PDA

View Full Version : Daihatsu Rocky F75 -90 (budjettilaitos)


lommolajitelma
05.05.2009, 18:28
Eli autokauppojen seurauksena tuli otsikossa mainittu DL-51 koneinen Daihatsu Rocky F75 vuosimallia 1990. Aikaisempaa kokemusta ei minkäänlaisista maastureista ole, joten tässä ollaan opiskeluvaiheessa ja samalla sitten korjaillaan ajan patinoita budjetti-tyylillä, eli itse tehdään mahdollisimman paljon.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1695&pictureid=28848
Auto on muuten vakio, mutta alla oli 32x11.5x15" maxxis muddereta pyörittävät vanteet. Toiset vanteet jo sainkin palstan kautta hommattua ja ne on entisöity. Kumit vielä vaiheessa..

Kaikenkattavaa perushuoltoa on luvassa: jarrut ja iskarit ensimmäisenä. Samalla siinä sitten SOA tulee. Akseleiden päälle tulevat pedit jousipakoille on jo valmistusvaiheessa. Edessä panhard-tanko on ongelma, mutta koitan ratkaista ongelman säädettävällä panhardilla tai muuttamalla kiinnikkeiden paikkaa.

Vanhat jakkarat heivasin jo tallin nurkkaan ja GTI-corollan raadosta sai mukavammat ja ehdottomasti tukevammat jakkarat tilalle.

Oviverhoilut ovat myös työn alla, koska entiset ovat aika hyvin pehmenneet ja vain vinyyli piti niitä kasassa.

Pakoputkiston väsäilin jo 2,5" putkesta ja laitoin siihen yhden pienen simonsin väliin. Hyvin pörisee.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1695&pictureid=28849
Projekti etenee siten, että teen millon mitäkin. Eli tässä ei tosiaan mennä minkäänlaisessa työjärjestyksessä? Ehkä tyhmää, mutta budjetin pyörittelyn kannalta ihan hyvä tapa toimia.

lommolajitelma
05.05.2009, 19:59
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1695&pictureid=28891
Ovi"pahvin" tekoa. Nykyinen "pahvi" tulee paksusta kovalevystä. 50mm finfoamista ja vesivanerista tuli 6x9:lle koroke. Oviverhoilun etureunaan ylös tulee paksunnus, joka vastaa kojelautaan. tuohon päälle vielä liimataan solumuovi jonka päälle sitten liimataan uusi vinyyli / keinonahka tms.

Kuvassa näkyy myös, että alkuperäinen lattiamatto on korvattu desibelimatolla, jota käytetään mm. kerrostalojen käytävissä. Ei ime kosteutta kuten huopa ja sen alla ollut "äänieriste"

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1695&pictureid=28892
Penkkiä. Meinasi tulla ahdasta, koska GTi:n penkit ovat 10cm leveämmät kuin alkuperäiset. Mutta tukea on riittävästi.

härdelli
06.05.2009, 04:26
Hyvä hyvä. En ole ainut joka harrastaa pienellä pudjetilla:D. Käsittääkseni rockyssa paljon hyvää, mut mites aksuloihin saa osasia? Lukot, välitykset jne. Tsemppiä sulle ja projektille.

lommolajitelma
06.05.2009, 08:28
Hyvä hyvä. En ole ainut joka harrastaa pienellä pudjetilla:D. Käsittääkseni rockyssa paljon hyvää, mut mites aksuloihin saa osasia? Lukot, välitykset jne. Tsemppiä sulle ja projektille.

Kiitos. Jotkut kuulema ovat vaihtaneet hiluxin tai vast. akselit, jotta osia saisi helpommin.

Lukoista ja välityksistä en osaa sanoa vielä mitään. Ulkomailla on vissiin jotain foorumeita / verkkokauppoja, joiden kautta on mahdollista osia saada, jos niitä ei suomesta löydy.

