View Full Version : 12HT ongelma!
Tarina menee näin:
Isä soitti eilen illalla että nyt hj:sta meni kone prkl! Vähän kyselin että mitä ihmettä :D
Oireita oli kamala savutus, välillä sysimustaa ja välillä valkeata,
Tehot karkasi jonnekkin ojaan, 2 ja 3 vaihteella pääs eteenpäin,
Turbon mittari heitteli eestaas,
Öljynpainetta kuulemma oli,
Syylärin paisuntasäiliössä olevasta reiästä paukutteli vettä pihalle.
Sellasia oireita ja tänään kävin katsomassa niin paisuntasäiliön vesi oli aika tummaa, eli taitaa öljyä siellä olla :(
Lämmöt ei ollu noussu ylimääräsiä, öljyä on ollu hyvin koneessa (kun on lisätty välillä)
Kokeilin käynnistää niin ei meinannu heti startata ja kun starttas niin pätki kovasti ja tuli valkeeta ja tummaa putkentäydeltä.
Mitähän on tapahtunu?? Onko "pelkästään" kannentiiviste viottunut vai mitä?? Kun ei koneista niin tajua... Auttakee :)
olisko perinteinen mäntävika?
Heikki L
09.06.2009, 19:59
Ilmeisesti kone ei kolise kun et maininnut mitään??
Mulla oli samat oireet+ vielä helvetinmoinen kolina, kk laakeri sielä antautui.
Niin jäähdytys nesetisiin ei vaikuta ellei kampi lyö lohkoa halki
toyota4x4
09.06.2009, 20:25
joskus on jouduttu vaihtaa kannentiiviste kulunut puhki sylintereiden välistä .n.500-700tkm ajetuissa , korjaantuu vaihtamalla uuteen
lepoantti
09.06.2009, 21:22
hiukan vaikuttaa että kansipahvi antautunut. kaverin 12h-t:n pahvi kun tuli tiensä päähän niin kone oireili vähän samaan tapaan. avatahan tuollainen pitää joka tapauksessa niin siitä sen sitten näkee että mitä on vialla.
Kyllähän tuo pahvivialta erittäinvahvasti kuulostaa, jos veden seassa öljyä niin onko öljynseassa vettä? Eli kun katot öljyt tikusta onko semmosta harmaata, ei niinkään öljynväristä mössöä? Jos on, älä helvetti käytä konetta enää ettei pääse laakerihommiin samalla jos nyt on vasta mennyt vain pahvi ;)
Ilmeisesti kone ei kolise kun et maininnut mitään??
Ei kuulunu kolinoita pätkytteli vaan.
joskus on jouduttu vaihtaa kannentiiviste kulunut puhki sylintereiden välistä .n.500-700tkm ajetuissa , korjaantuu vaihtamalla uuteen
Tälläistä diagnoosia sainkin tänään eli se sieltä on kulunu puhki. Ja tällä koneella on ajettu 560 tkm eli sopii kuvaukseen.
Kyllähän tuo pahvivialta erittäinvahvasti kuulostaa, jos veden seassa öljyä niin onko öljynseassa vettä? Eli kun katot öljyt tikusta onko semmosta harmaata, ei niinkään öljynväristä mössöä? Jos on, älä helvetti käytä konetta enää ettei pääse laakerihommiin samalla jos nyt on vasta mennyt vain pahvi ;)
Ihan mustalta se öljy näytti tikun päässä.
Pitää aloittaa purku piakkoin.
Voi olla pultin ja mutterit aika hyvin jumissa kun ei sitä ole kukaan tainnu avata ikinä.
Kiitos vastauksista :)
ipancruiser
10.06.2009, 23:08
Moro
Tähän koneen aukaisuun liittyen:kampiakselin etupäässä on viisikulmainen pultin kanta.
Mistä siihen sopiva hylsyavain löytyisi?
