View Full Version : Autotallin pariovista kokemuksia?
khonkonen
02.07.2009, 20:35
Kun oli tuolla nosto-ovista keskustelua niin avataan tähän oma parioville.
Vaikka nosto-ovi olisi jotenkin kätevämpi käyttää niin talliin olisi tarkoitus laittaa pariovet. Onko kellään kokemuksia hinnoista? laadusta? toimituksesta? ja niin eespäin.
Suunnitelmissa oli 2500 leveä ja 2200 tai 2300 korkea. Eli sopisi maasturillakin sisään. Pariovet sen takia, koska talliin tulee nosturi ja katossa ei ole vara "hukata" yhtään senttiä.
Arska-tehtaalta
03.07.2009, 09:11
Ei oo kokemusta ostamisesta, mut tein omaan talliini pariovet joku vuosi sitten.
Ostat tarvikkeet mm. valmista oviprofiilia ja esim. kulmarautaa tms. karmeiksi. Pinnat esim panelista.
Saat ovet tehtyä parissa päivässä, eikä tuu sovitusvaikeuksia...
Puurunkoseen talliin tosin en ehkä tekis rautakarmeja :D
Kysypäs siitä likeltä Iistä, sellainen firma kun FinnDoor, tekevät ovia lähinnä teollisuuteen, rekka-halleihin, yms, mielestäni ovat laadultaan ja erisävyydeltään huippuluokkaa, kaverille suositelin viime kesänä ja kaupat tuli. Monet esim traktori -harrastajat ovat näitä laittaneet.
Teräs profiilista karmit ja ovien rungot, puusta ainakaan enää itse lähtis tekemään. Vaikka tuo puu on tälle tutumpi materiaali...Myöskin kun molemmat ovatten teräs profiilia niin mm. hitsattavat saranat saapi mukavasti, kun noilla puu karmeilla on vähän sitä ongelmaa ollut että itse ovi on raskas ja saranan ruuvit tai karmi antaa periksi ajan saatossa.
Ittelle suunnitellu 40-50mm profiilista ovien kehyksiä,uretaani levyt profiili kehikon sisään ja sisäpuolelle pelti ja ulos paneeli tai maatalousvaneri(riippuu siintä annanko pätkien potkia siihen palloa).
Suiza410
03.07.2009, 16:20
Esim. Forsterin Presto oviprofiilit ois käteviä. Löytyy tiivisteuralla ja ilman ja niis ois huullos valmiina. Sit tietty on Therm, joka on kylmäkatkoprofiili. Budjetin kannalta paras on tietty joku 40-50 mm teräsprofiili, johon hitsaa lattaraudasta huulloksen. Mun mielestä karmit kanssa teräksestä ja hitsattavat saranat. Ei oo paha kasata ite, jos osaa hitsata ja käyttää rälläkkää! Terveisin teräsovia töikseen tekevä.
Nyt olisi oma oviprojekti edessä. Oviaukko leveys 2900 ja korkeus 2800. Nythän on niin, että traktorin korkeus n 2750 eli tarkalle menee. Työvaloja jos laskee alemmas, saa 120mm matalammaksi.
Nosto-ovista kiinnostaa http://www.turner.fi/fi/nosto-ovet_maatalouteen/ Turner Nassau 6000D, mutta se nappaa minimissäänkin 210mm korkeudesta pois eli ei hyvä. Jää raktori tallin ulkopuolelle tai täytyy chopata katosta pala pois. Toki useimmiten traktori ei tallissa ole, mutta sen kerran kun sieltä täytyy jotain hakea, olisi kiva päästä sisälle.
Haitariovet taitaa kaikki olla max 50mm eristeellä. Ajatuksena olisi noin 80mm uretaania eristeeksi.
Pariovilla saisi korkeuden parhaiten hyödynnettyä, mutta en ole löytänyt firmaa, joka tekisi tuon kokoisia hyvin eristettyjä pariovia. Pienempiä kyllä tekevät tai sitten heikommalla eristyksellä.
Kun ei valmista ole vielä löytynyt, olen miettinyt, josko tekisi itse. Teräsprofiilista karmit ja ovien runko. Eristeet väliin ja verhoilu molemmin puolin esim pellillä. Lähinnä mietityttää, miten vältetään kylmäsillat ja mistä saa kunnolliset tiivisteet + niihin liittyvää tietoutta.
