PDA

View Full Version : Mikä vittu nyt tuli!


räyhäracing
23.06.2009, 08:47
Kävin eilen vetämäs yhden ameriikan ihmeen(chevy van) hämeenkyröstä kotinurkille neliveto päällä,ni ikaalinen jämijärvi välillä rupes etuperä potkimaan vastaan aina kun auto joutu vedolle,kyseessä siis HJ-60.Jämillä sitten neliveto pois päältä ja takavedolla maaliin.Mikä mahtaa olla homman nimi?Ilman kuormaa ei mitään vaikka hiukan revitettiinkin.

Luigi81
23.06.2009, 11:03
Ajelit hojolla pitävällä alustalla neliveto päällä ja kuorma perässä....?:D

hakoteilla
23.06.2009, 12:09
Heittikö ikään kuin nelivetoa pois päältä?

Onko nelivedon kytkentä kepillä vai napilla?

Saattaa olla kytkentäholkki/siirtäjä sen verran kulunut, että rattaiden poorien viisteet pyrkii hylkimään sitä holkkia. Mulla oli joskun sellaista vikaa, korjaantuu holkin/siirtäjänvaihdolla tai täytehitsauksella/koneistuksella.

räyhäracing
23.06.2009, 12:32
Ajelit hojolla pitävällä alustalla neliveto päällä ja kuorma perässä....?:D

Jep,ajattelin etten rasita takaperää ku on vetarin laipat hiukan huonos buenos,ei olisi sit tarttenu hinata meikäläisenkää autoo pois.Hyvinhän se sieltä sitten tuli kumminkin.:o

räyhäracing
23.06.2009, 12:38
Heittikö ikään kuin nelivetoa pois päältä?

Onko nelivedon kytkentä kepillä vai napilla?

Saattaa olla kytkentäholkki/siirtäjä sen verran kulunut, että rattaiden poorien viisteet pyrkii hylkimään sitä holkkia. Mulla oli joskun sellaista vikaa, korjaantuu holkin/siirtäjänvaihdolla tai täytehitsauksella/koneistuksella.

En tiä,tuntu pikemmin siltä et menee koko akseli jumiin,ja välistä ku ryskäsi ni konekkin teki pienen topin samaan aikaan.Kepillä toi pelittää.Ja sit muuten en saanu nelivetoo pois päältä ennen ku väänsi lukot vapaalle:confused:

Kartse1
23.06.2009, 13:12
1. Olisiko etuperän murikasta ristitapin lukitus pettänyt ja tappi liukunut ulospäin, jolloin se tapin pää ottaa kiinni perän kuorien sisäpuolelle?

2. Etuperän välityksessä / tasauspyörästön pikkurattaissa hampaita rikki ja irtopalaset menee aina silloin tällöin pahaan väliin ja jumittaa sen takia?

-MaTTi-
23.06.2009, 16:07
Jep,ajattelin etten rasita takaperää ku on vetarin laipat hiukan huonos buenos,ei olisi sit tarttenu hinata meikäläisenkää autoo pois.Hyvinhän se sieltä sitten tuli kumminkin.:o

Kyllä siinä on rasittunu muu loppu voimansiirto potenssiin 2 enemmän jos asfaltilla kiintee nelikko päällä kärryä vetelee... :eek:

Luigi81
23.06.2009, 22:20
Jep,ajattelin etten rasita takaperää ku on vetarin laipat hiukan huonos buenos,ei olisi sit tarttenu hinata meikäläisenkää autoo pois.Hyvinhän se sieltä sitten tuli kumminkin.:o

Joo tommonen tekee aikasta paljon enemmän hallaa kun hojossa ei ole tuota keskitasauspyörästöä ollenkaan...

oisit ottanu takakardaanin poies jos tommosen etukäteen tiesit jotta taka-akselia tarvii säästää.

-Sakke-
24.06.2009, 09:28
Murros???

