View Full Version : Poppivehkeistä.
Kovakalu69
19.10.2004, 13:34
Sain nussastua pelivehkeet käyttöautoon kiinni eilen, ja luukutettuani hetken niin totesin että bensuanmerkkivalo+ sisävalot vilkkuu basson tahdissa, ja akku menee noin minuutissa tyhjäx jos kone ei käy..
Eli pitäis varmana mettästää tuollanen "hifi" laturi mikä antais noin 150A ulos. Onkohan ne tyyriitä ja mistähän semmonen löytyis?
-Enemistö tarkoittaa joskus sitä, että kaikki idiootit on samalla puolella-
-Jos kerran sais ja kuolis. Mutta kun aina saa, eikä millään kuole!!- <img src=icon_smile_tongue.gif border=0 align=middle>
Pitäsikös sun "nussasta" jostain sinne kondensaattori kiinni tasaamaan jännitevaihteluita ? Paljonko on kokonaiswatti määrä ? Kyllähän tuo aika mahdoton yhtälö on jos akku noin minuutissa menee tyhjäksi <img src=icon_smile_clown.gif border=0 align=middle>
Epeli
HEKULIINI
19.10.2004, 13:47
Bensanmerkkivalo??? Mikä se on??? Ilmottaa, etta tankissa on bensaa, vai???<img src=/smiley/grin.gif border=0 align=middle><img src=/smiley/grin.gif border=0 align=middle>
--Silkkihanska on paras hanska! Parempaa työkinnasta saa hakea!--
....o_o_o_o
./| ,[_____],
|¯¯¯L--O|||||||O
()_)¯()_) ¯¯¯ )_)
Kovakalu69
19.10.2004, 14:01
quote: Pitäsikös sun "nussasta" jostain sinne kondensaattori kiinni tasaamaan jännitevaihteluita ? Paljonko on kokonaiswatti määrä ? Kyllähän tuo aika mahdoton yhtälö on jos akku noin minuutissa menee tyhjäksi
KokonaisWottimäärä on jotai 1.2-1.5 Kw ja subille menee abaut 1.1-1.2 Kw
Eli mun pitäis nyt sitten ostaa joku himotyyris konkka että sen sais pelittämään?
quote:Bensanmerkkivalo??? Mikä se on??? Ilmottaa, etta tankissa on bensaa, vai???
Osuit asian ytimeen. Se ilmottaa mulle koska pensapinta on maksimitasossa, ettei väkisin tarvi prässätä lisäbensua tankkiin. Hoho tohmat somalaiset mula on sata litra tankki mika mene 200 litra disel?!?!?!?!!?
http://www.petrisimolin.com/smiley/finger.gif
-Enemistö tarkoittaa joskus sitä, että kaikki idiootit on samalla puolella-
-Jos kerran sais ja kuolis. Mutta kun aina saa, eikä millään kuole!!- <img src=icon_smile_tongue.gif border=0 align=middle>
Enhän mä mitää oikeesti mistään tiedä, mutta luulisin, että nuo konkat mitä heeboilla on takaluukuissa niissä "rice-tyyning" pirsseissä on juuri tuota "piikkien tasaamista" varten. Onko akku vanha ? Jos on vanha,niin se ei jaksa pitää virtoja !
Epeli
Tuolla (http://www.autosound.fi/) näyttäis olevan keskustelualueella kovasti juttua kondensaattorien tarpeesta / akun kapasiteetista. Haulla löytyy ! On muuten tosi surkea bbs siellä.
Edited by - Epeli on 19/10/2004 15:10:42
Kovakalu69
19.10.2004, 14:53
Kävin kyyläämässä siälä, niin tulin siihen johtopäätökseen että mulla on maapiuha perseestä mikä on akun ja rungon välissä (Auton vakio mallia hiki)
Kun mulla on 50mm2 virta ja maakaapeli vaffareille, niin pitäähän se akunmaapiuha olla sit kans 50mm2 kaabelia että se futais kunnolla. Ja akku on vähä yli puol vuotta vanha.
-Enemistö tarkoittaa joskus sitä, että kaikki idiootit on samalla puolella-
-Jos kerran sais ja kuolis. Mutta kun aina saa, eikä millään kuole!!- <img src=icon_smile_tongue.gif border=0 align=middle>
Ei sen maakaapelin 50mm2 tarvii olla, jos se ei ole 5m pitkä! semmonen 25mm2 riittää akulta maihin.
