PDA

View Full Version : kytkin vikako?


Rekisteröimätön
11.05.2009, 15:34
tojossa outo vika,kun ajaa yli 20km (vaihteisto/kytkin lämmin)vaihteet ei mene päälle kuin väkisin,mutta kun sammuttaa auton vaihteet toimii moitteetta.tai,jos auto liikkuu vaikka hiljaa silloinki toimii.mutta kun auto käynnissä paikallaan vaihteet menee päälle vain väkisin kovalla rutinalla. ajossa kytkin toimii hyvin eikä luista liikkeelle lähdettäessä . kytkin papereiden mukaan uusittu 230000km sitten ja vaihteisto korjattu.ilmasin kytkimen ,muttei tullut ilmaa. kuulin,että vois olla vika kytkimen päälaakerissa jumittaa kun lämpenee onko kokemuksia? auto oli Toyoto lc hj 61-89 ajettu 480000km.

sisua45
11.05.2009, 17:38
kuulin,että vois olla vika kytkimen päälaakerissa jumittaa kun lämpenee onko kokemuksia?

Mikä on kytkimen päälaakeri, tarkoitetaanko tässä painelaakeria?

Pete
11.05.2009, 17:49
Mikä on kytkimen päälaakeri, tarkoitetaanko tässä painelaakeria?
Tai silmalaakeria kampuran paassa. Se ei kylla yleensa koonpuolesta paljoa voi jumitella, tai jos jumittaa niin vain hetken ennen poistumistaan pienina osina ympari kytkinkoppaa.

-MaTTi-
11.05.2009, 18:27
tojossa outo vika,kun ajaa yli 20km (vaihteisto/kytkin lämmin)vaihteet ei mene päälle kuin väkisin,mutta kun sammuttaa auton vaihteet toimii moitteetta.tai,jos auto liikkuu vaikka hiljaa silloinki toimii.mutta kun auto käynnissä paikallaan vaihteet menee päälle vain väkisin kovalla rutinalla. ajossa kytkin toimii hyvin eikä luista liikkeelle lähdettäessä . kytkin papereiden mukaan uusittu 230000km sitten ja vaihteisto korjattu.ilmasin kytkimen ,muttei tullut ilmaa. kuulin,että vois olla vika kytkimen päälaakerissa jumittaa kun lämpenee onko kokemuksia? auto oli Toyoto lc hj 61-89 ajettu 480000km.

Mitähän öljyä sulla on lodjussa ja onko tarpeeks? Irrottaaks toi kytkin sun mielestä kunnolla?

Patu925
11.05.2009, 18:41
Kaverilla samanlaisia oireita hilussa. Tällä viikolla laatikko tippuu eri jässikkään koneen kanssa ja oireyhtymä on varmuudella selvä. Epäilisin paineasetelman väsähtämistä. Täälläkin on kokeiltu kytkimen ilmaamista mutta se käpälä liikkuu askin kupeessa ihan hyvin, siitä päätelmä asetelman syyllisyydestä.

ugly_hj
11.05.2009, 19:52
Katoppa onko työsylinterin akselilla olevat säätömutterit löysällä ja ovatko pyörineet liikaa taaksepäin ,jos ei niin tarkista liikkuuko työsylinteri kytkintä painettaessa ,jos toimii niin kokeile sen jälkeen pyörittää niitä työsylinterin akselilla olevia muttereita akselin päätä kohti muutama milli niin että se haarukka painaa painelaakeria lujemmin asetelmaa vasten.

artsi777
11.05.2009, 20:24
Oletko tarkistanut jakiksen öljyt koska? voi ajaa jakolaatikosta rikkinäisen stefan kautta öljyt päälaatikkoon,jolloin vaihteet tökkii liian öljyn takia.

Räjä
11.05.2009, 21:24
Oisko yön timo unohtanut aikoinaan kytkin rempassa rasvata kytkinakselin ja nyt on sitten levy ruostunut akseliin kiinni????

Rekisteröimätön
12.05.2009, 18:18
öljyt vaihdettu 3 voutta sitten muistaakseni synteettiset. tarkistin vasta jakolaatikkoon piti lisätä n.8dl ja päälaatikossa oli n. samanverran liikaa.ei vaikuttanut toimivuuteen.en huomannut työsylinterissä mitään säätömuttereita,mutta kun työsylinterin männän painaa pohjaan se jää sinne jolloin sen ja vaihdelaatikon lipukan väliin jää n.2cm rako.kytkintä painettaessa lipukka liikkuu n.3cm olisko vika työsylinterissä jos niin mistä saa.vika ollut noin vuoden pahentunut koko ajan hieman alkuu sai ajaa selvästi pitempään ennen kuin alkoi reistaileen

ugly_hj
12.05.2009, 20:01
Mulla on ainakin työsylinterin akselin päässä n.6cm pitkä kierreosa jossa on kaks mutteria joista toinen painaa sitä painelaakerin haarukkaa ja kun kytkin on ylhäällä niin haarukassa on n. 1cm vapaaliike.

