PDA

View Full Version : LN110 jäykkä etuAKSELI - tractionbar kiinni -


Vilkutin
07.05.2009, 19:09
Noniin,
Kaverin autoon ruvetaan moista rakentamaan, joten tänne ilmestyy kuvia ja mietteitä. Ja aivan varmasti myös kysymyksiä.
Cross4wd kautta tulee 2vk. sisällä 3"korottava IFS eliminator sarja.

Hilussa on tällä hetkellä rikkinäinen etuperä, n.3" korin korotus, OMEn korottavat takajouset, etujousia kiristetty, OMEn pumput, 33" / 12.5 kumit, turbo+cooleri.


Heti tulee mieleen, että mikä etuakseli? Onko se nyt sitten LN65en akseli vai läjän vai minkä? Ois tietty kiva jos välitykset ois samat kun hlx. taka-akselissa. Entäpä etukartaani, mikähän ois paras? LN65, LJ vai mikä? Vaatiikohan jotain jatkolaippoja?
Kelläään joutilaana myynnissä etuakselia?


Täällä muutama kuvat lähtökohdasta:
http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Off-Road/2009/Teron+Hilux/

Arska
07.05.2009, 20:05
Heti tulee mieleen, että mikä etuakseli? Onko se nyt sitten LN65en akseli vai läjän vai minkä? Ois tietty kiva jos välitykset ois samat kun hlx. taka-akselissa. Entäpä etukartaani, mikähän ois paras? LN65, LJ vai mikä? Vaatiikohan jotain jatkolaippoja?
Kelläään joutilaana myynnissä etuakselia?



LN46:n tai LN65:n akselilla varmaan helpoin tehdä, jos lehtijousilla aikoo toteuttaa. Etukardaaniksi pitäis käydä se LN110:n oma kardaani.

Mulla olis yks kokonainen LN65:n etuakseli ylimääräisenä. Välitys 4,56 ja taaksekin löytyy välitys, jos ei ole sama siinä alkuperäisessä takaperässä.

Vilkutin
07.05.2009, 20:13
mitenkä takaperän välityksestä voi varmistua? Ainut VARMA konsti lienee tikut pihalle, ja murikka pöydälle? Vai onnistuisko aurinkopyörän hampaat laskemaan öljyntäyttö reijästä, jos merkkaan ensimmäisen?

Mitä pidät akselilla hintaa, missä kunnossa vetonivelet ja jarrut?

Arska
07.05.2009, 20:24
mitenkä takaperän välityksestä voi varmistua? Ainut VARMA konsti lienee tikut pihalle, ja murikka pöydälle? Vai onnistuisko aurinkopyörän hampaat laskemaan öljyntäyttö reijästä, jos merkkaan ensimmäisen?

Mitä pidät akselilla hintaa, missä kunnossa vetonivelet ja jarrut?

Tyyppikilpi kertoo välityksen, jos periä ei ole vaihdettu. Alimmalla rivillä G-kirjaimen jälkeiset kolme numeroa kertovat välityksen ja tasauspyörästön tyypin.

Rak
07.05.2009, 21:11
Perän välityksen saa selville pyörittelemällä kardaanista ja laskemalla suhde siihen kuin monta kertaa rengas pyörähtää.

Jeeper
07.05.2009, 21:22
Heti tulee mieleen, että mikä etuakseli? Onko se nyt sitten LN65en akseli vai läjän vai minkä?

laita LN65:n akseli noilla IFS:n navoilla, niin saat siitä samanlevyisen kuin IFS Hiluxin taka-akseli.

toyota4x4
07.05.2009, 21:24
ifs navat leventää noin 6 cm sitte olis taka ja etu akseli saman levysiä.

Vilkutin
12.05.2009, 13:06
ahaaa, hyvä tieto !
Sen verran taka-akselia pyöritelty että ois kait 4.3 välitys, liekkö mahdollista?

Perjantaina ois palikat Suomessa, voipi venyä tosin ensiviikkoon ennenkuin pääsee hakemaan.

Sitten tarvis ruveta setvimään onko LN65 erivälityksiä? Ja löytyykö ylipäätänsä tuota 4.3.

Rekisteröimätön
12.05.2009, 13:25
High pinion ois kovasana niin riittäää tupla nivelessäkin vara.

