PDA

View Full Version : Grand cherokee NP249 -> NP242


rhm
24.06.2009, 11:33
Millanen homma grand cherokeessa on istuttaa tuon alkuperäsen jakiksen tilalle tuo vähän paremmin offailuun soveltuva? Sopiiko kardaanit millaisin muutoksin? Mites tuo automaatin perään sopii?

JAMANT
24.06.2009, 12:28
Ei ihan suoraan oman kokemuksen tietoa vielä, kun ei ole vielä kertaakaan kokeiltu!! Pariin on jo harkittu, mutta ei ole sen enempää aiheuttanut vielä toimenpiteitä!!! Heti kun on kokeiltu, sitten tiedetään...

Jeeper
24.06.2009, 13:05
249:n 231:een oon swapittanut Joukan ZJ:hin, se oli täysin bolt-on. ainoastaan vivuston joutui säätämään uudestaan.

samoin 231:n tilalle oon laittanut 242:n ilman ongelmia. (ainakin AX laatikoiden perään)

ZJ:n jakiksissa taitaa olla eroa input shaftin pituudessa. Ainakin jotain kikkailua piti tehdä kun porukoiden ZJ:hin vaihdoin 42RE:n tilalle AW4:n, muistaakseni vaihdoin 231:n input shaftin 242:n planeettaan.

noissa planeetan hampaissa on sitten eroa -95 vuoden jälkeen, eli vanhempiin jakiksiin ei voi laittaa uudemman akselia.

Joukka
24.06.2009, 17:43
Jeeper on swappäsi koneenkin mun ZJ:hin ja monta muutakin semmoista pikkuista bolt-on juttua on tehnyt.
Itselläni olis noi bolt-on hommat mennyt kuitenkin tyyliin pultti/ilta. :)

Huonona puolena NP249 -> NP242/231 vaihdossa on sitten se, että menettää normi talviajossa
mukavan takavetovoittoisen 4-vedon, eli mutkassa liukkaalla kun polkee lisää kaasua ei
Jeeppi sitten enää lähdekään näyttävään takapääluistoon vaan vähemmän näyttävään
etupää luistoon. Ainakin hyvä muistaa. :)

Itse olen tämän takia miettinyt siirtymistä takaisin NP249:iin, vaikkakin ilman takakadaania
ajelu sitten jossain vaiheessa kuulemma rikkoo viscon, vaikkakaan itselläni ei hajonnut parin
päivän katuajolla eli kait se sitten menee rikki ekana päivänä jos sen laittaa takaisin paikalleen.
Nooh, onneksi on toinenkin NP249 nurkissa pyörimässä. Uusi viscohan maksaa n.700€.

/Joukka