Kirjaudu sisään

View Full Version : Pakoputkistoa RRC 3.9 V8 "VALMISTA"


Mikki
14.06.2009, 19:14
Laittamassa uutta putkistoa Rangeen ja tarkoitus olisi "tuunata" sen verran, jotta olisi 2X putket ja kokoa 2½".

Miten menee katsastuksessa JOS rakentaavain yhdellä äänenvaimentimella (peltisarjat) vai vaatiiko 2kpl, koska alunperin autosa on 2vaimenninta???:confused::confused:

Ja tuleeko liian horo putkisto 2½" putkilla???:confused::confused:

V8 tietäjiltä vastauksia odotellen... Ja RR miehistöltä vielä enemmän!!!:cool::cool:

Sen verran lisäinfoa, jotta koneessa "viri"nokka ja läppäkotelo isompi + bensan paineta nostettu 2,5bar --> 3,5bar parempaa vääntöä hakiessa...

vesku.r
14.06.2009, 20:43
Minulla ei ainakaan siihen kaatunut että oli vain yksi vaimennin. ja tuleehan sinulla sinne kaksi kun on kaksi putkea ;) ja laita sitten se väliputki jotta putket keskustelee toistensa kanssa ;)

Jare
14.06.2009, 21:27
Ei kai sinne enempää tarvi, ku yks pönttö per putki, kun laitta oikeanlaisen ja oikeaan paikkaan. Lakipykälät ei mun tietääkseni sanele muuta kuin äänen kovuudelle rajan, ei sitä kuinka monella vaimentimella se pitää toteuttaa. Mutta se onki sit ihan testi hommaa, että millaisella pöntöllä ja missä kohtaa tulee just SE haluttu ja haettu soundi:D:D

Mut monesti huomannu, että ääni pysyy mukavan pehmenä, mitä lähempänä putken päätä vaimennin on.

sisua45
14.06.2009, 23:12
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9&pictureid=33016

ja laita sitten se väliputki jotta putket keskustelee toistensa kanssa

Tai sitten teet tuommoisen X-putken, pitäis olla parempi. Kuva vuoden 1998 V6 passatista.

hakoteilla
15.06.2009, 07:00
Chevy pikkulohko kahdella 2,5" rst-putkella, yksi yhteinen läpivirtaava vaimennin ( 2 in - 2 out).

Miellyttävät äänet. Ei moittimista katsastuksessa.

YV:llä lisää infoa, jos tarpeen

Mikki
19.06.2009, 11:25
ONKO ollut innokkaita RRC rakentajia, jotka ovat laittaneet peltisarjat ja siitä (tietenkin) uudet putkistot??

Kattelin eilen illalla putkille reittejä, ja olis 2 vaihtoehtoa ilman suurempia muutoksia:

- vaihteiston tuen yli, jolloin n. 2cm jää ilmatilaa lattiapellin ja putken väliin??? (eli tiukka paikka johon turvetta kasaantuu ja saa olla tarkkana)

- vaihteiston tuen ali, jollion putket jää samalle tasolle (ja vähän alemmaksikin!) kuin tukivarsien kiinnityskorvat. Alkuperäiset putket menee tuen alta ja olivat ennenkin alempana kuin runko, mutta eipä ne silloinkaan kiinni ottaneet.

Toisaalta nyt on laatikon pohjapanssari tulossa, joten sekin joutuu muokkaamaan rajusti, jotta pukisto mahtuu olemaan paikoillaan:confused::confused::confused:

Sitten olis se remonttihomma ja rakentaa uus tuki kokonaan, jolloin putket menee tuen yli ja duunia on KAUHEEN PALJON enemmän...:(;):D

baxxter
19.06.2009, 15:36
Mulla on peltisarjojen jälkeen biltemasta joustopätkät, niistä eteenpäin 2" putket. Pelkääjän puoli kääntyy kuskin puolelle jakolaatikon edessä, jakolaatikon alta/sivusta vierekkäin ja yhdistyvät jakolaatikon takana dynomaxin pönttöön. http://www.dynomax.com/products/superturbo.html Löytyi motonetin hyllystä ja hinta about 50egeä. Pöntön jälkeen menty helpointa tietä ja bilteman 2,5" haitariputkella taka-akselin taakse. Äänet sais olla ehkä hiukan kovemmatkin, tosin moottorikin on vain vakio 3,5 kaasareilla. Ja jos kuitenkin on liian äänekäs, mahtuu auton alle toinenkin tuollainen pönttö helposti..
Reitittämiseen ei oikeen ole apuja, kun mulla ei ole sitä irtipultattavaa tukea enää paikoillaan ja laatikkokin on lt95 jos se asiaan vaikuttaa.. Koko putkisto sarjoilta pönttöön on vaakatasossa ja miltei kokonaan rungon alapinnan yläpuolella, ei tarvinnu tehdä ylös-alas kurveja :)

