidaan kaukovalot ottaa pois käytöstä ajoneuvon omissa valoissa ja kahdentaa tarvittaessa lisävaloin(edelyttäen, jotta referenssiarvo ei ylity)
PRKL jotta on vaikee kirjoittaa mitä YRITTÄÄ tarkoittaa:mad::mad::mad
Kahdentaminen tarkoittaa valojen asentamista niin lähelle toisiaan, että ne lasketaan yhdeksi valaisimeksi. Ja ajovalojen kanssa sallittua vain vanhempiin kuin 1.1.1980.
ja laki kuulemma edellyttää et omissa umpioissaki valoa kokoajan..
Kysy vielä kaverilta, että mikä laki?
PS. Kätkettävä lamppu on ns. luukkulamppu urheiluautoissa, esim mazda 323F :D
Tuoltahan se löytyikin, mitä oon ettiny jo jonkun aikaa, ELI H4 ( HCR ) valaisimesta ei voi poistaa kaukovaloa käytöstä pysyvästi, vaihtokytkin lienee sallittu.
Ilman sähkökytkentää tai polttimoita olevia kaukovaloja ei sallita.
http://www.ake.fi/pdf/559-208-2004.pdf
Tuoltahan se löytyikin, mitä oon ettiny jo jonkun aikaa, ELI H4 ( HCR ) valaisimesta ei voi poistaa kaukovaloa käytöstä pysyvästi, vaihtokytkin lienee sallittu.
Ilman sähkökytkentää tai polttimoita olevia kaukovaloja ei sallita.
http://www.ake.fi/pdf/559-208-2004.pdf
Mutta jos/kun kyse onkin alkuperäisestä lähi- ja kaukovalaisimesta. Sama ohje myöhemmin kertoo että alkuperäisen valaisimen saa säilyttää toimimattomana, jos ottaa johdot & polttimot pois. Tässä tapauksessa johdon poistaminen riittänee..
Muistaakseni myös ohjetyöryhmä on todennut, että HCR ja H/CR valaisimista voi kaukovalon jättää käyttämättä.
Mutta jos/kun kyse onkin alkuperäisestä lähi- ja kaukovalaisimesta. Sama ohje myöhemmin kertoo että alkuperäisen valaisimen saa säilyttää toimimattomana, jos ottaa johdot & polttimot pois. Tässä tapauksessa johdon poistaminen riittänee..
Muistaakseni myös ohjetyöryhmä on todennut, että HCR ja H/CR valaisimista voi kaukovalon jättää käyttämättä.
Löydätkö tuon ohjeen? Tuossa tietysti seisontavalon sijoittaminen umpioon lisää oman vivahteensa määräyksiin.
Löydätkö tuon ohjeen? Tuossa tietysti seisontavalon sijoittaminen umpioon lisää oman vivahteensa määräyksiin.
Ohjetyöryhmän juttuja ei (kai) ole netissä, pitää koittaa metsästää..
Ohjetyöryhmän juttuja ei (kai) ole netissä, pitää koittaa metsästää..
Onnea jahtiin, itsekkin olen yrittänyt etsiä oikeaa tietoa.
Huomaa, että pysytään sitten 1-luokan ajoneuvoissa, joku lisäys voipi olla noihin 2 ja 3 luokan vehkeisiin, mutta valtaosalla täällä palstalla on kuitenkin ihan tavallinen M1G- tai N1G- luokan kulkine käytössä.
Tuo omien valaisimien poistaminen käytöstä taitaa koskea vain raskasta kalustoa.
Rekisteröimätön
28.10.2009, 14:23
Muistaakseni myös ohjetyöryhmä on todennut, että HCR ja H/CR valaisimista voi kaukovalon jättää käyttämättä.
Väärin muistin, ei ollut ohjetyöryhmässä käsitelty, vaan pelkästään AKEn vastaus katsastusasemalle (-ketjulle). Kyse oli nimenomaan siitä, että molemmista HCR ja HC/R merkityistä umpioista voi kaukovalon poistaa käytöstä. Valaisin on hyväksytty kaukovaloksi, mutta toiminto ei ole käytössä. Sama asia kuin parkkivalohyväksyntä kaukovalossa.
-nyybibaxxter
Väärin muistin, ei ollut ohjetyöryhmässä käsitelty, vaan pelkästään AKEn vastaus katsastusasemalle (-ketjulle). Kyse oli nimenomaan siitä, että molemmista HCR ja HC/R merkityistä umpioista voi kaukovalon poistaa käytöstä. Valaisin on hyväksytty kaukovaloksi, mutta toiminto ei ole käytössä. Sama asia kuin parkkivalohyväksyntä kaukovalossa.
-nyybibaxxter
Voiko tuon tulkita sitten niin, että voi tehdä nelivalojärjestelmän 2XHCR + 2XHR?
vastaanpa itse samantien: voi tulkita, mutta joku voi silti ynnätä referenssiluvut tienpäällä.