Ipa
Rekisteröimätön
11.06.2009, 07:36
Kaivelet mujut pois edestä niin vähän syvemmältä löytyy 46mm tavallinen kanta, normihylsyllä ylettää.
timop
Noniin viime sunnuntaina aloin purkamaan tuota konetta ja apuna oli kunnon manuaali. Mutta teidän tietämystä tarvittais :/
Seurasin joka vaiheen tarkasti, yhdennentoista kohdalla tuli eka että mitäs V****A.
Ensimmäistä "push rodsia" nostaessa ylös se tulee n. 10 senttiä ylös ja sit stoppaa ja "jokin" kilahti alaspäin :( siitä "rod" nousee jo ylös suoraan.
Kaivelin toisia kuvia ja löysin tälläisen (2.kuvassa osa Nro. 13761 "Lifter") Se siellä taisi kilahtaa. Siitä tuli vaan mieleen kun korjausmanuaalissa ei mitään sellaisesta mainita että teinkö nyt jotain pahaa/väärin??? :(
Meneekö kasausvaiheessa tämä "Rod" tuohon "Lifteriin" vain painamalla vai?? Onko lifter siellä nokkaakselin päällä vaan odottelemassa :D:D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=642&pictureid=34770
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=642&pictureid=34771
Joo se push rodin pää vaan tarttuu pikkasen lifteriin kiinni öljyn voimalla eli ei sen vakavampaa.. Ku nostat kannen pois niin siinä vaiheessa näät millanen se lifterin reikä on eli jos se on poissa paikaltaan niin ei muutaku takas reikään vaan koska ei se minnekkään pääse katoamaan syystä että nokkaakseli on vastassa.. Kasaus vaiheessa ku laitat push rodeja paikalleen niin ne hakeutuu lifteriin ikäänkuin itestään :)
push rod = työntötanko
lifter = nostaja
Rekisteröimätön
07.07.2009, 08:54
Viisaammat korjatkoon mutta se alakuppi on aika sopivassa reiässä ja jos on noussut ylös niin on ehkä avattava ne luukut sieltä alempaa moottorin sivusta jollet saa muuten pujotettua takaisin oikealle paikalleen. Ja jos otat niitä ylös niin kannattaa palauttaa alkuperäisille paikoilleen.
Muista myös puhaltaa paineilmalla ennen kasausta kaikki kannenpultin reijät puhtaaksi mujusta/vedestä, jää muuten pultit kantamaan.
nim.kokemusta on puhaltamatta jättämisestä......
Joo no hyvä ettei mitään "tapahtunu" :D Kylläpä helpotti :P
Kiitos taas neuvoista!!!!
Pitää muistaa puhaltaa pultinreiät puhtaiks.
Vois ottaa muutaman kuvan työmaalta kun meen uudestaan ahkeroimaan.
Rekisteröimätön
07.07.2009, 13:08
Moro
Tähän koneen aukaisuun liittyen:kampiakselin etupäässä on viisikulmainen pultin kanta.
Mistä siihen sopiva hylsyavain löytyisi?
Ipa
Siis 46 mm on mutteri siellä kuten yllä todettiin
Mutta toi mutteri pitää sit kasausvaiheessa vetää tiukkaan. Isoperä päälle, vitonen silmään ja toinen polkemaan jarrua. Ja kunnon jatkovarrella muistaakseni 400 Nm momenttia. Voi siivapyörään tehdä lukitustyökalunkin ettei pyöri mukana
C.rok
Muista myös puhaltaa paineilmalla ennen kasausta kaikki kannenpultin reijät puhtaaksi mujusta/vedestä, jää muuten pultit kantamaan.
nim.kokemusta on puhaltamatta jättämisestä......
Bensakoneista on lohkojakin haljennut tuosta syystä.
Isä olikin jo nostanut kannen ainakin viikko sitten porukalla pois ja kyllä sieltä se pahvi oli kulunu/palanu puhki. Viimeisestä välistä selvästikkin.
