View Full Version : Pajero projektia. Turvakaari päivitys
elhapero
21.06.2009, 21:21
Taas "uusi" maasto ajoneuvo pihassa.Tästä tulee 100% mettärymy laitos,koe ajo suoritettu,hyvin meni kannikossa ja helmat jäi mettään.Aika huolellisesti pehminnyt kori,runko on ihme kyllä ehjä, pääasia että tekniikka pelaa.Pelti töitä saa aika paljon tehdä.
Mulla on kas helmat mallia loppu. Maavaraa tulee vaan lisää, mutta ovet aukeaa huonosti kivi ryskäyksien jälkeen. :)
elhapero
23.06.2009, 20:29
Ja kiinni tottakai kun ei ollut vinssiä :(
Vinssi kiinni ja koria rungolta ylös,eipä ollut monesta kohtaa enää kori kiinni.
elhapero
27.06.2009, 15:39
Vähän kuvapäivityksiä mätä pajerosta
elhapero
04.07.2009, 18:29
Jotakin on taas saatu aikaiseksi.Mietiskelin jospa tuon katon takaosan leikkaisi pois.Paintilla tehty hahmotelma
elhapero
08.07.2009, 22:00
Noniin,Pohja hitsattu,vasemman puolen kyljen ruostevauriot korjattu,kori lepää kaikkien kannakkeiden varassa.Oikean kyljen ruostevauriot seuraavaksi ja katon takaosa laikkaaminen irti.
elhapero
09.07.2009, 20:35
Nyt se katon takaosa sitten lähti :)
elhapero
12.07.2009, 20:58
Hitsaukset loppusuoralla :) snorkkeli rakennettu.
sul on tulossa eri hieno pajero.
elhapero
14.07.2009, 17:17
Noniin nyt sekin on valmis.Turvakaaret ja tankin siirto jää tulevaisuuteen,nyt pääsee jo rymyymään.Piti välillä käydä mönkijöitä upottamassa :)
elhapero
17.07.2009, 21:32
Viimeisimmät kuvat testi ajosta.Oltiin aika tiiviisti kahden puun välissä,eikä lähtenyt kuin vinssillä väkisin sivulle vetämällä,kaato oli lähellä kun tuosta irti päästiin,onneksi oli puu kyljen kohdalla että sai katon reunalla nojattua puuhun.
elhapero
24.07.2009, 13:35
"Turvakaari" valmiina.Kai tuosta jotakin apua on,saa ainakin kaikki tarvittavat roippeet kulkeen mukana kun kuormaliinalla sitoo putkiin kiinni :) Pari mörvellys kuvaa pitää aina liittää kaverix
elhapero
25.10.2009, 13:56
Lehtijousi jumppa loppuu,nyt menee vieterit alle
Tuleeko jotain tälläistä?
http://image.off-roadweb.com/f/25733062+w750+st0/0910or_07_z+2001_jeep_grand_cherokee+clayton_off_r oad_4_link_suspension.jpg
Vai tällästä?
http://www.overkilloffroad.net/lilpix/overkill_off_road_lil_overkill_4-link.JPG
elhapero
25.10.2009, 18:56
Tuo onkin hieno toteutus,teen vain yksillä pitkittäisillä varsilla
Tuo onkin hieno toteutus,teen vain yksillä pitkittäisillä varsilla
Ja panhard?
Tuo onkin hieno toteutus,teen vain yksillä pitkittäisillä varsilla
Jee, kohta saadaan napero ajoihin taas mukaan... :D
elhapero
25.10.2009, 20:07
Niin,tulee sinne se panhardi myös
Tuleeko pajeron tukivarret, muun merkin, vai made in finland?
Hienoa jälkeä olet tehnyt. :)
elhapero
25.10.2009, 20:12
Tulee ihan omavalmiste tukivarret :)
elhapero
26.10.2009, 21:36
Taas lisää rautaa taka akseliin
Taas lisää rautaa taka akseliin
Kai muistit alkulämmön ja jälkilämmön hitsatessa??? ;) :D
elhapero
26.10.2009, 22:03
Joo,kyllä se hyvin lämpöö otti :)
luppakorva
27.10.2009, 08:21
Akselin mutkalle meno on todennäköistä kiinikkeitä hitsaillessa. Ainakin mulla kipristeri akseli kokoajan kun sitä hitsaili.