-Kaikki paitsi Off-Road on turhaa!!-
missä vi***sa mun ACN viipyy?!?!
offroadjouni
27.10.2004, 16:31
Jos akku oikeasti tyhjenee noilla tehoilla, niin se on sökö. Noilla tehoilla ei mielestäni tarvii isompaa laturia, ellet sitten ihan himoluukuttja ole. Tuo laitteisto vaatii ehdottomasti kondensaattorin, ja ainakin joitakin vuosia sitten käyttiin nyrkkisääntöä 1kW -> 1F. En tosin muista oliko kyseessä RMS vai piikkiteho. Huonolla johdotuksella pystyy helposti pilaamaan kalliinkin järjestelmän, ja virtapiuha ei ole koskaan liaan paksua jos se vaan mahtuu paikalleen. Nimimerkillä "maajohto 95 neliöistä eikä autossa ole edes radiota". Jos johdot on hyvät, niin varmista että liitoksetkin on kunnossa.
/* Life Begins at 35" */
Kovakalu69
27.10.2004, 20:52
Joo kiitoksia neuvoista, mutta mulla tuli mitta täyteen noitten vehkeitten kans. Ei vaan jaxa upottaa lisää euroja takaluukkuun että sais ne pelittään kunnolla, nii laitoin ne myyntiin.
-Enemistö tarkoittaa joskus sitä, että kaikki idiootit on samalla puolella-
-Jos kerran sais ja kuolis. Mutta kun aina saa, eikä millään kuole!!- <img src=icon_smile_tongue.gif border=0 align=middle>
Juniori83
28.10.2004, 07:45
Nyrkkisääntönä on että jokaista 100W kohden 0.1F
Huom.olen vain lukenut alan lehdistä
-jos popitat esim. parkkipaikalla ja koneet alkavat hyytyä niin näillä tunareilla on geeliakut jotka auttavat sen auton käynnistämiseen (sinne jää kait sen verran varausta et pystyy käynnistämään) ja ei muuta kuin aseman rundi ja akku on taas suht popitus kunnossa.
-Maajohto pitää olla saman kokoinen kuin virtajohto jos ei vielä vähän paksumpi.Maadoitus auton runkoon lähelle vahvistinta.Ei akulle(OT eikä Iinekselle).
Älä lainaa rahaa ystävillesi äläkä sukulaisille.
Se vie heiltä muistin.
Tätä topicia lainaten...
Läjässä tuo vahvari näyttäs olevan välissä päällä ja välissä ei..
Tällä hetkellä autossa ei oo virtoja ja vahvistimessa palaa silti valo.
Kuunnellessa pelaa hienosti mutta vaikka mankan sammuttaisi vahvistimeen jää valo palamaan.
- Vahvarin heräte kytketty mankkaan.
Mutta tänään töistä lähettäessä meinas tulla hankaluuksia.. (Vahvistimessa edelleen paloi valo ja oli ilmeisesti imenyt virtaa koko työvuoron ajan) Missä siis vika ?
Konkkaki löytyy jos vaan sillä on tähän asiaan merkitystä. Sen verta vielä että autolla annettiin eilen apuvirtaa.. Ei siis tehnyt tätä viimeviikolla, ennen eilistä ja tätä päivää. Laitoin herätteelle väliaikaisesti katkasimen vielä lisäksi.
Tätä topicia lainaten...
Läjässä tuo vahvari näyttäs olevan välissä päällä ja välissä ei..
Tällä hetkellä autossa ei oo virtoja ja vahvistimessa palaa silti valo.
Kuunnellessa pelaa hienosti mutta vaikka mankan sammuttaisi vahvistimeen jää valo palamaan.
- Vahvarin heräte kytketty mankkaan.
Mutta tänään töistä lähettäessä meinas tulla hankaluuksia.. (Vahvistimessa edelleen paloi valo ja oli ilmeisesti imenyt virtaa koko työvuoron ajan) Missä siis vika ?
Konkkaki löytyy jos vaan sillä on tähän asiaan merkitystä. Sen verta vielä että autolla annettiin eilen apuvirtaa.. Ei siis tehnyt tätä viimeviikolla, ennen eilistä ja tätä päivää. Laitoin herätteelle väliaikaisesti katkasimen vielä lisäksi.
sammuuko valo jos ottaa herätejohdon irti vahvistimesta ?
Porvoon Hilma
25.06.2012, 17:35
Tätä topicia lainaten...
Läjässä tuo vahvari näyttäs olevan välissä päällä ja välissä ei..
Tällä hetkellä autossa ei oo virtoja ja vahvistimessa palaa silti valo.
Kuunnellessa pelaa hienosti mutta vaikka mankan sammuttaisi vahvistimeen jää valo palamaan.
- Vahvarin heräte kytketty mankkaan.
Mutta tänään töistä lähettäessä meinas tulla hankaluuksia.. (Vahvistimessa edelleen paloi valo ja oli ilmeisesti imenyt virtaa koko työvuoron ajan) Missä siis vika ?
Konkkaki löytyy jos vaan sillä on tähän asiaan merkitystä. Sen verta vielä että autolla annettiin eilen apuvirtaa.. Ei siis tehnyt tätä viimeviikolla, ennen eilistä ja tätä päivää. Laitoin herätteelle väliaikaisesti katkasimen vielä lisäksi.