Jos joku on tehnyt itse pariovet, kaikki tieto kiinnostaa.
Ovea ei avata päivittäin, mutta silti olen miettinyt, onko pariovia ylipäätään mahdollista sähköistää pellepeloton-tyyliin?
Joo tuli tehtyä itse ovet suosittelen 70 kymppistä liimapuuta ei vääntyile niin pahasti jos nui paksut haluaa ja seiten kymppinen vinvoami väliin urkun kanssa nii avot.tiivisteitä hän myydään kaikenlaisia ei ongelmaa.karmit tein olikohan 120*50 sirkkelillä tarvittava kolot niin tuli hyvät.ovia monen näkösiä kuin seppiäkin.;)
Joo tuli tehtyä itse ovet suosittelen 70 kymppistä liimapuuta ei vääntyile niin pahasti jos nui paksut haluaa ja seiten kymppinen vinvoami väliin urkun kanssa nii avot.tiivisteitä hän myydään kaikenlaisia ei ongelmaa.karmit tein olikohan 120*50 sirkkelillä tarvittava kolot niin tuli hyvät.ovia monen näkösiä kuin seppiäkin.;)
Kuvia noista? :)
Monesti kun autotallissa on kallis ja hieno viimeisen päälle tiivistetty ja eristetty ovi, siinä oven vieressä on sitten pari reikää seinässä ilmanvaihdon takia puhaltamassa kylmää sisään..
Onhan lämpökatkoprofiili ihan kiva, mutta ehkä hieman vetelää leveään parioveen. Itse laittaisin varmaan sitä halvinta tiivisteuratonta perusmallia, vaihtuupa ainakin ilma tallissa. :) Toki riippu tilasta ja käyttötarkoituksesta.
Mitä jos laittaisit taitto-oven?Ja asentaisi ulkopuolelle.http://www.mesvac.fi/suomi/tuotteet/Taitto-oviesite.pdf
Isäukko hitsaili mulle talliin valmiistä profiilista. Sisään 50 mm finfoam, ulkopintaan paneeli ja sisäpintaan vaneeri.
Karmit kans ilman muuta raudasta oli se itte talli vaikka savea.
Pysyy mitoissaan.
Oon kyllä tykänny niistä kun talli talon yhteydessä niin se paneeliverhous istuu ulkonäöltään paaaljon paremmin kuin se "maksalaatikon pohja".
Toki ei saa kaukosäädöllä aukeamaan mutta mua se ei oo haitannut kun tallissa ei säilytetä autoa vakituisesti.
Tarvikkeet saa ykkös satasilla eli vielä saa omalle työlle palkan.
Sen eristyksen kanssa tulee monella vauhtisokeus. 50mm finfoam on varmasti riittävä eriste.
Panostaa enemmän tiiviyteen. Sieltä karmin välistä se kylmä tulee jos jostain.
Valmista profiilia en ole nähnyt kuin 50mm vahvuisena.
mikkoimp
09.10.2013, 18:38
mielestäni ei kannata finnfoamia oviin kyllä laittaa, ei se uretaanin ostaminen niihin niin suuri lisä ole etteikö kannattaisi, tuo fiinfoam kun on styroksia vastaavaa ja eipä juuri villaakaan parempaa, uretaani tosin on jo melkein 2x villa vastaavaa.
tuo harhaluulo on erittäin yleinen että luullaan finnfoamia hyväksikin eristeeksi, olisiko sitten kun on väriltään ja rakenteeltaan lähes uretaanin kaltaista..
- Polyuretaani: Lambda 0,023 W/mK (Uusi SPU eriste)
- Polyuretaani: Lambda 0,024 W/mK
- EPS grafiitti: Lambda 0,030 W/mk (Ukorex Grafit)
- EPS grafiitti: Lambda 0,031 W/mk (Termisol Platina)
- Finnfoam: Lambda 0,035 W/mK (< 70 mm)
- EPS 100: Lambda 0,036 W/mK
- Finnfoam: Lambda 0,037 W/mK (> 70 mm)
- EPS 60: Lambda 0,039 W/mK
-villaeriste: Lambda 0,033-0,041 W/mK (kivi/lasi/eko, normaali arvo 0,037)
Itselle laitoin findoorin taite oven. Perus ok. Mut en ehkä uudestaan maksaisi on niin kallis ovi. Perus pari ovi vois olla ok. Laitoin L2600*K2500. Neli lehtinen 700mm lehti ja sisään aukeava. Kaikissa lehdissä ikkunat. Hyvä on mutta en ehkä arvosta niin paljon kuin kehutaan.