La tuskaa
27.10.2009, 20:30
mahoton komia mitsu. Tarkoitus kova omaakin rakennella mutta se tulee oleen joka päiväisessä ajossa kuitenkin. Minkä vehkeen jouset laitoit taakse?? Alko kovasti kiinnostaan noi kierrejouset.
elhapero
27.10.2009, 22:30
Akselin vääryyden näkee sitten kun vetareita sovittelee paikalle,hitsauksen vastapuolelle lämpöä niin eiköös oikene.Jouset on 240 volvon,en tiedä kantaako mitään.Miten paljon nuo "jakarit" tarvii joustaa akselin kiinnityksestä? nailoni puslilla ne ei käsivoimin liiku minnekkään.Mikä tukivarsien oikea kulma on? suoraan eteenpäin vai V mallinen kiinnitys? Jenkatangon pätkä tulee kuitenkin tukivarteen rungon kiinnitykseen.Nyt tarvitaan toimivia ideoita etten tee täyttä sutta.
Rekisteröimätön
28.10.2009, 03:29
mahoton komia mitsu. Tarkoitus kova omaakin rakennella mutta se tulee oleen joka päiväisessä ajossa kuitenkin. Minkä vehkeen jouset laitoit taakse?? Alko kovasti kiinnostaan noi kierrejouset.
Jos volvon jouset ei riitä, niin voi kai sitä harkita Pajeron omiakin kierrejousia. Tai sitten ehkä jotain muuta jos enempi pehmeyttä ja joustoja haluaa. 1G malleissa kierrejouset taitaa löytyä ainoastaan V6 bensoista. 2G mallista eteenpäin ne on kai jo dieselissäkin.
Aikas hyvin saisi joustaa tukivarret melempien päiden kiinnityksistä, muuten ei tahdo joustaa tai sit joku paikka repeää auki. Löysemmät puslat paremmat metsässä mut sit saattaa tulla maantiellä taas veltoksi. Eikös nuo varret saisi olla lähes tulkoon suorassa ku kuitenkin tulee panhardi.
Aikas hyvin saisi joustaa tukivarret melempien päiden kiinnityksistä, muuten ei tahdo joustaa tai sit joku paikka repeää auki. Löysemmät puslat paremmat metsässä mut sit saattaa tulla maantiellä taas veltoksi. Eikös nuo varret saisi olla lähes tulkoon suorassa ku kuitenkin tulee panhardi.
Lisätään tähän taas pieni muistutus, että tämä pallero EI ole tieliikennekäytössä... ;)
luppakorva
28.10.2009, 07:30
Miksi et tee y-linkkiä, ei tule pusla ongelmia?
Alunperin ainakin jakarityyppiset tukivarret on suorassa, mutta aina ne rajoitaa joustoja ja kuluttaa puslia.
Akselin vääryyden näkee sitten kun vetareita sovittelee paikalle,hitsauksen vastapuolelle lämpöä niin eiköös oikene.Jouset on 240 volvon,en tiedä kantaako mitään.Miten paljon nuo "jakarit" tarvii joustaa akselin kiinnityksestä? nailoni puslilla ne ei käsivoimin liiku minnekkään.Mikä tukivarsien oikea kulma on? suoraan eteenpäin vai V mallinen kiinnitys? Jenkatangon pätkä tulee kuitenkin tukivarteen rungon kiinnitykseen.Nyt tarvitaan toimivia ideoita etten tee täyttä sutta.
