PDA

View Full Version : HJ:n ohjaus tempoo - vika löyty


pyyvama
28.05.2009, 11:52
Tervehdys kolleegat!

Mikä on kun ei taidot riitä?

HJ heittää ohjausta puolelta toiselle pienimmästäkin urasta oikeen urakalla. En ole löytäny mitään vikaa ja nyt rupee jo itkettään kun ei onnistu!

Renkaat on kokoa 33"x12.5" ja tekee pienemmilläkin kumeilla samaa. Nivelissä tai laakereissa ei ole väljää, kulmat on mitattu ja ovat kunnossa. Nämä olen käynyt läpi itse ja nyt myös ammattilainen.

Takana on tuuman korottavat Ironmanit ja edessä jotkin OME:t jotka on jo vähän väsähtäneet, mutta ei läheskään suorat.

Apua!

No ny löyty korjaus. Kaikki kulmat oli nelipyöräsuuntauksessa kunnossa, mutta kun väänsin
yhden kierroksen aurausta lisää niin vaeltelu lakkas.

Matti

Turpo-Urpo
28.05.2009, 12:45
Mulla vähä vastaavaa teki joksus tuo auto, silloin kyllä oli vähän kaikenlaista vikaa autossa ja se kyllä loppuikin kun kaikki seuraavat oli korjattu. Olkatappien laakerit oli ihan finaalissa etupäässä, jousipakoisa puslat oli suurin osa ihan paskana ja löystyneet jousipakkojen u-pultit, joka johtui siitä, että oli ne lautaset, jotka jousen päälle/alle istutetaan niin haljennut joka nurkasta ja tahto u-pultteja saada kiristellä kerran kahdessa viikossa

BeeJii
28.05.2009, 13:25
Yhtäkkiä vaikuttas olkalaakerit olevan kuluneet...Nostappa keula ylös ja kääntele renkaasta tuntuuko pykäliä...

BJ-40/76
28.05.2009, 17:10
Jos kaikki ohjauksen kulmat ovat ok, niin sitten menee laakeri/nivel puolelle tuo tempoilu.
Mutta, jos tarkastettu vain aurauskulma, niin silloin jäljelle jää vielä kaksi kulmaa: Olka-akselin
sivuttaiskallistus, mikä HJ:ssä tarkoittaa sitä että akseliputki pitäs olla vääntynyt, jos ei ok.
Olka-akselin takakallistuma tarkoittaa kulmaa, mikä on olka-akselin ja pystysuoran välinen
kulma. HJ:ssä suuruusluokkaa 7,5 - 15 astetta lienee ok.
Takakallistus tuppaa pienenemään kun jousitus antaa periksi, esim. isoilla renkailla asfaltilla
lukkojarrutuksessa tai kun pakilla vedätetään rajusti.
HJ-61:ssä on k.o periksiantamista vastaan tosi paksut "jarrutus-"lehdet akselin alapuolella
(ne puolikkaan kuormajousen näköiset)
Kun sais tallin valmiiksi niin vois tehdä kiiloja akselin ja pakan väliin, joilla akselia sais kallistettua
akseliputkea esim. 7,5 astetta taaksepäin.

pyyvama
28.05.2009, 20:53
Katottiin myös camberit ja casterit summuut. Kaikki oli kunnossa.

Olkalaakereissa ei tunnu pykäliä ainakaan kun kääntelee raidetanko paikallaan.
Tarttee viellä irrottaa tanko niin saa paremman tuntuman.

Laakereissa tai nivelissä ei oo klappia. U-pultit tarttee kans kokeilla.

Matti

toyota4x4
28.05.2009, 21:08
u-pultit kireellä ja jousien puslat kunnossa?