Herätejännite siis tulee mankalta. Jos katkaiset/ irrotat tuon mankalta tuleva piuhan, niin pitäisi vahvistimen mennä lepoon. Jos ei mee lepoon, niin sitten saa jännitteen jostain muualta eli itte vahvistimessa on jotain vikaa. Jos taas laitat mankan pimeeksi tän jälkeen kun oot laittanut tuon herätepiuhan takaisin todettuasi vahvistimen olevan kunnossa eikä mee vahvistin lepoon, niin sitten on mankka tärveltynyt.
Kun mulla on 50mm2 virta ja maakaapeli vaffareille, niin pitäähän se akunmaapiuha olla sit kans 50mm2 kaabelia että se futais kunnolla.
Siis oletko vetänyt vahvistimen maapiuhan 50mm2 piuhalla akun miinusnapaan? Mikset suoraan koriin?
No kannattaahan se vetää suoraan akkuun jos mahdollista/viittii ostaa kaapelia, mutta ei pakollista näillä virroilla.
Itse kyllä käsitin, että ois vaan koriin maadoitus. Akulta koriin taas ei ole kuin auton vakio?? ps. onpas vanaha jutska.:D
En edes jaksa lukea mitä täällä oli aikasemmin kirjotettu mutta vilauksen näin että joku puhu kondensaattorista.
A. KUNNON AKKU JA JOHOTUKSET. Johdot minimissään 50 neliöiset jakoblokille asti ja siittä sitten jotaki narua vahvarille jos pieni pääte. Jos päätteellä alkaa oleen edes yksi kilowatti kokoa niin terminaaleihin minimissään 50 neliöiset. Maadoitukset SAMANKOKOISELLA kaapelilla ja maadoituspisteet kunnolla "runkoon" eikä mihinkään pistehitsipelteihin. Maadoitus kiinnityspisteet puhdistettava hyvin pellille.
B. Konkat on täyttä paskaa, tulee vaan lisää jännitehäviötä. Laita neki rahat akkuun.
C. Kun akut ovat kunnolliset (suosittelen optima, nsb yms syväpurkausvehkeet) ja johdotukset riittävän paksut ja kaikki liitokset tiptop ei vilkkumista yksinkertaisesti voi tapahtua.
Sanokaa mitä sanotte, ite oon harrastanu äänipainekisoja ennenku offroadiin hurahdin ja tiiä mistä puhun. Ei siis mikä tahansa nakkaria kiertävä amis täällä huutele.
En edes jaksa lukea mitä täällä oli aikasemmin kirjotettu mutta vilauksen näin että joku puhu kondensaattorista.
A. KUNNON AKKU JA JOHOTUKSET. Johdot minimissään 50 neliöiset jakoblokille asti ja siittä sitten jotaki narua vahvarille jos pieni pääte. Jos päätteellä alkaa oleen edes yksi kilowatti kokoa niin terminaaleihin minimissään 50 neliöiset. Maadoitukset SAMANKOKOISELLA kaapelilla ja maadoituspisteet kunnolla "runkoon" eikä mihinkään pistehitsipelteihin. Maadoitus kiinnityspisteet puhdistettava hyvin pellille.
B. Konkat on täyttä paskaa, tulee vaan lisää jännitehäviötä. Laita neki rahat akkuun.
C. Kun akut ovat kunnolliset (suosittelen optima, nsb yms syväpurkausvehkeet) ja johdotukset riittävän paksut ja kaikki liitokset tiptop ei vilkkumista yksinkertaisesti voi tapahtua.
Sanokaa mitä sanotte, ite oon harrastanu äänipainekisoja ennenku offroadiin hurahdin ja tiiä mistä puhun. Ei siis mikä tahansa nakkaria kiertävä amis täällä huutele.
muuten hyvä mutta sun vastaus tuli 8 vuotta myöhässä tohon konkka juttuun :D:D:D
vanhana autohifi harrastajana komppaan kyllä täysin väittämääsi, enemmin lisäakku kuin konkka
sammuuko valo jos ottaa herätejohdon irti vahvistimesta ?
Kyllä sammuu.. Hokasimpa juuri tuossa että serkulla teki edellisessä autossa samaa vikaa kyseisellä samalla mankalla.. Jospa sitä uutta mankkaa siis kattelis ?