Rekisteröimätön
12.05.2009, 20:11
täytyy tarkastaa huomenna se työsylinteri. kiitos vastauksista.

Rekisteröimätön
14.05.2009, 15:57
vaihdoin työsylinteriin akuperäistä noin 1cm pitemmän tapin ei auttanut. vika on varmaan kytkin paketissa.kumpi kannattaa ostaa tojolta joku vaihto kytkin (vanha pitää palauttaa) 277e vai varaosaliikkeestä joku japanilaisvalmisteinen 275e. luin jostain osiosta että tojotalta ostetussa ei ole välttämättä uutta kuin kytkin levy. pitäneekö paikkaansa ja kuuluuko painelaakeri tohon pakettiin?

Patu925
14.05.2009, 20:53
Lipposelta on hankittu tuohon meidän projektiin kytkinsarja. Eli http://www.offroadtarvike.fi/app/product/view/-/id/166 siinä on painelaakeri mukana. Silmälaakeri pitää etsiä muualta.

Patu925
19.05.2009, 18:42
Eilen laitettiin uusi limppu paikoilleen ja vika korjautui OSITTAIN. Täytynee vielä vaihtaa uudet kytkinnesteet ja pääsylinterin tiivisteet. Vielä oireilua on sillä tavalla että kun normaalisti polkaiset kytkimen pohjaan niin ei irroita kunnolla mutta kun pumppaa 2-3 kertaa niin vaihteet menevät päälle kuin itsestään... Ja pakolliset kuvat.

Mittarilukema.
http://koti.mbnet.fi/t-5/kuvat/mittari.jpg

Siinä on 518 tonnii ajettu limppu, ihan ajettavassa kunnossa
http://koti.mbnet.fi/t-5/kuvat/vanha%20limppu.jpg

Asetelma vaikutti äkkiiseltään myös kunnossaolevalta. Silmälaakeri on numeroltaan 6201 2rs ja vaihtokunnossa.
http://koti.mbnet.fi/t-5/kuvat/asetelma.jpg

Kytkinakseli oli kuivan näköinen mutta ei siihen levy takerrellu kun kokeili.
http://koti.mbnet.fi/t-5/kuvat/kytkinakseli.jpg

On se komian näköne tuo uusi asetelma...
http://koti.mbnet.fi/t-5/kuvat/kytkin1.jpg

http://koti.mbnet.fi/t-5/kuvat/uusi%20limppu.jpg


Päätän täältä montusta raportin tähän.

Patu925
03.07.2009, 10:46
Kytkimen pääsylinterin sisuskalut vaihdettu ja vika katosi kokonaan.
Toyota myy korjaussarjaa mihin kuuluu mäntä täydellisenä jousi kaikki kumit lukkorengas ja rikka. Hinta huima 34euroo. Kytkinpoljin on nyt tosi kevyt painella eli uudet nesteet ja ruostepaskan poisto järjestelmästä auttoi...

Eiköhän tuolla kelpaa taas ajella 500000km kattoo sitten lisää...

Eskimo
03.07.2009, 18:14
Elikkäs viallisen työsylinterin takia vaihdoit turhaan kytkinpaketin? :D

SuurSyömäri
03.07.2009, 18:49
Eix siinä nyt oo kytkin kun ennen oli pitsanpohja....

Patu925
03.07.2009, 23:05
Elikkäs viallisen työsylinterin takia vaihdoit turhaan kytkinpaketin? :D
Homma otettiin sillä asenteella että kytkin kuntoon. No lopputulos on että kytkin on kunnossa ilman kompromissejä. Kilometrit huomioon ottaen sallittaneen tämmöinen laajemman kurssin mukaan tehty remontti.
Olisihan se ollut melkein varmaa että pelkän sylinterin korjauksen jäljiltä ehjä kytkinlevy purkautuu jossakin jumalan selän takana. Täälläpain kun tuppaa olemaan sitä huonoo tuurii ihan omiksi tarpeiksi.

Vai onko tämänkin remontin suoritusjärjestys sitä huonoa tuuria... :confused::confused:

Jappi
04.07.2009, 13:01
Ihme ettei kytkinakselin pää ollut uralla.Vähemmän ajetuissakin tahtovat olla.

Heikki L
04.07.2009, 13:07
Mitä tuo kytkinpaketti maksaa offitarvikkeessa??

Patu925
04.07.2009, 17:03
Mitä tuo kytkinpaketti maksaa offitarvikkeessa??

http://www.offroadtarvike.fi/app/product/view/-/id/166

Tuote
Hinta

KYTKINPAKETTI TOYOTA HDJ80 882 €
KYTKINPAKETTI HJ60/61 602 €
DSBHD KYTKINPAKETTI HJ60/61 495 €
DSBHD KYTKINPAKETTI HJ61 87-91 490 €
HD KYTKINPAKETTI TOYOTA 2,4 D 245 €
DCBHD KYTKINPAKETTI LJ70 395 €
HD KYTKINPAKETTI TOYOTA KZJ73 625 €
DCBHD KYTKINPAKETTI TOYOTA 2,4 D 399 €