HeikkiH
24.06.2009, 21:24
Ei sieltä välttämättä mitään ole hajonnut, vielä, mutta tuollainen käyttö edesauttaa jonkin paikan porsimista. Kun kerran on ajettu neliveto päällä asfaltilla autolla missä ei ole keskitasauspyörästöä, ja jos etu-, sekä takarenkaiden kehä on eri mittainen (rengaspaineet, kuorma taka-akselilla), niin totta helvetissä voimansiirto kerää itseensä pänninkiä mikä poistuu pamauksena ja etuvedon hylkimisenä.

Bj Andy
25.06.2009, 13:04
Ottamatta kantaa noihin rasitus ym.juttuihin,niin ota hemmetissä se etuperä auki,ennen seuraavaa koettelua jos se jutsahtaa jumiin vauhdissa,niin se on sitten heiman huonompi juttu.

Jos vaikka ei vikaa olisikaan niin hyvä se on tietää sekin...

räyhäracing
27.06.2009, 09:17
Kyllä täs oma tyhmyys täytyy myöntää,mut kyllä olis luullu että joskus herrasmies maasturina myydyllä autolla voi ajaa nelikko päällä muuallakin kuin parkissa:mad:Ja sitten vielä järkeilin että vetäähän ne kerrostalon kokoisia asuntovaunujakin varmaan neliveto päällä:oMutta ei se auta ihmettelemällä,tyhmästä päästä kärsii muu loppu ruumis:D

räyhäracing
27.06.2009, 09:32
autolla missä ei ole keskitasauspyörästöä,

Selostakaa ny kun ei ymmärrä.Kun meikäläisen kärrys ei ole tasauspyörästön lukkoa ni millä ihmeellä se ottaa turpiinsa noin?

toyota4x4
27.06.2009, 09:56
olisko seka rengastus .erikokosia/merkkisiä renkaita ympäri autoo tai kulutus pinnat takana uudet ja edessa loppuun ajetut

toi että neliveto ei lähe pois päältä kertoo sen että näin on käyny.!! ite olen ajellut myös neliveto päällä kesällä ongelmitta kun pitää rengas koon samana edessä ja takana.

Gravedigger
27.06.2009, 09:56
Selostakaa ny kun ei ymmärrä.Kun meikäläisen kärrys ei ole tasauspyörästön lukkoa ni millä ihmeellä se ottaa turpiinsa noin?

Autossa (4x4)on etu- keski ja taka-perä. Etu ja taka on tässä kohtaa akselit joissa ei siis ole lukkoa, eli saman akselin pyörät voivat pyöriä eri nopeutta. Kun tas keskellä ei hoojiissa ole tasauspyörästöä vaan molemmat akselit vetää koko ajan 50/50 suhteessa. Eli akseleiden välistä pyörimis eroa ei tasaa mikään nelikko päällä. Eli joko joku rengas pyrkii sutimaan tai rikkomaan jonkun paikan.
Toyotan hanskalokeron kannessakin tais lukea ettei nelikkoa saa käyttää pitävällä alustalla.

Sitten 80-sarjan cruiserissa on jo tasauspyörästö keskellä, joka voidaan lukita 50/50 suhteeseen.

Bj Andy
28.06.2009, 15:59
Autossa (4x4)on etu- keski ja taka-perä. Etu ja taka on tässä kohtaa akselit joissa ei siis ole lukkoa, eli saman akselin pyörät voivat pyöriä eri nopeutta. Kun tas keskellä ei hoojiissa ole tasauspyörästöä vaan molemmat akselit vetää koko ajan 50/50 suhteessa. Eli akseleiden välistä pyörimis eroa ei tasaa mikään nelikko päällä. Eli joko joku rengas pyrkii sutimaan tai rikkomaan jonkun paikan.
Toyotan hanskalokeron kannessakin tais lukea ettei nelikkoa saa käyttää pitävällä alustalla.

Sitten 80-sarjan cruiserissa on jo tasauspyörästö keskellä, joka voidaan lukita 50/50 suhteeseen.