Porvoon Hilma
25.06.2012, 20:45
muuten hyvä mutta sun vastaus tuli 8 vuotta myöhässä tohon konkka juttuun :D:D:D
vanhana autohifi harrastajana komppaan kyllä täysin väittämääsi, enemmin lisäakku kuin konkka
Juu, noi akku-, konkka-, ja johdotusjutut on asiaa. Ei se ole nyt niin tarkkaa vaikka vastaus hiukka viipyykin, kunhan se on huolella laadittu :D
Lalli bj40
25.06.2012, 21:24
ootko koittanu mitata jännitettä eka akusta sitten vahvistimesta pitäs olla sama. sitten rokkia soimaan ja paljonko kyykkää jännite jos menee 10v pintaan tarvitaan konkkaa tai toinen akku tai paremmat akut tuo valojen vilkkuminen kertoo yleensä liian suuresta virran kulutuksesta suhteessa saatavaan virtaan eli huonosta/liian pienestä akusta
kerran aikojeni alussa taistelin hiukkasen samoilla ongelmilla oli akusta ilmeisesti 1-kenno rikki auto kyllä lähti käyntiin ihan ok mutta valot vilkku kun discossa akun vaihto optima yellow top:iin alko homma pelittää laturina piisaa 90A aika pitkälle
akkuista sen verran että siihen kannattaa satsata enämmän kuin suuriin vahvistimien tehoihin meinaan isolla vahvistimella ei käytännässä tee juuri mitään jos virrat ei riitä. hyviä akkuja valmistaa ground zero ,nort star ,optima , lyijy akku hyvä mutta painava hyytelö optima aika sopiva
Lisätään nyt vielä sen verta että tuossa vehkeessä kusiuuet akut (2 x 90Ah). Ja konkka löytyy mutta en oo sitä vielä nähny tarpeellisiksi.. Tällä siis ei oo tarkotus alkaa kyykyttämään kylän amiksia ( 8" subi) ja vahvari sen mukainen :) Valot ei vilku eikä muutenkaan himmene. Aikoinaan oli IV koppasessa golfissa juurikin tuota vilkkumis vika ja vaihoin akun ja lisäsin konkan ja sillä siitä selvittiin. Mutta silloin oli vielä järeämmät jenkkavehkeet.
Joo itekki huomasin nyt tulla uudestaan kattoon että millonhan lie viestiketju alotettu :D No mutta kummiski! Kyllä tuosta joku vois jotain irti silti saada :)
ootko koittanu mitata jännitettä eka akusta sitten vahvistimesta pitäs olla sama. sitten rokkia soimaan ja paljonko kyykkää jännite jos menee 10v pintaan tarvitaan konkkaa tai toinen akku tai paremmat akut tuo valojen vilkkuminen kertoo yleensä liian suuresta virran kulutuksesta suhteessa saatavaan virtaan eli huonosta/liian pienestä akusta
kerran aikojeni alussa taistelin hiukkasen samoilla ongelmilla oli akusta ilmeisesti 1-kenno rikki auto kyllä lähti käyntiin ihan ok mutta valot vilkku kun discossa akun vaihto optima yellow top:iin alko homma pelittää laturina piisaa 90A aika pitkälle
akkuista sen verran että siihen kannattaa satsata enämmän kuin suuriin vahvistimien tehoihin meinaan isolla vahvistimella ei käytännässä tee juuri mitään jos virrat ei riitä. hyviä akkuja valmistaa ground zero ,nort star ,optima , lyijy akku hyvä mutta painava hyytelö optima aika sopiva
Niin ja yleensähän laitteistorikot näissä hommissa johtuu siittä että ei ole ne akut ja johdotukset kunnossa. Jännite kun menee alas niin mennään kantille ja soppa onki syntyny
Kyllä sammuu.. Hokasimpa juuri tuossa että serkulla teki edellisessä autossa samaa vikaa kyseisellä samalla mankalla.. Jospa sitä uutta mankkaa siis kattelis ?
Laita katkasijalle.. Eikai sitä humppaa aina skoben kautta tartte kuunnella :)
Niin ja yleensähän laitteistorikot näissä hommissa johtuu siittä että ei ole ne akut ja johdotukset kunnossa. Jännite kun menee alas niin mennään kantille ja soppa onki syntyny
..ja sama pätee luonnollisesti sinne ketjun loppuun asti kaiuttimillekkin jos vielä virtapuoli pelaa vahvarille asti; vahvistin jossa ei ole riittävästi ruutia kun pitäisi soittaa kovempaa -> menee kanttiaallolle ja jakarit ohjaa diskantille järjettömiä tehoja -> ei se diskanttielementti tahdo pitkään kestää :D
Se on muuten kumma miten varmaan vähintään 90% ihmisistä tuijottaa passiivikaiuttimien tehonkestoa että kuinka "tehokkaat" kaiuttimet on että kuinka ne soi ja ei ainakaan pidä sitten ostaa tehokkaampaa vahvistinta kuin mitä kaiuttimissa lukee :D
Terveisin: hifi-runkkari, kotiteatteriharrastaja & pienimuotoinen highendisti :o
P.S. Joskus teininä kun asuin vielä kotona omakotitalossa ja oli vähän vähemmän hifit kotipopit (isot 3- tie Cerwin-Vegat) tuli välillä soiteltua aika reippaasti; vahvari oli sellainen 25 kiloinen jötikkä jossa oli puurokattilan kokoinen virtalähde ja ilmoitetut tehot tuplasi aina impedanssin puolittuessa. Taisi antaa hetkellistä 2 ohmiin pitkälti yli 400W per kanava. Vegoille oli ilmoitettu jatkuva tehonkesto 250W, eipä nuo ollut moksiskaan kun soiteltiin niin että koulusta lainatulla A- painotetulla desibelimittarilla tutkien pyöri äänenvoimakkuus 110-115dB:n välillä n. metrin päästä mitattuna. Ihmeen lujaa ne kyllä soi, session jälkeen tosin sekä basso- että keskiääninen kävi aika lämpimänä, samoin vahvistin vaikka oli pelkkää tyhjää tilaa ympärillä :D
Nykyisellään ei ihan tuohon malliin ole kerrostalossa asuessa tohtinut soittaa :D eikä kyllä nykyisillä 2-tie monitoreilla + 10" pikkusubbarilla ihan noin paljoa melua lähtisi kun on enemmän äänenlaatun tullut panostettua.
