View Full Version : Dieselpumpun hajoovat osat?
valkkari
23.07.2009, 15:50
Oikeestaa kysymys, onko niitä? Noita vanhoja jenkki pumppuja tietääkseni meni, mut onko japsi pumpuissa oikeestaa hajoovii osii? Pajerossa vaa alkaa kovasti ihmetyttämään toi pumppu, esim. ahdonalaisen syötön toiminta... Eli kun mä otin sen kannen auki, ja painoin käsin sitä karaa alaspäin, ni mun mielest ei tapahtunu mitään - ei kierroksissa, eikä missään... No sit koitin uudestaan sillee et kierroksia oli vähän (varmaa pikkusen reipas parituhatta) ja taas sama... Ei mitään vaikutusta...
Eli laitetaan nyt sit viel, et ku toi kone täristää tyhjäkäynnil. Oon yrittäny selvitellä mist perhanast se johtuu, ja koht alkaa olee ainoot paikat mitä ei oo käyty läpi, ni suuttimet ja pumppu...
Ja joku kuitenki ehdottaa et tasapaino-akseli on pieles, ni sanotaan ny jo valmiiks et ei oo...
Ja joku kuitenki ehdottaa et tasapaino-akseli on pieles, ni sanotaan ny jo valmiiks et ei oo...Mut onko se ehjä??? Kuuleman mukaan niitä on katkeillut.....
tuo ravistaminen saattaa johtua venttiilien välyksistä tai liian alhasesta tyhjäkäynnistä....
Rikkinäisiä kumeja moottori-laatikkopaketin alla?
Oikeestaa kysymys, onko niitä? Noita vanhoja jenkki pumppuja tietääkseni meni, mut onko japsi pumpuissa oikeestaa hajoovii osii? Pajerossa vaa alkaa kovasti ihmetyttämään toi pumppu, esim. ahdonalaisen syötön toiminta... Eli kun mä otin sen kannen auki, ja painoin käsin sitä karaa alaspäin, ni mun mielest ei tapahtunu mitään - ei kierroksissa, eikä missään... No sit koitin uudestaan sillee et kierroksia oli vähän (varmaa pikkusen reipas parituhatta) ja taas sama... Ei mitään vaikutusta...
Eli laitetaan nyt sit viel, et ku toi kone täristää tyhjäkäynnil. Oon yrittäny selvitellä mist perhanast se johtuu, ja koht alkaa olee ainoot paikat mitä ei oo käyty läpi, ni suuttimet ja pumppu...
Ja joku kuitenki ehdottaa et tasapaino-akseli on pieles, ni sanotaan ny jo valmiiks et ei oo...
Ei tojotan pummppui yleensä hajoo,500 tonnii ne kestää ja enemmänkin.Pajeros on eri pumppu mut en oo kuullu et nekää ois hajoavaisia.Toi vatkaaminen saattas johtuu vaan huonoist suuttimist tai voishan se sytkäki olla aikasella.Mikä sitä ny ois vaan kääntäny?Mut käy kuule diesel pajalla ni ne kattoo sen ajotuksen ja titää paljon muutaki.Ei oo kallis homma.Ai nii,ei kai vedä ilmaa linjaan mistää??ooks laittanu läpi näkyvää letkuu väliin ja kattonu?
Itteeni koskien kysymys... jos pajeron pumpusta hajoo tasapaino-akseli niin lopettaako silloin kokonaan ahdonalaset syötöt? Onko paha todeta näkemällä vai viekö erikoispajalle suoraan?
Itteeni koskien kysymys... jos pajeron pumpusta hajoo tasapaino-akseli niin lopettaako silloin kokonaan ahdonalaset syötöt? Onko paha todeta näkemällä vai viekö erikoispajalle suoraan?
Tasapainoakseli ei ole pumpussa joten se ei vaikuta ahdonalaiseen syöttöön.
Ahtopainekellon kalvo(siinä ruiskutuspumpun päällä) sekä sille tulevat putket/letkut kannattaa tarkistaa.
valkkari
30.07.2009, 18:31
Mut onko se ehjä??? Kuuleman mukaan niitä on katkeillut.....
On ehjä, just vaihdettu lohko, ku tuosta kyseisestä akselista oli laakerit menny, ja laakeri pesä... :(
tuo ravistaminen saattaa johtua venttiilien välyksistä tai liian alhasesta tyhjäkäynnistä....
Tyhjäkäynti on ainaki kohillaa, ja venttilien välykset pitäis olla kohillaa...
Rikkinäisiä kumeja moottori-laatikkopaketin alla?
Ehjiä on, tulee ihan selkeesti koneesta se tärinä, eli ei oo kumeista johtuva :confused: Kiertymisen estävä kumi on uus, ja koneen kumeihin täräytin viel silikoonii välii, et jos vähän vaimentais - mut ei ollu vaikutusta...
