PDA

View Full Version : Koira-aitauksen rakentaminen

khonkonen
22.05.2009, 21:16
Kun täällä on kaikenlaista alojen mestareita niin antakaa hyviä vinkkejä koira-aitauksen rakentamiseen.

Koira joka aitaukseen tulee on jämptlannin pystykorva, eli kokoa pitää olla kohtalaisesti.

Itse ajattelin aitauksen kooksi 3x4 metriä ja koppi tulisi aitauksen sisälle.

Pohjaksi aitaukseen ajattelin betonivalua sen helpon puhdistamisen vuoksi, mutta kuinka koira mahtaa siitä tykätä, kun onhan se aikas kylmä?

Mutta mistä itse aitaus? Painekyllästetyt pystyt ja juoksut ja sit jotain kanaverkkoa? Vai onko olemassa jotain valmiita elementtejä?

Entäs sitten itse koppi? Joku valmis ratkaisu vai itse rakentamalla? Mutta minkä kokosen siitäkin tekee?

Vasara kyllä pysyy kädessä ja koneita on eli se ei ole ongelma vaan se että en tekisi jo muiden tekemiä virheitä aitausta tehdessä.

jamppa.w
22.05.2009, 21:32
onhan niitä valmiita elementtejä, silloin ne on käteviä jos on suorapaikka tarhalle.

mulla on talonpääty ja 20m koiraverkkoa tarhana, kyllästetyillä tolpilla.
tarhassa kaksi harmaanarttua ja mäykkynarttu.

khonkonen
22.05.2009, 22:17
onhan niitä valmiita elementtejä, silloin ne on käteviä jos on suorapaikka tarhalle.

mulla on talonpääty ja 20m koiraverkkoa tarhana, kyllästetyillä tolpilla.
tarhassa kaksi harmaanarttua ja mäykkynarttu.

Mitä materiaalia sulla on tarhan "lattia" ?

solihull
23.05.2009, 09:57
Tervehdys!
Tein joskus 10 v sitten aitauksen. Luulin, että tulee halvaksi...
Runko taitaa olla 20x40 rhs putkea ja siihen hitsattu 50x50 väestösuojaverkko (lanka 3mm).
8 kpl 2x3m elementtejä, pohja-ala 36 m2, kaksi ovea. Saa vaikka minkälaisen palapelin, pentuosaston ym.
Siihen saakka se oli halpa, kun hain sen sinkityksestä...homma maksoi jotakin 3000 mk...
Alajuoksut on ihan 50x125 lankkua, tervattu kuumalla tervalla x-kertaa, eikä ole laho iskenyt. Pohja on nurmea ja hiekkaa.
Tein kerralla hyvän. Tosin nykyisin siellä ei ole edes asukkia...mutta ompahan hyvä tarha.

TT

Rohmo
23.05.2009, 10:41
Ite rakensin rauta putkesta rautaromun hinnalla sain vanhaa telineputkea (kalvanoitua)makso noi 15 ekulia turpeen alla on kallio niin lähellä että hitsasin putket yhteen maata vasten suorakaiteen muotoon nurkkiin pystyt niiden pääle ilman passia ja mikillä kiinni ja pienet revat eikä verkkokaan pahasti vetänyt pystyjä vinoon . Haketta laitoin alustaksi. Koppi on kaksiosainen nukkumatilan lattia on noin 10 cmm korkeampi kuin eteinen (karjalankarhukoiran vanha koppi) maan ja kopin välissi tyroxsi seinissä 50mm villa ja sisusta raaka laudasta.
Ja hyvin beagle viihtyy

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=790&pictureid=30525

Lehis
23.05.2009, 17:13
http://photos-e.ak.fbcdn.net/photos-ak-sf2p/v330/104/51/1388207810/n1388207810_65292_842.jpg

Noin tällä, rinnepihaan tehty tasanne. Aitausta kiertää ratapölkyt jotka pistetty vaateriin, siintä normi puutavaralla nostettu ylös aitaus. Eli siis alasidepuu, tolpat n.2m jaolla (tolpat 100x100) ja ylä side puut. Verkko on Rämö oy:ltä "susi verkkoa", puolet verkkoa ja puolet laudoitettu. Löytyy varjoa ja suojaa laudoituksen ansiosta. Aitauksen koko on 40m2, samankokoinen kun tän vanha osake :D Aitauksen pohjalla on salaojat, suodatin kangas ja 20-40cm "singeliä" eli siis luonnon kiveä n. 20mm halkaisijalta.

Koppi taasen on 4" höylä hirttä, pohja jakona 2m2 "kuisti" 0,5m2 eteinen ja 1,5m2 koppi osa, yhteensä siis 4m2. Se samankokoinen kuin edellämainitun osakkeen makkari :D Koppi on lega harkkojen päällä.

Tarhan ovi on laudasta tehty jäykistein ja ensi kesänä siihen tulee myös lukko, ei tenavat päästä omin luvin pois tarhasta.

Betoni pohjainen tarha on helppo hoitoinen, kaiketi. Ei siintä ainakaan läpi kaiveta. Betonista ei kannata tarhan ympäryksiä tehdä(siis osa mikä tällä on ratapölkkyä), huonontaa tarhan kuivumista. Jos ratapölkkyjä on saatavilla niin ne on osoittautunut hyviksi niin paikallaan rakennetuissa kuin elementti tarhoissakin.

Samalla reseptillä on tullu tehtyä kymmenkunta tarhaa miten toi omakin on tehty, muutamiin on tehty katon kanssa ja se on suositeltava. Helpottaa puhtaana pitoa jne, sekä koiran siirryttyä "suuremmille kentille" on hyödyllinen halko ym. katoksena.

Kopin sijoittaisin itse "ulkopuolelle", viepi turhaa tilaa tarhasta ja kopin katolta näppärä koira hyppää pois tarhasta.