PDA

View Full Version : Kevään MOOTTORISAHAT


sjeeppi
13.05.2009, 14:41
Miksi M-saha ei käynnisty...

- vaihda tulppa
- tarkista bensan tulo kaasarille vetämällä bensaletku irti kaasarista, jos tullee bensaa OK jos ei tule suodatin tukossa tai letku poikki.
- vaihda uudet Bensat seos 2,5% eli 1:40 ... siis 1dl. 2-T öljyä ja 5l. bensaa.
Käytä mielellään täys-synteettistä 2-T öljyä.


No näillä pitäsi sahan toimia... jaa niin se kaasarin säätö, kun suuttimet on kiinni aukaise L-suutinta 1 kierros ja vartti, joo ja H-suutin samaan, nyt kaasari on perusasetuksessa.

Blis
13.05.2009, 15:13
Miksi M-saha ei käynnisty...

- vaihda tulppa
- tarkista bensan tulo kaasarille vetämällä bensaletku irti kaasarista, jos tullee bensaa OK jos ei tule suodatin tukossa tai letku poikki.
- vaihda uudet Bensat seos 2,5% eli 1:40 ... siis 1dl. 2-T öljyä ja 5l. bensaa.
Käytä mielellään täys-synteettistä 2-T öljyä.


No näillä pitäsi sahan toimia... jaa niin se kaasarin säätö, kun suuttimet on kiinni aukaise L-suutinta 1 kierros ja vartti, joo ja H-suutin samaan, nyt kaasari on perusasetuksessa.

ei ihan nuilla ohjeilla kannata kaasaria säätää, nimittäin nykysahoissa on esim 3/4 kierrosta osassa perusasetus H-suuttimessa... muuten ihan jees, ainih, putsaa ilmanputsari...

AlluK
13.05.2009, 17:03
Tossa sjeepin seoslaskussa oli pieni laskuvirhe, mutten mää viitti noin pienestä eres huomauttaa ;)

Rekisteröimätön
13.05.2009, 17:18
Tossa sjeepin seoslaskussa oli pieni laskuvirhe, mutten mää viitti noin pienestä eres huomauttaa ;)

pysyy sääsket loitolla

pee
13.05.2009, 20:27
pysyy sääsket loitolla

eipäs, vaan uikuttaa kuin sääski... vähemmät ölpät nuin tulee eli menee :D

sjeeppi
14.05.2009, 06:40
Tossa sjeepin seoslaskussa oli pieni laskuvirhe, mutten mää viitti noin pienestä eres huomauttaa ;)

Joo niinpä tietenkin, empä korjaakkaan, vaan kerron miksi. Tehtaalla valmistajat suosittaa 2% seosta eli 1:50 1dl öljyä ja 5l. bensaa, kun käyttää valmistajan "pakkaamaa" tai ns. valmistajan logoilla varustettua 2-T öljyä.

MUTTA kun käyttää muuta 2-T öljyä suositus on 2,5% 1:40 1dl öljyä ja 5l. bensaa.
(tämä on yksi selitys)

Kerrompa sitten totuuden, miksi näin mennään. Käyttöohjeessa lukee 2% mutta Ainoastaan Suomessa ilmeisesti sitä ei lueta, se käyttöohje on jossain seinän tilkkeenä, edelleen myyntipakkauksessa, sillä on sytytetty saunan uuni ja paljon muita mielenkiintoisia selityksiä, miksi sitä ei lueta. Tänä päivänä sanotaan joka kerta ettei se ole Suomeksi tai ei sitä saatanan käyttöohjetta ole ollenkaan.

