View Full Version : jeepin huono päivä
piippu79
22.05.2009, 09:41
oli eilen vähän epäonnee matkas lainasin jeppiä kaverille ku se haki itelle oman auton, matkalla meni jeepistä perä, lakkas vetämästä kartaani pyörii mut ei pidä ääntä eikä kolise noh se soitti mulle että mitä ny tehää mä sanoin että laita neliveto ja tuu kotii, homma toimi kunnes mun piti mennä hallille pääsin n.3 km ni kajahti ihan s.tanasti apparin etupyörä lukkoon hetkeks menin kattoon niin ristikko räjähti täysin meni vetareista joukit poikki. joten oisko kellään 89-4.0l cerokeen apparin puolen napaan menevää ja perän puolen vetaria peränpuolen vetari on täys pitkä eli ei katkeeva malli. ja mikhän tuli taka perään, voisko olla välitys irti?:D
Tunkkaahan perä ylös ja pyörittele renkaista ja kardaanista uudelleen ettei vika vaan olisi jakikses ?
Jos ei perävälitykset tunnu olevan kotona, niin ota auki kun kuitenki se pitää avata.
Tai ota perän öljyproppu auki ja seulo toivottavasti/mahdollisesti ulos valuvaa öljyä
josko seassa olisi hampaita. Selkii mikä on paukkunu.
Osia löytyy varmasti täältä palstaltakin, mut jos ei niin www.jamant.fi
Juu kyllä jotain aina löytyy
eilen vaihdoin kuskin vetarin. rälläköi navan pultti halki ni pääset helpommalla jos ei tarvi vetaria varoa. apparin puoli jäi mutta katkeeva :( jerkulla ja 454ss lä ainakin on ylimääräsiä. sjeepin lisäksi:)
Miksei sitä navanja vetarin kasassa pitävää pulttia voi ottaa irti? Vähän tiukka se voi olla, mutta lähtee kyllä suht helpolla kun riittävän pitkällä (=~2m tai yli) vipuvarrella pääsee vääntämään :D 1" hylsyt ja varret on käteviä tossa hommassa, ½":n versiot EI kestä.
Kandee tosiaan kattoa ensin sieltä perän sisältä, ja sitten jos tuntuu olevan kunnossa niin tarkista jakoaski. Jos on jakolodju sheissena niin ainakin mulla on yks ylimääräinen ja ehjä 242 (ts. Selec-track).
Siis napaa kasassa pitävä osa on MUTTERI!!! Aiheuttaa melkoista sekaannusta, jos nimet alkaa mennä sekaisin!! Vähän aikaa piti kelata totakin!!!
Siis navan keskellä on mutteri ja napaa pitää olkavarressa kiinni kolme ruuvia!! Vai onko ne nyt sitten tän jälkeen muttereita, jos navan keskellä on ruuvi??? HÄH??
napaa pitää olkavarressa kiinni kolme ruuvia!! Vai onko ne nyt sitten tän jälkeen muttereita, jos navan keskellä on ruuvi??? HÄH??
Vai olisko ne kolme kuitenkin pultteja eikä ruuveja? HÄH?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ruuvi vs. http://fi.wikipedia.org/wiki/Ruuvi#Pultti
Jos takakardaani kerran pyörii kunnolla vaihteen ollessa kytkettynä, niin tuskin vika silloin jakiksessa on. Jotenkin en kyllä usko että D35 olis menny rikki :)
Jeep-Ukko
22.05.2009, 20:52
Miksei sitä navanja vetarin kasassa pitävää pulttia voi ottaa irti? Vähän tiukka se voi olla, mutta lähtee kyllä suht helpolla kun riittävän pitkällä (=~2m tai yli) vipuvarrella pääsee vääntämään :D 1" hylsyt ja varret on käteviä tossa hommassa, ½":n versiot EI kestä.
Se mutterihan on löysällä :D
1" vääntiöllä olevalla pyssyllä ei ollut mitään ongelmaa omissa projekteissa :cool:
Siis nappaa kasassa pitävä osa on MUTTERI!!! Aiheuttaa melkoista sekaannusta, jos nimet alkaa mennä sekaisin!! Vähän aikaa piti kelata totakin!!!
Olin ite ainakin niin helvetin koomassa kun kirjotin tota tekstiä et en ees huomannu että kirjotin pultti enkä mutteri :D
Vai olisko ne kolme kuitenkin pultteja eikä ruuveja? HÄH?
