View Full Version : susukin jousto
terve, tuli sitte hommattua renkaat.. isommat 235/75/15 ja nyt on ilmennyt ongelmia sisäänjoustossa, ottaa sisäloksuun kiinni edestä. tarttis tehä jottain... mutta mitä kannattis. tässä vaiheessa edullisesti.
sitte toinen onkelma, ku lähtee ajaan niin apukuskin puolelta kuuluu kitinää takaa.. mikä on hajoamassa?
kolmas onkelma, käännettäessä etupääjurnuttaa.. oisko vetoakselit menny??
eipä silti hyvä ja toimiva peli tuo on.. ei inssimies löytäny juurikaan sanomista.. kerrasta läpi vaikka ole muuta ku vuos ajettu.
Offipiru
16.05.2009, 09:04
terve, tuli sitte hommattua renkaat.. isommat 235/75/15 ja nyt on ilmennyt ongelmia sisäänjoustossa, ottaa sisäloksuun kiinni edestä. tarttis tehä jottain... mutta mitä kannattis. tässä vaiheessa edullisesti.
sitte toinen onkelma, ku lähtee ajaan niin apukuskin puolelta kuuluu kitinää takaa.. mikä on hajoamassa?
Vähän lekavasaraa sinne sisälokarille jos ei raatsi tehä rälläkkätilaa sinne kaaree. Tai sitte sisääjoustotopparia vähän lähemmälle.
Olisko jarrussa paskaa?? Vai miten se kitkuttaa?
Juu, lekalla tilaa vain, kyllä tuon kokoinen rengas siellä mahtuu pyörimään. Ettei kitinä kuuluisi kardaanin ristiko(i)sta?
nii ristikko vissiin edelliseen leimaan vaihdettu, jaa'a että miten kitkuttaa.. vähän aikaa eteenpäin ajossa tasainen vikinä sitte hiljenee..
tuohon oli kuskinpuolelle lisätty loksuun peltiä vissiin ruostevaurion seurauksena, poistin levikkeet ja rälläköin kaiken "ylimääräisen" pois. sisä lokasuojaan kai pitää pajastaa vasaralla... isolla vasaralla, eihän se ole ku maasturi vaan. sama miltä se näyttää
Vilkutin
17.05.2009, 13:13
Rykäset soan siihen... helppo, nopeehko ja edullinen tehä.
http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Off-Road/2009/Per%E4l%E4n+SOA+suzuki/
tommonen väkästeltiin kuukausi sitten...
Olen itsekkin suunnitellut suikkaani SOAn tekoa, mites ton SOAn leimaus? Tarvitseeko tehdä muuta kuin nakata akselit pakkojen päältä alle?
no nii. joku oli joskus laitellu peräkärryn lehtijousia susukiinsa, kertoilkaas tarkemmin? entäs saako riipukkeet tehdä itse, ja jos saa niin onko kellään mittoja / piirustuksia tallessa. kuinkas puslien teko onnistuu kotikonstein, vai onnistuuko?
motonetista hain omaan suikkaan 3 lehtiset kärryn jouset. Taakse tuli keskimmäinen latta ja sillä korvattiin se alin latta ja eteen pisin vähän lyhennettynä lisäksi. Nousi omasta mielesta ihan hyvään ryhtiin mutta inasen on jäykähkö mutta eiköhän se notkistu ajansaatossa. Laitetaan takajousista vielä kuva jossa ylin on koottu sillä keskimmäisellä latalla ja alempi on vakio.
Riipukkeiden "laillisuudeta" en mene mitään sanomaa mutta itsellä on 3 cm alkuperäisiä pidemmät odottamassa. Tuntuisi olevan ihan riittävät.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1326&pictureid=21223
karvanoppa
20.05.2009, 11:54
Itellää on peräkärrin lateja lisänä ja nyt toimii ihan jees. aluksi oli jäykät, nyt vuoden ollu offi käytössä ja joustaa ihan jees. ja korotti ihan hyvin. profiilissa on jotain jousto kuviakin.
Kyllä pidemmät riiput saa tehdä ihan laillisesti kunhan ovat tukevat, mutta mitä pidemmät, niin sitä helpommin tökkii kiviin ja kantoihin...
terve taas, nyt ne on kotona ne kärryn 3 lehtiset eiku töihin, ja testaamaan. melko mutkaset noi on verrattuna olemassa oleviin alkuperäisiin.. saa nähä kuinkahan tässä käy.
samalta näyttää kun omatkin.. hyvä siitä tulee:)
Itse sain sellaiset ohjee eräältä palstalaiseltat, että:
Ensinnä jouset taivutetaan prässillä samaan kaarevuuteen kuin kärrynjouset.
Kärryn päänorrasta katkaistaan silmukka pois ja laitetaan taakse keskimmäiseksi. Eli keskinorrasta tulee täysimittainen, joka ehkäisee jousen taipumista keskinorran loppumiskohdassa.
Kärryn keskimmäinen norra laitetaan eteen keskimmäiseksi.
Onko kellään mielipidettä, kumpaakahan tyyliä kannattaisi käyttää? Ajoaikaa jäljellä reilu kuukausi, joten ennen katsastusta pitää puslienvaihdon yhteydessä jousetkin päivittää jommalla kummalla tyylillä.