Ja sitten saivarellaan eli hj:t ym.Nelikot vetää neliveto kytkettynä suhteessa 100/100.Ja jatkuvalla nelivedolla keskilukko auki 50/50 ,30/70 tms.riippuen rakenteesta,ja keskilukko kiinni taas sen 100/100

No ei liity tähän mutta jos mittarissa alkaa olla jo 500 tuhatta,niin kaikenlaiset voimansiirtovauriot alkaa olla jo ovella jos ei huoltoja ole suoritettu ajallaan alkaen öljynvaihdoista,jatkuen välysten säätöön,laakeriremppoihin ym.kalliisiin hommiin mitä ei raaski/hokaa teettää/tehdä ennakkoon.

Hj:ssäkin onnee samat perät edessä ja takana joten ne ovat kyllä yhtä vahvoja eikä niitä tarvi sen enempää säästellä,mutta mikään ei pelasta jo huollot on laiminlyöty.

Rekisteröimätön
28.06.2009, 23:46
Ja taas sivusta... Kerrassaan uskomatonta logiikkaa... Eihän oikeasti kukaa TÄYSjärkinen vedä kiinteällä nelivedolla (oikea maasturi) varustetulla autolla kuormaa neliveto päällä ASVALTILLA!!! Ajakaa ilman kuormaa pitävällä alustalla ja koittakaa: puukenkä! Johtuu ihan tasan ylempänä mainitusta asiasta; etu/ takaakselin pyörintä matkat erit, aiheuttaa ERITTÄIN SUURIA rasituksia voimansiirrolle... Samasta syystä neliveto ei lähtenyt päältä; etu- takaakseli pyörinyt eri matkan (syyt: mutkat, rengaspaineista ja kuormituksesta johtuvat renkaiden TODELLISET ympärys mitat) eli akseleiden kulkemat matkat erisuuret=> JÄRJETTÖMÄT RASITUKSET JOKA PAIKASSA!!! opas pöllöille: TASAN NÄIN RIKOTTE IKUISESTI KESTÄVÄT (JOPA HJ:T) AUTONNE!!!!

moggirange
29.06.2009, 06:34
No sieltä tuli täyslaidallinen...heh.. Joo, kyllähän täälä palstalla aika iso osa on voimansiirtotekniikasta aika ymmärtämättömiä. Kannattis ottaa selvää miten minkäkinlainen neliveto toimii, kun kerran asiaa harrastetaan.
Hyvin monet vielä väittää esim."maasturissa ei vedä ku kaks rengasta, kun siinä ei ole lukkoja"! Sitten on vielä napalukkoja , keskitasauspyörästön lukkoja, tasauspyörästön lukkoja... Mitä tekee Vetopyörästö ja tasauspyörästö(ai eikö ne ookkaan sama asia)? Neki tuntuu yksinkertaisilta asioilta, mutta yritäppä selittää?

Rekisteröimätön
29.06.2009, 13:25
Ja sitten saivarellaan eli hj:t ym.Nelikot vetää neliveto kytkettynä suhteessa 100/100.Ja jatkuvalla nelivedolla keskilukko auki 50/50 ,30/70 tms.riippuen rakenteesta,ja keskilukko kiinni taas sen 100/100

Noo sillä toki sinäänsä mitään merkitystä ole:

Mutta jos moottorilta tulee voimaa 100%, keskilukko kiinni tasan puolet menee toiseen suuntaan, ja puolet toiseen suuntaan, eli 50-50. Kuten myös keskilukko auki momentti on sama, ero on vain siinä että mahdollinen pidon vaihtelu voi aiheuttaa nopeuseroa.

Bj Andy
29.06.2009, 18:00
Noo sillä toki sinäänsä mitään merkitystä ole:

Mutta jos moottorilta tulee voimaa 100%, keskilukko kiinni tasan puolet menee toiseen suuntaan, ja puolet toiseen suuntaan, eli 50-50. Kuten myös keskilukko auki momentti on sama, ero on vain siinä että mahdollinen pidon vaihtelu voi aiheuttaa nopeuseroa.

Haa:D:D Eli päästiin väittelemään kuten arvelinkin...