Ei tojotan pummppui yleensä hajoo,500 tonnii ne kestää ja enemmänkin.Pajeros on eri pumppu mut en oo kuullu et nekää ois hajoavaisia.Toi vatkaaminen saattas johtuu vaan huonoist suuttimist tai voishan se sytkäki olla aikasella.Mikä sitä ny ois vaan kääntäny?Mut käy kuule diesel pajalla ni ne kattoo sen ajotuksen ja titää paljon muutaki.Ei oo kallis homma.Ai nii,ei kai vedä ilmaa linjaan mistää??ooks laittanu läpi näkyvää letkuu väliin ja kattonu?
Ai nii ajotus on katottu heittokellolla, ja se on kyl kohillaa - kokeiltu jopa kahta eri ennakkoo, tehtaan suosittelemaa 7 astetta - ja jonku dieselgurun väittämää 5 astetta, mut sama tärinä kummallaki... Ne suuttimet nyt on sit kuitenki viel kattomat... Ei vedä ilmaa... katottu on ja letkut on uusittuu...
valkkari
02.08.2009, 21:37
Mihnä on kaik diisel gurut hävinny???
Eli kun mä otin sen kannen auki, ja painoin käsin sitä karaa alaspäin, ni mun mielest ei tapahtunu mitään - ei kierroksissa, eikä missään... No sit koitin uudestaan sillee et kierroksia oli vähän (varmaa pikkusen reipas parituhatta) ja taas sama... Ei mitään vaikutusta...
Alkuperäisen karan profiili on niin pieni ettei sillä suurta vaikutusta saakaan aikaiseksi, eikä sillä tyhjäkäynti pitäisi käsittääkseni noustakaan.
Jotkut hurjat ovat ottaneet koko karan skutsiin sieltä -> savuttaa alakierroksilta lähtien.
Eli ton toiminta on sitä ettei se mistään lisää sitä syöttöä taio sinne koneeseen perussyöttöä enempää vaan vähentää sitä kun koneessa ei ole ahtoja.
valkkari
03.08.2009, 22:31
Alkuperäisen karan profiili on niin pieni ettei sillä suurta vaikutusta saakaan aikaiseksi, eikä sillä tyhjäkäynti pitäisi käsittääkseni noustakaan.
Jotkut hurjat ovat ottaneet koko karan skutsiin sieltä -> savuttaa alakierroksilta lähtien.
Eli ton toiminta on sitä ettei se mistään lisää sitä syöttöä taio sinne koneeseen perussyöttöä enempää vaan vähentää sitä kun koneessa ei ole ahtoja.
Ahaa... okei, eli mähän ny koitan sen toiminnan sillee et otan koko karan pois? Ja siis toi ny vähän kuitenki selvensi mua - mut siis meinasin nyt niillä kierosten muuttumisella sitä et oletin et jotai tapahtuis siel konees, ku sitä karaa painaa - röhähdys, kierrosten nousu/lasku, epätasanen käynti - tai jotai.. ihan mitä vaa, mut ku ei niin mitään tapahdu... Et se ihmetyttää...
Mut toi oli sit uutta kyl et ne perus syötöt on toi ihan ratkaseva, ja et toi ahdon alainen vaa rajottaa niit sillon ku ei oo ahtoja :) Kiitoksia tästä tiedost, taas ymmärtää tota pumppua vähän paremmin :)
Mihnä on kaik diisel gurut hävinny???
Ahdonalaisen syötön "ruuvin" painaminen alas noilla kierroksilla ei vaikuta yhtään mitään, koska ko. tappi rajoittaa MAKSIMI syöttöä, joten saamasi "efekti" on ihan normitulos!!!!!!!!!:D
Ravistaminen tyhjäkäynnillä (jos IHAN KAIKKI on katottu ja säädety) tulee pumpun puolelta kahdesta (tai kolmesta) eri asiasta:
1. Ruiskutuspumpun "juntturien" alla on paluuvirtausventtiilit, joissa jouset, jotka tasaavat ruiskutusputkeen jäännöspaineet, jotka taas tasaavat tyhjäkäyntiä --> vuotavat venttiilit / kuoleentuneet jouset (ja tyhjäkäynti ravistaa):mad:
2. Pumpun sisällä oleva nokkalevy (search:lla löytyy topiikki - safkis päällä, en etsi! - ) on kulahtanut, yleisesti saanut vettä ja rullat menneet pas.. eiku rikki. Määrät heittää pumpulla ja tyhjäkäynti ravistaa...:mad:
ERITTÄIN EPÄTODENNÄKÖISIN :p
3. Ruiskutusputket ovat "kuluneet" ja putken sisällä on kavitaatio syönyt reikää isommaksi, jolloin tilavuus kasvaa ja tyhjäkäynnillä oleva ruiskutusmäärä "katoaa" tuohon "onkaloon", koska paineaalto kuolee tilavuuden kasvaessa (muistakaa, jotta tyhjäkäynnin ruiskuutusmäärä on n. 1/4 PISARASTA!). Vian saa tarkastettua halkaisemalla putken...;);)
Mahdollisempana vikana on tuo "teinitsejasäästinrahaa" ruiskutusputket, jolloin ruiskutusajat menee ihan perseelleen, koska putket on erimittaisia. Ruiskutusputkien pitää olla mitoitukseltaan 0,1mm sisälle, jottei aikaeroa synny putken takia!:eek::eek::eek:
Safkis loppu ja koneet taas seis...:mad: