PDA

View Full Version : Pulla Uaz liian kiikkerä lehtijousilla....


_Offline_
24.05.2009, 23:35
Kannattaisko miettiä kierrejousia vai voiko pakasta ottaa muutamia pois ja kestääkö ne sen jälkeen??

Offipiru
25.05.2009, 07:45
Tottahan siittä notkeempi hiukka tulee kun nappaa muutaman lappusen pois välistä, kun eikös purkkisessa ollu niitä semmonen ~12cm pino. Pitäähän sitä sitte hiukka esim riiipuilla tasottaa ettei rupee renkaat raapimaa rapakaarii kun akselin päältä niitä lateja lähtee. Ja semmosen ladderbar tankosen rakentaa ettei pyöri akseli ihan holtittomasti siel auton alla.
Kierteet on sitte hiukka isompitöinen mutta luulisin että kyllä kannattaa tehä jos aikaa ja tarmoa piisaa.

_Offline_
25.05.2009, 11:48
Tottahan siittä notkeempi hiukka tulee kun nappaa muutaman lappusen pois välistä, kun eikös purkkisessa ollu niitä semmonen ~12cm pino. Pitäähän sitä sitte hiukka esim riiipuilla tasottaa ettei rupee renkaat raapimaa rapakaarii kun akselin päältä niitä lateja lähtee. Ja semmosen ladderbar tankosen rakentaa ettei pyöri akseli ihan holtittomasti siel auton alla.
Kierteet on sitte hiukka isompitöinen mutta luulisin että kyllä kannattaa tehä jos aikaa ja tarmoa piisaa.

Juu niitä kyllä on aikas paksu nippu... Taidanpa ottaa muutaman pois välistä kun kerkiää.
-Kiitos vastauksesta:)

kesis
25.05.2009, 14:49
Yks konsti on myös ottaa vähän useampi lehti pois ja laittaa yks kierrejousi akselin keskelle et pysyy ylhäällä.
Toiset tykkää,toiset ei.Ite laitoin joskus suzukiin näin ja omasta mielestä tuli parempi.
Jos alustassa tila-ahtautta niin esim. joku kadetin tai vastaavan takajousi menee aika nippuun.
Ja se traction bar tosiaan kannattaa rakentaa jos ottaa paljo lehtiä pois,ettei akseli pääse pyörähtämään.

_Offline_
25.05.2009, 15:43
Yks konsti on myös ottaa vähän useampi lehti pois ja laittaa yks kierrejousi akselin keskelle et pysyy ylhäällä.
Toiset tykkää,toiset ei.Ite laitoin joskus suzukiin näin ja omasta mielestä tuli parempi.
Jos alustassa tila-ahtautta niin esim. joku kadetin tai vastaavan takajousi menee aika nippuun.
Ja se traction bar tosiaan kannattaa rakentaa jos ottaa paljo lehtiä pois,ettei akseli pääse pyörähtämään.

Kiitos näistä. Täytyy funtsia ja kattoa vähän miten sen toteuttaa. :)

JulmaJii
25.05.2009, 19:20
Mitäs katsuri tykkää moisesta ratkasusta? Siis siitä "ylimääräsestä" kierrejousesta?

tepa78
25.05.2009, 19:39
Eipä sen katsurin siitä pitäis mitään meinata jos on vähänkään asiallisesti toteutettu. kyllähän sinne nyt apujouset saa laittaa.
Onkos uazi kilpipeli vai pelkkä mettärymy vekotin? jos pelkkä mettävehje niin ilman muuta joku kierreviritys alle. jos kilpipeli niin tuottaa vähän enemmän puuhaa että kelpaa katsurillekkin.

_Offline_
25.05.2009, 20:43
Kyllähän sen viel sais leimattua, mut en sit tiä.. ku sen mitä käy ajamas ni hakee sit koekilvet. Pystyis enempi muutteleen jos pitäis sen vaan mettässä :)

_Offline_
25.05.2009, 20:53
Mitä kaikkea tulee sitten ottaa huomioon kun otan niitä lehtiä pois ja lisään sen kierrejousen keskelle, mites kardaanin kulmat äärijoustossa?? Mites ne riipukkeet??Tarviiko niitä olla vaan lehtipakkojen takaosassa , vai kaikki 8 kpl??
Yks ongelma tulee viel ku edes on ne ns. Sammakkomallin iskarit.

Jos laittaa kierrejouset ni onko jotain suositeltavia automerkkejä mistä niitä kannattaa ottaa ku toi pulla painaa semmoset 1800kg??