Mikki
20.06.2009, 09:23
Tollaset esteet siinä on ja helpolla siitä ei pääse. Joten metallihommia tiedossa ja muutan laatikon kannakkeen erillaiseksi, jotta saa tilaa putkille ja suojaan pohjapanssarin alle. Tarvii miettiä, miten estää turpeen menemisen putkille, jottei ota sitten tulia kun lähtee maantielle ajamaan...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=217&pictureid=33349

Haitari ottaa suoraan palkkiin kiinni:(



http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=217&pictureid=33348

Alakautta se ottaisi palkkiin kiinni ja pitäisi kovaa räminää:mad:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=217&pictureid=33346

Ja kaiken lisäksi jää alemmaksi kuin tukivarren korvakkeet, jotka tulevaisuudessa nousee ylemmäksi/ja muuttaa muotoaan):):)


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=217&pictureid=33347

Yläkautta menee niin läheltä pohjaa, jotta apparilla palaa jalkapohjat!!!!:D:D:D

Kuvat aika huonoja, kun kännykällä ne nappasin, mutta parempia sitten tuolla rojekti-osastolla kun sinne asti ehtii...

Nyt on vapautettava "luomisstaito" ja aloitettava sarjojen "teippaus" TermoTec:llä...

pee
21.06.2009, 14:12
stRange Poverissa muinoin vedin putket ihan ylös, seurauksena:

- sandaalit suli Juukan kisassa sisälattiaan...
- turvepalot oli aina tyrkyllä, kun panssari vielä alla - melko hankala estää kerääntyminen = ikuinen onkelma

termotekkiä kannattais kaiketi vetää miltei taakse asti, kuuma siirtyy kauemmas ja eristetty putki ehkä ei niin polttelis turpehia

ja sammutusvesipönttö, esim pesuaineliuosrusku mukaan

Mikki
21.06.2009, 22:34
Sitä on nyt vedetty 45METRIÄ kahteen sarjaan ja laatikon"alitusputkeen". Päädyin muuttamaan putken reitin yläkautta meneväksi ja nappasin sieltä laatikon "riemukaaren" lattialle ja mukana tulikin samalla pätkä runkoa!!!:mad::mad::mad:

Joten uusi kaari tulee huomenna kun duunissa saa tehtyä ja sitten samalla uutta malmia runkoaisaan...

Kuvia huomenna kun sarjat paikallaan ja ruvetaan miekkailemaan putkia paikoilleen laatikosta taaksepäin.:rolleyes: Ehkä...

mikkoimp
22.06.2009, 18:10
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9&pictureid=33016



Tai sitten teet tuommoisen X-putken, pitäis olla parempi. Kuva vuoden 1998 V6 passatista.


mikäs tuon yhdysputken idea oikeen on? tuo X voi kyllä jollain kierros alueella parantaa virtausta mutta kovin tuntuu omituiselta että suoraan sivulta tuleva voisi moista tehdä?

Mikki
13.12.2009, 23:13
Nonniin, kesällä tuli sitten tuo putkisto kasattua ja teipattu Thermolla. HYVÄ tuli, mutta ÄÄNEKÄS!!!:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
Noh, missä ääni, siellä voima, VÄITTÄVÄT, mutta voima on nyt ollut "vähän" kortilla... Syyllisenä on ilmamassamittari, joten tehdään siitä "oma topikki" sitten talven aikana!

Mutta putkistoon meni pari iltaa hitsaillessa ja maalatessa. Tosta alkaa hahmottumaan paremmin:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=217&pictureid=47779

Eli Hedman 2½" peltisarjat ja siinä Walker 63mm halk. 300mm pitkät josto-osat (rosteria). Sen jälkeen ensimmäinen "llitos", jotta tarvittaessa saa pelkän sarjan irti.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=217&pictureid=47783

Ja koko putkisto "paineentasaajalle" asti thermolla eristetty, alaputket "alumiini"pinnotteiset, mutta ne ei pysyneet kuin viikon, joten turha "kokeilu"! Oli kyllä mukavampaa asentaa kuin pelkkä nauha ja näytti paremmalta, mutta hintaansa se ei koskaan korannut (ellei vetäise tuplakerrosta???)

