Kirjaudu sisään

View Full Version : Katsastuksesta


J0hannes
27.05.2009, 23:03
Jeps, eli kysyisinkin semmoista, että onko mahdollista tehdä muutoskatsastus uusintanäytön yhteydessä?

Jos on, niin maksaako se ekstraa? Vituttaa jo valmiiks ku katsastus makso 70e ja uusintanäyttö on 20 ja rapiat.

Jos ei, niin voiko vuosikatsastuksen/muutoskatsastuksen tehdä uudelleen jollain toisella konttorilla ilman mitään seuraamuksia? (Onko lain mukaista?)

Sit viel, minkälaisia dokumentteja levyjarrujen muutoskatsastus Suzukin taka-akselille vaatii?
Ja mikä on oikea etu-taka jarrupalanssi 413:ssa?
Dynolla toinen takarummuista näytti olevan samaa jarruvoimaa ku toinen etulevyistä, eli 50-50 suhde, kuuluuko olla niin?

Tojo4wd
27.05.2009, 23:42
Voihan pelkän muutoskatsastuksenkin tehdä vaikka ilman vuosikatsastusta.
Saman velotuksen ne ottaa kummallakin kerralla siitä muutskatsastuksesta kun sehän on hinnoiteltu erikseen.
Esim. https://www.a-katsastus.fi/sauk/yhinnat.asp?mscssid=

J0hannes
28.05.2009, 09:24
Saman velotuksen ne ottaa kummallakin kerralla siitä muutskatsastuksesta kun sehän on hinnoiteltu erikseen.


Mutta sen muutoksen voi katsastaa uusintanäytön yhteydessä?

Pörö
28.05.2009, 10:07
Mutta sen muutoksen voi katsastaa uusintanäytön yhteydessä?
Saa.

Itse juurikin uusintakatsastuksessa muutosleimautin pajeroon isommat renkaat.

mehtämörö
28.05.2009, 10:45
Eilen käviin rekisteröimässä kaverin golfin A-katsastuksessa.
Leima, uusinta leima, rekisteröinti yms pikkusta makso 175€!!!

päne
28.05.2009, 16:26
Eilen yritin rekisteröidä tuon suikan, mutta haaveeksi jäi! Katsastusmies suikan nähdessään veti herneet ja tuumasi että tätä tuskin leimattua saat. On kuulemma liian korkea, vaikka omastamiestäni aika maltillinen. Omen 2` jouset,koria korotettu 30mm,31x10.5 renkaat ja hivenen pidemmät riiput(alkuperäisten mittaa en tiedä). Riiput on vanhat mutta tehdastekoisen näköiset alkuperää en tiedä. Niistä kuulemma pitää saada paperit. Renkaat on aikanaan muutos katsastettu, joka suututti herraa suunnattomasti. Aikani kinattua herran kanssa käskin lopettaa katsatuksen ja palauttamaan rahat. Suikan korkeus on katon korkeimmasta kohdasta mitattuna 1815mm, paljonko mahtaa alkuperäinen korkeus olla? Käsittääkseni kokonais korotus saa olla 150mm, vaikka herra väitti äkeissään 105mm ja käski minun tarkistaa lakikirjasta. Olisin kiitollinen jos joku viitsis kertoa alkuperäisen korkeuden ja alkuperäisten riippujen mitan.

Pörö
28.05.2009, 16:50
Eilen yritin rekisteröidä tuon suikan, mutta haaveeksi jäi! Katsastusmies suikan nähdessään veti herneet ja tuumasi että tätä tuskin leimattua saat. On kuulemma liian korkea, vaikka omastamiestäni aika maltillinen. Omen 2` jouset,koria korotettu 30mm,31x10.5 renkaat ja hivenen pidemmät riiput(alkuperäisten mittaa en tiedä). Riiput on vanhat mutta tehdastekoisen näköiset alkuperää en tiedä. Niistä kuulemma pitää saada paperit. Renkaat on aikanaan muutos katsastettu, joka suututti herraa suunnattomasti. Aikani kinattua herran kanssa käskin lopettaa katsatuksen ja palauttamaan rahat. Suikan korkeus on katon korkeimmasta kohdasta mitattuna 1815mm, paljonko mahtaa alkuperäinen korkeus olla? Käsittääkseni kokonais korotus saa olla 150mm, vaikka herra väitti äkeissään 105mm ja käski minun tarkistaa lakikirjasta. Olisin kiitollinen jos joku viitsis kertoa alkuperäisen korkeuden ja alkuperäisten riippujen mitan.