Eli jos on normaali (50/50) keskitasauspyörästö niin lukko auki menee VOIMASTA puolet eteen,ja puolet taakse,ja siellä puolet oikealle ja puolet vasemmalle. Eli 25 % per pyörä.Eli kaikki pyörät vetävät samalla voimalla,eli liukkaalla sen huonoimman pidon voimalla=jos on 1 pyörä ilmassa niin ei juurikaan.

Ja kun keskilukko tai etuveto on kytkettynä menee VOIMASTA kaikki sekä eteen että taakse ja siellä puolet oikealle,ja puolet vasemmalle.Eli jos vaikka perä on suossa,ja etupyörät asfaltilla menee kaikki voima etupyörien kautta.

Ja jos on kytkettävät tasauspyörästön lukot niin lukot kytkettynä menee kaikki voima sekä eteen että taakse ja kaikille pyörille.Eli jos kolme pyörää on liukkaalla/ilmassa,niin kaikki voima menee vaikka yhdelle pyörälle.

Ja sitten vielä.

Jos joku on ostanut citymaasturin jossa luvataan että tarvittaessa kytkeytyvä neliveto jakaa voimaa suhteessa 50/50,ja rakenne perustuu etuveto autoon,niin se on vain markkinointikikka,koska kaikki voima menee normaali oloissa etupyörien kautta,ja liukkaalla maksimissaan se luvattu 50 % takapyörille.Eli silloin suhde on jotakuinkin 100/max 50
Eli ykkösellä liikkeelle lähdettäessä se ei ole paljonkaan.
Ja poikkeuksena tietysti se,jos autossa on oikea keskitasauspyörästö.

räyhäracing
29.06.2009, 22:58
Tähän väliin sen verran et autossani on 31" rinkelit,ja ilmanpaineet on samat joka renkaas.Tossa joku mainitti murroksen ni tuli siitä mieleeni että mulla on rairetangonpäät,tai ainaski hantin puolelta tosi kulahtanut niin voiko se haitata kun toinen pyörä menee"suoraan" ja toinen vipottaa aikas hyvin NIIN voiko murros ruveta paukkumaan tämän johdosta?KYLLÄ MENEE TOIVE AJATTELUKSI SAATANA!No eipä siä mikään tänään paukkunu kun puskin puoliks mädäntyneen omenapuun pätkän nurin,ja tällä kertaa oli nurmee alla:D

räyhäracing
29.06.2009, 23:09
Toyotan hanskalokeron kannessakin tais lukea ettei nelikkoa saa käyttää pitävällä alustalla.

Ei mun mielestä,siinä sanotaan vaan et snow slipery or sandy ja asfaltista ei puhuta mitään:rolleyes:Viittu,ei kai ohjeita lue muutaku kädettömät ja vanhat mummot:D

Bj Andy
30.06.2009, 07:59
Nii tuota onko jo tehty mitään tutkimuksia esim.öljyn suhteen,että oliko sitä,ja mites ne pinjonin laakeri välykset ym.

Jos ja kun esim.takana on edes hieman kuluneemmat renkaat kuin edessä menee pitävällä alustalla kaikki vetovoima silloin etupyörien kautta.

Gravehill
30.06.2009, 11:18
Ei mun mielestä,siinä sanotaan vaan et snow slipery or sandy ja asfaltista ei puhuta mitään:rolleyes:Viittu,ei kai ohjeita lue muutaku kädettömät ja vanhat mummot:D
H4 - for - off the road, snowy ,slippery or sandy roads.
Kyllä tuosta pitäis tajuta ettei asvaltilla kannata nelikko päällä tyyräillä. Tai oikeestaan se pitäis olla kyllä ittestään selvä asia mitään ohjeita lukemattakaan.

okkiM
30.06.2009, 19:21
Mulla pätkii kans veto etupyöristä tai pyörältä pajatsossa nelivetolla. Kyllästyin jäljittämään syytä, kun se ajanmyötä kumminkin varmasti ilmottaa paikkansa.

Mäneekö pajeroissa muutes keskitasauspyörästö lukkoon 4L asennolla? Onko siellä semmosta?

räyhäracing
30.06.2009, 20:14
Kyllästyin jäljittämään syytä, kun se ajanmyötä kumminkin varmasti ilmottaa paikkansa.