Itelle tulee ens viikolla findoorin taitto-ovi :)
mielestäni ei kannata finnfoamia oviin kyllä laittaa, ei se uretaanin ostaminen niihin niin suuri lisä ole etteikö kannattaisi, tuo fiinfoam kun on styroksia vastaavaa ja eipä juuri villaakaan parempaa, uretaani tosin on jo melkein 2x villa vastaavaa.
tuo harhaluulo on erittäin yleinen että luullaan finnfoamia hyväksikin eristeeksi, olisiko sitten kun on väriltään ja rakenteeltaan lähes uretaanin kaltaista..
- Polyuretaani: Lambda 0,023 W/mK (Uusi SPU eriste)
- Polyuretaani: Lambda 0,024 W/mK
- EPS grafiitti: Lambda 0,030 W/mk (Ukorex Grafit)
- EPS grafiitti: Lambda 0,031 W/mk (Termisol Platina)
- Finnfoam: Lambda 0,035 W/mK (< 70 mm)
- EPS 100: Lambda 0,036 W/mK
- Finnfoam: Lambda 0,037 W/mK (> 70 mm)
- EPS 60: Lambda 0,039 W/mK
-villaeriste: Lambda 0,033-0,041 W/mK (kivi/lasi/eko, normaali arvo 0,037)
Finnfoam ei vety, siinä mielessä parempi kuin moni muu eristevaihtoehto. Pitäisi alkaa itselläkin tekemään noita taiteovia talliin kun kolme reikää tarvitsisi uudet ovet...
Omalla kokemuksella puuovista suosittelen teräsrunkoista... Ei roiku, mutta iso lehti vetää nurkasta hiukan kiharalle. Olen tuossa miettinyt sisäpintaan pultattavaa teräsraamia, jonka sisään tulisi uretaanilevy. No toteuttaminen onkin sitten toinen tarina.
tuossa muutama kuva vähän jo tuhrautuneet:D
Taitto-oveakin tuli mietittyä, mutta tässä mm Mesvacin speksit: "Sähkökäyttöisen taitto-oven minimi sivutilantarve on 250 mm ja ylätilan tarve on 350 mm". Kiinnostus loppuikin sitten siihen...
Nosto-ovista pyysin mm tästä tarjouksen:
http://www.turner.fi/fi/nosto-ovet_maatalouteen/
Nassau 6000D aukkoon L2900xK2800 (jolloin ylätilaa hukkuu lisäksi 210mm) käsikäyttöisenä ilman ikkunoita n 2100€. Siihen sähköavaaja kahdella kaukkarilla ja ulkonäppäimistöllä n + 1000€.
Kulkuovea tuohon ei saa (vain ohuempiin malleihin saa heillä). Tallissa on kuitenkin kulkuovi toisessa päässä eli ei ylitsepääsemätön ongelma.
Tuota ylätilaa saisin yhden ei-kantavan teräspalkin linjan muutoksella lisää 200mm eli saisin tuon ylätilatarpeen melkein hukattua sinne ja ovikorkeudeksi jäisi vajaa 2800mm.
Tuo teräspalkki (I-profiili 200x100mmx6500mm ainevahvuus n 10mm) olisi mielestäni mahdollista katkaista keskeltä kolmen metrin matkalta, jatkaa palkkia hieman hitsaamalla ja nostaa jäljelle jäävien nysien päälle.
Teräspalkin ainoa tehtävä on toimia osana ketjutaljasysteemin runkoa. Palkiston yllä on vapaata tilaa vielä n 1,5m.
Saa ilman muuta kommentoida.
Katso kuvasta:
-keltainen palkki liikkuu edestakaisin kahden pitkän palkin varassa
-keltaisessa palkissa liikkuu puolestaan ketjutalja edestakas
-punainen on ovi
-vihreä palkki katkaistaisiin ja jatkettaisiin hieman + nostettaisiin sijaansa ylemmäs ja hitsattaisiin paikalleen
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6230&pictureid=139718
Tuo yllä mainittu ovi on vain yksi vaihtoehto, mutta sähkökäyttö jotenkin houkuttelisi.
