PDA

View Full Version : HJ-45


Ylä-Savo@
19.10.2004, 18:46
No niin tietäjät ja taitajat avatkaa sanainen arkkunne ja kertokaa.. eli hj-45 olis kiikarissa v78 ja muistini mukaan siinähän ei ole ohjaustehostinta, eli siihen järkevin ratkaisu ( enkä tarkoita puuronsyöntiä!). Onkos siinä levyt vai rummut edessä? entäs se esikammio pata? onko siinä edes kohtuudella vääntöä , noin niiku maastoajoa varten , maantiellä ei nyt oo niin tärkeetä se ohituskiihtyvyys!!
Ja mitens onko hj-61 lukkoaksulat mitenpaljon leveemmät, vai käykö ne suoraan alle?
Arvelin ja innostuin noista anttir:än kuvista senverran että ajattelin pyhittää tuon hj-61 vielä siviilikäyttöön ja uhrata tuon lavapelin Offin jalolle alttarille!!
Eli kertokaa kokemuksianne hyviä ja huonoja tai kumpia sitten onkaan..

anttir
19.10.2004, 19:08
Joo, ei tehostinta. HJ-60 simpukka, joku pumppu ja rattiakseli jotenkin säveltämällä on vakioratkaisu. Problematiikka ihan sama kuin BJ-4*:sissä. Rummut edessä. Esikammio-diesel. Vääntöä, H:ssa, kohtuudella, hmm... 3B:ssä on periaatteessa enemmän kun on samankokoinen mutta 4-pyttyinen. Toisaalta kutoskone vääntää alempaa tasaisemmin (alkaen ~500rpm). Ei ole itsellä ollut valittamista väännön suhteen, mutta tehon suhteen kylläkin. Kyllä se hyvin maastossa ryömii, vauhdin ottaminen on vähän eri juttu mutta niinhän se kaikilla 40-sarjan dieseleillä on.

Ohituskiihtyvyys? Hehe. No, kyllä sillä hyvin ohittaa niitä jotka ajavat noin viittäkymppiä, muita tuskin tarvitsee ohittaa... Ei vaan, minähän liikun tuolla täällä Helsingin seudulla päivittäin, enkä ole jalkoihin jäänyt. Kyllä sillä kerkiää. Tehoahan nyt aina kaipaa lisää, mitä sikseen tulee.

HJ-61 lukkoakselit on sen 6cm leveemmät kuten muita 40:siäkin, ei HJ-45:sella ole mitään enempää yhteistä 60:sten kanssa kuin että kone on samaa perhettä (H -> 2H -> 12H-T -> 1HD-T jne); sen sijaan kutakuinkin kaikki muu on yhteistä BJ-45:sen kanssa. Itsellä on "vähän-niinku"-etsinnässä BJ-75 lukkoakselit, ne menis alle heittämällä ja sais samalla levyt eteen ja isommat birfieldit.

Toisaalta jos haluaa rakentaa niin spring-over ja jousenkorvakkeiden siirtäminen rungossa vähän leveämmälle edessä olisi ihan hyvä pikku projekti.

Onko se 12- vai 24-volttinen? Maahantuojan (Korpivaara) mukaan ekat on tuotu vasta -79, omani on jotain esituontierää ja 12-volttinen vaikka on Europpan- eli Nato-spekseillä, eli pitäisi olla 24-volttinen... Jos hankit sen niin kerro mulle valmistenumero!

--
Antti R.
1978 HJ-45LP

anttir
19.10.2004, 19:09
Niinjoo, huonoja kokemuksia: Tojotalta on ollut aika vaikea saada tuohon koneeseen niitä vähiä osia mitä olen tarvinnut; harvinainen kone Suomessakin ja vanha.

--
Antti R.
1978 HJ-45LP

Ylä-Savo@
19.10.2004, 19:37
Joo pitää katella pyhänä tarkemmin kun tulee kaveri kyseisellä raudalla hirvijahtiin ja samalla tutkia enemmän koko värkkiä.