Tuossa jokunen kuva 110 kierrejousi keulasta. http://irc-galleria.net/view.php?nick=TrailGear&image_id=97515339

lepoantti
12.05.2009, 13:37
kuusvitosen välitys on 4,56 ja neljäkutosen 4,88, läjä 4,88 ja räjä 4,56, 110 4,3, takatuuppari 56 uudempikin tais olla 4,3. näistä ainakin suurin osa oikeeta tietoo

välitystä sen mukaan että millä renkaalla meinaat ajaa. läjä/räjä on siitä hyvät että niissä on edessä high pinion murikka, vaan kyllä 3" tg jousilla voi ajaa ilman haimurikkaa.

itselle kans tulossa sellanen ruohikkomaasturi jäykällä akselilla ja defeII:sen jakareilla ja kierrejousilla.......

Rekisteröimätön
12.05.2009, 17:18
Onko toi kierrejousilla oleva hilu saatu myös leimaan?

Vilkutin
13.05.2009, 08:25
Eli toisin sanoen vanhan hiluxin tai LJ murikat ois hitaimmat?
Käynee suoraan LN110? Kuis kartaanit?
Ja takamurikan joutunee käytännössä vaihtamaan kokonaan?

jv
13.05.2009, 09:24
ahaaa, hyvä tieto !
Sen verran taka-akselia pyöritelty että ois kait 4.3 välitys, liekkö mahdollista?

Perjantaina ois palikat Suomessa, voipi venyä tosin ensiviikkoon ennenkuin pääsee hakemaan.

Sitten tarvis ruveta setvimään onko LN65 erivälityksiä? Ja löytyykö ylipäätänsä tuota 4.3.

takaveto hiluksissa on tota 4.3 välitystä, mut hi-pinioniin saattaa olla vaikeempi löytää. jos meinaa laittaa 35" tai isommat renkaat nii kannattas haalia jostain vähintään noi 4.56 välitykset, mieluummin 4.88. tosin tiuhempi pävitys on aina heikompi...


joo ja kaikki 8" murikat käy päikseen paitsi hi-pinionia ei voi laittaa taakse kun ei kestä siellä!

nii ja jos sekoittelee kuoria ja periä nii voi tulla ongelmaksi löytää oikeen kokoiset poskilaakerit. näissä on pieniä eroja noissa 8":ssa murkuloissa.

hiluman
13.05.2009, 09:37
kyllähän ton kierrejousituksen saa leimaan. tossa mun auto http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=51468

Vilkutin
19.05.2009, 18:03
noniiin.. perjantaina ois tarkotus mennä käymään cros4wd jos vaan työt sen sallii, sitten kuvia romuista.


Osat haettu, kauppaa väännetään LN65 ARB akseleista.

Vilkutin
04.06.2009, 20:50
etuperä purettu, 4.88 välitys...

eli hakusessa LJ tai LN65 etuakseli, jolloin taka-akselille ei tarvis tehä mitään?

Onko mahollista onnistua?

Rekisteröimätön
05.06.2009, 12:33
Vähän kyl ihmetyttää tuo 4.88.
tyyppikilvestä luettuna oli 4.30.
Eikös LN65:ssä ole 4.56 ja LN46:ssa 4.88? Tai sitten muistan väärin.
Tahtoo kyllä viel tarkistaa nuo välitykset kunnolla.

Juha

Vilkutin
06.08.2009, 17:44
Noniiin Tero on saanut auton lähes nippuun, halusi antaa ison kiitoksen veljelleen Juhalle hitsauksista.

Tässä on muutama kuva,
kuvia en saannut näkyviin perkeleen, vempeleet


Seuraava ongelma onkin etukartaani, eipä tullut mieleen että hiluxin etukartaanin liuku on malli todella lyhyt.
Joten nyt on ongelma että mistä kartaani, jossa pituutta ja liukua piisaa. Toisessa päässä läjän aksilaan passaava laippa ja toisessa LN110 jakolaatikkoon.

lepoantti
06.08.2009, 20:55
offipuodeista löytyy 10 ja 8" liulla varustettuja palikoita, ristikko on valmiina mutta pitää liittää putkeen jossa on toinen ristikko. itselle ja kaverille tein TG:n jousilla varustettuihin luxeihin kardaanit uusiksi, liukuna käytin traktorin ulosotossa kätyettyä ura-akselia. onhan siinä lähtökohtaisesti isompi välys kuin auto käyttöön tarkoitetussa liussa mutta toimii ihan ok, tarvittaessa voi jopa ajaa maantienopeutta nelikkopäällä.