Findoorilta eivät vastanneet tiedusteluihin mitään...
KarvaTurpa
12.10.2013, 21:04
mielestäni ei kannata finnfoamia oviin kyllä laittaa, ei se uretaanin ostaminen niihin niin suuri lisä ole etteikö kannattaisi, tuo fiinfoam kun on styroksia vastaavaa ja eipä juuri villaakaan parempaa, uretaani tosin on jo melkein 2x villa vastaavaa.
tuo harhaluulo on erittäin yleinen että luullaan finnfoamia hyväksikin eristeeksi, olisiko sitten kun on väriltään ja rakenteeltaan lähes uretaanin kaltaista..
- Polyuretaani: Lambda 0,023 W/mK (Uusi SPU eriste)
- Polyuretaani: Lambda 0,024 W/mK
- EPS grafiitti: Lambda 0,030 W/mk (Ukorex Grafit)
- EPS grafiitti: Lambda 0,031 W/mk (Termisol Platina)
- Finnfoam: Lambda 0,035 W/mK (< 70 mm)
- EPS 100: Lambda 0,036 W/mK
- Finnfoam: Lambda 0,037 W/mK (> 70 mm)
- EPS 60: Lambda 0,039 W/mK
-villaeriste: Lambda 0,033-0,041 W/mK (kivi/lasi/eko, normaali arvo 0,037)
Eristeen lambda-arvoja ei paljon kannata tuijottaa. Lopullinen oven rakenne määrittelee miten hyvin se eristää. Olkoonkin itse eriste mikä hyvänsä.
tapsa4x4
12.10.2013, 22:31
Mulla hallissa iso ovi tehty niin että pakaste tiloihin tarkoitettua parocki elementti 80mm paksu ,pelti pinta ja välissä uretaani. Tohon on vaan pellistä kantattu kehykset,sarana läpi pulteilla suoraan kiinni ja karmit on puuta. Lämpö kameralla oli ovi elementissä lähes yhtä hyvä eristys kun ulko seinissä, ovien reunojen tiiviys ja ikkunoissa oli suuri lämpö häviö.
Työmaalla äijä joka teki noista elementeistä pakaste tiloja kauppaan niin kehui että vastaa eristävyydeltään melkein 200mm villaa?
Miksei pariovia saa aukeamaan kaukosäädöllä??? Kyllä mää tiijjän useemmankin paikan missä on tällänen systeemi. Isäukko hitsaili mulle talliin valmiistä profiilista. Sisään 50 mm finfoam, ulkopintaan paneeli ja sisäpintaan vaneeri.
Karmit kans ilman muuta raudasta oli se itte talli vaikka savea.
Pysyy mitoissaan.
Oon kyllä tykänny niistä kun talli talon yhteydessä niin se paneeliverhous istuu ulkonäöltään paaaljon paremmin kuin se "maksalaatikon pohja".
Toki ei saa kaukosäädöllä aukeamaan mutta mua se ei oo haitannut kun tallissa ei säilytetä autoa vakituisesti.
Tarvikkeet saa ykkös satasilla eli vielä saa omalle työlle palkan.
Sen eristyksen kanssa tulee monella vauhtisokeus. 50mm finfoam on varmasti riittävä eriste.
Panostaa enemmän tiiviyteen. Sieltä karmin välistä se kylmä tulee jos jostain.
Valmista profiilia en ole nähnyt kuin 50mm vahvuisena.
Findoorin ylätilan tarve 100mm.
Olisko jollain kuvaa, jossa pariovissa sähkökäyttö? En itse ole koskaan sellaista nähnyt autotallissa.
Olisko jollain kuvaa, jossa pariovissa sähkökäyttö? En itse ole koskaan sellaista nähnyt autotallissa.
Tarttee pyytää kaverin ottaan kuva tallistaan.
Eikös sellainen pariovien avaaja, jossa on työntöavaus keskeltä toimisi ilman koneistoa tuulijarruna? Isommat ovet on melkoiset purjeet ja tuuli vie ovea pitävää satakiloista äijääkin äkkiä kuin rättiä.
