PDA

View Full Version : Timbertech vinssi, rikkikö? + varoittava tarina:)

VaJalo
06.05.2009, 08:10
Morjens,
on tullut foorumia lueskeltua jonkin aikaa ja viimein päätin rekisteröityä, kun ongelmiakin alkaa olla.
Mulla on tuollainen timbertechin (ainakin saman näköinen) 12000lbs vinssi Pajerossa.
Se oli aiempien omistajien toimesta asennettu ja kytkennät oli vähän hassusti, kun releboksi piti erikseen kytkeä puskuriin aina kun vinssiä haluais käyttää, eikä minkäänlaista päävirtakytkintä ollut. Oli tarkoitus heti kevään koittaessa tehdä kytkennät uusiksi ja laittaa päävirtakytkin keulaan.
No tässä nyt kävi niin, kuin pahiten pelkäsin, eli vinssatessa johdollinen kauko-ohjain lakkasi toimimasta (ilmeisesti jonkinlainen lämpörelesysteemi) langattomalla toimi edelleen (olin alun alkaen vähän "pelännyt" tuota langatonta ohjainta, koska siinä täytyy kelaus erikseen pysäyttää stop painikkeesta).
No kaikki meni hyvin siihen asti että viimeiset pari metriä olis pitäny kelata sisään, no ohjainhan ei enään sisäänkelauskäskyn jälkeen totellut mitään, vaan veti koukkua kohti rullakitaa. Aloin tässä sitten hädissään irroittamaan releboksia, mutta eihän se siinä mihkään lähtenyt. Konepeltiä auki, jakoavainta taskusta ja akusta kaapelia irti.
Samalla painelin kauko-ohjaimen nappeja minkä kerkesin. Siinä alko rauta narisemaan ja kipinät lenteli kun koukku oli kidassa ja vinssi veti puskuria kitoineen kelalle. Viimein juuri ennen kun sain kaapelin irti ohjain totteli jotain painallusta ja alkoi kelaamaan aukipäin, no eihän se sieltä mihkään enään tullut kun koukku oli kidan välissä jumissa.
Tästä päästään pikkuhiljaa itse asiaan, eli tämän jälkeen kun sain puskurin irti jne. kokeilin vinssiä uudelleen. Enään ei sano mitään, ei mitään toiminnan merkkejä. Mahdollista on että siinä rytinässä vinssi olisi päässyt oikosulkuun jos puskuri on ottanut vinssin + napoihin, mutta vinssi kuitenkin toimi siihen asti, että sain + kaapelin irti.
Löysin jotain juttua noista timbertecheistä jossa kerrottiin niissä olevan joku ihme vastus/lämpörele siellä releboksissa joka katkaisee toiminnan kovassa rasituksessa. Tässä vissiin oli ollut ongelmia muillakin ja joku suositteli poistamaan koko osan ja juottamaan piuhat suoraan.
Näin sitten tein, mutta ei tuottanut toivottua vaikutusta edelleenkään.
Olisko jollakin vinkkejä, mitä tutkia tai miten noiden komponenttien toiminnan voisi mitata/tarkistaa?
Saako näihin suomesta varaosia?

ärjy
06.05.2009, 11:23
kyllähän tuohon käy näköjään mikä tahansa ohjaus. offroadtarvike, offivaruste jne..molemmistalöyy edulista korviketta. eikun vaan uutta releboxia tilalle.

Issu
06.05.2009, 15:45
Eipä mullakaan ollut luottoa tuohon kaukariin vaan vaihdoin tilalle sellasen missä pitää painaa kokoajan jotta jotain tapahtuu. Muutoin kyseisen merkkinen kampe on toiminut jarru huoltoa lukuunottamatta hienosti. Ja se tappokytkin pitää olla AINA.

sisua45
06.05.2009, 21:15
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9&pictureid=26654

Tuli vedettyä johdot vinssille. Koska virveli on kiinalainen, auto japanilainen, ja rakentaja humalainen, niin päätin laittaa sille oikein päävirta katkaisijan. Kävin katsomassa Uralin nokkaa, ja kas, sieltähän löytyi hyväkuntoinen katkaisija. Ja oikein Bosch, made in W-Germany. :)

Tuossa itse itseäni lainaten. Onko se sun 12000 lbs Timbertech saman näköinen? Mulla tulee pahvilaatikossa 12 ja vinssissä 13 klbs.

Kokeilin joskus lattialla sitä langatonta kaukosäädintä, enkä saanut oikein luottoa siihen. Sitten siitä meni patterit. Taitaa olla jo koko mutikka hukassa.

Jos langattomasta kaukarista menee patterit kesken vedon, niin saako sillä katkaistua vedon? Ei ilmeisesti, kai sullakin kävi just niin. :eek:

Releboksi roikkuu maskin takana. Otin sen kyljestä langallisen kaukarin liittimen pois, jatkoin johtoja, ja tökkäsin tuohon maskiin.

härdelli
07.05.2009, 03:36
Vähä off topikkia. Uskaltaako noihin edullisiin kaukosäätimiin luottaa. Niitähän saa jo 40 egellä. Jos tippuu vaikka rapakkoon, niin onko se nyt ihan varma et se herkiää tomimasta ennen ku ajelee iteksiään?

kj_temmes
07.05.2009, 06:39
Mulla samanlainen timbertechi.
Ja mulla on vinssin sähköt solenoidin kautta ja tappokytkin ratinvieressä.
Releboksi on tulipellissä kiinni.