Joo. Mutta sitä napaa pitää kasassa yksi iso mutteri, ei ne kolme pulttia siellä takana. HÄH? ;)
Mitä tähän ny voisi sanoa, ennen koiralta kusi loppuu ennenkuin meiltä konstit.
Mokoma homma onnistuu ihan OK vaikka missä ojanlaidalla.
1/2 tuumasia vääntövarsia katkasin kaks, toinen ennen rälläköinti ja toinen jälkeen :) . että oli se mulla ainakin suht lujassa.vääntövartena 1.5 metrin putki. nyt kuitenki kasassa.
piippu79
23.05.2009, 13:32
Vai olisko ne kolme kuitenkin pultteja eikä ruuveja? HÄH?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ruuvi vs. http://fi.wikipedia.org/wiki/Ruuvi#Pultti
Jos takakardaani kerran pyörii kunnolla vaihteen ollessa kytkettynä, niin tuskin vika silloin jakiksessa on. Jotenkin en kyllä usko että D35 olis menny rikki :)
kyllä tasauspyärästö oli rikki, tappi poikki ja hilut peränpohjalla. ajattelin käydä kattomas kaverilla on irtonainen volvon murikka josko sopis ku volvo käyttää danan periä tai volvo on käyttäny ja nyt se tekee itte samoja periä mutta volvon nimellä. jeepin etuperä on sama kun 100 ja 200 sarjan volvon perä onko se sitte se d30 mutta 760 960 tai vastaava pitäis sopia taakse ja niissä on kunnon lukko.
kyllä tasauspyärästö oli rikki, tappi poikki ja hilut peränpohjalla. ajattelin käydä kattomas kaverilla on irtonainen volvon murikka josko sopis ku volvo käyttää danan periä tai volvo on käyttäny ja nyt se tekee itte samoja periä mutta volvon nimellä. jeepin etuperä on sama kun 100 ja 200 sarjan volvon perä onko se sitte se d30 mutta 760 960 tai vastaava pitäis sopia taakse ja niissä on kunnon lukko.
Jotenkin miulla on sellainen kutina et Volvon isoperä ei olis ihan niin iso kuin D35. Siinä on kyllä lautaspyörän halkaisija suurempi kuin D30, mut muistaakseni pienempi kuin D35. Tosin tästä on jo aikaa kun noita Volvon akselinosia Jeeppiin soviteltiin, joten voin muistaa väärinkin.
Edit: Volvolandian sivuilla noista onkin juttua, eli 1030 ja 1031 perissä on sama case mutta 1031 lautaspyörä on isompi. Jeepin takapäähän ei siis saa Volvosta mitään apuja. http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=3375.15
piippu79
24.05.2009, 00:13
Jotenkin miulla on sellainen kutina et Volvon isoperä ei olis ihan niin iso kuin D35. Siinä on kyllä lautaspyörän halkaisija suurempi kuin D30, mut muistaakseni pienempi kuin D35. Tosin tästä on jo aikaa kun noita Volvon akselinosia Jeeppiin soviteltiin, joten voin muistaa väärinkin.
Edit: Volvolandian sivuilla noista onkin juttua, eli 1030 ja 1031 perissä on sama case mutta 1031 lautaspyörä on isompi. Jeepin takapäähän ei siis saa Volvosta mitään apuja. http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=3375.15
vai meinaat nii ettei sovi eres tasauspyärästökään? noh oisko joku vanha aspeni tai dartti eikös niis oo kans pikku danaa tai oisko kellään tää tasauspyärästöö ja oikeen puolen etu vetareita.
offroadjouni
24.05.2009, 08:39
vai meinaat nii ettei sovi eres tasauspyärästökään? noh oisko joku vanha aspeni tai dartti eikös niis oo kans pikku danaa tai oisko kellään tää tasauspyärästöö ja oikeen puolen etu vetareita.Kuinka kiire sulla on? Mulla olis jäämässä ylimääräiseksi 2002 Wranglerin täydelliset D30- ja D35-akselit ensi kuussa. Takana on hyvin pitävä kitkalukko.
piippu79
24.05.2009, 11:00
Kuinka kiire sulla on? Mulla olis jäämässä ylimääräiseksi 2002 Wranglerin täydelliset D30- ja D35-akselit ensi kuussa. Takana on hyvin pitävä kitkalukko.
no ei mulla mikään hengen hätä ole sillä voisin tehä täs välis helmapalit ym. se on ollu vähä itellä työ autona mut sain kaverin setrikin lainaks kunnes jeeppi on taas syönnis. mitä akselit maksaa sitte ku ne kerkee tiätää laittaa vähä kyssynmyssyä talteen.
vai meinaat nii ettei sovi eres tasauspyärästökään? noh oisko joku vanha aspeni tai dartti eikös niis oo kans pikku danaa tai oisko kellään tää tasauspyärästöö ja oikeen puolen etu vetareita.