Jos tarviit joustoa pusliin ni meillä onnistuu töissä toi tekninenkumitus. Oon kyllä loppuviikon saikulla mutta vois sitä suunnitella ;)
y-linkki sinne ny ilman muuta kannattaa tehdä.
elhapero
28.10.2009, 16:48
Se on sitten jotenkin tähän tyyliin
elhapero
28.10.2009, 16:50
Jos tarviit joustoa pusliin ni meillä onnistuu töissä toi tekninenkumitus. Oon kyllä loppuviikon saikulla mutta vois sitä suunnitella ;)
Ei hätää,imottelen koska olis kumituksen aika,nyt tukivarsia tekemään :)
ettei nyt kumminki ehdotuksen alla oo
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=6353&d=1247248777
sais ainakin joustoja ja voisi pellittää tuommoiseksi "sukseksi", joka ohjaa kaikki ne kannot akselin ali, jotka eessä mahtuu kulkemaan vapaasti akselin ali.
luppakorva
28.10.2009, 20:40
Tän näköisiä tukivarsia mä ainakin tarkoitin. Suuri etu ainakin helppo toteutus, ja sopii hyvin pajeron perään, kun on kardaani keskellä. Levyn laitto on makuasia, itse en laittais.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=61958&highlight=y-linkki
Tukivarsien kiinityskohta perässä on kanssa yksi mietinnän paikka, mitä keskemmällä sitä vähemmän ottaa mihinkään maastossa kiinni ja toisaalta akseli rasittuu enemmän.
elhapero
28.10.2009, 21:41
No voi helvati,tuolla systeemillä sais todella komeesti joustoa aikaiseksi ja helppo toteuttaa,meikäläinen vääntää jotakin älyttömiä tukivarsia grrrrrr :(
tolainen tukivarsi hässäkkän tein RAASUun toimii ja joustaa ja tuntu kestävän
ettei nyt kumminki ehdotuksen alla oo
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=6353&d=1247248777
sais ainakin joustoja ja voisi pellittää tuommoiseksi "sukseksi", joka ohjaa kaikki ne kannot akselin ali, jotka eessä mahtuu kulkemaan vapaasti akselin ali.
tossa joustaa vielä enemmän
pienillä muutoksilla saa vieläkin lisää (taitaa olla vaan tarpeetonta
Rekisteröimätön
29.10.2009, 07:30
Tuolla kolmion mallisella akselintuennalla tulee vaan herkästi kaatuvainen jollei sisäänjoustoja rajoita reilusti, muuten kyllä hyvä ja saa kartaaninkin suojattua
elhapero
31.10.2009, 19:07
Noniin,nyt loytyy akselista liikettä.Volvon jouset on vähän turhankin jämäkät,nostin perää 15cm tunkilla niin auton takapää nousi jo,niillä jousilla takapää jää todella korkeelle ja kardaanin kulma olis aika jyrkkä,pitää kokeilla vähän ohuempilankaisia jousia tai sitten tuon jouset lattian läpi sisäpuolelle.
Mul ois sit ainaskin fiat stilo farmarin vahvistetut jouset, ja monia muita täällä...
elhapero
31.10.2009, 19:18
Mulla on vanhan mirafiorin etujousia,on vähän pidemmät ja harvemmalla kierteellä kokeilen vielä niitä,jos ei toimi niin tuun sulta hakeen :)
Mulla on vanhan mirafiorin etujousia,on vähän pidemmät ja harvemmalla kierteellä kokeilen vielä niitä,jos ei toimi niin tuun sulta hakeen :)
Joo-o, täältä vaan... Ne läjän jouset meni kans jo MakeO:lle, mut on tääl kauhiasti muit jousii...
Jaa niin, lehtijousiakin löytyis... ;) :D
elhapero
31.10.2009, 19:22
Eiiiiiiiiiiiiiiiiiiii lehtijousia :)
Eiiiiiiiiiiiiiiiiiiii lehtijousia :)
:D :D :D Six mää niitä ehrotinkin... :D :D :D
elhapero
03.11.2009, 21:37
Taas on lisää räpelletty,ei mikään kaunis mutta jos vaikka toimis.
Taas on lisää räpelletty,ei mikään kaunis mutta jos vaikka toimis.
Äijällä on siä orikinaal pelaruts työntövarsi... :D
elhapero
03.11.2009, 21:42
Makso oikein 25€ :)
Makso oikein 25€ :)
Montax valoo tohon laitetaan???