Se siitä ohjeesta, mutta kun valmistaja suosittaa 2%:sta seosta, no VALITETTAVASTI taas SUOMEN maan poijaat ja tytöt laittoi suurinpiirtein sen seoksen ja se oli 0,3%:sta...moottoriöljystä jopa 8%:seen perämoottoriöljyyn tehtyä. Ongelman teki nämä 0,3%:tin tyypit kun saha leikkasi kiinni.
JOTEN mitä teki SUOMEN sahamaahantuojat, suositellaan 2,5%:sta seosta, niin saadaan takuu tapaukset vähenemään ja näinhän kävi ne väheni jopa 30% - 40%

Tästä johtuu tämä seos sekoilu. (olipan jopa niin että liimattiin tarra joka sahaan että 2,5% 1:40 ja 98E bensa), no toi bensa juttu meni taas näin, kun 80-luvulla ja myöhemmikin sattui aina tapauksia jossa saha ei käynnistynytkään keväällä johtuen siitä että 95E:n tai 92:sen säilyvyys laski puolen vuoden aikana niin paljon ettei saha enään käynnistynytkään.
Kun sitten keksittiin taas maahantuojien ansiosta suosittaa 98E tai 99 niin sahat jopa lähti keväällä toimimaan.

Kaikenlaisia oikeita tarinoita noista kyllä riittää.

Sitten Vastaus Blissille suositus on aina se kierros auki tai vähän enemmän ennen 2008 valmistetuissa sahoissa.

Nykyään päästömääräyksistä johtuen ja kaasarivalmistajien uudesta tekniikasta säädöt jotain muuta. Uudessa Kalifornianmallissa on molemmat suuttimet 3,5 kierrosta auki.

Että missä pelissä on 3/4 osaa auki H-suutin ?

Sahan oikea säätö onkin sitten vähän vaikeampaa

jamppa.w
14.05.2009, 06:54
kyllä niissä uusissakin sahoissa on vielä perus säästö L- kierrosauki, H-ruuvitkin 1-1,5 kierrosta mutta ne on rajoitettuja.
suurin vika nykykaasareissa on se että ne kanavat on niin perkeleen pieniä, niitä ei saa enään paineilmalla auki vaan joutuu peseen ultraäänipesurissa.

-MAKE-
14.05.2009, 06:55
Kansa ei vaan vieläkään ymmärrä miten laittamalla 1 dl öljyä ja 5l bensaa saadaan kahta eri seoksen väkevyyttä vain käyttämällä eri öljyä.:rolleyes:

2% seosta eli 1:50 1dl öljyä ja 5l. bensaa
2,5% 1:40 1dl öljyä ja 5l. bensaa

Blis
14.05.2009, 08:12
Kansa ei vaan vieläkään ymmärrä miten laittamalla 1 dl öljyä ja 5l bensaa saadaan kahta eri seoksen väkevyyttä vain käyttämällä eri öljyä.:rolleyes:

Kato riskimpää öljyä kun laittaa niin tulee vahvemmat seokset :D

sjeeppi
14.05.2009, 14:02
Kansa ei vaan vieläkään ymmärrä miten laittamalla 1 dl öljyä ja 5l bensaa saadaan kahta eri seoksen väkevyyttä vain käyttämällä eri öljyä.:rolleyes:

Vastauksenihan alkoi (Joo niinpä tietenkin, empä korjaakkaan, vaan kerron miksi.)

No laitetaan sitten oikein että ymmärtää Makekin 2,5% 1:40 1dl 2-T öljyä ja 4 litraa bensaa.

Tänään korjattu 5 sahaa. jokaisessa säädöt pielessä, nokeentunut "vanha" tulppa ja helevetin pahanhajuista vanhaa bensaa tankissa.

sjeeppi
14.05.2009, 14:07
kyllä niissä uusissakin sahoissa on vielä perus säästö L- kierrosauki, H-ruuvitkin 1-1,5 kierrosta mutta ne on rajoitettuja.
suurin vika nykykaasareissa on se että ne kanavat on niin perkeleen pieniä, niitä ei saa enään paineilmalla auki vaan joutuu peseen ultraäänipesurissa.

Kaasarin kanavat on olleet samankokoisia ainakin vuodesta 1984 (tarkistan asian)

Kaasari Walbro tai ZAMA, no tillotsonin sekokaasuttimista en tiedä muutakuin ettei se toimi... vähän niinkuin LUCAS autosähkössä.