Rekisteröimätön
07.08.2009, 15:33
kans tahtoo kuvia!!!!

lepoantti
07.08.2009, 20:20
kans tahtoo kuvia!!!!

tässä on ainakin ura-akselista tehdyn jortinaalin kuva jos sellanen käy, vai tarkoittiko edellinen kuvien kyselijä rakentelun kohteena olleen hiluxin kuvia?



http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=39&pictureid=36648

Vilkutin
10.08.2009, 06:33
koitan tänään taas pistää kuvia, jos ei onnistu ni tarvii olla yhteytessä palvelun tarjoajaan.

Vilkutin
11.08.2009, 20:20
noniiin nyt ois pari kuvaa... la. ois tarkotus olla "kartaani" paikallaan ja otetaan testiä sitten kuvia toiminnasta.

http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Off-Road/2009/Teron+Hilux/

ZwA
12.08.2009, 11:21
Hyvältä Näyttää!

Joske
12.08.2009, 20:27
On kyllä nätti peli :)

kj_temmes
08.09.2009, 22:18
No paranikos se eteneminen nyt sitten huomattavasti/merkittävästi jäykän akselin asentamisella?

Vilkutin
25.09.2009, 06:30
vieläkäään ei olla päästy tositoimiin, kaverin talorojekti jarruttaa... ja perävälitys oli väärä. Nämä ongelmat korjattu jo, asennusta odotellaan.

FunJam
25.09.2009, 20:01
Mikäköhän välitys siellä oli?
Ja tuliko puhuttua palturia akselia myydessä?? (ei ainakaan tarkoituksella)
Toi lienee se akseli mikä on multa peräisin?

Pertsi
25.09.2009, 20:16
vanhan perän rikkinäinen välitys oli laskettu väärin, ei sen kummempaa...

Vilkutin
04.10.2009, 19:08
http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Off-Road/2009/Teron+Hilux/VALMIINA/
tältä näyttää hilux tänään...

muuten melkosen valmis mutta tractionbareja vielä ja lipposelta tuli perjantaina cromo murrokset niiden asennuksen jälkeen ponnistamaan...
sitten tero tilannee välitykset ja 37" kummia. Ja sitten onkin kait lukkojen aika...

Kyllä täytyy sanoa että toi oma punanen suzuki näyttää vähän nikko autolta ton teron hiluxin rinnalla.

Joske
04.10.2009, 22:58
Sehän on "sopivan" korkea :)

pulu
05.10.2009, 20:39
http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Off-Road/2009/Teron+Hilux/VALMIINA/
tältä näyttää hilux tänään...

muuten melkosen valmis mutta tractionbareja vielä ja lipposelta tuli perjantaina cromo murrokset niiden asennuksen jälkeen ponnistamaan...
sitten tero tilannee välitykset ja 37" kummia. Ja sitten onkin kait lukkojen aika...

Kyllä täytyy sanoa että toi oma punanen suzuki näyttää vähän nikko autolta ton teron hiluxin rinnalla.

oisko jo sitten isojen perien aika jos meinaa siirtyy 37 renkaisiin?

_Metal_
05.10.2009, 20:41
Ei hiluxiin kannata mitään tojon isoja periä heittää pistää si portaalit kerralla... , mutta toi on kyl iha liika korkee. Kylillä tietenki korkeus plussaa, mut ite heittäisin noi korikorotukset mäjelle.

Repro
05.10.2009, 20:46
Kauankohan menee et toi on nurin jos sillä joskus metsään menee?:D:D

Vilkutin
05.10.2009, 20:55
aika näyttäää... samaa miettiny itekkin että kuinka pysyy pyörilläään, vielä jos siinä jotain lukkoja tulee olemaan ni aika tarkkana saapi olla.

_Metal_
05.10.2009, 20:58
paljos tossa on kattokorkeus?

Vilkutin
06.10.2009, 15:52
ei ooo mitattu...

Pertsi
06.10.2009, 19:13
Meikäläinen on 176 pitkä (luistimet jalassa ja sulka päässä;)) nii kai tosta ekasta kuvasta vois veikkailla jotain 195????