Laita katkasijalle.. Eikai sitä humppaa aina skoben kautta tartte kuunnella :)
Katkasin lisätty. Tällä hetkellä heräte alko pelittämään niinkuin pitääki. Mankka sammuu -> Vahvari sammuu myös. Jännää tää sähköjen kans värkkääminen..
Lerssinen
29.06.2012, 07:27
Kyllä sitä debbakisoja on soiteltu täälläkin suunnalla ja vehkeet on ollunna lavadatsunissa jo silloin :D (142 db @ 42hz, kinkäpin hytin taajuus on 42hz)..
Kyllä mie konkalla sain lisäpotkua normisoitteluun vaikka kaksi akkua olikin piuhoineen, kondensaattorin purkautumiskyky on vain niin nopea että siitä on hyötyä :)
Tästä se kaikki lähti aikanaan :D
http://www.youtube.com/watch?v=vcpPNFAMrkY
Lapista olin tulossa niin oli jotku marketinpihan debbakisat ja osallistuin ja sain yhdellä "12 tuumaisella sen kummemmin asentelematta tuon 130.6 db.. Voitin noista kisoista sitten Cerwin - Vegan V-max 15.2 :sen ja sillehän piti hommata DLS A6 lankkua jne jne... Pari kesää myöhemmin kärkkäisellä kun pidettiin noita kisoja puhalsin sen 142 db ja poltin Cerwinin :D
Nykypäivänä tuommoinen 142 ei ole tuloksena mitään... Mutta tuo saavutettiin "markalla" ja pienellä hytillä :) Oli siinä porukka ihmeissään kun lavatatsunissa pömisi...
TOPPAHOUSU
22.11.2015, 15:07
Kysellääs hiukan tyhmiä...
Eli autossa on kiinni Pioneerin mankka joka lupaa 50W x 4 kanavaa...
Nyt tarkoitus laittaa erillissarja etuoviin ja hyllystä löytyisi myös vanha Pioneerin 22W x 2 vahvistin, niin auttaako tuo vahvistin tuossa välissä mitään...?
Kysellääs hiukan tyhmiä...
Eli autossa on kiinni Pioneerin mankka joka lupaa 50W x 4 kanavaa...
Nyt tarkoitus laittaa erillissarja etuoviin ja hyllystä löytyisi myös vanha Pioneerin 22W x 2 vahvistin, niin auttaako tuo vahvistin tuossa välissä mitään...?
soittimen todellinen teho on noin 10-15w kanava
ei välttämättä tarvi vahvistinta jos ei kokoajan huudata, tuosta vahvistimesta saatava hyöty aika olematon
jos soittimesta löytyy ylipäästösuotimia niin ennemmin sellasella vähän rajoittaa matalimpia
Ite harrastanu hifiä ja muutakin elektroniikkaa tommoset 23-24 vuotta ja pari huomiota juurikin autohifiin liittyen. Konkasta on hyötyä jos siitä on hyötyä,eli se tasaa jännitevaihteluita mutta jos virta ei vaan riitä ni ei vahvistimelle ole konkasta hyötyä,konkkia on sitte 0.5 Faradista johki 4-5Faradiin asti joten kapasitanssissa löytyy. Hommaa voi päätellä jännitteen keski arvosta,jos alimmillaan 10v ja ylimmillään 13v ni paraskaan konkka ei riitä kun keskiarvo olis jossain 11.5v hujakoilla ja se ei vahvareille riitä kun ne on tarkoitettu min. 12v. Silloin lisää akkuja ja laturitehoa,merkitystä on suuresti akun hetkellisellä virran anto kyvyllä,esim. Optima. Sit muista luukuttaessasi et jos korvat soi ni kuulovamma ei oo kaukana,sellasenkin omistan tosin ei lie aiheutunut pelkästään jenkka vehkeistä. Sit semmonen huomio et noi vanhat A tai AB luokan vahvarit nielee sen verran virtaskaa et joissain tapauksissa voi tulla halvemmaksi siirtyä uusiin D luokan vahvareihin jotka vaatii jopa 70% vähemmän virtaa per Watti paremman hyötysuhteensa takia. Sit kannatta miettiä toistettavaa taajuuskaistaa sillä silmällä et ihminen kuulee jotain 40-50Hz alkaen et kannattaako yrittää toistaa sitä alempia taajuuksia kun ne sitä poforia just syö,eli subsonic suodinta kehiin ja ylipäästö vaikka 40Hz. Sitäkin kannattaa varmuudeksi mittailla et onko akun