View Full Version : jakolaatikoista
rangeen pitäisi tunkea volvo 2.4 zf automaatilla mutta mutta missä olis irtonainen jakolaatikko jossa kardaani lähöt ja pyörintä oikein,eikös mersu pyöri väärin päin? onkos c303 irto jakiksella? tarkoitus siis välttää kiinteää jakista jotta homan voi tehdä kustannustehokkaasti asiakkaan eduksi.kiinteä jakolaatikko lisää työtunteja kuitenkin huomattavasti kardaanilähtöiseen verrattuna.
offroadjouni
28.05.2009, 14:40
Vanhat Mersut pyörittää etukardaania väärään suuntaan ja Volvossa on kiinteä jakis. Erillisiä vaihtoehtoja löytyy uudemmista Mersuista (463), Suzukista (SJ ja Samurai) sekä Gazeista (66 ja 69). Ei tule muita mieleen.
NP205, Ford ja Dodge käyttivät erillistä mallia. Mulla on tallissa normi 205 jakis mikä on muutettu toimimaan välikartaanilla. Kyseisestä konversiopalikasta ei tosin ole mitään käyttökokemusta vielä, lähinnä miten kestää käyttöä, mutta eiköhän senkin aika tule.
Noita muutoskappaleita millä saadaan kiinteä laatikko erilliseksi on jonkunverran tehty maailmalla, yleensä ei ole mikään erikoinen palikka kyseessä. katselemisen arvoinen vaihtoehto olisi myös esim. np205 ja muut jenkkilaatikot, niistä löytyy myös välikardaanillisia versioita.
noi kaikki np205 pyörii oikein päin?
JanneBlomgren
03.06.2009, 18:21
noi kaikki np205 pyörii oikein päin?
Kyllä
Joo pyörii, mutta 205 askeja on sit etukardaanin lähtö vasemmalla tai oikealla versioita myös.
MNeinataanko rangella ajaa maastossakin? Meinaan veikkaisin, että joku 208 jakoloota olis siinä tapauksessa fiksumpi muuttaa irto kardaanille, koska pikkupuolen välitys tiheämpi, kuin 205 askeissa ja sit 208 on alumiinikuorella, eli kevyempikin......kunhan nyt vaan tuli mieleen.
tie käyttöön auto kuulemma tulossa elikkä välitykset ihan jees,kätisyydet oli tiedossa
mites suzukin välitykset? ja onko suzukeissa sama jakis kaikissa? np205 on tossa jo yks muttei siitä askia tonne tee pikkutyöllä,aika raiskattu yksilö.
bensa patrollissa on kanssa irtonainen jakis, mutta on varmaaki aika harvassa tarjolla...
Rangen alkuperäinen automaattilaatikko on nimenomaan zf:n laatikko, mallia 4hp22 (jos nyt unohdetaan wanhat ranget tf727:lla). Ei hajuakaan mitä eroja on volvon ja rangen laatikoissa, onko esim kuoret samat ja minkämoisia soviteosia tarvitsee.
mites suzukin välitykset? ja onko suzukeissa sama jakis kaikissa? np205 on tossa jo yks muttei siitä askia tonne tee pikkutyöllä,aika raiskattu yksilö.
SJ410 82-84: merkkivaloton, kuulalaakeroidulla keskiakselilla, käsijarrulla, välitys 2.5:1, pienispooriset kardaanilaipat pienellä pulttijaolla
SJ410 84-> on merkkivalollinen jakis, neulalaakeroitu keskiakseli, käsijarru, 2.5:1, iso spooriset pikkujakoiset laipat
SJ413 Lähes sama kuin 410:n merkkivalollinen, käsijarru, mutta välitys 2.2:1 Iso spooriset, keskikokinen jako laipoissa
Samurai sama kuin SJ413 mutta ei käsijarrua, laipat iso spooriset isolla pulttijaolla
Asiaa koskettaen tänään palastelin D20 jakiksessa edessä olleen päälaatikon siten että
laatikon takaseinä jäi ehjäksi jakista vasten ja laatikon pääakseli katkaistaan jakiksen sisäänmenosta n.5cm:n päästä. Siihen hitsaten tarvittava booripalanen/laippa.
Öljyjen jakiksessapysyminen vielä työn alla ;)
Akselintumpin päälle täytyy jotenkin sovitella stefa, tai jos löytyy uusi laakeri jossa itsessään tuo stefa.
Rangen alkuperäinen automaattilaatikko on nimenomaan zf:n laatikko, mallia 4hp22 (jos nyt unohdetaan wanhat ranget tf727:lla). Ei hajuakaan mitä eroja on volvon ja rangen laatikoissa, onko esim kuoret samat ja minkämoisia soviteosia tarvitsee.
Joo samat laatikot ne on kuorineen kaikkineen. Volvossa eri kokoinen turbiini ja pääakseli sekä öljysumppu on pienempi kuin rangen laatikossa. Välitykset yms samat. Laatikon päässä volvon laatikossa kardaanin lähtö jonka saa pois ja EHKÄ siihen menee pienellä vaivalla rangen jakis. Oli lähellä että omaani tein tuommosen mutta ei sitten pituutensä puolesta volvo c303:een sopinut kohtuu vaivalla, joten jäi kokeilematta.
vai sama kuori,mielenkiintosta. siinä on jakoaskissa oltava adapteri sitten,pitääpä ettiä kuvaa siitä.
Joo samat laatikot ne on kuorineen kaikkineen. Volvossa eri kokoinen turbiini ja pääakseli sekä öljysumppu on pienempi kuin rangen laatikossa. Välitykset yms samat. Laatikon päässä volvon laatikossa kardaanin lähtö jonka saa pois ja EHKÄ siihen menee pienellä vaivalla rangen jakis. Oli lähellä että omaani tein tuommosen mutta ei sitten pituutensä puolesta volvo c303:een sopinut kohtuu vaivalla, joten jäi kokeilematta.
Sumppu vai Pumppu erilainen??? Tarkoitatko sumpulla öljypohjaa???
Rekisteröimätön
06.10.2009, 10:47
Ei siinä rangen jakoaskissa mitään varsinaista adapteria ole, tai no jos aluevalitsimen rungon sellaiseksi mieltää. Eli zf automaatin perässä on suoraan kiinni jakoaskin aluevalitsimen runko jossa puolestaan on kiinni loput jakoaskista. Takaveto zf automaatti on ulkoapäin identtisen näköinen rangen automaatin kanssa lukuun ottamata kardaanin laipan lähtöpalikkaa, joka pultattu laatikon päähän kiinni(jotkut sanoo sitä osaa laatikossa hännäksi). Ja juu, se öljypohja=sumppu on volvon zf:ssä pienempi kuin rangelaisessa.
Ja nämä niinku muistin varasta kerrottua puolen vuoden takaa.
Nyybinä Arppa, hallin koneelta
asia alkaa olemaan kristallin kirkas.