Joo -81 Tillotsonin pienikanavainen HS186A ja Mopoissa käytettiin virikaasarina esim. Tillotson HL274A (tais toimiakkin jopa)

Walbro tuli varmuudella huhtikuussa 1986 malleilla WT9B ja WT52, näitä varmaankin on joissain malleissa tullut aikaisemminkin, nyt en ensihätään muuta löytänyt.

Tuo ultraääni juttu on totta, pura kaasari ns. atomeiksi ja sitten nesteeseen upotettuna ainakin pari tuntia, joskus onnistuu ellei ole hapettunut pahasti.
Ei kannata tehdä, uuden veroisia kaasareita löytyy melkein mistä tahansa, mullakin on muutama hyllyssä.

AtteL
14.05.2009, 14:32
Kaasarin kanavat on olleet samankokoisia ainakin vuodesta 1984 (tarkistan asian)

Kaasari Walbro tai ZAMA, no tillotsonin sekokaasuttimista en tiedä muutakuin ettei se toimi... vähän niinkuin LUCAS autosähkössä.

Joo -81 Tillotsonin pienikanavainen HS186A ja Mopoissa käytettiin virikaasarina esim. Tillotson HL274A (tais toimiakkin jopa)

Walbro tuli varmuudella huhtikuussa 1986 malleilla WT9B ja WT52, näitä varmaankin on joissain malleissa tullut aikaisemminkin, nyt en ensihätään muuta löytänyt.

Tuo ultraääni juttu on totta, pura kaasari ns. atomeiksi ja sitten nesteeseen upotettuna ainakin pari tuntia, joskus onnistuu ellei ole hapettunut pahasti.
Ei kannata tehdä, uuden veroisia kaasareita löytyy melkein mistä tahansa, mullakin on muutama hyllyssä.

Kerroppa miten saa vanhaan hussen a380 sahaan seoksen kohdalleen, siinä on tillotson, mallia en muista. Tarkoituksena tehä vastaava systeemi..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1074&pictureid=29402
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1074&pictureid=29401

vänkäri
14.05.2009, 15:44
taitaa olla AtteL kuvissa ns. urakkasaha ?

= kaasu hirtetty pohjaan sähköteipillä

:P

mun isän perintösahassa (Jonsered) on urakka-aineksia: sammutin ei toimi ja kaasu koko ajan täysillä
joten se joka aloittaa saa myös jatkaa....ellei se reisivaltimo sitä ennen jnpp

Samsonite
14.05.2009, 16:29
Eiks tuo kaasuliipasin oo vappaana?

AtteL
14.05.2009, 16:50
Juu, toi teipattu lirputin on vaa kaasuliipasimen varmistin. Ja tuleva "projektisaha" on vain hupisahaamiseen ja nippukatkaisuun. 24" laippa ja 11kg:n paino ei harvennushakkuilla oo paras mahollinen..

http://www.youtube.com/watch?v=q8kJMHGtB6I
http://www.youtube.com/watch?v=kYhh_i5wc2o&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=3XX9TcznNE4

solihull
14.05.2009, 17:01
Tervehdys!
Jos laittaa 1 dl öljyä 5l bensaa, tulee seoksesta a) 2% vai b) 2,5%?

Kumpikaan vastaus EI ole oikein ;-)

Öljyprosentti seoksessa tällöin on 1,96%...

TT

jamppa.w
14.05.2009, 17:17
uuden veroisia kaasareita löytyy melkein mistä tahansa

juu löytyyhän niitä kaasareita pitää vaan vaihdella kaasu/ryyppy akselit kun on melkein kaikissa erilaiset.

ja niitä kaasarimalleja löytyy monia, samaan saha malliin voi kuudenvuoden aikana olla jopa kolmella eri mallinumeroisella kaasarilla.
vaikka itse peruskaasari on sama, niin jotain muutoksia niissä muka olis.

AlluK
14.05.2009, 18:10
Tervehdys!
Jos laittaa 1 dl öljyä 5l bensaa, tulee seoksesta a) 2% vai b) 2,5%?