Siis nivelöity V-aisa päistään oviin ja V:n nivelöity terävä kärki kulkemaan kattoon asennettuun liukukiskoon (keskellä, kohtisuorassa oviaukkoon nähden). Hankala tuuli painaa toista ovea sivulle ja tällä järjestelyllä olisi sitten yhtä paljon oven pinta-alaa menossa vastatuuleen, kuin mitä tuuli yrittää viedä mukanaan. Voimien pitäisi kumota toisensa. Liukukiskon loppupäähän vielä joku jousi estämään äkkipysäystä maksimi avaukselle.
Toki sitten aina aukeaa molemmat ovet aina yhtä paljon tai vähän, jos siitä nyt on haittaa. Jos on erillinen käyntiovi, niin haitta lienee kumminkin aika pieni.
Jotakin tuollaista ajattelin kehitellä omiin oviin.
Olisko jollain kuvaa, jossa pariovissa sähkökäyttö? En itse ole koskaan sellaista nähnyt autotallissa.
Tuolla Miedon Metallin etusivulla lähtee pyörimään video, jossa näkyy jossakin vaiheessa myös pariovien avaaja toiminnassa, V-aisan mallinen keskeltä työntävä mekanismi.
http://www.miedonmetalli.fi/
Mukavasti on myös rakennekuvia siellä sivustolla.
Kyselin tarjousta Miedon Metallilta. Pariovi L2900xK2800 ilman sähkötoimisuutta 3800€... Tosin kulkuovella. Kalliin puoleiselta tuntuu.
Parioveen ei heiltä saa sähkökäyttöä, jos leveys yli 2700mm. Oli vähän heppoisen oloinen mekanismin isolle ovelle. Varmaan kyllä tuolla idealla saisi sovellettua hieman järeämmistä osista eli kuvat oli kyllä hyviä.
Täytyy tiedustella Virosta vielä jossain välissä http://www.sakumetall.ee/ (tuolta tuli pannuhuoneeseen palo-ovi ja -luukku).
VK_tuomi
16.09.2016, 13:23
Ovitehdas Vihannolta (http://www.ovivihanto.fi/autotallin-pariovet/) saa hienot ja kestävät autotallin pariovet! Mittatilaustyönä.(lämpöeristettyjä, prässättyjä, teräspalkkijäykistettyjä) :D
Ovitehdas Vihannolta (http://www.ovivihanto.fi/autotallin-pariovet/) saa hienot ja kestävät autotallin pariovet! Mittatilaustyönä.(lämpöeristettyjä, prässättyjä, teräspalkkijäykistettyjä) :D
Eihän tämä ollut mainos , eihän ?
GaryRock
20.02.2018, 10:28
Pariovet pitäisi saada myös ja itse ajattelin tehdä. Mieluiten teräksisenä, joten mitäs se kannattaisi tehdä?
Ensimmäisenä oli mielessä Forsterin Presto -profiili, mutta halvimmillaankin se oli 16e/m tiivisteuralla. Tosin kysyin vain lähimmästä rautakaupasta.
Onko muita vastaavia ja halvempia vaihtoehtoja olemassa?
Askartelin n. 9 vuotta sitten muutaman parioven. Yhteensä 5 kpl sekä vielä yhden palo-oven. Profiilit hankin Vasmetilta Orimattilasta. Sieltä sain myös uloslyötyä rofiilia.
Muutenhan ovien teko on helppo homma, mutta profiilit kannattaa pätkiä kunnollisella vannesahalla tms niin hitsausosuus on helppo ja nurkista tulee siistit ja jiirit on kohdallaan. Eikä käyntivälystä sovi unohtaa. Rälläkällä en ryhtyisi. Tarkoitusta varten hankin silloin ison teollisuustason vannesahan jolla homma kävi kyvin. Rojektin jälkeen myin sahan jo pois kun vei parin henkilöauton verran tilaa.
Itse tein näin: kun aukon mitat on tiedossa tehdään karmit pari senttiä pienemmäksi. Sivut ja yläosa karmiprofiilia ja itsellä kynnyksenä sopiva kulmarauta, jonka lopuksi valoin paikoilleen. Kynnykseen on hyvä turautella tartuntoja jos aikoo valaa kiinni. Karmi pötkölleen suoralle lattialle ja sitten se on helppo hitsailla kasaan. Siitä mitataan ovien raudat huomoioden käyntivälys. Taisin tehdä 4mm välyksellä. Laitoin ennen ovien hitsausta sopivat latanpätkät karmin ja oven väliin ja vinkoilla kunnolla kiinni ja suoraan. Sitten hitsailin läjään. Samalla vielä hitsattavat saranat paikoilleen.