Kerran jäi tappokytkin on-asentoon ja langaton kaukkari oli taskussa.
Vaikka kaukkarissa on sellanen kansi niin oli kuitenkin painunut IN-nappula pohjaan ja ajossa (siirtymällä reitille) oli salpakoukku vetäissyt vinssistä virtakaapelin irti :)
Eli vinssi tappoi itse itsensä...
Mutta noissa langattomissa kaukkareissa on se paska puoli että tosiaan kun painaa IN tai OUT niin pitää painaa stop jotta veto pysähtyy.
En tiedä mutta luulen että tosiaan noissa kalliimmissa olisi toteutettu niin että pitää kokoaika painaa.
Mutta tämähän vaatii herkeämättömän singaalin releboksille, tälläinen yksinkertainen ohjaus vaatii vaan aina sykäyksen kerrallaan ohjatakseen...

Mutta tästä yhdestä vahingosta johtuen en enää käytä langatonta kaukkaria kun silloin kun on aivan pakko...

Oli tarkoitus myöskin irroittaa langallisen kaukkarin liitin releboksista ja vetää se johonkin muualle ja lisäksi vielä tehdä kojelautaan erillinen kytkin vinssin ohjausta varten..

VaJalo
07.05.2009, 08:41
Tuossa itse itseäni lainaten. Onko se sun 12000 lbs Timbertech saman näköinen? Mulla tulee pahvilaatikossa 12 ja vinssissä 13 klbs.

Kokeilin joskus lattialla sitä langatonta kaukosäädintä, enkä saanut oikein luottoa siihen. Sitten siitä meni patterit. Taitaa olla jo koko mutikka hukassa.

Jos langattomasta kaukarista menee patterit kesken vedon, niin saako sillä katkaistua vedon? Ei ilmeisesti, kai sullakin kävi just niin. :eek:

Releboksi roikkuu maskin takana. Otin sen kyljestä langallisen kaukarin liittimen pois, jatkoin johtoja, ja tökkäsin tuohon maskiin.

Samalta näyttää, paitsi tarrat vähän erilaiset. Mulla se on asennettu "kyljelleen", joten en päässyt näkemään jos siellä mahdollisesti jotain lukemia lukee. Merkkiäkään ei lue missään, mutta oon päätellyt sen olevan timbertech.
Edellinen omistaja muistaakseni sanoi vinssin olevan 12000lbs.
Osaako kukaan kertoa, miten minun pitäisi yleismittarilla mitata, että tietäis mikä tuossa on rikki?

ärjy
07.05.2009, 15:35
hommatkaa se parempi kaukkari, mikä kelaa vaan silloin kun on nappi pohjassa. jokuhan myi niitä täällä palstallakin. kannattais sieltä solenoidi boxin sisältä mittailla että meneekö virrat edes läpi. helpoin minusta aloittaa sieltä päästä..

sisua45
07.05.2009, 15:50
Tappokatkaisija olisi kyllä hyvä lisä. Päävirtakatkaisijallekin tulee kiire juosta ratin takaa, jos jotain tapahtuu. Auto liikkuu, ja katkaisijan vieressä oleva vaijeri naukuu kireällä... :rolleyes:

Mulla on muistaakseni joku 150A solenoidi jossain, riittääköhän se?

sako
07.05.2009, 16:53
Laittaa releboksin solenoidin miinusjohdon ja "maan" väliin kytkimen ja kytkin hyttiin, niin sillähän katkaisee solenoidin virran ja vinssi pysähtyy.

VaJalo
13.05.2009, 14:29
No niin, meni jonkin aikaa, että pääsin kokeilemaan taas virtoja releboksille/vinssille.
Itse mittauksiin asti en nyt ehtinyt.
Kytkin siis piuhat kiinni ekaksi releboksille ja kokeilin kaukkarista nappeja. Molemmat releet naksu (ei naksunut viimeksi kun oli kytkettynä vinssiin).
Olisi tässä vaiheessa pitänyt mitata, mitä mistäkin piuhan päästä tulee, mutta kytkin kuitenkin virtapiuhat vinssille ja kokeilin uudelleen.
Muutaman kerran releet naksu, kun kaukkarin nappeja painoi, mutta vinssi ei sanonut mitään. Sitten kuului suhinaa, tuli savua ja lopuksi liekit. Releboksista paloi poikki kuvassa näkyvä punainen johto.
Saman johdon päässä oli alun perin se ihme "vastus", jonka joku suositteli ottamaan pois ja juottamaan johdot suoraan. Tämän "ohituksen" tein siis vasta sen jälkeen kun vinssi oli jo lakannut toimimasta.
Jääkö tässä jäljelle muita vaihtoehtoja, että vinssin moottori on oikosulussa tms?
http://kuvablogi.com/nayta/1910155/