Kirjaudu sisään

View Full Version : 2lt moottori pätkii kierroksilla


revu
07.05.2009, 20:13
mikä voisi aiheuttaa pätkimistä kierroksilla. tyhjäkäyntiä pyörii tasaisesti. 3000-3500rpm paikkeilla alkaa pätkimään ja työntää putkesta valkeaa savua. 3500-5500rpm pyörii normaalisti ja savu muuttuu mustaksi. tätä "ominaisuutta" ilmenee kun konella ei ole paljoa kuormaa. kovemmassa väännätyksessä ei pätki.

-suuttimet vaihdoin tänään vika ei hävinnyt
-syöttopumppuun on vaihdettu isompi nestepää(10mm) sun muuta pientä kivaa.
-ahdonalaisen syötön kara muokattu
-koneessa on vnt ahdin joka tällä hetkellä säädin rikon takia on jatkuvasti siivet selällää.

-onko mahdollista että kone yrittää jo tukehtua dieselin määdään koska ahdin ei ahda vielä kunnolla tuolla kierros alueella ilman kuormaa?(pitää huomenna katsoa paljonko ahtopaineet on tuolla 3000-3500rpm)

kaistapää
08.05.2009, 08:43
ihan villinä veikkauksena että vetää ilmoja(kaasuakseli,p-a linjat)

Rekisteröimätön
08.05.2009, 09:11
VALKEA SAVU ON SEN MERKKI

härdelli
09.05.2009, 06:54
Kyseisen vian livenä nähneenä en uskois olevan ilma ongelma. Tää on tietysti minun veikkaus. Hiacessa oli lievä ilmavika ja oireet oli lähinnä huono käynnistyvyys. Vuotava kaasuakselin stefa ei pitäs vielä päästää ilmaa pumppuun. Pumpussa kun on ylipaine jolla pumpun ennakko säätyy. Ennakoihin tämä kyllä voi vaikuttaa. Alun perin tämä revun ongelma kuulosti nimenomaan sylinteri kohtaiselta vialta, enää en ole kyllä siitäkään varma. Toivottavasti vika löytyy ja pääsisit vielä halvalla. Ei menis siihen "vaihda kaikki puskurien välistä ja lopuksi vielä puskurit" remonttiin. Tuli vielä mieleen pa tankin sisällä olevat putket. Ne kai menee toyotista joskus. Kulkikos siellä imulinjas jotain mikrokuplia?

Nitsi
09.05.2009, 09:15
tItellä oli joskus Hiluxissa sama ongelma ja syy siihen oli löysä banjoliitin naftasuodattimen kyljessä. kuitenkin sen verran kireellä oli ettei vuotanu naftaa ulos, mutta ilmaa veti isoilla kierroksilla.

revu
09.05.2009, 09:19
pitää vaihtaa nuo tiivisteet alkuun ja katsoa mitä tapahtuu. holysmoke:lla olivat sitä mieltä että pumpun ajotus vittuilee ja se ajotuksen häröily voi johtua niistä tiivisteiden vuodoista. moottori vika mua ei haittais ollenkaan saisipahan hyvän syyn ottautua tuohon moottorin vaihtoon. kirkasta letkua on pätkä ennen polttoaine suodatinta. ei siellä ainakaan näy ilmakuplia. vois laittaa vielä pätkän pumpun ja suodattimen väliin ja katsoa imeekö järjestelmä ilmaa suodattimen jalasta. ne kirkkaat letkut ei ole pahitteeksi muutenkaan.

revu
09.05.2009, 09:25
tItellä oli joskus Hiluxissa sama ongelma ja syy siihen oli löysä banjoliitin naftasuodattimen kyljessä. kuitenkin sen verran kireellä oli ettei vuotanu naftaa ulos, mutta ilmaa veti isoilla kierroksilla.

tämä minua ihmetyttääkin että se pätkiminen loppuu siellä maksimi kierroksilla. 4000-5500rpm kun huudattaa niin ei röpellä ollenkaan ja savun väri on niin hiilen mustaa kuin olla voi. alle 3000rpm savu on likempänä harmaata kuin mustaa. liekkö harmaa sävy johtunee siitä että sylinteriin ruiskutetaan poltto ainetta vielä kun pakoventtiili on auki? siitä voisi päätellä että ruiskutus tapahtuu liian myöhään. ja käsittääkseni se valkea savu tulee siitä että menee palamatonta dieseliä pakosarjaan. ainakin lamppuöljy muodostaa sankan valkean savun kun sitä ruiskutetaan pakosarjaan(tämän verran opin armeijassa).

Nitsi
09.05.2009, 09:44
Josko sitten pumpun ajotusta kiusais?

mikaylikoski
09.05.2009, 13:58
koeta säätää syöttöö pienemmälle , kaverin 604 turbo valmetti oli syöttöö laitettu niinpaljon että sen takia ei lähtenyt käyntiin että kai silläkin on jotai merkitystä tai sitten saa ilmaa jostain .

revu
09.05.2009, 17:20
pumpun ajoitus on säädetty viime kesänä kuopion diesel huollossa, mutta onhan se mahdollista että ne ei ole kiristäny niitä pumpun kiinnitys ruuveja tarpeeksi tiukalle ja pumppu on ajan mittaan päässyt heilahtamaan.

ajattelin ensin vaihtaa ne pumpun tiivisteet ja tarkistaa venttiilien säädöt jos ei sillä parane niin sit pitää alkaa tutkimaan sitä ajoitusta tarkemmin.

mistähän vois ostaa sen kellon millä saa säädettyä tuon ennakon?

käyntiin tämä lähtee ihan hyvin