Voiko tuon tulkita sitten niin, että voi tehdä nelivalojärjestelmän 2XHCR + 2XHR?
vastaanpa itse samantien: voi tulkita, mutta joku voi silti ynnätä referenssiluvut tienpäällä.
2xHCR + 2xHR eli alkuperäiset ajovalot + lisäkaukovalot? :) Vai minkämoinen yhdistelmä mielessä?
Valo-ohjehan sanoo: "Samanaikaisesti päälle kytkettävien kaukovalojen yhteinen valonvoimakkuus saa olla korkeintaan 225 000 cd, jota vastaa referenssiluku 75."
Rekisteröimätön
30.11.2009, 16:29
Kattelin tos lisävaloo auton keulaan niin onko nois ralley 225 kuinka isokin valokeilaero pistevalon ja normaalin välil, kun hinnassakin on tollanen ero.
BOSCH RALLYE 225 - 49,00 €
BOSCH RALLYE 225 PISTEVALO - 72,00 €
2xHCR + 2xHR eli alkuperäiset ajovalot + lisäkaukovalot? :) Vai minkämoinen yhdistelmä mielessä?
Valo-ohjehan sanoo: "Samanaikaisesti päälle kytkettävien kaukovalojen yhteinen valonvoimakkuus saa olla korkeintaan 225 000 cd, jota vastaa referenssiluku 75."
Tämä ongelma poistunut... :)18m :)
Perkeles ku pääsi toinen lasi hajoon ja toisessa on kivi halkaissut lasin!!!:mad:
onko näihin saatavana varalaseja vai onko niin että on kertakäyttö tavaraa?
ei millään viittis ostaa uusia umpioita?
auttakaa miestä mäessä, mistä vois kysellä??
HiluxMan
22.04.2010, 12:49
Soittokierros tarvikeliikkeisiin?
Perkeles ku pääsi toinen lasi hajoon ja toisessa on kivi halkaissut lasin!!!:mad:
onko näihin saatavana varalaseja vai onko niin että on kertakäyttö tavaraa?
ei millään viittis ostaa uusia umpioita?
auttakaa miestä mäessä, mistä vois kysellä??
ei saa laseja erikseen, koko umpio ostettava. :(
Onko kukaan päässyt vertaan että paljonko on valotehossa eroa, jos on esim. Hella Rallye 3003 ja 3003 compact? Toinen siis 225mm ja toinen 170mm halkaisijaltaan.
mettäparoni
02.12.2013, 22:45
Yritin asentaa lisävaloja, alkuperäisten lisävalojen lisäksi (samaan liittimeen, samojen releiden kanssa), mutta hetken toimittuaan valot sammuivat ja konehuoneesta kuului kumma ääni, jonka jälkeen myös toinen ajovalo himmeni.
Ajovalosta ei ole polttimot palaneet, vaan palavat himmeämmin, ikäänkuin eivät saisi tarpeeksi virtaa.
Ja nyt pitkien merkkivalo palaa mittaristossa himmeästi, koko ajan.
Lisäpitkien rele on varmaan palanut, mutta mikä (vai juuri se?) aiheuttaa virtavajeen ajovalossa ja mittarivalon palamisen?
helmapelti
02.12.2013, 23:26
Vanhat alimitoitettu hapettuneet johdot voi korkata lisäkuormasta tai rele. Lisäkuorma aina omilla releillä ja johdoilla ja pelkkä ohjaus vanhoista.
Valoille laitan aina yli 1,5mm2/ metri, yleensä suoraan 6mm2 johtoa.
Ei valotehoa kannata johdolla säästää.
Vanhojen johtojen kunto kannattaa tarkistaa lampun kannasta, jos jännitehäviöä on liikaa niin nekin voi johdottaa uudestaan.
voihan tässä olla joku heikko releen kytentä tai muuta mitä en tiedä, valoviat korjataan aina käyttöautoon viasta huolimatta.
mettäparoni
03.12.2013, 08:14
Kyllä ne korjailla täytyy, ei vaan oo aikasemmin tarvinnu valojen/johdotusten kanssa touhuta.
No tuleepahan opeteltua uutta taas.
karibori
13.12.2013, 12:14
Lainataas vähä, onko kellään käytännön kokemuksia noista H4 bi-xenon muutossarjoista.
Lainataas vähä, onko kellään käytännön kokemuksia noista H4 bi-xenon muutossarjoista.
En oo hyviä nähny. Valokuviot laikukkaat ja joko lyhkäset liian alas tai jos ne ruuvaa kohdalleen niin pitkät liian ylös. Hajavaloa myös niin että piisaa, ei kiva kenellekkään.
olganipsu
13.12.2013, 14:01
Lainataas vähä, onko kellään käytännön kokemuksia noista H4 bi-xenon muutossarjoista.
