Kirjaudu sisään

View Full Version : Hdj syöttöpumppu vuotaa


hj-83
09.06.2009, 22:17
Näyttäs vuotavan pumpun tulipellin puoleisesta päästä, tarkemmin sanottuna pumpun rungon ja syöttöputkien " kiinnitys laipan" välistä. Lieneekö itse korjattavissa?

-Captain-
10.06.2009, 10:35
harvemmin rupee jakaja pumppu vuotaa nestepään laipan välistä koska siel on leveä o-rengas tyylinen tiiviste. Mut jos todellakin on vuoto siel niin pumppu pitää irroittaa koska nestepään avaaminen kannattaa tehdä pystyssä, kasaan ei saa muussa asennossa. Ja samalla kannattaa purkaa pumppu muutenkin koska nokkalevy ja laakerirullat kuluu tuossa pumpussa.. Ite purin talvella omasta pumpun eli pystyy tekemään itse mut pitää olla hemmetin huolellinen.

Mikki
13.06.2009, 23:44
Pikaisesti arvattuna on ruiskuputken kiinnike löystyny nestepäästä. HELPPO homma 5min:).

Ja jos vähääkään epäilet taitojasi niin pumppukorjaamolle tuo kapistus, sillä nestepään avauksessa kannattaa olla enemmän kuin tarkkana, koska sen alla on pari "melko vahvaa" jousta, ja muutaman kerran on ittelläkin pompannut tavarat silmille, kun on korjausta tehny....

OT: Nokkarulla ja pyörät ei kulahda ELLEI pumppu ole saanut vettä TAI jousien esijännitys on pielessä!!!

Hilari
14.06.2009, 00:22
Pikaisesti arvattuna on ruiskuputken kiinnike löystyny nestepäästä. HELPPO homma 5min:).

Ja jos vähääkään epäilet taitojasi niin pumppukorjaamolle tuo kapistus, sillä nestepään avauksessa kannattaa olla enemmän kuin tarkkana, koska sen alla on pari "melko vahvaa" jousta, ja muutaman kerran on ittelläkin pompannut tavarat silmille, kun on korjausta tehny....

OT: Nokkarulla ja pyörät ei kulahda ELLEI pumppu ole saanut vettä TAI jousien esijännitys on pielessä!!!

tahtoopa näissä kulahtaa, usein suurin syy on ylikierrokset!

jos reippaasti rallattaa tätä konetta niin pumppu loppuu aika äkkiä...
eli , että 4500 olis max. kierrokset ja paljoa tuon yli ei kannata mennä, nestepää alkaa ratsastamaan ja rullat katoaa aika äkkiä... kuten nokkalevykin kuluu silmissä...
sitten se lastu mitä irtoaa tuhoaa nestepään myös horoksi aika äkkiä ja paketti alkaa olemaan valmis...

-Captain-
14.06.2009, 17:40
kyllähän ne taitaa mennä kaikissa hodareissa pumput remonttiin jossain välissä.. itellä oli vajaa 480tkm ajettu kun hajos, tai siis ajoittimen mäntä meni jumiin kun se laakeri rullista ja nokkalevystä irronnut moska meni väliin.
tältä näyttää nokkalevyt... ylempänä uusi ja alempana vanha. (huomaa hyvin kuinka ajoitus on muuttunut kulumisen myötä ja ruiskutus tapahtuman pituus on lyhentynyt)
http://s714.photobucket.com/albums/ww142/tommo__79/cruiserin%20rakentelua/vanhajauusinokkalevy.jpg

tässä vanhat laakerirullat (huomaa että pinta alkaa irrota)
http://s714.photobucket.com/albums/ww142/tommo__79/cruiserin%20rakentelua/vanhatlaakerirullat.jpg

tässä uudet rullat
http://s714.photobucket.com/albums/ww142/tommo__79/cruiserin%20rakentelua/uudetlaakerirullat.jpg

Mikki
14.06.2009, 19:08
tältä näyttää nokkalevyt... ylempänä uusi ja alempana vanha
http://s714.photobucket.com/albums/ww142/tommo__79/cruiserin%20rakentelua/vanhajauusinokkalevy.jpg


Hyvät kuvat ja siinä näkyy syykin suoraan, eli VESI! Järjestelmässä ollut vettä /siirtopumppu olisi aika milenkiintoinen nähdä myös, koska 99,999% varmuudella myös sinisenä ja pinnat harmaana).

Tämä myös nähtävissä rullakehikosta, jossa runko on harmaan "nileen" peitossa ja alla on hiven ruskeata (pintaruostetta). Nämä osat kädessä Neste/Shell/Esso:n poikien luokse niin maksavat kiltisti tavarat!!! Kuittikin jos löytyy viimeisestä tankkauksesta, niin olo helpottuu kummasti! Ja tankkia ei kannata tyhjätä, koska haluavat näytteen sieltäkin!

Mutta 480tkm ajettu pumppu kyllä kuluu myös jonkin verran... Kuten suuttimetkin!

Näitä on ollut ja tulee aina olemaan... Kiitos Suomen 0-kelien!!!!!

hj-83
27.07.2009, 17:14
Syöttöpumpun vuoto korjattu. Syynä vuotoon nestepään O-rengas. Samalla tehtiin koko pumpun huolto.

psk123
12.05.2015, 15:29
Kauanko tuohon pumppu remonttiin kannattaa varata aikaa? Paljonko maksaa?