Kirjaudu sisään

View Full Version : trial sääntö kysymys


FROM
13.05.2009, 15:28
1. onko penkeillä ja vöillä vaatimuksia leimttuja:confused:
2 tarviiko lappua kaaren alle (ympyroity) ei näyttäis hurreilla ainakaan olevan
näillä tidoilla pääsis taas eteenpäin

Rotta-Racing
13.05.2009, 15:58
Tuolla on noista säännöistä juttua

Eurotrial säännöt
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=50503&highlight=trial+s%E4%E4nn%F6t

Höpinää (Epävirallinen käännös säännöt 2009)
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=54765&highlight=trial+s%E4%E4nn%F6t

Akk:n Eurotrial säännöt 2009
http://www.autourheilu.fi/lajit/offroad/eurotrialsaannot2009/


Toivottavasti oli apua

TimJus
13.05.2009, 16:12
ei tarvii lappuja , ku toihan on täys putkirunko. mut penkit pitää olla pääkaaren etu puolella.
ja 5cm katon ja kypärän välissä


Viittaus kohtaan 8.3.2.6
Rungollisissa tai putkirunkoisissa maastoautoissa kiinnityspisteet
on vahvistettava runkoon kiinnitettävin tuin,
mikäli kiinnityspisteen keskikohdan etäisyys korin ja
rungon välisestä kiinnityksestä ylittää 50cm.
Kiinnityspisteet koriin on vahvistettava vähintään
240cm2 teräslapuilla.
Putkirunkoautoissa ei korikiinnityksessä vaadita vahvike/
kiinnitys lappuja.
Viittaus kohtaan 8.3.3
Mikäli käytetään saumallista materiaalia, tulee pääkaaren
seinämävahvuuden olla vähintään 3,2 mm ja putken
ulkohalkaisija vähintään 45mm. Muissa putkissa
sallitaan vähintään 38mm ulkohalkaisija.
Viittaus kohtaan 8.3.5
Turvakehikon ja kuljettajien kypärän välissä tulee olla
vähintään 5 cm tyhjää tilaa
• vähintään 3-pisteen turvavyöt ovat pakolliset ryhmissä
standard ja modified umpiauto. Modified
ryhmän avoautoissa ja ryhmien pro modified ja
prototype autoissa tulee olla vähintään 4-pisteen
turvavyöt. Olkavyöt voivat olla rullatyyppisiä ja olkavöiden
yläkiinnike voi olla samassa pisteessä.
• istuimet tulee olla tukevasti kiinnitetty ja korkeaselkänojaisia,
suositellaan kuppi-istuimen käyttöä.
Modified (avoautot), pro modified ja proto type
ryhmissä tulee olla kilpailukäyttöön tarkoitetut kuppi-istuimet




tuolta liite j:
http://www.autourheilu.fi/attachements/2009-04-02T09-45-33175.pdf

FROM
13.05.2009, 17:29
http://www.autourheilu.fi/attachements/2009-04-02T09-45-33175.pdf[/url]

mitenkä määritellään kilpailukäyttöön tarkoitettu kuppi-istuin,

Rekisteröimätön
13.05.2009, 18:08
Eiköhän piisaa että kyljestä löytyy fia hyväksyntätarra

tare
13.05.2009, 20:14
mitenkä määritellään kilpailukäyttöön tarkoitettu kuppi-istuin,

kiinteä selkänojaiset kuppipenkithän on tämmöisiä
eli korkea selkänoja, ettei ole mikään matala vene/historikki penkki
turvavöiden läpiviennit on hyvä olla oikeilla kohdilla, omallekohdalle sattunut penkit missä läpivienti on ollut liian alhaalla olkapäihin nähden ja semmoiset penkit missä ei ole ollenkaan niin putoo olkavyöt helposti pois

Jare
13.05.2009, 21:29
Eiköhän piisaa että kyljestä löytyy fia hyväksyntätarra

Ei onneks tarvi FIA eikä muutakaan merkkiä, joten muovisetkin kuppijakkarat kelvanneet offissa. Tai alumiiniset.

HannuNurminen
13.05.2009, 21:48
Joo, kuskin pitäs penkis istues jäädä kaaren etupuolelle, ja sit vöiden kiinnityksen kulman taakse päin pitäis pysyy sen sääntökirjasta löytyvän kuvan mitoissa. Ja päiväystä ei tarvi, mutta ylimenneellä päiväyksellä olevilla vöillä ei myöskään saa ajaa.