Kumpikaan vastaus EI ole oikein ;-)

Öljyprosentti seoksessa tällöin on 1,96%...

TT


Aivan oikein, mutta tätä juttua ei yleensä kannata ottaa esille, 95% ihmisistä ei ymmärrä ilman rautalankaa :D

edit: esim. 1:40 on oikeastaan selvin tapa ilmoittaa seossuhde, ei tartte vängätä promilleista

edit2: kumminkin joku näkee tästäkin vaivaa, niin selvennyksenä: otetaan ölppää 1 dl ja pentsiiniä 4,9 litraa, niin tuloksena on 5 litraa valmista seosta, jossa on 2% öljyä.

Kovakalu69
14.05.2009, 22:44
Parit älyhalvat sahat kätelly, kun myyjän mielestä niissä on ollut jotain pahaakin vikaa.
No romuraudan verran rahaa myyjälle ja siitä suoraan tallille vaihtamaan se alkuperäinen räkäkumista tehty bensaletku, oikeasti bensankestävään ja johan taas soi ilosesti :)

jnu
15.05.2009, 06:11
Itte pistin just testiin valmiin 2% pienkonebensan sahaan ja pappa-tunturiin, käyttöä on suht vähän eli hinta ei ole ensimmäiseks ratkaiseva. Lyhyen kokemuksen jälkeen ei savuta juuri mitään ja pitäis kai säilyä paljon paremmin kuin tavallinen bensa, toisinsanoen ei tarttis joka kevät vaihtaa bensoja tankkiin.

sjeeppi
15.05.2009, 06:30
Itte pistin just testiin valmiin 2% pienkonebensan sahaan ja pappa-tunturiin, käyttöä on suht vähän eli hinta ei ole ensimmäiseks ratkaiseva. Lyhyen kokemuksen jälkeen ei savuta juuri mitään ja pitäis kai säilyä paljon paremmin kuin tavallinen bensa, toisinsanoen ei tarttis joka kevät vaihtaa bensoja tankkiin.

Toiminnan kannalta oikein hyvä, mutta !!!! jos sahassa on tiettyä kumiseosta olevat kalvot kaasarissa ne kovettuu. Lääke tähän on kerran vuoteen lisätä sitä täyssynteettistä 2-T öljyä suoraan tankkiin. teelusikallinen riittää.

Vaikka seoskset meneekin pieleen ja saha savuttaa sen tankillisen vähän enemmän.

Shell 99 jenkkien oktaaneilla 93,6
Shell 98 jenkkien oktaaneilla 92,85
Neste 98 jenkkien oktaaneilla 92,5
Neste 95 jenkkien oktaaneilla 90
Neste green pienkonebensa 94 jenkkien oktaaneilla 92,5

Pienkonebensa pärjää hyvin koska sillä ylivoimaisesti korkein MON 91.
Toiseksi korkein Shellin 99:llä MON 88,1. MON arvo ratkaisevin, koska
se kuvaa oktaanilukua kuormitettaessa.

Tarkistettua tietoa Nesteen sivuilta

jamppa.w
15.05.2009, 06:53
ihmiset on ruvennu ostamaan muutaman vuoden aikana paljon valmista pienkonebensaa.
kiinnileikkaamiset vähentynyt rajusti, koska seos on nyt oikea. monilla kun se seoksen tekeminen on 5litraa bensaa ja korkillinen öljyä. mutta vanha bensa on vielä ongelmana, yleisin syy kun saha tuodaan huoltoon.

sjeeppi
15.05.2009, 09:08
ihmiset on ruvennu ostamaan muutaman vuoden aikana paljon valmista pienkonebensaa.
kiinnileikkaamiset vähentynyt rajusti, koska seos on nyt oikea. monilla kun se seoksen tekeminen on 5litraa bensaa ja korkillinen öljyä. mutta vanha bensa on vielä ongelmana, yleisin syy kun saha tuodaan huoltoon.