Montax veelpoek ottoo?
Noihin työntövarren päihin kannattaa laittaa rasvanipat. Ne menee muuten pienes hetkes ihan väljiksi ja kolisee niin että rupee ottaan hermoon , nimimerkillä kokemusta on.
elhapero
03.11.2009, 21:50
Noihin työntövarren päihin kannattaa laittaa rasvanipat. Ne menee muuten pienes hetkes ihan väljiksi ja kolisee niin että rupee ottaan hermoon , nimimerkillä kokemusta on.
Olet oikeassa :)
elhapero
03.11.2009, 21:52
Montax valoo tohon laitetaan???
Montax veelpoek ottoo?
Ne kuluttas kyllä jumalattoman vahän virtaa..........nyt pitää miettiä.
Ne kuluttas kyllä jumalattoman vahän virtaa..........nyt pitää miettiä.
10 ???
elhapero
05.11.2009, 22:34
Maali kaunistaa :) Oho nyt se meni jo paikalleen.Jousto on aivan eri luokkaa kuin niillä lehtijousilla.
Maali kaunistaa :) Oho nyt se meni jo paikalleen.Jousto on aivan eri luokkaa kuin niillä lehtijousilla.
Höpö höpö, lehtijouset on pop, niin sääkin sanoit viä pari viikkoo sit... ;)
elhapero
05.11.2009, 22:43
Lehtijouset ei sovellu muaalle kuin hevosvankkureihin :)
luppakorva
06.11.2009, 22:07
Kuleksiiko akseli paljon sivuttain joustoissa, kun on aika lyhyen näköinen toi panhardi?
Niin ja rajoittaako iskarit ulosjouston, ennenkuin kardaanin kulmat osuus toisiinsa, ja sit hajoo lootan häntä tai kardaani?
Joustelu kuvia näytille :)
elhapero
07.11.2009, 13:36
Testi ajo suoritettu ja hyvin joustaa.Lukkoperästä tuli 100% kun tein yhden 0.75mm paksun lisälevyn.Iskarit rajoittaa ulosjouston eikä paljon enempää parane joustellakaan ulos tai kardaanin kulma muuttuu liian jyrkäksi.Ei se akseli hirveesti sivusuunnassa liiku joustoissa.Mukavan pehmeästi se joustelee maastossa :)
Testi ajo suoritettu ja hyvin joustaa.Lukkoperästä tuli 100% kun tein yhden 0.75mm paksun lisälevyn.Iskarit rajoittaa ulosjouston eikä paljon enempää parane joustellakaan ulos tai kardaanin kulma muuttuu liian jyrkäksi.Ei se akseli hirveesti sivusuunnassa liiku joustoissa.Mukavan pehmeästi se joustelee maastossa :)
Jee, koska mennään kaataan tää???:D
elhapero
07.11.2009, 14:07
Jee, koska mennään kaataan tää???:D
Vahingoille ei voi mitään :)
Vahingoille ei voi mitään :)
Sano Tammelan poika, kun isänpäiväkortin sai... ;) ;) ;)
Hieno projekti!
Itellekin vois sunnitella jotain samantyylistä. :)
Akselin sivuttaisliikettä ei sulla varmaan estä mikään?
Akselin sivuttaisliikettä ei sulla varmaan estä mikään?
Paitsi panhard-tanko?
elhapero
09.11.2009, 21:36
Joo,kyllä siellä panhardi on
Joo,kyllä siellä panhardi on
Ok, en kuvissa sitä huomannut.
Etupäähän joku yhtähyvä ratkaisu viel niin.... :p
elhapero
11.11.2009, 19:57
Niin,sen etupään kun saiskin joustaan kunnolla.Nyt etupyörä nousee ilmaan kun ajaa pahemmasta paikasta,ehkä se rauhottaa vähän pahoissa paikoissa kikkailua ettei tarvii pajeroo nostella pystyyn.Kyllä toi takapään jousto ja varmaan kitkalukon jumittaminen 100% teki ajamisesta aivan erilaista,nyt pääsee semmosista paikoista kallionreunoilta ylös että aikaisemmin ei ollut toivoakaan,välillä alkaa itteekin hirvittään nykyiset kiipeilyhalut.Seuraavaks poksahtaa varmaan vetovehkeet.