Nyt kansi viedään huoltoon Hiomo Kantaselle ja sitten takaisin kiinni. Turbokin oli kulunutta kamaa ja tunki öljyä jostain välistä ja välyksiä tuntui :S
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=642&pictureid=35535
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=642&pictureid=35537
Aika lahjakkaasti tunkee paskoo jostain välistä pihalle kun on kunnon kerrokset pakopuolen reunoilla :S
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=642&pictureid=35536
Jotain gasket removeria ja lasta käteen ja puhdistelemaan paikkoja :)
Heikki L
20.07.2009, 21:31
tarkistitteko männän rengas urat? ne menis nyt kuitenkin samaan rahaan kun kansi on pois, ja kk-laakerit
Ei olla tarkistettu eikä nyt aletakkaan vaikka olis kuinka järkevää :( Pitää saaha isälle veneenvetoon hojotin kuntoon.
Ei olla tarkistettu eikä nyt aletakkaan vaikka olis kuinka järkevää :( Pitää saaha isälle veneenvetoon hojotin kuntoon.
Vittumaista kun porsii tiedetyn mallivian takia veneluiskalle....:D
tarkistitteko männän rengas urat? ne menis nyt kuitenkin samaan rahaan kun kansi on pois, ja kk-laakerit
itellä on kans pahvin vaihto edessä. onkos tuossa hommassa jotain kohtaa mihin tarvii kiinnittää erityisesti huomiota? esimerkiks ettei noita työntö tankojen järjestystä saa sekottaa?
ja mites noi männärengas urat tarkastetaan?
Heikki L
29.03.2010, 20:18
no ne urat voi mittaa vaikka rakotulkilla, kun painaa renkaan pohjaan ei sais olla välystä.
niin tanbkoja ei saa sekottaa eikä myöskään kuppeja, eli kupit pois nokan päältä ja pussiin vaikka numeroiden että saa oikeeseen paikkaan takas.
ei välttämättä sovikkaan eripaikkoihin noi kupit.
ja jos haluaa jättää ne kupit paikoillensa ettei tartte purkaa pois niin kannattaa työtötankoja nostellessa varoa ettei ne nouse paikoiltansa pois. tahtoo pysyä siinä työntötangon päässä öljyn voimalla hyvin. koska sitten joutuu avaan koneen sivupellit!
ja jos haluaa jättää ne kupit paikoillensa ettei tartte purkaa pois niin kannattaa työtötankoja nostellessa varoa ettei ne nouse paikoiltansa pois. tahtoo pysyä siinä työntötangon päässä öljyn voimalla hyvin. koska sitten joutuu avaan koneen sivupellit!
Onko HJ:n koneessa nostajat tarpeeksi painavat, että saa työntötangon siitä helposti irtoamaan?
Mersun om352:ssa on ainakin sen verran painavat kupit, että tuntee selvästi tikkua nostaessa, jos siellä on lisäpainoa tulossa mukana ylös. Siinä vaiheessa kun laskee tikun nostimineen takaisin lähes nokka-akselille asti ja pyörittelee sormin tikkua nopeasti ympäri edes takaisin, niin kuppi yleensä aina putoaa. Kuppi ei kerkiä mukaan niihin tikun edestakaisiin liikkeisiin, vaan ilmaa pääsee tikun päässä roikkuvaan kuppiin ja kuppi putoaa tikusta alas nokan päälle. Tikkua ei saa nostaa alussa kuin vähän, ettei kuppi nouse pois porauksestaan. En tiedä miten hyvin konsti toimii HJ:n koneessa.
kyllä sen tuntee, ja näkee lampulla jos sie tulee muutakin mukana.
vääntää työntötankoo sivullepäin niin irtoo siitä kupista.
ouki douki. kiitos. täytyypä kohta alkaa purkamaan. kuulemma aika vittumainen irrottaa ainakin ahdin..
Gravehill
30.03.2010, 19:39
kuulemma aika vittumainen irrottaa ainakin ahdin..
