View Full Version : patrol nakutus
Rekisteröimätön
19.07.2009, 08:47
onkohan normaalia toi sd33 nakutus tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla. alakerta on juuri laakeroitu ja venttiilit säädetty????
onko terävää vai minkäläista naputusta mitä pitää ?suuttimet jumii tosin ääni on silloin terävä puutuitko syöttö pumpuun milläin tavoin muutako putket irti
Rekisteröimätön
19.07.2009, 09:43
juu terävä nakutus aika harva niinkun yhdestä pytystä kuulus. pumpusta tarkistin vaan paineen alennusventtiilit ja niiden jouset ku tuntuu tulevan yhdestä suutinputkesta kovemmalla paineella ainetta kun muista mut ei siihenkään vikaa löytyny.. niin ja kylmänä sitä nakutusta ei juuri kuulu...
suutin jumii varmaan pitäisi kuulua selvästi letkulla mikä suutin kyseessä tai jopa kädellä tuntea ,paskaa tai sitten huoltoa vaille.
Rekisteröimätön
19.07.2009, 13:14
juu kyllä 2pytyn suutin nakuttaa ja kokeilin toista käytettyä suutinta ni nakutus pysy samassa suuttimessa vai johtuuko se siitä miten suutin istuu kanteen? jos kierteessä olis jotain
jumii ota kaikki irti ja käytä kärkien vaihdossa niin ei tartte tapella joskus tekee samaa jos kusee putket .
Mulla nyt samaa oiretta remontin jälkeen :(
Lähtee huonosti käymään sinisen savun saattelemana ja röpöttää pirusti kierroksilla.
Mitä lämpempi kone sen paremmin käy.Kuumana käy suurinpiirtein ok.
Letkulla kuunnellessa ykkösen suuttinputkesta kuuluu kilkattava ääni jota ei muista putkista kuulu.
Suutin kärjet uusittiin rempan yhteydessä (bosh car servisellä) joten mistäköhän sit vikaa etsis?
Vai jääkö vaan suutin kusemaan (asennusvirhe) ??
-Vaihdoin varakoneesta otetut käytetyt suuttimet ja nyt lähtee röpöttämäti käymään.
-Vika vaan vaihtoi muotoaan sillä nyt käy tyhjäkäyntiä heijaamalla jota ei uusilla suuttimilla tehnyt.
-Mistäköhän peevelistä tuollainen mahtais johtua koska varakone nuilla suuttimilla kävi nätisti tyhjäkäyntiäkin.Syöttöpumppukin on varakoneesta.
Aaapuva.
katso siirtopumppu ja sitten syöttöpumpun päästä banjo liitin tulo puolelta on paskaa sihdissä .
Rekisteröimätön
22.07.2009, 19:35
purin suuttimet irti nyt ja 2+3 pytyn suuttimet ilm. kussu kerta niistä kuulu nakutus ja ne oli aivan märät ja karstaset eli onkohan se sitten työntäny soppaa vähän väärään aikaan+liikaa ni siks nakuttanu? niin eikä meinannu sammua jäi niinku kahella tupsuttamaan vähäx aikaa... tilasin uudet suutin käret saa nähä joko prkleen nakutus lakkaa ku laakeroin jo koneenki ku luulin et joku kangen laakeri paukutta:) no onpahan kellari kondiksessa. suuttimet saan säädätettyä kyllä mutta paljonkohan lie momentti kanteen kirittäessä??
En ole momettia etsinyt mistään itse olen kiristänyt käsituntumalla varmaan jostain löytyis arvot ,ei ole vuotanut ainakaan järjellä kiinni ei hampaat irvessä toivottavasti käy toimimaan.
Näppituntumalla noi olen itsekin kiristellyt, mutta manuaali kertoo, että:
- Suutinrungon kasauksessa koko paketti kiristetään 59 - 69Nm
- Koko suutinrunko kiristetään kanteen 69 - 78Nm.
Suutinkärjet tykkää kyttyrää ja lakkaavat toimimasta oikein, jos niitä kiristellään hampaat irvessä metrin jatkovarren kanssa... :D
katso siirtopumppu ja sitten syöttöpumpun päästä banjo liitin tulo puolelta on paskaa sihdissä .
Fasetin sähköpumppu ruokaa liikuttamassa.
Kävin kyselemässä neuvoja suuttimet säätäneeltä ja meinas et ois syöttöpumppu niin loppu ettei jaksa nostaa paineita tarpeeks uusille suuttimille.On kuulemma yleinen ongelma ollu nissanin pumppujen kanssa.