Niin,sen etupään kun saiskin joustaan kunnolla.Nyt etupyörä nousee ilmaan kun ajaa pahemmasta paikasta,ehkä se rauhottaa vähän pahoissa paikoissa kikkailua ettei tarvii pajeroo nostella pystyyn.Kyllä toi takapään jousto ja varmaan kitkalukon jumittaminen 100% teki ajamisesta aivan erilaista,nyt pääsee semmosista paikoista kallionreunoilta ylös että aikaisemmin ei ollut toivoakaan,välillä alkaa itteekin hirvittään nykyiset kiipeilyhalut.Seuraavaks poksahtaa varmaan vetovehkeet.
Annas mää koitan sit sunnuntaina, niin nähään kestääkö... ;) :D
Rekisteröimätön
12.11.2009, 16:52
Voihan sitä koittaa tutkia mikä siellä keulassa eniten rajoittaa joustoa. Tosin jos se kovin paljoa enempää joustaa niin sitten alkaa oleen muut paikat kovilla. Mutta ehkä sitä hitusen saisi lisää.
Oikeastaan jos sinne eteenkin laittaa lukon, ei sitä lisäjoustoa ihan heti tarvitse etenemisen kannalta. Ainut mihin sitä vois tarvia on toki jos haluaa vähän tasaisemman ajettavan.
Ja kyllä erillisjousituksenkin saa joustamaan kunhan se on oikein totetuettu:
http://www.proformance.com.au/Images/370%20Pixel%20Wide%20Images/Scott-Bryce_Showing-Rear-Wheel-Travel_test.jpg
Tosin tuohon tarvii pitkät tukivarret, ja paljon muuta, mutta tuollaisilla jutuilla sen saa joustamaan. Tosin en tiedä tarviiko tuollaista jousitusta tavallisessa hitaammassa möyrinnässä. Sitten jos olis tarkoitus mennä reilusti kovempaa, niin tuo on ainut vaihtoehto.
Ja kyllä erillisjousituksenkin saa joustamaan kunhan se on oikein totetuettu:
http://www.proformance.com.au/Images/370%20Pixel%20Wide%20Images/Scott-Bryce_Showing-Rear-Wheel-Travel_test.jpg
Tosin tuohon tarvii pitkät tukivarret, ja paljon muuta
Esimerkiks vetarit :D
Millaistas putkea käytit tukivarsiin (ulkomitta, laitapaksuus?) ja onko varret kestäny maastossa repimistä?
Itellä menossa Pussy Wagon projektiin kans kierteytys, ku meni jousipakka toiselta puolelta kokonaan poikki Punkan ajojen talkoissa. Pitäs koittaa saada valmiiks viimestään ens viikon aikana, että ehtiis ajeleen sitte tuolla: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=66966 (ookko tulossa?)
Sulla ilmeisesti tuo nivelen kiinnityspiste soviteltu tuohon poikittaispalkin takapuolelle? Itte suunnitellu koittaa saada lähemmäs kardaanin ristikon nivelpistettä, eli palkin etupuolelle menis, ku palkin päällä ei mun nivel mahdu oleen.....saa nähä kuinka onnistuu, jahka kaveri saa sorvailtua nivelelle kiinnikkeen, niin pääsee paremmin mitotteleen. Niveleks tulee joku vanha ja iso kuorma-auton raidetangon nivel, joka rasvattavissa ettei kuluis heti väljäks....pitäski muistaa ottaa rojekti kuvia:rolleyes:
Rausku4x4
30.12.2009, 16:01
Maali kaunistaa :) Oho nyt se meni jo paikalleen.Jousto on aivan eri luokkaa kuin niillä lehtijousilla.
Minkä vetovarren pää sulla on tossa y-linkin päässä? Itse olen koettanut löytää mutta kun ikh:lta ei saa kun ihme koolla olevia vetovarren päitä (28,6mm)
Tämä on kyl niin hyvä projekti, että mielellään katsois lisää kuvia ja videoitakin.