Kysymyksiä on paljon muitakin kun olen vasta aloittanut..

uaz4x4
26.05.2009, 13:48
Itse toteutin kierrejouset lehtien lisäksi
taakse tuli tällä lailla kierrejouset
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=147&pictureid=28085

ja eteen tuli tälläinen ratkaisu
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=147&pictureid=28086

La tuskaa
27.05.2009, 07:39
Itse toteutin kierrejouset lehtien lisäksi
taakse tuli tällä lailla kierrejouset
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=147&pictureid=28085

ja eteen tuli tälläinen ratkaisu
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=147&pictureid=28086

Onko toi laillinen ratkaisu?? Tuota vois itekkin käyttää jos seuraava pirssi on lehtijousilla.

kesis
27.05.2009, 11:42
Iskarit rajoittaa ulosjouston,eli kardaanin kulmista ei huolta jos iskarit vakiot ja alkuperäisissä paikoissa.
Pienen muuttelun yleensä kardaanin kulmat kestää.
Mitä tarkotit 8:lla riipulla? lehtijousissa on aina vaan toisessa päässä riiput.
Ja mun mielestä yks lisäkierre keskellä on parempi kuin lehtien lisäks joka kulmassa.Miks ottaa lehtiä pois ja uudestaan
jäykistää nurkat lisäkierrejousilla,toki voihan se vähän pehmeemmäks muuttua.
Ite joskus aikoinaan purkasin lehtipakat,otin niin paljon lehtiä pois et lehdet painu suoraks.
Sit lisäkierre keskelle et nousi taas haluttuun korkeuteen ja väliin laitoin vielä ohuet muoviliuskat,
ja vaseliinia vielä lisäks. Niin tuli mun mielestä ainaki parempi ku alkuperänen.
Ja jos paljo joutuu ottamaan lehtiä pois niin se yks tukivarsi keskelle estämään akselin pyörähtämistä,
se on helppo tehä vaik jostain jaappanilaisen henkilöauton takatukivarresta.
Siitä aiheesta ja rakentamisesta löytyy hakusanalla enemmänkin juttua ja kuvia palstalta.
Ongelma ei ole yleensä niin paha jos ei ole lukkoja akseleissa,mut esim.lukot ja ohuet pakat ilman
tractionbaria,on yleensä turma.
Ja jos innostut enemmän rakentamnaan ja heität ne lehtijouset mäkeen niin vois kuvitella et esim. rangen
Tukivarret ja jouset vois olla aika lähellä totuutta,autojen painot aika lähellä toisiaan ja pitkät pehmeet vieterit.
Ainoo pikku miinus et aika työläs tehä ja tukivarsista pyydetään aika hyviä hintoja.

Aja se koppi ristiriipuntaan,niin et johjaanlyöntikumit on pohjassa ja irrota iskari toisesta päästä,jos iskari menee
vielä esim.muutaman sentin kasaan niin uskaltaa vaik sen muutaman sentin muuttaa esim.yläpään kiinnitystä alemmas,
niin taas pikkusen paranee joustot.
Minkalaiset on sammakkomalliset iskarit?
Nappaas jossain välissä kuva etupään alustasta,niin minäkin näen minkalainen tuon auton alusta oikeen on.

Viisaammat voi neuvoa lisää,ja niinku sanottua niin toiset tykkää äiteestä ja toiset tyttärestä.

_Offline_
27.05.2009, 16:14
Tossa on joitain kuvia.
http://www.aijaa.com/img/b/00861/4269561.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=4269561.jpg)

_Offline_
27.05.2009, 16:17
Tossa on ns. Sammakkomallin iskari, jokuhan voi tietää sen oikean nimenkin ja tunnistaa helpommin..
http://www.aijaa.com/img/b/00009/4269585.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=4269585.jpg)

_Offline_
27.05.2009, 16:19
Edestä päin.
http://www.aijaa.com/img/b/00041/4269593.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=4269593.jpg)

samisami2
27.05.2009, 17:42
Nuo kierrejouset kait parantaa pitoa lähellä maksimi ulosjoustoa ja kenties tuo pikkusen lisä joustoa? Ainakaan jäykistää caprioleen alustaa ei tarvi.
Itäautosafarilla katselin paku uazin sulavaa etenemistä paikassa missä caprioleella sai pitää pään keskellä kapiinia että ei kopissut kaareen :)

jkholma
27.05.2009, 21:30
Pöntössä ei ole riippuja, vaan semmoset jännät kumimosselokiinnikkeet jousen molemmissa päissä. Pistä Offline niistäkin kuva niin muutki näkee.

Offipiru
27.05.2009, 23:38
Pöntössä ei ole riippuja, vaan semmoset jännät kumimosselokiinnikkeet jousen molemmissa päissä.

Tahtoo nähä kans.
Mitehän toi purnukka rupeais joustamaa jos sinne semmosen perus mallin kiinnityksen jousille tekis, elikkäs toinen pää kiinteeks ja toinen kiikulla.

_Offline_
28.05.2009, 13:30
Se vois jo pelkästään auttaa, pitääpä kokeilla. Täytyy vähän ens suunnitella miten sen muuttaa.

Onko UAZJANNELLA ehdotuksia??

