PDA

View Full Version : Huoltoauto ei voi olla G-luokan ajoneuvo?


valkkari
18.05.2009, 20:26
Moikka moi!!!

Miten noi pykälät nyt sit oikeen menee? Kävin tossa katsastuskonttorilla, ja siellä väittivät että HUOLTOAUTO EI VOI OLLA G-LUOKAN AJONEUVO, elli meinasivat että on ihan normaali N1 luokan auto...

Vaikka kysäsin viellä AKE:sta tota hommaa - ja siellä sanottiin että: "Se että on huoltoauto ei vaikuta siihen onko se G-luokan ajoneuvo" - No jokatapauksessa vaikka sanoin konttorilla, että olin akesta kysyny asiaa, niin alkoivat väittää että akessa on varmaan ollut joku "kesähessu" joka ei tiedä mistään mitää... Sanoivat että olivat tutkineet asiaa, ja että asia on näin...

Gravehill
18.05.2009, 20:39
Aken hessu on oikeessa, konttorin vaihto auttanee asiaan.

Luigi81
18.05.2009, 23:30
Moikka moi!!!

Miten noi pykälät nyt sit oikeen menee? Kävin tossa katsastuskonttorilla, ja siellä väittivät että HUOLTOAUTO EI VOI OLLA G-LUOKAN AJONEUVO, elli meinasivat että on ihan normaali N1 luokan auto...

Vaikka kysäsin viellä AKE:sta tota hommaa - ja siellä sanottiin että: "Se että on huoltoauto ei vaikuta siihen onko se G-luokan ajoneuvo" - No jokatapauksessa vaikka sanoin konttorilla, että olin akesta kysyny asiaa, niin alkoivat väittää että akessa on varmaan ollut joku "kesähessu" joka ei tiedä mistään mitää... Sanoivat että olivat tutkineet asiaa, ja että asia on näin...


Jos N1 autosi kokonaismassa on yli kaksi tonnia ja se on jokapyörävetoinen niin se on maastopakettiauto eli N1G luokan auto,,

AKen sivuilta (http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Ajoneuvoluokat/Auto.htm) löytyy linkki lakitekstiin (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248) jossa kyllä todetaan aika selvästi tämä asia...2 Luvusta 6§ 2 kohta:





N1G-, M2G-, M3G- ja N2G-luokan maastoautoksi katsotaan kokonaismassaltaan yli kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo sekä kokonaismassaltaan enintään 12 tonnin M2-, M3- ja N2-luokan ajoneuvo, jos se on telavetoinen tai jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä, tai se täyttää seuraavat kolme ehtoa: a) vähintään yksi etu ja yksi taka-akseli on vetävä tai kytkettävissä vetäväksi akseliksi;
b) vähintään yksi ajoneuvon akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä; ja
c) ajoneuvon laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 25 prosenttia.

Luigi81
18.05.2009, 23:30
Eli siis konttorinvaihtoa suositellaan jos tuollaisia jääriä siellä istuskelee...

Viipo
19.05.2009, 00:38
Eikä se G-kirjain siellä papereissa oo edes pakollinen, jos nuo ehdot täyttyy. Ite aikoinaan tarjosin Wagoneeria muutoskatsastukseen konttorille, niin inssi soitti akeen ja sieltä vastattiin, että koska siihen aikaan, kun ko. laitos on rekisteröity, ole ollut mitään maastoajoneuvoluokkia olemassa ja tästä syystä sitä kohdellaan automaattisesti maastoautona ilman g-merkintää otteessa, eli otteeseen ei tartte mitään merkkailla lisää. Ja sai korottaa ym. pelkkänä henkilöautona...

revu
19.05.2009, 05:55
kannattaa sanoa siellä konttorilla että soittaavat ake sedälle ja kysyy miten homma on.

valkkari
19.05.2009, 17:09
No on tän konttorin kanssahan nyt on ollu vähän ongelmii, mut tääki on semmonen periaate juttu - tottakai konttoria vaihtamalla homma luonnistuis, mut ku toi ei oo mun mielest oikein, et katsastus konttoreil ei oo yhtenäiset noi säännöt...