Vilkutin
19.10.2009, 15:01
Jaahas, laatikko rupes rallattamaan... kelläään laakeroitua LN110 laatikkoa, ja/tai välitettyä jakolaatikkoa...

Ja/tai jotain muuta laatikkoa ja tarpeellisia adaptereita..

Juh@H
31.10.2009, 20:05
Loota on jo kasassa, mutta viel on asentamatta tämä jakiksen nuppi, joka tuli cross4wd:ltä.
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2354&pictureid=43705

Juh@H
08.11.2009, 14:39
Ei kaatunu, mut ens lauantaina yritetään kovemmin.
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2354&pictureid=44655http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2354&pictureid=44655

Vilkutin
08.11.2009, 17:22
http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Off-Road/2009/Teron+Hilux/VALMIINA/traction+bar.jpg

Tällääääist...

Vilkutin
24.12.2009, 21:15
pätkä videoo missä hiluxikin esiintyy....

http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Videot/Off-Road/2009/offia_lahtisella_12.12.avi

lepoantti
25.12.2009, 10:40
mites pohjaanlyöntikumit etuakselilla, kuvassa en ainakaan näe että niitä olis. yhdet tg:n jouset turmelleena voin suositella että pohjaanlyöntikumien paikallaanolo ja toiminta kannattaa oikeasti varmistaa. vaikka etujouset näyttäs joustavan sisäänpäinkin varsin hienosti niin sisääjoustoa kannatta rajata sillai että pakat ei pääse menemään läheskään suoraksi joustotilanteessa....

http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Off-Road/2009/Teron+Hilux/VALMIINA/hlx+etuakseli.jpg

Pertsi
26.12.2009, 18:56
tossa kuvassa ei niitä juu näy mutta kyllä siellä pohjaanlyöntikumit on...

hermanni
30.12.2009, 16:55
ei sitä usko ennenkun kokeilee mullakin nyt noi vanhat tg;N jouset 2wd;n lavalla painona

MF356
30.12.2009, 17:05
Kuinka helposti ne jouset menee pilalle? Laitoin TG:n 3" pakat ihan auton omiin korviin kiinni vakioilla riipuilla, jokohan täytyisi pohjaanlyönti kumeja jatkaa?

lepoantti
30.12.2009, 19:35
Kuinka helposti ne jouset menee pilalle? Laitoin TG:n 3" pakat ihan auton omiin korviin kiinni vakioilla riipuilla, jokohan täytyisi pohjaanlyönti kumeja jatkaa?

taka vai etu? kyllä ne kannattaa sinne laittaa jos käyttää meinaa, mut ne tg:n omat on tosiaan pohjaanLYÖNTIkumit. prässin alla kokeilin niin 10tonnin kuormalla tais muutaman millin painua kasaan...kannattaa ettiä jotakin toimivampaa tilalle

mulla on offatessa 38,5 renkaat ja silloin tällöin 39,5, senkin takia sisäänjoustoja on pitänyt hiukan rajata....

MF356
30.12.2009, 21:31
taka vai etu? kyllä ne kannattaa sinne laittaa jos käyttää meinaa, mut ne tg:n omat on tosiaan pohjaanLYÖNTIkumit. prässin alla kokeilin niin 10tonnin kuormalla tais muutaman millin painua kasaan...kannattaa ettiä jotakin toimivampaa tilalle

mulla on offatessa 38,5 renkaat ja silloin tällöin 39,5, senkin takia sisäänjoustoja on pitänyt hiukan rajata....

Edessä on nuo 3" pakat, hyvin tuntuvat joustelevan. On siellä ne alkuperäiset kumit, pitänee siihen vastapuoleen hepata joku palikka.

hermanni
31.12.2009, 15:04
Edessä on nuo 3" pakat, hyvin tuntuvat joustelevan. On siellä ne alkuperäiset kumit, pitänee siihen vastapuoleen hepata joku palikka. ne menee hyvin äkkiä piloille jo silleen jos se jousi pääsee suoraksi ja melekeimpä heti jos se jousi pääsee taittumaan yli

Vilkutin
05.05.2010, 20:50
Jä täältä löytyy meidän vappusafari toimintaa, kokoa on sitten se 2gb, suosittelen lataamaan koko tiedoston ensin koneelle ja sitten katsomaan.

http://www.vilkutin.1g.fi/kuvat/Videot/2010/Vappusafari+2010_720p.wmv