Aspenissa taitaa olla Chryslerin perä!
piippu79
24.05.2009, 17:17
Aspenissa taitaa olla Chryslerin perä!
joo ei sovi minkään cyslerin perä. perskutarallaa
offroadjouni
24.05.2009, 18:16
no ei mulla mikään hengen hätä ole sillä voisin tehä täs välis helmapalit ym. se on ollu vähä itellä työ autona mut sain kaverin setrikin lainaks kunnes jeeppi on taas syönnis. mitä akselit maksaa sitte ku ne kerkee tiätää laittaa vähä kyssynmyssyä talteen.500€ / pari, sisältää uudet ristikot.
piippu79
24.05.2009, 18:39
500€ / pari, sisältää uudet ristikot.
tuanoinii entä tasauspyärästö?
offroadjouni
24.05.2009, 18:53
En viitsi ehjiä akseleita pilkkoa, eli en myy niitä erikseen.
piippu79
24.05.2009, 19:11
En viitsi ehjiä akseleita pilkkoa, eli en myy niitä erikseen.
mitä koko aksula maksaa ja mikä välitys siinä on ja onko levy vai rumpu jarrut
offroadjouni
24.05.2009, 19:21
mitä koko aksula maksaa ja mikä välitys siinä on ja onko levy vai rumpu jarrutEtuakseli 250€ ja taka-akseli 250€. Edessä levyt ja takana rummut. Onkohan noissa 3,07 välitys jos oikein muistan.
Wranglerin taka-akseli ei sovi kiinnityksiltään suoraan Cherokeehen, tarvii rakentaa lehtijousille kiinnikkeet. Tasauspyörästönkotelon sopivuudesta en ole ihan varma, kun törmättiin tossa joku aika sitten ongelmaan asentaa 4,11 välitys 3,07 tilalle. 3.54, joka autossasi todennäköisesti on, ja 4,11 sopii samaan caseen eli todennäköisesti kolmeviisneljäkään ei satu suoraan 3,07 kotelon kanssa.
Esimerkiksi täältä uusi niin ei tarvi arpoa http://www.4x4garage.de/catalog/product_info.php/cPath/41_44/products_id/83 tai sitten laitat sentit jonoon ja sijoitat kerralla tällaiseen settiin http://www.4x4garage.de/catalog/product_info.php/cPath/41_44/products_id/77 tai sitten hommat myös paineilmat ja laitat ARBin http://www.4x4garage.de/catalog/product_info.php/cPath/41_44/products_id/1140 tai jos börsässä on pitoa normi asuntovelallista enemmän niin rupeat hulluttelemaan ja vaihdat D44 akselin. Tota viimosta vaihtoehtoa en ole vielä uskaltanu edes ajatella, ettei tarvi joku sunnuntai aamu huomata visa-tiedoista että akselit on tullut illan nousujohteisessa jo tilattua :)
Mahdollisesti hajonneen tasauspyörästön tilalle riittää tämäkin jos kuoret on ehjät http://www.4x4garage.de/catalog/product_info.php/cPath/41_44/products_id/111 Vaihtoehtoja kyllä riittää ja jos aikataulu on väljä, niin kaikkea saa jenkeistä vieläkin edullisemmin.
piippu79
24.05.2009, 20:22
kyllä vaihtoehtija löytyy näemmä kiitos vinkeista nyt tarttee miettiä kaivurille hyviä hommia ni saaraan jeeppiin kunnon systeemit. löyty tualta lasse koskiselta hartolasta noin 10 purkuun menossa olevaa jeeppiä pitänee soittaa sille huamena ja leikkiä uteliasta.
piippu79
24.05.2009, 20:24
Etuakseli 250€ ja taka-akseli 250€. Edessä levyt ja takana rummut. Onkohan noissa 3,07 välitys jos oikein muistan.
noilla välityksillä saattaa tulla kramman nopee kulkunen
Gary Grand
25.05.2009, 08:01
Volvon käyttämä Danan perä on D30, eikä osat käy ristiin D35:n kanssa.
Mahtaisko olla sitten huono vaihtoehto laittaa tuollainen Volvon taka-Dana Jeeppiin? Jos sattuisi välitys osumaan yksiin etupään kanssa.
Saisipahan kunnolliset jarrut taaksekin..
Ai niin: Eihän se taida akselipainojen takia passata.