navoilta mitattuna jännite sama ku vahvarin persiistä,jos ei ni sillonhan se virta ei siirry hunon kaapeloinnin takia tai kontaktit viallisia. Sit noista kaiutin tehoista sen verran et on käytännössä yks lysti mitä siellä kaiuttimen persiissä lukee tehonkestosta kun rajoittavaksi tekijäksi muodostuu mekaaninen tehon kesto,eli kun raja tulee vastaan ni ääni puuroutuu tai kela pohjaa ja nää tekijät muodostuu kotelon viritystaajuudesta ja muista ominaisuuksista. Se kaiuttimen persiissä lukeva Wattimäärä on puhekelan sähköinen tehonkesto,halvoissa paskoissa sekin yläkanttiin ilmoitettu,eri juttunsa on ilmoitustavat eli RMS,pmpo,din etc. osa edellämainituista on silkkaa kusetusta. Tässäpä hieman pintaraapaisua.
Kyllä se ihmisen kuuloalue alkaa sieltä 20Hz nurkilta, eikä 40-50Hz.
Kokonaan eri asia on mitä taajuuksia musiikki yleisimmin sisältää, siinä tuo 40-50Hz on aika hyvä suuntaviiva ja alemmat taajuudet onkin jo harvinaisempia.
Sit noista kaiutin tehoista sen verran et on käytännössä yks lysti mitä siellä kaiuttimen persiissä lukee tehonkestosta kun rajoittavaksi tekijäksi muodostuu mekaaninen tehon kesto,eli kun raja tulee vastaan ni ääni puuroutuu tai kela pohjaa ja nää tekijät muodostuu kotelon viritystaajuudesta ja muista ominaisuuksista. Se kaiuttimen persiissä lukeva Wattimäärä on puhekelan sähköinen tehonkesto,halvoissa paskoissa sekin yläkanttiin ilmoitettu,eri juttunsa on ilmoitustavat eli RMS,pmpo,din etc. osa edellämainituista on silkkaa kusetusta. Tässäpä hieman pintaraapaisua.
Mietippäs nyt vielä kertaalleen uudestaan minkä takia ääni puuroutuu eli menee särölle...
Ehkä näillä faktoilla ei kannata pintaa syvemmälle raapaistakkaan ;)
Emt teistä ihmisistä mut mitä ny tein pika testin omalla koti subfooferilla nii kyllä minä ihminen tuon 15hz vielä kuulin ja 10hz olin kuulevinani, mutta epäilen että se oli vaa harhaa.
offroadjouni
27.11.2015, 13:52
Emt teistä ihmisistä mut mitä ny tein pika testin omalla koti subfooferilla nii kyllä minä ihminen tuon 15hz vielä kuulin ja 10hz olin kuulevinani, mutta epäilen että se oli vaa harhaa.Uskon että kuulit kyllä ääntä, mutta et noita taajuuksia vaan jotain korkeamman taajuuden resonansseja.
Uskon että kuulit kyllä ääntä, mutta et noita taajuuksia vaan jotain korkeamman taajuuden resonansseja.
Jotkuthan kuulee ääniä tuon:)puoleisestakin.
Mietippäs nyt vielä kertaalleen uudestaan minkä takia ääni puuroutuu eli menee särölle...
Ehkä näillä faktoilla ei kannata pintaa syvemmälle raapaistakkaan ;)
Niin no,siihen puuroutumiseen voi olla moniakin syitä. ni mitä erityisesti kannattais miettiä siin puuroutumisessa? Paljon on tässä vuosien varrella tullu mietittyä noita jenkkavehkeitä kun niihin on liuta tonnistoa huvennut.
Kaverilla oli kerra hyvät supparit! :)
soittimen todellinen teho on noin 10-15w kanava
ei välttämättä tarvi vahvistinta jos ei kokoajan huudata, tuosta vahvistimesta saatava hyöty aika olematon
jos soittimesta löytyy ylipäästösuotimia niin ennemmin sellasella vähän rajoittaa matalimpia
Soittimen vahvari on booster tyyppinen joten sen teho on n.12-13 wattia kanava,tosta tehosta päätellen toi pioneeri on vanha joten sen teho olis RMS watteina jotain vajaa 20wattia kanava joten lisäystä olis sen 7wattia ja paremmalla äänenlaadulla pienemmän särön ja vasteen takia joten jos ee on muuten kunnossa ni oishan siitä hyötyä.