Vaihdoin Trollin vanhan syöttöpumpun ja ne uudet suuttimet niin nyt toimii parhaiten.
Eli edessä joko pumpun remontti tai suuttimista hieman avautumispainetta pienemmäks.
Tai jos jollain erittäin hyväkuntoinen (vähänajettu) syöttöpumppu niin saa tarjota.
Vilkutin
24.07.2009, 06:18
tämmöisen kilkatuksen saapi aikaan kun on syöttöputken väärässä järjestyksessä.
http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Sekalaiset/Hilux+kansipokaa+2.09/P2200020.AVI
tämmöisen kilkatuksen saapi aikaan kun on syöttöputken väärässä järjestyksessä.
http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Sekalaiset/Hilux+kansipokaa+2.09/P2200020.AVI
Joo joskus sain samanlaisen äänen aikaiseksi volkkarin 1.6td koneesta :) (oli putket sekasin)
Rivipumpussa ei noita syöttöputkia saa onneks ihan niin helposti väärin kuin jakajapumpussa.
Rekisteröimätön
24.07.2009, 21:10
suuttimet vaihdettu ja pelaa tod. hyvin mutta se tikutus ei häviä näköjään se on harva niinkun samaan tahtiin työtahtien kanssa. kuuluu ehkä syöttöpumpun kieppeiltä voiskohan pumpussa joku nakuttaa vai onko se peräti -82 datsunin ominaisääni mitä yritän poistaa?? ääni on kuitenkin niin kova että ku esim kuskin oven aukasee ni ensimmäisenä kuuluu auton alta tik tik tik........!
patroltd
24.07.2009, 21:17
Vaparin pumppu löytyis 232tkm ajettu h.100,-
Katoppa ettei suutinputket ota toisiinsa kiinni ja ole muutenkaan jännityksellä.Tuossa omassa koslassa tulee tuolla isolla pumpulla tyhjäkäynnillä tikitystä mutta kuuluu pumpun tekijän mielestä asiaan epäili kyllä ekaksi putkien jännityksiä ym. , kierroksilla tikitykset häviää ja en ole enää asialla jaksanut päätä enää vaivata ajetaan vika pihalle jos niitä on. Pariin vuoteen kun ei ole tuon dieselin ääntä kuullut niin kaikki äänet viittaa heti johonkin vikaan, eikös henkilö mersuista kuulu kanssa aika raaka ääni tyhjäkäynnillä ruuvailtuna.
Rekisteröimätön
24.07.2009, 23:09
huomenna selvitän jos pumppu tosiaan veivaa ni toi 100e vehe kiinnostaa kyllä.putket on kyllä tosiaan mulla toisissaan kiinni aikalailla ja vieläpä jännityksessä pitää sekin tarkastaa.mutta sekin vielä että kun autolla ajaa 4pykälä pesässä pienillä kierroksilla ylämäkeen ni nykii hiukan tikityksen tahtiin eli saattas liittyä pumppuun..
Rolpatti
25.07.2009, 03:29
Oma kokemus on että kyllä aika nakunaku koneita on....
Methtä monsterissani on sellainen vika että nakuttaa kylmänä melko tovia ja sitten hetken taas kun antaa käydä tyhjäkäyntiä, suuttimet vaihdettu, ei auttanut eli pumppu varmaan sökö?!? no ei haittaa kun ei sillä jokapäivä saati joka kuukausi ajella.
Tollanen kylmänä -> http://s169.photobucket.com/albums/u222/WIX_album/?action=view¤t=MVI_7135.flv
aika terveen kuuloinen?!?
oon kyllä tätä kysellyt joskus aikaisemmonkin mutta onkos patikan pumpuissa ollut sitä vikaa että jos on syötöt säädetty tappiin niin pumppu ja suuttimet menee nopeasti epäkuntoon niinkun vanhojen mersujen pumput.