Minulla pariovissa karmien ulkomitat oli 2540 leveä ja 2300 korkea. Palo-ovi 10x21 ja palovilla sisässä ja pelti molemmin puolin pinnassa. Niin ja uhteen porraskäytäväänkin tein paloseinän samalla menetelmällä. Kelpasi jopa tarkastajalle.
Ulkopinnassa on paneeli, välissä styroksi ja sisällä vaneri. Olen ollut tyytyväinen. Hinta oli pieni murto-osa tehtaassa mittojen mukaan teetettyihin nähden. Automatisointi on vielä kesken.
Pariovet pitäisi saada myös ja itse ajattelin tehdä. Mieluiten teräksisenä, joten mitäs se kannattaisi tehdä?
Ensimmäisenä oli mielessä Forsterin Presto -profiili, mutta halvimmillaankin se oli 16e/m tiivisteuralla. Tosin kysyin vain lähimmästä rautakaupasta.
Onko muita vastaavia ja halvempia vaihtoehtoja olemassa?
Jos metallisuus ei ole välttämätöntä, niin väliseinätolpista ja vanerista on helppoa ja halpaa tehdä. Varsinki jos kohtalaisen pienestä ovesta kyse, että oven voi tehdä yhdestä vanerista ilman jatkoa. Isompiki onnistuu, mulla on toinen itsetehty ovi 3,5m korkea. Siinä vain pitäis olla vähintään ylhäällä ja alhaalla salpa, joka vetää ovet toisiaan vastaan. Mulla alareunasta vähän irvistää, kun siellä ei ole mitään kynnystä tms. vaan ovessa on salpa vain yläreunassa. Pienempi, ~2m korkea on tiivis ilmanki.
profiilit kannattaa pätkiä kunnollisella vannesahalla tms niin hitsausosuus on helppo ja nurkista tulee siistit ja jiirit on kohdallaan. Eikä käyntivälystä sovi unohtaa.
Mä leikkasin pikku rälläkällä jiirit 40x40x2mm oviporfiileihin, tuli ihan hyvät hitsattavat. Isomman kokoisilla putkilla saattaa haaste kasvaa. Merkit oli tosin piirretty todella huolella ja mitattu kanssa. Samaten ovien tekemistä varten tehtiin kakkosnelosista tallin lattialle huolella jigi, mihin karmit ja ovet kasattiin ja hitsattiin. Ja se jigikin oli vaaitettu ettei vedä kieroon koko laitosta.
Mulla kävi just noiden käyntivälyksien kanssa semmonen pikku moka, että toisen parioven sisään tehtyyn käyntioveen jäi lukon puolelle just joku milli liian vähän välystä. Salpa hitsattuna paikalleen veti putkea juuri sen verran, että ovi ottaa avatessa vähän nurkastaan kiinni. Lattialla tuota ei huomannut, mutta ovi lopullisesti kasattuna, maalattuna ja paikallaan tuo kävi ilmi.
Ei nämä pahan hintasia uutenakaan. Itsellä tälläset 2290 korkeena ollu 4 vuotta hyvin on toiminut. http://verkkokauppa.ylijaamavarasto.fi/tuote/pariovi-2/
GaryRock
21.02.2018, 16:03
Jos metallisuus ei ole välttämätöntä, niin väliseinätolpista ja vanerista on helppoa ja halpaa tehdä. Varsinki jos kohtalaisen pienestä ovesta kyse, että oven voi tehdä yhdestä vanerista ilman jatkoa. Isompiki onnistuu, mulla on toinen itsetehty ovi 3,5m korkea. Siinä vain pitäis olla vähintään ylhäällä ja alhaalla salpa, joka vetää ovet toisiaan vastaan. Mulla alareunasta vähän irvistää, kun siellä ei ole mitään kynnystä tms. vaan ovessa on salpa vain yläreunassa. Pienempi, ~2m korkea on tiivis ilmanki.