Ekalla kertaa saattaa tuntua hankalalta mutta kyllä se aika kivuttomasti sieltä käteen jää. Kansi kyllä sitte painaa niin vitusti, ainakin kun yksin jumppaa.
se kansi kyllä painaa. kyllä sen juuri yksin pois nostaa, mutta takasin laittoon kannattaa pyytää pari kaveria, ja laittaa kanteen kiinni lankunpätkän tai alumiinitikkaat niin saa auton sivulta nostaa paikkolensa ja yks ohjaa kohdallensa. ei murjo uuttaa tiivistettä jos sattuu putoon konetilaan :D
ite pistin taljan tallin kattoon sai hyvin yksin paikoilleen :) suunnilleen 2-4 tunnissa tekee tiivisteen vaihdon jos kaikki osat on valmiina. muista pitää nafta putket ja suuttimet puhtaana ! :D
joo se painaa kyl tosissaan :D onks tietoo käykö suurin osa 2H koneen yläpään tiivisteistä tuohon 2HT koneeseen? mitkä tiivisteet noissa hjiis aina vuotaa sieltä pumpun puolelta kun en oo yhtää kuivaa hjiin konetta nähny? näytti omassa ainakin olevan märkä vielä imusarjan yläpuoleltakin että oisko se sitten venakopan tiiviste?
127e maksaa kansipahvi toyotalla..
Rekisteröimätön
31.03.2010, 12:20
Jos Goljatin kone on 12 HT niin siinä on myös ne ruiskutussuuttimet kansipinnasta ulkona. Niitä ei kannata hakata rautoja vasten.
Ja kyllä kannattaa hankkia ihan koneen oma tiivistesarja vai onko jollain varmaa tietoa, että 2H:n tiivisteet kävis.
Ja hyvällä onnella kansi on suora mutta kansipahvin vioituttua kannattaa mitata ja oikasuttaa jos ei ole. Valurautaahan se kyllä on. Silloin purattaa melkeen hilppeet kannesta irti. Nää on tietty ihan perusjuttuja mutta kun ei ihan osaa päätellä onko kaveri tehnyt miten koneremppoja aiemmin.
C.rok
Jos Goljatin kone on 12 HT niin siinä on myös ne ruiskutussuuttimet kansipinnasta ulkona. Niitä ei kannata hakata rautoja vasten.
Ja kyllä kannattaa hankkia ihan koneen oma tiivistesarja vai onko jollain varmaa tietoa, että 2H:n tiivisteet kävis.
Ja hyvällä onnella kansi on suora mutta kansipahvin vioituttua kannattaa mitata ja oikasuttaa jos ei ole. Valurautaahan se kyllä on. Silloin purattaa melkeen hilppeet kannesta irti. Nää on tietty ihan perusjuttuja mutta kun ei ihan osaa päätellä onko kaveri tehnyt miten koneremppoja aiemmin.
C.rok
kun motonetistä sais halavemmalla tuon 2H tiivistesarjan ja tuoho turbo koneeseen ei saa sieltä olleskaa.
juu kaverin ois tarkotus kattoa kansi läpi ku niitä tehny rutkasti.
Rekisteröimätön
31.03.2010, 14:12
Älä pilaa remonttia tarvike kansipahvilla.Vaan kay toyotalta orggis.On kokemusta...Vaikka maksaa paljon mut silti suosittelen
Älä pilaa remonttia tarvike kansipahvilla.Vaan kay toyotalta orggis.On kokemusta...Vaikka maksaa paljon mut silti suosittelen
juu se on tilattu. 127e ja tarvike liikkeessä 46e
nii onko jollai tietoa sopiiko 60 tiivisteet 61 kylkeen? kansipahvin ei tarvii sopia mutta muut?
imusarjan tiiviste on tietääkseni erilainen, venttiilikopasta en sano mitää, muut on samoja jos on saman ikäisiin moottoreihin ostettu. siis -86 uudempiin on melkein samat tiivisteet pienin poikkeuksin...
ok. jos ja kun kantta joutuu jyrsiin niin paljon on max mitä voi ottaa siivua?