Rekisteröimätön
25.07.2009, 20:36
tosiaan vielä nakuttaa 1ja2 suuttimet ja muuta eroa / vikaa niissä nyt ei muihin ole kuin että suutin putket kastuu vähän suuttimen päistä ja niitä ei meinaa saada kirveelläkään pitämään uusix menee.. eli voiko nakutus johtua jos putket vähän kusee meneekö niihin suuttimiin sit ilmaa vai eikö ne aukee kunnolla tä? kai noi suuttimet nakuttaa muutenkin hiukan tossa vehkeessä mutta näissä kahdessa on kuitenkin selvästi kovempi ääni ku muissa. jos ei uusilla putkilla hiljene ni sit ajetaan niin kauan ku laulu lakkaa jos on lakatakseen!
riittää jos kastuu niin ei pidä painetta ota auki ja kiinni uudestaa voit varovasti putsata tiiviste pinnan vesihioma paperillla jos on ruoste tai muuta skeidaa huom varovasti
Rekisteröimätön
26.07.2009, 21:38
ei ymmärrä 1ja2 suuttimet paukuttaa vaan huom. kovempaa kuin muut vaikka mitä tekis kylmänä ei nakuta mutta mitä kauemmin ajaa sen kovempaa kuuluu ja nimenomaan pienillä kierroksilla ei niinkään kovilla. ainut on enää et jos syöttöpumppu ois rikki kun tuntuu että antas liikaa painetta 1ja2suuttimille.kokeilin kyllä laittaa kirkkaat letkut pumpun lähtöihin pystyyn ja pumppu passiin sit starttasin n.30sek niin polttoaineen pinnat nousi samaan korkeuteen mut sehän ei taida kertoa sitä jos joku linja antaa painetta liikaa.purettava koko paska ja hommattava toinen pumppu tilalle ku ei saa vanhaa kasaan
Tuon ajoituksen kanssa pähkäilin jotta jos savuttaa sinistä ja harmaata ja pakokaasu haisee palamattomalle naftalle niin oliko ruiskutus silloin liian myöhäisellä?
Rekisteröimätön
27.07.2009, 20:52
piru ku en oo kuullu toisen datsunin hyrräävän et miten terävä käyntinen lie on ku ei sille naputukselle löydy syytä tikutushan kuuluu hyvin esim auton alta ja hiljaa ajaessa sekä tyhjäkäynnillä et mahtaako teillä kellään käydä motti samanlailla?
Datsuni ei hyrrää :D :D ;)
Rolpatti
27.07.2009, 22:31
tossa mun videossa patrolli käy niin että yks tai kaksi pyttyä jää välistä kokoajan ja todellisuudessa naputus on todella paljon pahempi.
Rekisteröimätön
28.07.2009, 18:12
mites toi patrollin siirtopumppu voisko olla aikansa eläny kun auto nypyttää pikkusen samaan tahtiin ku pumppu lypsää. mitenköhän sieltä pitäs tulla soppaa. entäs voikohan siihen laittaa sähköpumpun ei kai se sotke mitenkään syöttöpumpun paineita?? nii ja voikohan sen mekaanisen pumpun sitte ohittaa kokonaan?
sähkönen siirtopumppu paikalleen mekaaninen pois toimii normaalisti , syöttöpumppu tekee sen paineen siirtopumppu siirtää vaan tavaraa syöttöpumpulle yleensä puolmiljoonaa ajetut siirtopumput on kaput .
Mulla ollu tuota nypytystä kokoajan enkä oo löytäny syytä siihen.
Eli tasakaasulla noin 40-70km/h 4-vaihteella pientä nyppimistä.
Kaikki muut vaihdettu ainakin kertaalleen paitsi jouset,kartaanit ja etunavat.
Mä en ainakaan käsitä mistä johtuu. Takakardaanikin ihan ok.
Ilmeisesti ominaisuus :)
Rekisteröimätön
28.07.2009, 18:42
nonii tolla mun kärryllä on kynnetty jo 520000km siihenhä riittää sitte varmaan joku kaasarivehkeelle tarkotettu pumppu vai minkähänlainen tuotto pitäs olla et syöttöpumppu pysyy ilman ilmoja täynnä?
70litraa ja siitä ylös päin itsellä tällä hetkellä mitsuban tekele sitä ennen oli härdin pumppu 6 vuotta 24v nyt 12v maksaa paikasta riippuen 25euroa -300 euroa riippuen mallista kaikki pumput ei tykkää dieselistä eli elin ikä on lyhyt mitsuba ja härdi on takoitettu myös dieselille ja facetilta löytyy 24 v malleja diesel käyttöön.
Rekisteröimätön
29.07.2009, 20:43
paljonkohan sd33.n syöttöpumpusta pitää lähteä painetta per kanava jos mittais kun kaksi suutinta pitää edelleen metallisemman äänen ku muut vaikka suuttimet uusittiin ja vielä kerran mitattiin ja vaihdettiin paikkaakin niin nakutus pysyy samoissa suuttimissa ja kovenee kun suutinputkea löysää eli vois pian kahdessa pumpun kanavassa olla liika vähän najua pumpulla on päästelty jo yli puol milliä et saattaa olla valmis?
