View Full Version : jeepin perä
piippu79
19.05.2009, 08:58
perä on ruvennu rytiseen ja paukkuun laitan vahteen päälle niin kuuluu aika ruma ja terävä naskaus ja käännökses väliin narisee niinku olis lukko vähän päällä kokoajan. eli onko jokin oma öljy vai hajooko koko systeemi kohta :eek:
perä on ruvennu rytiseen ja paukkuun laitan vahteen päälle niin kuuluu aika ruma ja terävä naskaus ja käännökses väliin narisee niinku olis lukko vähän päällä kokoajan. eli onko jokin oma öljy vai hajooko koko systeemi kohta :eek:
Ja yhtään ei helpota vuosimalli ja perän mallin tiedot!!! Tänään jo puhelimessa kahta perävikaista opastaneena!!
piippu79
19.05.2009, 23:16
auto on 89 4.0 l ja luultavasti orkkis perä mielestäni joku dana 30 tai joku:confused:
Liekkö takana lukkoa ollenkaan? Omassa paukkuu ja narisee takalehdet.
Taakse noihin on tainnu saada tehtaalta kitkalukkoa joka kyllä vaatii oman öljynsä. Varmin keino saada selville, onko perä huonona on avata perä ja katsoa mitä se on syöny.
Siellä on joko avoin perä tai kitkalukko! Ja ei vaadi mitään erikoisöljyjä, päinvastoin, ihan perus hypoidiperäöljyä (esim: http://www.jamant.fi/peraoljy-mobilubehd-p-1855.html ) ja lisäaine AINA erikseen pullosta (esim: http://www.jamant.fi/lslisaaine-cro4318060-p-1429.html )! Ja se takaperä on Dana 35!!
piippu79
20.05.2009, 09:23
pitänee kattoo mitä perä on syöny kyllä se minusta tulee oiein perästä. kai siä joku lukko on ku se savusti toista pyörää vaikka toinen oli melkein ilmas, mut mä avaan sen ja katon mikä siä narajaa.
Jeep-Ukko
22.05.2009, 21:28
Siellä on joko avoin perä tai kitkalukko! Ja ei vaadi mitään erikoisöljyjä, päinvastoin, ihan perus hypoidiperäöljyä (esim: http://www.jamant.fi/peraoljy-mobilubehd-p-1855.html ) ja lisäaine AINA erikseen pullosta (esim: http://www.jamant.fi/lslisaaine-cro4318060-p-1429.html )! Ja se takaperä on Dana 35!!
Meinasitko sinä tuolla, "lisäaine AINA erikseen pullosta", että ei kelpaa LS-tyypin öljy, jossa lisä aine on jo valmiina????
Onko siihen jokin hyväkin syy, miksi ei käy. Onko tuo lisäaine jotenkin erilaista kuin LS-tyypin öljyssä itsessään oleva?
Ite laitoin Teboilin jotain HYPOID 80W-90 LS:ää, enkä mitään lisä aineita.
Öljyn vaihdosta on jo yli 5000 km enkä ole huomannut mitään outo.
Tai no, ennen öljyn vaihtoa (en tiedä mitkä öljyt edellinen omistaja on laittanut), ja nyt öljyn vaihdon jälkeen, on ollut pikku sivu ääntely.
Eli tullaan risteykseen ja pysähdytään täysin stop. Jarrulla tottakia pidetään paikoillaan, kun automaatti yrittää viedä eteenpäin. Sitten kun lähdetään liikkeelle ja samalla käännytään jompaan kumpaan suuntaan, kuuluu takaa lievää "jumpsahtelua", tavallaan niin kuin lukko yrittäisi hirttää, mutta alta 5 metriä eteenpäin niin ääntely loppuu.
Tosin, joskus tuntuu siltä että ehkä jarrut jotenkin yrittäisi jumahdella, mutta kun väkisin ajataan eteen päin, niin ne lähtee pois päältä. Ja jos on jarrut, niin en edes ole varma lopulta tuleeko ääni takaa, vai peräti edestä :confused:
Meinasitko sinä tuolla, "lisäaine AINA erikseen pullosta", että ei kelpaa LS-tyypin öljy, jossa lisä aine on jo valmiina????
Onko siihen jokin hyväkin syy, miksi ei käy. Onko tuo lisäaine jotenkin erilaista kuin LS-tyypin öljyssä itsessään oleva?
Kelpaa hyvin, eikä aiheuta mitään päänvaivaa tai kitkalevyjen liikakulumaa. Liekö taitaa nuo täyssynteettiset GL5- (tjsp.) luokituksen LS- öljyt olla parempia kuin perussonta + lisäaine purkista..
Jeep-Ukko
22.05.2009, 21:34
Kelpaa hyvin, eikä aiheuta mitään päänvaivaa tai kitkalevyjen liikakulumaa. Liekö taitaa nuo täyssynteettiset GL5- (tjsp.) luokituksen LS- öljyt olla parempia kuin perussonta + lisäaine purkista..
Sitä minä itsekkin vähän ajattelin. :)
Jamantti yrittää vaan saada tavaraa enemmän kaupaksi :D
Kenellekkään en suosittele enkä kehoita tekemään näin mutta itse olen jo jonkin aikaa ajanut ihan vain normiperäöljyillä ilman lukkolisäaineita. Kitka pitää hiukan paremmin kunnes sittein viimein laukeaa, kuulemma. Minulla nyt kaksi vuotta ölpät ilman lisäaineita ja näillä kisakilometreillä ihan OK ja äänetön. Ja "lukko" pitää sen minkä kitka pitää.