Kyllä se ihmisen kuuloalue alkaa sieltä 20Hz nurkilta, eikä 40-50Hz.
Kokonaan eri asia on mitä taajuuksia musiikki yleisimmin sisältää, siinä tuo 40-50Hz on aika hyvä suuntaviiva ja alemmat taajuudet onkin jo harvinaisempia.
Totta;se kuulo on vaan alemmilla taajuuksilla niin paljon huonompi ku ylemmillä et ei niitä alempia erota ku musiikissa on muitakin taajuuksia ja yleensä voimakkaampia joten KÄYTÄNNÖSSÄ niitä matalia ei kuule.
Totta;se kuulo on vaan alemmilla taajuuksilla niin paljon huonompi ku ylemmillä et ei niitä alempia erota ku musiikissa on muitakin taajuuksia ja yleensä voimakkaampia joten KÄYTÄNNÖSSÄ niitä matalia ei kuule.
Muistelen lukeneeni joskus että kuuloalue alkaisi 17 hz lapsilla. Iän myötä kuulo huononee kaikkein matalimpien ja korkeimpien äänien osalta...
offroadjouni
29.11.2015, 09:06
Noista ihmisen kuuloalueista vielä. Nehän menevät niin että kuulo heikkenee kun mennään kohti taajuuksien ääripäitä, mutta kuulo ei lopu yhtäkkiä. Esim. tuolla -> http://www.jimprice.com/prosound/db.htm on käyriä ja taulukoita jotka kuvaavat asiaa. Tuolle aiemmin mainitulle 10 Hz taajudelle korvan herkkyys näyttäisi olevan -70,4dB, joten ei se kai ihan mahdotonta ole jotain niistäkin kuulla kunhan laitetaan riittävästi äänenpainetta. Toinen juttu sitten on että subbareilla on vastaavan tapanen käyrä, jossa myöskin toiston taajuus heikkenee ääripäitä kohden.
Niin no,siihen puuroutumiseen voi olla moniakin syitä. ni mitä erityisesti kannattais miettiä siin puuroutumisessa? Paljon on tässä vuosien varrella tullu mietittyä noita jenkkavehkeitä kun niihin on liuta tonnistoa huvennut.
Mitä monia... ?
Kaiuttimen särö johtuu aina vahvistimen tehon puutteesta. Eli taajuudet leikkaantuu kun vahvistin ei enää pysty kontrolloimaan liikettä.
Soittimen vahvari on booster tyyppinen joten sen teho on n.12-13 wattia kanava,tosta tehosta päätellen toi pioneeri on vanha joten sen teho olis RMS watteina jotain vajaa 20wattia kanava joten lisäystä olis sen 7wattia ja paremmalla äänenlaadulla pienemmän särön ja vasteen takia joten jos ee on muuten kunnossa ni oishan siitä hyötyä.
Pienemmän särön ja VASTEEN takia... Pienempi vaste on huonompi... ja olen 100% varma että pelkän soittimen signaalikohinasuhde on parempi kuin jonkun jeesuksen vanhan (tod.näk. jonkun auton alkup.) vahvistimen. Ja riippuen vähän miten signaali tulee vahvistimeen mutta jos esim. linjatasoisena niin äänenlaatuun ei ole mitään parannusta tulossa.
Lisäksi noin pienillä tehoeroilla ei käytännössä ole mitään merkitystä ääneen. Vahvistimen tehon, eli wattimäärän tuplaus (esim. 100w -> 200w) nostaa äänenpainetta noin 3 desibeliä. 3db on niin pieni määrä että sen juuri ja juuri kuulee.
Totta;se kuulo on vaan alemmilla taajuuksilla niin paljon huonompi ku ylemmillä et ei niitä alempia erota ku musiikissa on muitakin taajuuksia ja yleensä voimakkaampia joten KÄYTÄNNÖSSÄ niitä matalia ei kuule.
Sitten on kyllä oikeesti kuulossa vikaa jos ei matalia kuule
Mitä monia... ?
Kaiuttimen särö johtuu aina vahvistimen tehon puutteesta. Eli taajuudet leikkaantuu kun vahvistin ei enää pysty kontrolloimaan liikettä.
Ei välttämättä,ja viittasin tossa kaiuttimen ominaisuuksiin,en vahvistimen. Kaiuttimessa tapahtuu jossain määrin sellasta et jos liikerata pohjaa ni se kolisee kun se puhekela ei mee kaiuttimen rungosta läpi. Ja liikeradan ääripäissä magneetivuo heikkenee ja siten äänen tulo loppuu. Se miks vahvistin leikkaa ääntä on hiukka pitempi juttu.