Meikä vähän samoilla linjoilla ku tuppaa oleen niin tuhannen projektia,on talo remonttia talliremppaa muitten auto remppaa jne jne.Muutta tos on jo hyvällä alulla etuperä kauppa,ja on sitten se satarosenttinen!Täytyy olla sen kans sitte hiukan varovaisempi:oKyllä varmasti ilmoittaa,tuskimpa korjaantuu ittellään kunhan ei laukee vääräs paikkaa väärään aikaan!

räyhäracing
30.06.2009, 20:28
Nii tuota onko jo tehty mitään tutkimuksia esim.öljyn suhteen,että oliko sitä,ja mites ne pinjonin laakeri välykset ym.

Jos ja kun esim.takana on edes hieman kuluneemmat renkaat kuin edessä menee pitävällä alustalla kaikki vetovoima silloin etupyörien kautta.

Ei ole korkattu,ja ökää pitäis olla ku viime lokakuus tein olkatappilaakeri rempan ja uusin silloin kaikki stefat.Ei ainakaan mistään vuoda.Tää on just tätä meikäläisen säkää juuri kun sain hommattua etukardaanin ja pääs vähä koittaan etupäätäkin ni eikö siinäkin joku muu paikka rupee vittuileen.Toi auto on ollut osto hetkestä samanlainen ku kiinalainen mönkijä,korjaa tunti aja viis minuuttia.NO vanhat autot kasvattaa luonnetta:D

Offipiru
01.07.2009, 12:49
Mulla pätkii kans veto etupyöristä tai pyörältä pajatsossa nelivetolla. Kyllästyin jäljittämään syytä, kun se ajanmyötä kumminkin varmasti ilmottaa paikkansa.

Mäneekö pajeroissa muutes keskitasauspyörästö lukkoon 4L asennolla? Onko siellä semmosta?

Automaatti navat? Kempinliimalla kasaa ni ei rutise.

okkiM
02.07.2009, 07:48
Manuaali

räyhäracing
16.07.2009, 21:51
Tais olla käytön puutetta toi paukkuminen:rolleyes:.Etupäästä ei kuulu mitään vaikka veivais renkaat kuinka solmuun nelikko päällä (ainakaan soralla):D

Vilkutin
19.07.2009, 08:21
nelikko varmasti päällä :D

Vilkutin
19.07.2009, 08:25
Mäneekö pajeroissa muutes keskitasauspyörästö lukkoon 4L asennolla? Onko siellä semmosta?[/QUOTE]


Ois tietty hyvä tietää minkäikänen pajero kyseessä, mutta manuaali navasta päättelen että vanhahko, jotain vm.90 luokkaa.
Kaaviohan lienee H2, H4 ja L4 ja molemmissa 4asennoissa neliveto on kiinteä, jäykkä, tai miten sen kukakin sanoo, en ehkä sanois keskitasauspyörästöä lukituksi, koska sellaista ei varsinaisesti ole.

Mutta kyllä se tosiaan vetää 50/50, tai miten sen tahtookaan ilmottaa :D

-Juuso-
19.07.2009, 09:21
Mäneekö pajeroissa muutes keskitasauspyörästö lukkoon 4L asennolla? Onko siellä semmosta?


Ois tietty hyvä tietää minkäikänen pajero kyseessä, mutta manuaali navasta päättelen että vanhahko, jotain vm.90 luokkaa.
Kaaviohan lienee H2, H4 ja L4 ja molemmissa 4asennoissa neliveto on kiinteä, jäykkä, tai miten sen kukakin sanoo, en ehkä sanois keskitasauspyörästöä lukituksi, koska sellaista ei varsinaisesti ole.

Mutta kyllä se tosiaan vetää 50/50, tai miten sen tahtookaan ilmottaa :D

-89 vuosimallinen viime näkemältä.
OFFTopic uudemmissa 93-95 pajeroissa super select laatikko(joulukuusi malli niinkuin eräs romukauppias asian ilmaisi)

räyhäracing
20.07.2009, 21:56
nelikko varmasti päällä :D

juup!