Otan viikonloppuna kuvia niistä kiinnikkeistä ni näätte.

kesis
28.05.2009, 14:42
No voi perkeleen venäläiset diplomi-insinöörit minkä ovat keksineet,nyt meni homma vaikeeks.:D
Hirmuset lehtipakat ja ilman kiikkuja,ei ihme ellei jousta.
Se kiikkujen rakentaminen vois olla ihan hyvä idea,ja pakoista saa ottaa "muutaman" lehden pois,
ja korvata ne esim.yhellä tai useammalla kierrejousella.
Saakohan ton iskarisysteemin varren asentoa helposti muutettua,jos siinä on vaik rihlat.
Tai pistää normaali iskarit,ja heittää tollaset viritykset hemmettiin.
Nooh, uazmiehet osaa varmaan neuvoa parhaiten tollasen alustan parannuksista,
mää en taidakkaan sekaantua tähän enempää ku en noista tiiä.

Castrol
29.05.2009, 06:39
Ei muuta kun ottamaan kaaprioletistä riiput ja riippujen kiinnikkeet...tosin voi olla että joutuu vaihtamaan caaprioletin jousetkin tai ainakin sen lehdykän missä on silmukka pää...

On mulla jossain oikein hienot kuvatkin noista mutta niitä just nyt löydä.....Kaaprioletissähän on toinen pää kiinteä rungossa elikkä pultti menee rungosta läpi ja siihen tulee jousi ja toisessä päässä on ihan perusriipuke.

Luulis että löytys jostain kaaprioletin lehdykkäät kiinnikkeineen päivineen,Tosin ihan suoraan ne ei mene paikoileen mutta ei se paljon töitä vaadi.
Muistaakseni sen purkin kumilirpukkeen kiinnitys on sama kun kaaprioletin riippukkeen kiinnike tai siis se osa mihin se pultataan kiinni. Voin koittaa kaivella ne mitat ja kuvat jostain kunhan ne löydän kun on tuo arkisto pikkusen räjahtänyt käsiin heheheh.

jkholma
29.05.2009, 21:16
Eteen ei alkuperäisillä ohjauskilkkeillä välttämättä kannata lisäjoustoa paljoa viritellä, pitkittäisen ohjausvarren pyörännavan puoleisen pallonivelen liikerata ei muistaakseni riitä juurikaan pidempään ulosjoustoon.. Taakse vois olla helpoin sovittaa karpiolettimallin jousipakat ja riiput, tractionbaarilla terästettynä. Täältäkin ääni putki-iskareille.
Kantsii tehä siihen malliin että pystyy vielä jollain konstilla katsastaan[IMHO]

_Offline_
31.05.2009, 21:58
Siinä on ne kumijutskat...
http://www.aijaa.com/img/b/00630/4288283.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=4288283.jpg)

_Offline_
31.05.2009, 21:59
http://www.aijaa.com/img/b/00124/4288290.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=4288290.jpg)

_Offline_
31.05.2009, 22:00
http://www.aijaa.com/img/b/00060/4288295.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=4288295.jpg)

_Offline_
31.05.2009, 22:01
http://www.aijaa.com/img/b/00252/4288306.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=4288306.jpg)

_Offline_
31.05.2009, 22:03
http://www.aijaa.com/img/b/00849/4288308.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=4288308.jpg)

ZAU
31.05.2009, 22:18
Luulen että cabrioletin lehtijousilla tulee vielä kiikkerämpi ja ne ei pysy ryhdissä pulla uazin alla koska purkki on painavampi ku cabriolet,vaikka ei se montaa sataa kiloa olekaan mutta silti.Eli eteen kierrejouset ja tukivarret esim tojotasta tai mersun g mallista ja taakse cabrioletin lehtijouset höystettynä riipuilla ja lisä kierrejousilla.Eriasia on sitten saako leimattua enää.

HRD
31.05.2009, 22:28
Ei ole tainnut neuvostoliittolais insinööri tietää tuota suunnitellessaan, et jousien pitäs joustaakin. :D Eikös tuonne voi rakennella vaikka just tojotan lehdetkin, jos lateilla haluu köröttää tai sit vieterit, niinku aikasemmin onkin jo huudeltu. Tietysti ihan sen mukaan mitä hakee ja haluu.

jkholma
01.06.2009, 22:41
Eteen kannattaa jo samalla virittää crossover steering jos sinne kierrejousia ja lisää ulosjoustoa havittelee, samalla sit se puuttuva ohjaustehostin.

Ei se etupään jousitus ihan niin paska ole miltä se näyttää, kyllä se joustaa sen minkä se pystyy orkkispalikoiden liikeratojen puolesta joustamaan. Edessä on kaikki paino tyhjänä ajettaessa, propleemi on takapää jossa tarttis olla kuormaa reippaasti kyydissä, tai sitte pehmeempi jousitus.
Toisaalta "liian" suuret joustovarat ainoastaan toisessa päässä tekee autosta kiikkerän.
Sopiskohan tähän väliin jälleen kerran vanha viidakon sanonta; Lukot korvaa jouston.

Takajousituksen "pehmentäminen" vastaamaan etujousituksen ominaisuuksia voisi olla paras tapa aloittaa muutteluprosessi.

kalkkuna
01.09.2009, 14:50
Olipas hyvä ketju. Selvis pullan jousituksen idea ja mitä omalle kannataa tehdä.

Kimppapulla onki ollu korkoa kasvamassa räystästipun alla pari vuotta ja vois palata sen pariin.