Ja siis mähän sanoin sille siel konttoril, et mä olin jo soittanu akeen, ja kysyny - mut hän väitti, että olivat ottaneet asiast selvää, ja että asia on näin... Ja tämä kyseinen katsastuskonttorin "seppä" on mun käsittääkseni viel sen konttorin pomo...

HV
19.05.2009, 17:30
mitähän helvetin jeesuksia ne katsastusinsinöörit luulee olevansa, ei muuta ku lakitekstiä tulostukseen ja takas konttorille, kyllä suomen laki painaa vähän enemmän kuin katsastuskonttorin pomon sana

Luigi81
19.05.2009, 17:33
No on tän konttorin kanssahan nyt on ollu vähän ongelmii, mut tääki on semmonen periaate juttu - tottakai konttoria vaihtamalla homma luonnistuis, mut ku toi ei oo mun mielest oikein, et katsastus konttoreil ei oo yhtenäiset noi säännöt...

Ja siis mähän sanoin sille siel konttoril, et mä olin jo soittanu akeen, ja kysyny - mut hän väitti, että olivat ottaneet asiast selvää, ja että asia on näin... Ja tämä kyseinen katsastuskonttorin "seppä" on mun käsittääkseni viel sen konttorin pomo...


Sitten vaan tekemään valitusta konttorista AKE:lle....josko sääntöjä osattais tulkita paremmin sen jälkeen:D

-MaTTi-
19.05.2009, 20:58
Mikä siinä oikein maksaa, ihan kun olis jotenki jotain säännösteltävää hyvää tuo G. :) Onko lama jo niin syvällä että pitää alkaa G:täkin pihtailemaan...

Kyseessä siis auto, jonka ajoneuvoluokka on pakettiauto N1 tai N1G, jonka ajoneuvoryhmä on huoltoauto. Ajoneuvoryhmä ei vaikuta mitenkään ajoneuvoluokkaan.

OPA
20.05.2009, 07:37
Sitten vaan tekemään valitusta konttorista AKE:lle....josko sääntöjä osattais tulkita paremmin sen jälkeen:D

Se valituksen tekeminen vaan on maksullista. Eli helpompi vaan vaihtaa sitä konttoria.

Rekisteröimätön
20.05.2009, 14:01
Valituksen tekeminen EI ole maksullista. Esim normaalin katsastuspäätöksen jälkeen 30 päivää aikaa valittaa AKElle kirjallisesti.

armas
07.02.2013, 23:08
On käsissä Rangesta hiljattain Trafi:sta tullut rekisteröintitodistus, joka ei itselleni täysin aukea.

Auto on huoltoautoksi rekisteröity -90 RRC 2.5 TD, jonka tiedoissa lukee nyt:

Ajoneuvoluokka: N1/pakettiauto
Rajoitukset: autoverovapaus
Kauppanimi: 5D STATION WAGON TURBO D-LHAMN8-4x4/2540
Ajoneuvoryhmä: huoltoauto
Erikoisehdot ja huomautukset:
Autoverovapaus: Autoverolain 21 pykälän 2 momentin mukainen huoltoauto

Tuossa ote autoverolain 21 pykälästä:

29.12.1994/1482
21 §
Autoverosta on asetuksella säädettävin ehdoin vapaa pelastusauto, sairasauto, invataksi, eläinlääkintäauto, kuorma-auto sekä yksinomaan ruumiiden ja hautajaistoimintaan liittyvien kukkalaitteiden kuljetukseen käytettävä ruumisauto. Autoverosta on asetuksella säädettävin ehdoin vapaa myös matkailuauto, jonka oma massa on vähintään 1 875 kiloa. (7.5.1997/413)
M1-luokkaan kuuluva auto, jonka oma massa on vähintään 6 000 kilogrammaa, on verosta vapaa. (9.1.2009/5)
Verosta on vapaa L1-, L2-, L1e-, L2e- ja L6e-luokan ajoneuvo. (4.4.2003/266)


Eihän tuossa puhuta huoltoautosta mitään...