Rekisteröimätön
30.07.2009, 19:14
montahan kierrosta syöttöpumpun ruuvi on auki normaali säädöissä kun mulla oli kiinni kokonaan nakutus lakkas ku aukasin kierroksen perkeles
Kumpaa pulttia käänsit?
-Pulttia joka vaikuttaa sammutus/pakkosyöttövivustoon?
-Pulttia mikä menee syöttöpumpun päädystä (köykämiinikotelosta) sisään.
Omasta olivat suuttimen avautumispaineet säädetty 125baariin mut nyt pudotettu 100baariin. Nissanin manuaali ilmoittaa 98bar-103 bar avautumispaineeksi ja bosh car servisen kirja käskee laittaa dieselkikiin 130 bar +/-7bar ??? Aika iso heitto kirjoissa.
Suuttimia en ehtinyt vielä pultata kiinni kun hain aamulla uudet prikat (Swamperille
kiitokset mitoista)
Toivottavasti tuo olisi syyllinen huonoon käyntiin.
Onkos ne ylivuotoputken ja suuttimen väliin tulevat alumiiniprikat sellaiset missä kaksi pientä reikää kun löysin dieselpajan hyllystä sellaiset samalla kun kähjäsin laatikoita.
Mulla ei ole ollut siinä välissä mitään kun on pitänyt ilmankin.Nyt meinasin laittaa.
Rekisteröimätön
31.07.2009, 08:39
niin sitä alumiinikopan läpi menevää ruuvia just pyöräytin mikä syöttöö lisii vaikuttaakos se sammuttimenki ruuvi johonki? mä säädin suuttimet kans 100baariin ku sain nissanin huollosta arvot olikohan se 98käytetty ja 103 uusi suutin avautumispaineet. ei oo mullakaan ollu mitään niitten ylivuoto banjojen välissä hyvin pitää.
Omasta olivat suuttimen avautumispaineet säädetty 125baariin mut nyt pudotettu 100baariin. Toivottavasti tuo olisi syyllinen huonoon käyntiin.
Onkos ne ylivuotoputken ja suuttimen väliin tulevat alumiiniprikat sellaiset missä kaksi pientä reikää kun löysin dieselpajan hyllystä sellaiset samalla kun kähjäsin laatikoita.
Mulla ei ole ollut siinä välissä mitään kun on pitänyt ilmankin.Nyt meinasin laittaa.
Liian korkeiksi säädetyt suuttimien avautumispaineet aiheuttavat ongelmia vanhoissa koneissa.
Wanhat syöttöpumput ei jaksa tuupata tasaisesti soppaa kaikkiin sylintereihin ja siitä taas tulee käyntihäiriöitä.
Näin on käynyt itsellenikin. Pitäis aina itse määrätä, että millaiset avautumispaineet säädetään suuttimille.
Noita alumiiniprikkoja on montaa sorttia. Omassa oli sellaiset, joissa on 3 pientä reikää paluupuolelle.
Jos paluupuoli menee tukkoon, niin siitäkin tulee käyntihäiriöitä... :p
Rekisteröimätön
31.07.2009, 18:28
mitenköhän mulla ei vaikuta tuo syöttöpumpun päässä oleva ruuvi mitään vaikka ruuvaa päästä päähän
mitenköhän mulla ei vaikuta tuo syöttöpumpun päässä oleva ruuvi mitään vaikka ruuvaa päästä päähän
Kun se ei ole syöttöruuvi.......ei mullakaa sen kiertäminen vaikuta... Syöttöä saa helpoiten lisättyä sammutinvivuston tienoilla olevasta pitkä jenkaisesta ruuvista jossa on lukitusmutteri.
Nyt loppui ylimääräiset nakutukset ja kolkutukset kun
laitoin paikoilleen suuttimet uudelleen säädettynä ja sinisen savun määrä pieneni 95%.
Vihdoin ja viimein tuo keksintö alkaa toimiin. :)
Vielä tars laittaa säädettävä ohivuotoventtiili ahtoputken ja syöttöpumpunsäätimen väliseen letkuun ni sais paineillakin hukkamustaa.
Kiitokset kaikille neuvonantajille!
Rolpatti
09.02.2012, 19:07
Miten onkos se kun päästää kaasusta niin kierrokset laskee hitaasti ja kone nakuttaa taerävästi niin merkki nyt sitten kusevista suutinkärjistä?
vika ilmeni vasta tänään kun säädin käsikaasun pois käytöstä ennen oli säädetty niin että kävi kovia tyhjäkaäyntikierroksia.