En tiedä onko metallisuus välttätämöntä, mutta kun toinen tulee tulityötilaan, niin ajattelin metallisen olevan parempi. Mitään vaatimuksia ovelle ei tullut kunnan/suunnitelmien puolesta..
Taidan hitsailla ite neliöputkesta ja päälle lattarauta noin parin millin päähän putkesta, että saa tungettua tiivisteen vielä väliin.
GaryRock
21.02.2018, 22:27
http://kotona.org/file/profiili.png
Jotain tuollaista suunnittelin. Eli 50x50x2mm neliöprofiili, noin 2mm sen päälle hitsattuna 25x3mm latta, että saa kuvassa punaisen tiivisteen tungettua väliin.
Mikä voisi mennä vikaa?
Aika paljon hitsattavaa ja leikkelyä ja soviteltavaa ja kikkailtavaa jos vielä ylä ja alareunaan ja saranapuolelle ja karmeihinkin hitsaa lattarautaa että niihinkin saa huullokset ja tiivisteet. Itsellä on pysynyt ihan Etrasta saatava liimattu tiivistenauha kohta 10 vuotta paikoillaan. Sitä on niin monenkokoista että varmasti löytyy sopivaa.
http://kotona.org/file/profiili.png
Jotain tuollaista suunnittelin. Eli 50x50x2mm neliöprofiili, noin 2mm sen päälle hitsattuna 25x3mm latta, että saa kuvassa punaisen tiivisteen tungettua väliin.
Mikä voisi mennä vikaa?
Jos tuon huulloksen tekee 25mm latalla, niin ovien välys täytyy olla melko pieni. Voi olla hankala saada toimimaan kunnolla, ellei ole hyvin säädettävät saranat. Ja ehkä siltikin, vaikka ovet oliski jäykkiä niin ainaki puurakenteinen rakennus elää jonkin verran.
kauha-apina
23.02.2018, 19:50
Omat autotallinovet tein "sandwits"panelista,pelti/uretaani/pelti.
Vahvuus tais olla 80mm,kehystin valmiit elementit 81×40x40-u profiililla ja hitsasin nurkat kiinni ni sai aika helposti valmiit ovilehdet.
Sitä valmista profiilia sai ainakin 10 vuotta sitten myös 80x80 kun ei muuten yhdessä kohteessa ovet kestäny, sit ku niitä tiivisteprofiileja ostaa ni niit on sekä 1,5 ja 2 mm seinämäl, ja ei niihin oikeesti oikein muut sovi ku niitten omat tiivisteet.
GaryRock
27.02.2018, 12:09
Tavallinen "merkitön" tiivisteuraton 50x50x20 oviprofiili huulloksella noin 8e/m. Alkaa olla jo siedettävän hintainen. En taida jaksaa alkaa tuohon hintaan hitsailemaan huullosta, kun samasta paikasta 50x50x2mm pelkkä neliöputki 4,6e
Itse katsellut tuollaista..maksaisi varmaan säästyneessä lämmityskuluissa itsensä nopeasti takaisin.
https://www.taloon.com/autotallin-mittatilaus-nosto-ovi-leveydet-2000-mm-3500-mm/TIM-NO-MT-P/dp?openGroup=267
Ei taida olla pariovi:rolleyes:
Ei taida olla pariovi:rolleyes:
Jaa kappas, enpä lukennu koko ketjua. Lähinnä itseäni yllätti tuo hinta, luulin paljon kalliimmiksi.
GaryRock
27.02.2018, 21:18
Jaa kappas, enpä lukennu koko ketjua. Lähinnä itseäni yllätti tuo hinta, luulin paljon kalliimmiksi.
Hinta pomppaa kivasti käyntioven kanssa ja ainakin itsellä tulityötilassa käyntiovi tai vastaava on pakollinen.
Katselin, että normaalikarmisen teräsoven U-arvo on jotain 1.6 ja 2.0 välillä, lämpökatkolla lähelle 1 tai alle. Pahin taitaa kuitenkin olla kaksi 100mm korvausilmareikää, joten oven semisti huonompi u-arvo ei maailmaa kaada.
Ite oon monet ovet tehny Jansenin profiilista jota saa vissiin ihan onniselta. 50x50.
Ei oo mitään järkeä ite hitsailla neliöputkeen lattaa kun samaan hintaan saa oikeaa profiilia.