Pienemmän särön ja VASTEEN takia... Pienempi vaste on huonompi... ja olen 100% varma että pelkän soittimen signaalikohinasuhde on parempi kuin jonkun jeesuksen vanhan (tod.näk. jonkun auton alkup.) vahvistimen. Ja riippuen vähän miten signaali tulee vahvistimeen mutta jos esim. linjatasoisena niin äänenlaatuun ei ole mitään parannusta tulossa.
Lisäksi noin pienillä tehoeroilla ei käytännössä ole mitään merkitystä ääneen. Vahvistimen tehon, eli wattimäärän tuplaus (esim. 100w -> 200w) nostaa äänenpainetta noin 3 desibeliä. 3db on niin pieni määrä että sen juuri ja juuri kuulee.
No mutu tuntumalta sanoisin et se pioneeri olis PWM powerilla jo,ja soittimen pääte ei erittäin harvoja poikkeuksia lukuunottamatta ole ni se särö on pienempi siinä vahvarissa. Teknisistä tiedoistahan se selviäis jos olis sellaset,joten sulla lienee ennustajan lahjoja ku 100% varma oot. Ja äänenpaine ja äänenlaatu ovat kaksi eriasiaa. Ja juurikin linjatasoisena ääni tulee siirtää erilliselle vahvarille,jos kaiutintasoisena soittimelta ni silloinhan se vahvistaa myös kaiken sen tuhnun joka soittimen vahvarista tulee. Ja sitä tehoa tarvitaan yleensä enempi kuin vähempi joten enempi on parempi myös tällä kertaa.
Sitten on kyllä oikeesti kuulossa vikaa jos ei matalia kuule
Missä menee matalien ja ei matalien raja?
Ja riippuen vähän miten signaali tulee vahvistimeen mutta jos esim. linjatasoisena niin äänenlaatuun ei ole mitään parannusta tulossa.
Siis juurikin tarkoitin kaiutintasoista signaalia tuossa enkä linjatasoista... :o
Piti oikein testata omaa kuuloa, niin kyllä 20hz kuuli just ja just kotisubbarilla. 30hz ylöspäin on jo selkeesti kuultavissa.
Ja sitä tehoa tarvitaan yleensä enempi kuin vähempi joten enempi on parempi myös tällä kertaa.
Ei yleensä vaan aina ;):D
Tavallisessa kuuntelussa soittimen oma vahvistin riittää täysin, mutta parilla watilla ei vaikutusta ole.
Itellä menee omassa hifiautossa tuplamäärä tehoa kaikille kaiuttimille kuin mitä niiden jatkuva tehonkesto on, erillisarjalle melkein parisataa wattia rms per puoli, ei miditkään kyykkää ihan heti :)
Ei yleensä vaan aina ;):D
Tavallisessa kuuntelussa soittimen oma vahvistin riittää täysin, mutta parilla watilla ei vaikutusta ole.
Itellä menee omassa hifiautossa tuplamäärä tehoa kaikille kaiuttimille kuin mitä niiden jatkuva tehonkesto on, erillisarjalle melkein parisataa wattia rms per puoli, ei miditkään kyykkää ihan heti :)
Itellä on 6x60 ja 1x600 wattiset ja ei oo kaikkia otettu ulos,silti saa korvat soimaan jos innostuu liikoja. Lääkäri väitti et jos korvat soi joka kerta ni pitemmällä juoksulla pysyvä kuulovamma on tulossa. Jännä ku Alpparin pxa-h800 ei anna kaikkia tasoja ulos,testi softa kai mittaa äänenpaineen ja pihtaa tasoja. No,se on helppo ohittaa ku vääntää vahvareista tasot pienemmälle mittausten ajaksi. Muutamat diskantit on tullu silti hajotettua,nää Focalit tuntuu kestävän.
Noista ihmisen kuuloalueista vielä. Nehän menevät niin että kuulo heikkenee kun mennään kohti taajuuksien ääripäitä, mutta kuulo ei lopu yhtäkkiä. Esim. tuolla -> http://www.jimprice.com/prosound/db.htm on käyriä ja taulukoita jotka kuvaavat asiaa. Tuolle aiemmin mainitulle 10 Hz taajudelle korvan herkkyys näyttäisi olevan -70,4dB, joten ei se kai ihan mahdotonta ole jotain niistäkin kuulla kunhan laitetaan riittävästi äänenpainetta. Toinen juttu sitten on että subbareilla on vastaavan tapanen käyrä, jossa myöskin toiston taajuus heikkenee ääripäitä kohden.
Näinpä juuri ja paljonkahan lie 30Hz ääniaallon pituus?? sitä jos vertaa auton sisätiloihin ni se ääni vaimenee jonnii verran. Noita kaistanpäästöjä ja subsoniccejahan on jossain 20-30Hz tietämillä. Joskus miettiny et jos toispuoleisesti kuulovammainen (lievästi) säätää jenkkavehkeet oman makunsa mukaan ni miltähän se kuulostaa semmosen korvaan jolla on hyvä kuulo.