FROM
13.05.2009, 21:55
Ei onneks tarvi FIA eikä muutakaan merkkiä, joten muovisetkin kuppijakkarat kelvanneet offissa. Tai alumiiniset.

tivottavasti kelpaa muoviset tämmöset tilataan kelpas tai ei

lepoantti
14.05.2009, 06:22
tuollaisia saa vissiin races placesta? paljon noi maksaa per/kpl ja paljonko painaa?

tare
14.05.2009, 07:01
tivottavasti kelpaa muoviset tämmöset tilataan kelpas tai ei

kelpaa

baxxter
14.05.2009, 23:28
Ihan uteliaisuudesta lueskelin akk:n sivuilta sääntöjä..
Viittaus kohtaan 8.2.1
Maastoautojen turvakehikko voidaan tarvittaessa rakentaa
joko osittain tai kokonaan korin ulkopuolelle. Tällöin
tulee kuitenkin varmistaa kaarien tukipisteiden kiinnitys
myös rungon yläpintaan sekä pääkaaren ristituenta.
Miten ja mitä pitää kiinnittää rungon yläpintaan?
Samankokoset laput kuin putkien kiinnityksessä koriin?

Viittaus kohtaan 8.3.2.5
Rungollisissa tai putkirunkoisissa maastoautoissa etu- ja
takatuet saavat tulla kuormaa kantavien jousituksen
tukipisteiden ulkopuolelle, kiinnitettävä tällöin suoraan
runkoon. Itsekantavalla korilla olevissa autoissa tehtävä
lisätuki kuormaa kantavaan jousituksen tukipisteeseen
mikäli tukien kiinnitys tehtävä tukipisteiden ulkopuolelle
Suoraan runkoon tarkoittaa mitä? Ei saa olla putken ja rungon välissä muuta kuin vahvikelappu?

Junde
15.05.2009, 12:59
Jos kaaret ovat auton ulkopuolella niin jollakin tavoin on varmistettava ettei kaaret ole vain pulteilla sivusta kiinni vaan esimerkiksi ylimääräisillä tuilla viedään kaaren kiinnitys myös rungon yläpintaan!

Runkokiinnityksissä ei tarvita erillisiä vahvike lappuja, mutta jos kiinnitys tehdään pulttiliitoksella niin silloin putken alapäähän toki hitsataan se kiinnityslappu.

Jos kaaren kiinnityspiste on jousituksen kuormaa kantavan pisteen ulkopuolella ei kaarta saa kiinnittää pelkästään koriin, vaan se on vietävä korista läpi ja kiinnitettävä runkoon!
Kori kiinnitys voidaan tehdä lisäksi jos se katsotaan tarpeelliseksi.

FROM
12.06.2009, 16:15
tuleeko sanomista jos penkin laittaa tuollain hiukan kaaren takapuolelle?

Byrocrat
12.06.2009, 16:28
tuleeko sanomista jos penkin laittaa tuollain hiukan kaaren takapuolelle?

Onko penkki (ja kuski) kokonaan nyt mielestäsi pääkaaren etupuolella :eek: kuten tuolla säännöissä varsin selkeästi sanotaan.
Eli ei nähdäkseni mee läpi tollasenaan jos tarkkoja halutaan olla!!

FROM
12.06.2009, 19:19
Onko penkki (ja kuski) kokonaan nyt mielestäsi pääkaaren etupuolella :eek: kuten tuolla säännöissä varsin selkeästi sanotaan.
Eli ei nähdäkseni mee läpi tollasenaan jos tarkkoja halutaan olla!!

olen kyllä lukenut trialin tekniikka sääntöjä mutta en nähnyt kyllä selkeästi kiellettävän missään, näyttää noitten hurrien vastaavissa autoissa olevan myös penkki kaaren taka puolella, olisko niilä eri säännöt:confused:

Rekisteröimätön
12.06.2009, 19:40
olen kyllä lukenut trialin tekniikka sääntöjä mutta en nähnyt kyllä selkeästi kiellettävän missään,

http://www.autourheilu.fi/attachements/2009-04-02T09-45-33175.pdf

liite J, kohdassa 8 sanotaan, että pääkaaren tulee sijaita etuistuinten takana, tjsp.

Jare
13.06.2009, 09:37
Tästä on aika kauan keskusteltu ja meidän suomalaisten sääntöhän sanoo selkeästi, että pääkaari on etuistuimien takapuolella. Monia autoja tosin on ollut rakennettu kuten tuo sun kuvas autokin ja osalla on päässy katsastuksista läpi, mutta onpa esim. kaverini Jeepin katsastuskortissa merkintä, että ennen seuraavaa kisaa joko tehtävä uudet kaaret tai siirrettävä penkkejä eteenpäin. Taisin joskus kyselläkkin jossain pirate foorumin topicissa että salliiko ne tuon, että penkit on kaarien takana/alla, mutta kukaan ei tainnu vastaa......olisko siks, että se on "kielletty" puheenaihe:rolleyes:

Eli kyl mä koittaisin projektin tuossa vaiheessa sovittaa kaaria taaksepäin. Meinaa tuskin sun ajoasento ainakaan kauheesti paranee jos siirrät penkkiä eteenpäin:rolleyes:

Pete
13.06.2009, 09:45
Trialissa tuskin paakaarenpaikalla on niin paljoa merkitysta turvallisuuden kannalta, mutta koska saantoja halutaan yleistaa maastureista kuuraketteihin niin tassa on tulos.. Itse kaikesta huolimatta kannatan naita "jaykkia" saantoja.