Joo näin on. Mutta jos tekee seoksen esim. meidän myymällä tuotteella eli löytyy tuommoinen 1dl kertakäyttöpullo korkealaatuista 2-T öljyä, jossa on vuodeksi säilyvyyskin, niin kyllä mökkisahatkin käynnistyy keväällä. siinä sitten voi itse miettiä laittaako 3,9l , 4,0l , 4,9l tai 5,0l 95E:tä tai 98E vai Shellin super hyper formula 99.

Suosittelisin kumminkin 5l bensaa Shellliltä. (tällä on tänäpäivänä paras säilyvyys)

Jottei totuus unohdu, löytyy myös ns. korkeataajuus erikoisöljy metsureille ja muillekkin hifisteille,
siitä tehdään 1%:nen seos joka vastaa 2,5% eikö ookki ihmeellistä.

kjellis
15.05.2009, 23:02
Kerroppa miten saa vanhaan hussen a380 sahaan seoksen kohdalleen, siinä on tillotson, mallia en muista. Tarkoituksena tehä vastaava systeemi..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1074&pictureid=29402
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1074&pictureid=29401

wow what is the reason?? better sound..

santikko
16.05.2009, 15:44
sillon ku meikäläinen oli pienkonekorjaamolla, huomas hienosti moottorisahassa pakoputkesta oliko itte sekotettua pensaa vai valmista pienkonebensaa. oli kaksi yhtä vanhaa sahaa ja suurinpiirtein samanlaisessa käytössä, toinen tuli huoltoon ja toinen remonttiin. remontoitavasta sahasta kokeilun jälkeen pakari auki, aivan tukossa. mielenkiinnosta avattiin se pienkone bensalla käytetyn pakari, niin kevyt karsta tietty seinissä, mutta edes se ns."katalysaattori" verkko ei ollut tukossa, minkä omasekotteisella saa ekan käynnistyksen jälkeen repiä huisvittuun kun on auttamattoman tukossa. ja muistan kans ton että jokusissas sahoissa säätöarvo oli 3/4kierrosta, kuollakseni en vaan muista missä.

Auvokin
13.10.2011, 16:46
Minulla on Jonsered moottorisaha joka sammuu pienen käytön jälkeen. Mistähän kohti moottorisahan pensansyöttöjärjestelmästä mahtaa löytyä osittainen tulppa, jonka pitäisi liueta pois sieltä itsestään? Onkohan sitä mahdollisesti jäljellä, koska saha sammuilee ikäänkuin siinä olisi bensapula? Vai onko sitä ollenkaan? Saattaisikohan siinä olla jokin muu vika jonka takia se sammuu? Käyttö bensa on 2%.
Sahaa on käytetty vain kotitarvetöissä, ostettu uutena. Joskus esim. Stihl sahoissa oli sellainen jonkin lainen suojajärjestelmä, jotta sahaa ei voinut särkeä uutena.
Sahaan on vaihdettu uusi primeri, kaasuttimen kalvot ja tulppa, tarkistettu korvausilmareikä tankista ja vaihdettu bensaletku, sammuu silti n. 5-10 minuutin päästä sahatessa.

Heguli
13.10.2011, 17:54
Voisi olla puola sökö, oireet viittaa siihen. Eli lämmetessään puola ei enää toimi.

Overgeared
13.10.2011, 19:00
Lähteekö sammumisen jälkeen heti käyntii vai joutuuko kauan oottelee?

Auvokin
13.10.2011, 20:11
Lähtee heti käyntiin, mutta ei käy tyhjäkäyntiä. Toimii vai suurilla kierroksilla, myöhemmin sekään ei toimi koko ajan kunnolla.

Auvokin
15.10.2011, 17:25
Tietäisiköhän joku viellä jotain tästä viasta???