Ja ahdasta oli:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=217&pictureid=47790

Kuva ennen laatikon palkkia, samassa näkyy liitoskohta

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=217&pictureid=47787

Ja ei siinä hirveästi tilaa ole vasemman runkopalkin ja putken välissä. Tämän takia autossa oli koko ajan matkassa 1.5L pumppupullo joka oli täynnä saippuavettä, mutta ONNEKSI ei kertaakaan syttynyt!!
(saippuavesi kuulemma menee pienemmäksi pisaraksi ja sammuttaa paremmin, kertoi eräs palomies??? Enpä tiiä, mutta toivottavasti EI TARVITSE kokeilla...)

Kardaanin alitus, tiukkaa sielläkin...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=217&pictureid=47778

ja sitten putket yhteen jakovaihteiston kohdalla:
- liittiminä käytetty Audi 200:n 63mm "putkiholkkeja", jotka on TODELLA helppo irroittaa ja laittaa paikoilleen (esim putki KOKONAAN lyttyyn, n 2min ja holkki on irti!!!)

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=217&pictureid=47781

Ja siinä koko etupään putkisto "uutena" ja teipattuna...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=217&pictureid=47791

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=217&pictureid=47784

Koko komeus on saatu runkopalkkien "sisäpuolelle ja" ainoa "pahapaikka" oli A-tuen vasemman puoleinen kiinnike, jonka takia meni koko ilta, jotta äänenvaimentajan sai laitettua runkolinjan yläpuolelle.
Ja kyseisessä kohdassa mietin, saako putket A-tuen yli vai ali, joten oli yksinkertaisempaa mennä "alkuperäistyylisesti" alakautta ja ihan hyvä siitä tuli.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=217&pictureid=47786

Samalla tuli myös liitos tuohon äänenvaimentajien taakse, ja siitä putkisto on yhtä kappaletta aina pääteputkiin asti.
Takasillan ylitykseen olin "tietenkin" ostanut ylitysputket ja PALAAKAAN niistä ei sihen hommaan käytetty!
- pidemmästä suorasta osasta ja 30* mutkasta tuli päätyputket
- 90* ylitysosasta tehtiin äänenvaimentajien "korotukset" (eli putken keskiosa)
- viimeiset 45* kulmat meni rungon alitukseen rakennetuun "kyykäärmeeseen"...

Eli tähän...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=217&pictureid=47785

Ja lopuksi laitoin päätyputken kiinni klemmarilla, jos "joskus" nappaa kunnolla kiinni ja painaa putken lyttyyn. 13mm avaimella hetkessä irti...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=217&pictureid=47788

Kaamea savotta ja kaamea meteli, 80-90km/h putki alkoi resonoimaan ihan sairaasti!!!:mad:
MAC:n kesäsafarilla tulin letkan perässä ja hyvin kuulivat kun tulin uraa pitkin perässä...
Samoin Kulmakorvessa "havaittiin" moottorin pärinää kun olimme siellä vierailemasassa. Samoin Hämeenlinnassa on kuulemma havaittu V8:n "suloääniä" Katuman takana...

Ja kaikki käytetty tavara on saatavissa Motonet:sta tai tarvikeliikkeistä (Walker/KAHA), holkkiliitin Bosal ja Thermotec Biltemasta. Thermotec sidottu yläpäästään kiinni rosterisilla vetoakselin suojakumin pannoilla (ei aukea IHAN helpolla) ja alhaalta rosterisilla Aba letkuklemmareilla.

Kaikki hitsaussaumat maalattu +600*C alumiini maalilla ja peltisarjat ja "haitarit" hitsattu kasulla, jotta lämpöhalkeamat saataisiin estettyä sauman paksuuden takia.

Putkistolle tuli hintaa n. 200-250€ + päälle maali 9.90€ ja 3rullaa Thermotec:ä

Nyt ajettu n. 3000km ja hyvin pysynyt paikoillaan (asennettu alkuperäisiin kiinnikkeisiin, mutta keskimmäinen kumi katkesi metsässä lämpenemisen takia --> Mecano rautaa putkiin ja pultilla kiinni, ja on pysynyt!!!)