Liekö tämä aloittanut y-link buumin pajero offareiden kesken. :p Ainakin mulle tullee vastaava hässäkkä.
elhapero
30.12.2009, 16:47
Millaistas putkea käytit tukivarsiin (ulkomitta, laitapaksuus?) ja onko varret kestäny maastossa repimistä?
Itellä menossa Pussy Wagon projektiin kans kierteytys, ku meni jousipakka toiselta puolelta kokonaan poikki Punkan ajojen talkoissa. Pitäs koittaa saada valmiiks viimestään ens viikon aikana, että ehtiis ajeleen sitte tuolla: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=66966 (ookko tulossa?)
Sulla ilmeisesti tuo nivelen kiinnityspiste soviteltu tuohon poikittaispalkin takapuolelle? Itte suunnitellu koittaa saada lähemmäs kardaanin ristikon nivelpistettä, eli palkin etupuolelle menis, ku palkin päällä ei mun nivel mahdu oleen.....saa nähä kuinka onnistuu, jahka kaveri saa sorvailtua nivelelle kiinnikkeen, niin pääsee paremmin mitotteleen. Niveleks tulee joku vanha ja iso kuorma-auton raidetangon nivel, joka rasvattavissa ettei kuluis heti väljäks....pitäski muistaa ottaa rojekti kuvia:rolleyes:
Tukivarret on 48x3 fe52 ja hyvin kestää.Nivel (iso työntövarren kuulapää) on siinä poikittaispalkin takareunassa kiinni,aika paljon joutu ensin hakemaan oikeaa pituutta tukivarsiin että kardaanin liuku riittää.Maksimi sisäänjoustossa kardaanin ja peränlaipan väliin jäi alle 10mm rakoa ja ulosjoustossa liuku tulee vähintään 50mm vaihdelaatikosta ulos.
Pikku tauko ajohommissa :( pitää vaihtaa jakopään uudet hihnat ja vetareiden suojakumit 3kpl suojakumeja riekaleina,ei ne kumit kestäny Kämmäkässä rymyttelyä ja kaikkee muuta pientä peltien parsimista.
elhapero
30.12.2009, 16:51
Minkä vetovarren pää sulla on tossa y-linkin päässä? Itse olen koettanut löytää mutta kun ikh:lta ei saa kun ihme koolla olevia vetovarren päitä (28,6mm)
Ne on tuuma mitotuksella.Tein vedetystä akselista tapin ja sorvasin sopivan holkin väliin.Voihan sen tyäntövarren reijän vaikka suurentaa 30mm.
elhapero
30.12.2009, 16:53
Tämä on kyl niin hyvä projekti, että mielellään katsois lisää kuvia ja videoitakin.
Liekö tämä aloittanut y-link buumin pajero offareiden kesken. :p Ainakin mulle tullee vastaava hässäkkä.
Ei tule yhtään lehtijousia ikävä :D
Ei tule yhtään lehtijousia ikävä :D
Lehtijousi...? Joku uus virusko?:confused: pitää syödä 10 D-vitamiinia päiväs ettei tartu. :D
elhapero
21.03.2010, 20:55
Noniin,näin sitten kävi.On se kyllä melkoista sikaakin saanut.
Vahvempaa putkea tilalle?
Rolpatti
23.03.2010, 22:50
Noniin,näin sitten kävi.On se kyllä melkoista sikaakin saanut.
sit kun tolle akseliputkelle käy samoin voi sanoa että on saanut sikaa
Kiinnostais et minkälaiseksi muutit ton y-linkin, minkälainen kiinnitys on nyt?
Taidan tulla maastoon pällistelemään, ni näkee ihan livenä. :)
Onko tuo ekoissa kuvissia oleva Yamahan Big-bear ostettu oulusta Motormanista ? :)
elhapero
13.05.2011, 16:32
Tuli jonkinmoinen turvakaari rakenneltua pajeroon,jos vaikka lasit säilys paremmin ehjänä:D