AtteL
17.10.2011, 07:30
Aivan samanlainen vaiva tuli uuteen sahaan vajaa 2 vuoden käytön jälkeen. Selvisi että polttoaineletku oli murtunut tankin läpiviennin läheltä. Murtumaa ei nähnyt ellei taivuttanut letkua ja se näytti päällepäinkin ehjältä...
Sen ja suodatinmokkulan vaihdon jälkeen on toiminut hienosti.

k.j
17.10.2011, 17:36
No mikä se on hyvä merkki.... itsellä muutaman vuoden vanha husku 55:nen, mutta vanhaa mallia , ja ei ole ½-puristetta. käsi kipeenä saa reipiä moista isolohkoa käyntiin.

Tällä viikolla menee vaihtoon, ei kestä pälli ,kun sahaa tarvii ... mie asun maalla :D

Voimaa tuossa kyllä on ,mutta tuo käynnistettävyys...

lavanelikko
17.10.2011, 18:10
Stihlin MS250 on sopinut omaan käteen erinomaisesti. Jaksaa pistää isompaakin puuta poikki ja on kohtuu helppo säätää kaasaria tarvittaessa.

jyrden
17.10.2011, 18:54
Itellä eka saha oli Jonsen 2041, jolla sahailin rankoja metästä pihaan ja pätkin ne... Itse tehdyllä seoksella sahasin koko sen mulla olon ajan, ja kerran se tarvi ammatti hoitajaa ilmojen takia... Alakerran tiivisteen välistä veteli ilmoja ja huoltomies toes het et oot tainu omilla seoksilla sahata ku on hyvänä pysynyt sylinteri ja mäntäkin... Jep... Sit se vaihtu Huskin 246.ksi ja sillä viimeset vuodet sahailtu ja ompa sellanen toinenkin... Viimesin koitos Huskilla n.90m koivuhalkojen tekoo... Ja tälläkin vaan omaa sosta sahattu läpi ja bensana 98€:tä ja Huskin LowSmoke öljyä reilu dl vs. 5l bensiiniä... Ja eikä oo ollu ongelmia. Tankki aina sahattu tyhjäksi ku tietää ettei oo tarvetta ja yks polttoianeletku ja suofdatin vaihdettu tähän ekaan 246:seen... Ja toine tullut käytettynä mulle, jonka vein huoltoon ku ei aika riitä kaikkeen.
Sthilin kahva kulma voi aiheuttaa närää... Mut tottumusta kaikki on... Ja ompa Sthilin 023C:kin yhtenä millä ei oo vielä ite oikeestaan sahannut mitään... Mut, jos joku tarvii puuhun purijaa, niin voi tyrkätä yv:tä ja udella mitä löytyy... Vai löytyykö mitään joutilasta...

Huskien perussäädööt H ja L-suuttimet kierros auki... Sit pikku Jonset ja Huskit, skeä Parnerit taas saa olla enempi auki, jos meinaa et pelaa... Sellasiakin raassannut, ja johonkin partneriin pistetty uutta sydäntäkin ja löytyy pari uuttakin vielä...


Huski ois mun valinta kyllä... Sit toisena Sthil...

Lalli bj40
17.10.2011, 20:37
asiaa öljystä ja sahoista

aika moni laittaa halvinta halpa halli 2-t öljyä sahaan ja ongelmat alkaa se halppis öljy toimii ja riittää hyvin pappa tunturiin mutta kun moottori saha kiertää rapeat 15000prm alkaa ongelmia 2% seoksella jos öljy on suunniteltu 6500prm kiertävään mopediin viimenen vika tikki on se TEHDÄÄNPÄ 4% seos niin kestää sitten on paikat tukossa ja saha on ihan PASKA

öljyn paino kertoo kaiken jos öljy painaa alle 0.80kg/1L voit olla aika varma että sitä on paljon jatkettu halvoilla lisäaineilla

laatu öljy painaa karting /motocross pyörä öljyt on niin painavaa kamaa että jos niitä laittaa mopediin ja köröttelee hissukseen saa paikat karstaan ja tulpan nokeen 10minuutissa niin että moottori sammuu ja kampikammiossa lilluu 2-t öljyä

kilpakäytössä punnitaan bensa ja öljy ja tehdään niiden perusteella prosentti seos jolloin öljyn ja bensan paino ei pääse tekemään kepposia niin on myös tehty nämä valmiiksi sekoitetut pienkone bensiinit