En yritä myydä mitään lisää!! Sama mulle mitä laitatte perään!! Kokemus vaan kertoo, että LS-lisäaineistetut peräöljyt ei toimi. Liian vähän lisäainetta!! Voi niitä silti käyttää, mutta saattaa joutua lisäämään lisäainetta kumminkin pullosta!!
Mutta niinkuin kirjoitin, mulle ihan sama mitä laitatte, korjataan sitten kun hajoaa, enemmän myyntiä mulle tulee niinpäin ;-)
En yritä myydä mitään lisää!! Sama mulle mitä laitatte perään!! Kokemus vaan kertoo, että LS-lisäaineistetut peräöljyt ei toimi. Liian vähän lisäainetta!! Voi niitä silti käyttää, mutta saattaa joutua lisäämään lisäainetta kumminkin pullosta!!
Kai se "vähän" riippuu öljystäkin, mutta ainakin mulla on kaikissa neljässä kitkalukollisessa autossa riittänyt kun on käyttänyt laadukasta täyssynteetistä LS- öljyä ilman lisäaineita. Tosin ne sitten maksaakin litralta enemmän kuin perusöljy + lisäainepurkki..
Kenellekkään en suosittele enkä kehoita tekemään näin mutta itse olen jo jonkin aikaa ajanut ihan vain normiperäöljyillä ilman lukkolisäaineita. Kitka pitää hiukan paremmin kunnes sittein viimein laukeaa, kuulemma. Minulla nyt kaksi vuotta ölpät ilman lisäaineita ja näillä kisakilometreillä ihan OK ja äänetön. Ja "lukko" pitää sen minkä kitka pitää.
Mulla kävi just toisinpäin, kun ajoin ei LS- öljyillä lukkoperäistä (ostin vahingossa), niin piti niin perkeleellistä meteliä ja lukon toiminta ei ollut kovin pehmeää, vaan päinvastoin. Auto oli Opel A-Omega.
K
Mulla kävi just toisinpäin, kun ajoin ei LS- öljyillä lukkoperäistä (ostin vahingossa), niin piti niin perkeleellistä meteliä ja lukon toiminta ei ollut kovin pehmeää, vaan päinvastoin. Auto oli Opel A-Omega.
Kokemus on osoittanut että Omegan, A sekä B mallissa, lukkoperässä ei toimi pakkasella kunnolla kuin yksi tietty öljy. Sitä saa BMW:n kautta ja samaa öljyä myös yhden öljy-yhtiön nimellä varustetuissa purkeissa. Ai mistäkö tiedän, yhtenä pakkastalvena muutama vuosi sitten vaihdeltiin peräöljyjä ihan urakalla asiakkaiden autoihin.
minä vaihdoin truupperiin peräöljyt(kitkalukko)..laitoin lukkoperä öljyt ja 1000km jälkeen kävi ääntämään ja pikkuhiljaa kävi lukko luistamaan...sitte vaihdoin öljyt ja laitoin lisäainetta..ääntäminen loppu mut lukko ei pidä enää niin hyvin ku aikasemmin...eli suosittelen lisäainetta lukkoperä öljyyn..
Jeep-Ukko
26.05.2009, 07:07
En yritä myydä mitään lisää!! Sama mulle mitä laitatte perään!! Kokemus vaan kertoo, että LS-lisäaineistetut peräöljyt ei toimi. Liian vähän lisäainetta!! Voi niitä silti käyttää, mutta saattaa joutua lisäämään lisäainetta kumminkin pullosta!!
Mutta niinkuin kirjoitin, mulle ihan sama mitä laitatte, korjataan sitten kun hajoaa, enemmän myyntiä mulle tulee niinpäin ;-)
En minä tarkoittanut että yrität pakko myydä tai muuta.
Jokainenhan saa tehdä niin kuin haluaa.
Huumorilla pilke silmä kulmassa sen sanoin :D ;)
Huumorilla pilke silmä kulmassa sen sanoin :D ;)
Ja niin vastasinkin :D ;) .....
Kokemus on osoittanut että Omegan, A sekä B mallissa, lukkoperässä ei toimi pakkasella kunnolla kuin yksi tietty öljy. Sitä saa BMW:n kautta ja samaa öljyä myös yhden öljy-yhtiön nimellä varustetuissa purkeissa. Ai mistäkö tiedän, yhtenä pakkastalvena muutama vuosi sitten vaihdeltiin peräöljyjä ihan urakalla asiakkaiden autoihin.
No juu, mutta kyllä se toimi täydellisesti niin kesällä kuin talvella, kun osti laadukasta synteettistä LS- peräöljyä. Normi (siis ei limited slip) peräöljyllä se toiminta oli ihan surkeaa...ja siis tämä oli kesällä. On mulla yksi B-Omegakin ollut millä ajoin pari vuotta ja ~60tkm, hyvin pelitti automaattiloota ja lukkoperä niin kesällä kuin talvella. Mikään muu siinä ei sitten kyllä toiminutkaan.. :D
Asiasta aiheeseen, mitäs tuo mainitsemasi öljy muuten on? Castrolia varmaan kun BMW- liikkeestä on puhe?