Itse asensin ferozaa iha kokeilu mielessä jotkut halppis biksenonit. (Kun halvalla sain :D )
Yllätys oli sillein positiivinen että hajavaloa tuli yllättävän vähän että kun testattiin sillein, että kaveri tuli matalalla henkilöautolla vastaan pimeällä niin sano, että eipä nuo silmään pahadti näyttäny. Sitten testattiin toisen kaverin kaa jolla on pajero nii eopä ota korkeankaa auto nokkaa :)
No valokuvio sitten.. ei mikään kauheen hyvä mutta ei mikään kauheen huonokaan, eli auton eteen tulee kirkkaamat kohdat, ja sitten pitkät ei paljoa eroa lyhkäsistä :D mutta ne nyt saa kompensoitua lisäpitkillä ;)
Että yhteenvetona, näyttää kyllä paremmin kun perus halogeenit vanhoissa umpioissa, mutta vähän lisää kirkkautta olisi kyllä toivonut.
Että kyllä ne skodien vakio ksenonit häikäisee roimastu enemmän :D
olganipsu
13.12.2013, 14:08
Ja ainoa ongelmia joka tuli noiden asentamisessa, niin katos herätevirta lisäpitkistä.. eli autojen pitkien valojen herätteelle ei tule tarpeeks virtaa että herättäis lisävalot, että jotenkin nuo biksenonit sekoitti sen. Täytyy tänää töide jälkee taas kattoa mistä johtuu..
auton eteen tulee kirkkaamat kohdatTuo on just noiden huono puoli, auton edessä valoa vaikka huru mykket, mutta ei sit näytä sen pidemmälle ja silmä ei osaa nähdä sen kirkkaan alueen yli hyvin. Eli 50 m päässä oleva mustiin pukeutunu mummo tien poskessa näkyy oikeestaan vaan huonommin.
olganipsu
13.12.2013, 18:11
Tuo on just noiden huono puoli, auton edessä valoa vaikka huru mykket, mutta ei sit näytä sen pidemmälle ja silmä ei osaa nähdä sen kirkkaan alueen yli hyvin. Eli 50 m päässä oleva mustiin pukeutunu mummo tien poskessa näkyy oikeestaan vaan huonommin.
Joo sama ilmiö jos sumareita käyttää normi ajovalojen kanssa.
Mikäs olis edukas ja suht hyvä setti lisäpitkiksi?
Pitäs tuo Arb asentaa viikonloppuna ja lisätä valoa keulalle. Saako mistään valmista settiä, jossa ois lyhtyjen lisäksi rele yms. tarvikkeet?
Penellä budjetilla siis...
Mikäs olis edukas ja suht hyvä setti lisäpitkiksi?
Pitäs tuo Arb asentaa viikonloppuna ja lisätä valoa keulalle. Saako mistään valmista settiä, jossa ois lyhtyjen lisäksi rele yms. tarvikkeet?
Penellä budjetilla siis...
Tuosta hyvät budjettivalot: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Valaistus/Lisavalot/Kaukovalo-9-halogeeni-42321/
Miks valmis setti, eikö se oo sama tepastella relehyllylle ja siitä johtohyllyn kautta pyörähtäen ja ohimennen jostain abiko-rasian napaten kassalle. Pysyy se budjettiki hallussa.
Tuosta hyvät budjettivalot: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Valaistus/Lisavalot/Kaukovalo-9-halogeeni-42321/
Miks valmis setti, eikö se oo sama tepastella relehyllylle ja siitä johtohyllyn kautta pyörähtäen ja ohimennen jostain abiko-rasian napaten kassalle. Pysyy se budjettiki hallussa.
Biltema pirun kaukana, niin ei pääse hypistelemään kauppaan.., Oisko Motonetistä mitään suositeltavaa settiä vai oisko sitten tuo Tarvike-Ahola, jossa raskaan kaluston osia laidasta laitaan...
Voi tietty mennä sitten turhan tyyriiksi.., vielä kun tuon pyyhkijöiden vivuston joutui uusimaan. OT, mutta tuli tuo pyyhkijöiden vivusto, josta toisessa ketjussa kyselin, reilusti halvemmalla sittenkin Kouvolan ok-autosta (Toyota), tingittynä 210€ ilman mitään postikuluja. Välillä näinkin päin nää hinnoittelut ;)
Biltema pirun kaukana, niin ei pääse hypistelemään kauppaan.., Oisko Motonetistä mitään suositeltavaa settiä vai oisko sitten tuo Tarvike-Ahola, jossa raskaan kaluston osia laidasta laitaan...
Voi tietty mennä sitten turhan tyyriiksi.., vielä kun tuon pyyhkijöiden vivuston joutui uusimaan. OT, mutta tuli tuo pyyhkijöiden vivusto, josta toisessa ketjussa kyselin, reilusti halvemmalla sittenkin Kouvolan ok-autosta (Toyota), tingittynä 210€ ilman mitään postikuluja. Välillä näinkin päin nää hinnoittelut ;)
Onhan Biltemalla nettikauppa, kympillä tulee ympäri Suomen. Tietty ei pääse hypistelemään ekaks.
Eikö niillä ollu Saksassa vivustoja vai eikö hinta pitäny kutiaan?