etanoli on tämän päivän ongelma sitä on nyt kaikessa ja pian valtion johto ehdottaa että sitä lisätään maitoonkin 4% esimerkiksi jos moottorikelkassa on säädöt tavalliselle 98% okt bensalle ja siihen laitetaan nyt tätä uutta bensaa jossa pitoisuus on 3-5% etanolia esim 5% etanoli pitoisuus vaatii jo liki 10% suurennuksen suuttimiin että pakokaasun lämpöpysyy samana kuin ilman etanolia siksi tänä vuonna on paljon hajonnu 2-tahti pelejä joilla ajetaan kovaa ongelmaa ei ilmene rauhallisessa ajossa.

etanoli pitoisuuden mittaaminen laita pulloon 1dl vettä piirrä viiva siihen kohtaan missä vesi raja sitten lisää 1l bensiiniä sekoita ja odota hetki huomaat että vesi raja on noussut piirrä viiva siihen missä vesi raja on nyt niin paljon on etanolia 1L bensaa mitä vesi raja nousi koska etanoli sekoittuu paremmin vetee kuin bensaa on etanoli nyt vedessä nyt kaikki voivat ajatella että näin saa etanolin pois mutta etanoli on ottanut mukaansa bensasta ns tärkeitä aineita ilman niitä bensa ei säily eikä ole enää niin hyvää! olen mittaillut ja todennut että sellaisilla huolto asemilla missä tankataan vähän on korkeita pitoisuuksia etanolia 98okt bensassa mitä niilla asemilla jonne tankki autolla tuodaan bensaa lisää joka viikko


moottorisahoista

mielestäni kaikki moottorisahat on ihan hyviä joissa on alumiini lohkot ja alumiininen kampikammio muovi kampikammioon en oikeen luota koska muutamia olen nähnyt että ollut pieniä halkeamia joista voi vuotaa ja silloin ongelmia aina tyhjäkäynnillä ja suurilla kierroksillä meinaa mennä laihalle

Jappi
19.10.2011, 21:48
viimenen vika tikki on se TEHDÄÄNPÄ 4% seos niin kestää sitten on paikat tukossa ja saha on ihan PASKA



Tuo muuten on ihan totta ja huomioitava asia, useamman sahan olen purkanut kun on käytöstä hyvin toimiva saha yhtäkkiä hukannut tehot ja sitten ei olekaan enää saatu käyntiin. Männänlaki ja pakoaukko karstassa ja yleensä sitten mäntä ja sylinteri rikki kun karstapala irtoaa ja ahtautuu männän ja sylinterin väliin.

Uazmies
26.04.2016, 22:40
Onpas kiva kaivella vanhoja topicceja. :D

Jåå-å, vaikka seuraava hankinta saharintamalla onkin husku, täytyy sanoa että paljon on sahattu, ihan leivän hankkimiseen sahaa käytetty ja kyllä stihl ja nesteen valmis pienkonebensa on ehdottomasti miellyttävin ja luotettavin yhdistelmä.

Itse ei ole käynyt mielessäkään sekoitella tälläisen viriasteen koneisiin, ja aspenin bensalla savutuksen määrä on karmea.

Nesteen kama on lähes väritöntä, hajutonta vaikka roiskuu sormille ja eleettömän toimivaa muutenkin.

Nauratti yhdellä keikalla kun ukko ihmetteli millaisella tahdilla koivunrunko katkesi ja hänen saha vain savuttaa... Isännällä oli tehtynä 2-t bensat 20litr jerryyn... Montahan vuotta lie ollut.

Meitsillä oli tuolloin aseena MS660 ja 8-piikkinen rimmipyörä... Mii laik it. :)

Olkaa varovaisia sahoinenne.

Jeepp
27.04.2016, 15:09
4vuotta töissä käytetty valmis bensaa nesteen tekemää.. Hyvin on sahat rokannu. Eikä juuri haise kiva sahata joskus sisälläki