Lisää ihmeitä
Erikoisehdot ja huomautukset:
Katsastuksen huomautukset:
Vetojärjestelmä 4x2 !?!

Yllä olevaan liittyen perävaunumassa jarruin niinkin muhkea kuin 1500 kg.

Miksi vetojärjestelmänä on 4x2 ja miksi auto ei ole N1G ?

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista
19.12.2002/1248
6 §
Maastoautot

2. N1G-, M2G-, M3G- ja N2G-luokan maastoautoksi katsotaan kokonaismassaltaan yli kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo sekä kokonaismassaltaan enintään 12 tonnin M2-, M3- ja N2-luokan ajoneuvo, jos se on telavetoinen tai jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä, tai se täyttää seuraavat kolme ehtoa:
a) vähintään yksi etu ja yksi taka-akseli on vetävä tai kytkettävissä vetäväksi akseliksi;
b) vähintään yksi ajoneuvon akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä; ja
c) ajoneuvon laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 25 prosenttia.

-MaTTi-
08.02.2013, 00:33
Erikoisehdot ja huomautukset:
Autoverovapaus: Autoverolain 21 pykälän 2 momentin mukainen huoltoauto

Eihän tuossa puhuta huoltoautosta mitään...


Yllä olevaan liittyen perävaunumassa jarruin niinkin muhkea kuin 1500 kg.

Miksi vetojärjestelmänä on 4x2 ja miksi auto ei ole N1G ?



Ko. pykälää on mulkattu muuan vuosi sitten ku huoltoautojen autoverovapaus tai siis käytännössä autoverohuojennus poistui. Siksi ei voimassaolevista lakiteksteistä löydy. Oikea pykälä siis kuitenkin.

Kärrymassaa saa kyllä lisää valmistajan sallimaan asti. Löytyy LTJ-tyyppikoodien perusteella Trafin tiedoista.

4x2 on virhe, pitäisi olla tietysti 4x4. Ja kuuluisi olla N1G, mutta monet näistä merkitty väärin N1:ksi. Voisit pyytää auton teknisiä tietoja viimeksi muutelleen katsastustoimipaikan korjaamaan tiedot.

armas
08.02.2013, 07:54
Kiitos -Matti-!

Ko. pykälää on mulkattu muuan vuosi sitten ku huoltoautojen autoverovapaus tai siis käytännössä autoverohuojennus poistui. Siksi ei voimassaolevista lakiteksteistä löydy. Oikea pykälä siis kuitenkin.

Tuon kadonneen pykälän sisältö on jokseenkin samannäköinen tuolla ->Ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen (1256/1992) 19 §:n mukaan huoltoauto on:

Huoltoauto on ajoneuvojen ja koneiden huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu N-luokan auto, jossa on tilaa enintään kahdelle henkilölle kuljettajan vieressä.

Huoltoautoksi on mahdollista muuttaa pakettiauto tai korimallinsa perusteella pakettiautoksi hyväksyttävissä oleva henkilöauto. Muutos on verovapaa, mikäli auton omamassa on vähintään 1875 kg. Yksityiskäytössä olevassa huoltoautossa tulee olla kiinteästi asennettu huoltovarustus ajoneuvojen ja koneiden huoltoa varten.


Kärrymassaa saa kyllä lisää valmistajan sallimaan asti. Löytyy LTJ-tyyppikoodien perusteella Trafin tiedoista.

Tästä on mielessä eräs tapaus, jossa -83 Rangeen LTJ tarjosi jarrullista kärrymassaa 2050 kg asti. Siinä tuli tehtyä monenlaista selvitystä ja vihdoin kirjattiin erikoisehtoihin ja huomautuksiin 750/3500 kg, kuten kuuluu. Eli voi tulla pientä selvitettävää, jos LTJ-tieto ei ole autoa vastaava.