View Full Version : c303 akseleide räjäytyskuvat
löytäisköhän joku jostain 303 volvon akseleiden räjäytys kuvan
edestä ainakin.onkos joku keksinyt miten sais mahdollisesti levyjarrut eteen? sekä huolto ohjeita moisille kapistuksille?
Note! This message was posted anonymously!
Moi,
tänne olen koonnut mitä netistä on löytynyt:
http://stiletti.wipsl.com/Volvo%20C303/
Levyjarruja saa ainakin http://www.xtremeaxle.com/ - ei oo ihan halpa ja sitten ei käy enää vakiovanteet.
Huolto-ohje: öljyä periin ja porttaaleihin, itse olen laittanut jokapaikkaan normaalia hypoidiöljyä niin paljon kuin olen saanut mahtumaan (porttaaleissa on siinä sen ison täyttöpultin (27mm kanta) yläpuolella sellainen pienempi pultti (14mm kanta), siitä saa helposti ylitäytettyä pari desiä lisää), perissä on "kirjan" mukaan 1½l, mulla on 6l edessä ja 4l takana. Maastoajeluiden jälkeen ei varmaan haittaa että tarkistaa ettei ole vesi mennyt sekaan, toimivat huohottimet auttavat kummasti. Jos jarruissa ei ole kahluusarjaa, ne pitää/kannattaa huuhdella jokaisen maastoajon jälkeen (pl. sitioffit, eli kun jarrut ovat olleet suossa tai muuten vaan vedessä). Jarruja huuhdellessa kannattaa tarkistaa laakerivälykset, kuulemma porttaalirattaat kuluvat aika nopsan jos laakerivälystä pääsee tulemaan.
27mm pultit on ilman magneettia, 28 milliset magneetin kera, eli nuo isommat perissä ja porttaaleissa alas tyhjennyspropuiksi.
Jos hiffaat kätevästi levyjarrut, kerro mullekin, voi rummut on ihan persiistä suolla piipahtamisen jälkeen. Mun kun ne tiskaa hyvin, pesee asetonilla ja jarruputsilla ja santapaperilla, niin tehoa on tosi hyvin, mutta siis vaan niin kauan kun ne on puhtaat ja kuivat. Sateessa ajellessakin perhana kastuvat siten että saa olla tosi tarkkana jarruttaessa, loikkaa metrin pari sivulle aika helposti kun painaa reippaammin jarrupedaalia.
-Paavo
http://www.itsajeep.org/PhotoPost/showgallery.php?cat=500&ppuser=35
Note! This message was posted anonymously!
joo kiitos vaan eiköhän noista kuvista ala selvitä miten toi
murroksen suoja kumi vaihdetaan.
Note! This message was posted anonymously!
Hmm.. aiheeseen liittyen:
Mulla on pientä välystä kuskinpuolen etupyörän laakereissa, lähteekö porttaalin alaosa auki aukaisemalla nuo seitsemän mutteria jarrukilven sisäpuolelta:
http://www.itsajeep.org/PhotoPost/showphoto.php/photo/835/sort/1/cat/15062
-Paavo
Jep,
porttaalin alaosa lähti nätisti irti noiden 7 mutterin jälkeen, jarruputken pätkät otin irti kans. Olis vaan kannattanu kiristää se mutteri heti tiukalle, ettei olis jääny vaan välyksen pienennösharjoitukseksi... PRKL!
Siinä tumppiakselin päässä olemavassa mutterissa on muuten hieman erikoinen lukitus, mutterin reuna lyödään sisään akselissa olevaan hahloon, eli mutteri on melkein kertakäyttöinen, tai ainakaan ihan vähää ei voi kiristää kerrallaan, tarvii olla vähintään jotain 1/10 osa kierroksesta kerrallaan. Pitääpä kysellä vaikka Wetteriltä noita muttereita (osanro 1523031-1) varaosina.
-Paavo