Tollanen löyty haulla
Ei oo piirrosta mut tollanen löytyy:

SJ410 = rättikatto
SJ410V = peltikatto

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1503&pictureid=23840

Pörö
28.05.2009, 16:59
Eilen yritin rekisteröidä tuon suikan, mutta haaveeksi jäi! Katsastusmies suikan nähdessään veti herneet ja tuumasi että tätä tuskin leimattua saat. On kuulemma liian korkea, vaikka omastamiestäni aika maltillinen. Omen 2` jouset,koria korotettu 30mm,31x10.5 renkaat ja hivenen pidemmät riiput(alkuperäisten mittaa en tiedä). Riiput on vanhat mutta tehdastekoisen näköiset alkuperää en tiedä. Niistä kuulemma pitää saada paperit. Renkaat on aikanaan muutos katsastettu, joka suututti herraa suunnattomasti. Aikani kinattua herran kanssa käskin lopettaa katsatuksen ja palauttamaan rahat. Suikan korkeus on katon korkeimmasta kohdasta mitattuna 1815mm, paljonko mahtaa alkuperäinen korkeus olla? Käsittääkseni kokonais korotus saa olla 150mm, vaikka herra väitti äkeissään 105mm ja käski minun tarkistaa lakikirjasta. Olisin kiitollinen jos joku viitsis kertoa alkuperäisen korkeuden ja alkuperäisten riippujen mitan.
Löyty lakipykälä

"15§ Auton korkeuden muuttaminen 1.Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä,takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet.Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51mm. M1G-luokan tai N1G-luokan ajoneuvoissa kuitenkin enintään 77mm.Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100mm.M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150mm."

valkkari
28.05.2009, 17:53
Eilen yritin rekisteröidä tuon suikan, mutta haaveeksi jäi! Katsastusmies suikan nähdessään veti herneet ja tuumasi että tätä tuskin leimattua saat. On kuulemma liian korkea, vaikka omastamiestäni aika maltillinen. Omen 2` jouset,koria korotettu 30mm,31x10.5 renkaat ja hivenen pidemmät riiput(alkuperäisten mittaa en tiedä). Riiput on vanhat mutta tehdastekoisen näköiset alkuperää en tiedä. Niistä kuulemma pitää saada paperit. Renkaat on aikanaan muutos katsastettu, joka suututti herraa suunnattomasti. Aikani kinattua herran kanssa käskin lopettaa katsatuksen ja palauttamaan rahat. Suikan korkeus on katon korkeimmasta kohdasta mitattuna 1815mm, paljonko mahtaa alkuperäinen korkeus olla? Käsittääkseni kokonais korotus saa olla 150mm, vaikka herra väitti äkeissään 105mm ja käski minun tarkistaa lakikirjasta. Olisin kiitollinen jos joku viitsis kertoa alkuperäisen korkeuden ja alkuperäisten riippujen mitan.

No mutta susukissahan ei mun käsittääkseni saa koria korottaa ollenkaa...


23 §

Korin korottaminen runkoon nähden

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä omamassaltaan yli 1500 kg:n M1G- ja N1G-luokan ajoneuvon korin korottaminen erilliseen runkoon nähden seuraavin ehdoin:
a) korin ja rungon väliin asennettavat korotusosat ovat korkeintaan 77 mm:n mittaiset;
b) mahdollisia korin ja rungon välisiä kumityynyjä ei poisteta;
c) hallintalaitteisiin sekä jarruputkiin ja -letkuihin tehdään tarvittaessa asianmukaiset korotuksen vaatimat muutokset ilman ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia;
d) korin korottamisen sekä mahdollisten renkaiden ja alustan muutosten yhteisvaikutuksesta auton kokonaiskorkeus lisääntyy alkuperäisen korin korkeuteen nähden enintään 150 mm;
e) korotettuun avomalliseen autoon asennetaan 24 §:n mukainen turvakaari, jollei turvakaari ole autossa vakiovarusteena; ja
f) auto ei muutoksen jälkeen ole kaatumisherkkä.
2. M1-luokan ajoneuvon, jonka on ensi kertaa käyttöön otettaessa edellytetty täyttävän direktiivien 96/79/EY ja 96/27/EY etuja sivutörmäyslujuusvaatimukset, korin korottaminen ja hyväksyminen muutoskatsastuksessa on sallittu vain edellyttäen, että auto muutoksen jälkeen täyttää etu- ja sivutörmäystestien vaatimukset.


Ei taida susu painaa yli 1500 kg
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

J0hannes
28.05.2009, 19:13
Alkuperäiseen aiheeseen vielä palaten, maksaako jokainen yksittäinen muutos vai voiko samalla muutoskatsastusmaksulla katsastaa useamman muutoksen kerrallaan? Esim. renkaat+jarrut yhdellä maksulla?

Pörö
28.05.2009, 19:46
Alkuperäiseen aiheeseen vielä palaten, maksaako jokainen yksittäinen muutos vai voiko samalla muutoskatsastusmaksulla katsastaa useamman muutoksen kerrallaan? Esim. renkaat+jarrut yhdellä maksulla?Samalla hinnalla menee kaikki.

päne
28.05.2009, 21:04
No mutta susukissahan ei mun käsittääkseni saa koria korottaa ollenkaa...



Ei taida susu painaa yli 1500 kg
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

Tuossa omassa suikassa on vaihdettu koko pohjapelti ja korokepalat ainoastaan etummaisissa ja takimmaisissa kiinnityspisteissä. Muissa kohdin vähän järeämmät poikittais palkit eli nyt vähän hankalampi enää laskea koria. Muutenhan tuo korkeus ei mielestäni kovin suuri ole, eli menee ainakin korotus alle 150mm.