Rekisteröimätön
06.05.2009, 09:23
rockyssä on akseleissa 3.36 välitys.. joka on sinänsä nopea. mutta jakolaatikko on niin hyvin välitetty että kulkeesilti melko hiljaa hitaalla puolella.. mut jos siihe jokku hilun akselit laittaa esim 4.88 välityksellä. niin se kulkee sit jo tarpeeks hiljaa. ja muuten se etu panhardi kannattaa heittää mettään se estää etuakselin joustamisen. en muutenkaan ymmärrä miks rockiin on laitettu etu panhardi. sehän on käytännössä tarpeeton kun se on lehtijousilla. traction bar vaan tilalle.. :)

lommolajitelma
06.05.2009, 09:29
rockyssä on akseleissa 3.36 välitys.. joka on sinänsä nopea. mutta jakolaatikko on niin hyvin välitetty että kulkeesilti melko hiljaa hitaalla puolella.. mut jos siihe jokku hilun akselit laittaa esim 4.88 välityksellä. niin se kulkee sit jo tarpeeks hiljaa. ja muuten se etu panhardi kannattaa heittää mettään se estää etuakselin joustamisen. en muutenkaan ymmärrä miks rockiin on laitettu etu panhardi. sehän on käytännössä tarpeeton kun se on lehtijousilla. traction bar vaan tilalle.. :)

Jos puhutaan sellaisesta harrasteajoneuvosta (metsästysauto), jota ei uhallaan ajeta tosi pahoihin paikkoihin eikä haeta sitä suurinta offikokemusta, niin tarvitseeko tuota traction baria välttämättä? Sehän estää vain akselin kiertymisen vedätettäessä(?)

Tuota olen ihmetellytkin tohatsussa, että miksi siinä on edessä panhard, joka on jouston kannalta typerä ja takana ei.

apiaani
06.05.2009, 13:01
Jos daihatsun tehtaalla on ajateltu et helpataan jousirakentelijoita nyt kerranki. :D

Gravedigger
06.05.2009, 13:13
Juu tsemppiä samalla asenteella rakentavalle. Itsekkin vaihtamassa rockyyn nyt ni kiva seurata miten tää edistyy.

Olkku
06.05.2009, 16:21
rockyssä on akseleissa 3.36 välitys.. joka on sinänsä nopea. mutta jakolaatikko on niin hyvin välitetty että kulkeesilti melko hiljaa hitaalla puolella.. mut jos siihe jokku hilun akselit laittaa esim 4.88 välityksellä. niin se kulkee sit jo tarpeeks hiljaa.

Rockyn perävälitys on 3,26.
Eikä kyllä todellakaan mene hiljaa... ainakaan itse en laittaisi yli 31" renkaita, menee turhan paljon kytkimen luistatukseksi.

Jos teet SOAn tee vaan se tractionbar. Nim. takalehdet saanu poikki ilman...

härdelli
06.05.2009, 16:36
Toyotan aksulat on kyllä hyvä vaihto ehto. Mitä muutoksia teetkin ajoneuvoon, niin elä tee kompromisseja. Voipi olla et offikärpänen puraisee ja koko homma leviää käsiin:D. Ei tarviis purkaa kaikkee jo kerran tehtyä pois.

Olkku
06.05.2009, 19:34
Rockyn perävälitys on 3,26.
Eikä kyllä todellakaan mene hiljaa... ainakaan itse en laittaisi yli 31" renkaita, menee turhan paljon kytkimen luistatukseksi.

Jos teet SOAn tee vaan se tractionbar. Nim. takalehdet saanu poikki ilman...

Tarkotus ei ollu masentaa mitenkään. Tommonen Taikahattu kestää melkolailla hyvin kovaa ajoa... ainakin mulla kesti.

sisua45
06.05.2009, 20:42
rockyssä on akseleissa 3.36 välitys.. joka on sinänsä nopea. mutta jakolaatikko on niin hyvin välitetty että kulkeesilti melko hiljaa hitaalla puolella.. mut jos siihe jokku hilun akselit laittaa esim 4.88 välityksellä. niin se kulkee sit jo tarpeeks hiljaa. ja muuten se etu panhardi kannattaa heittää mettään se estää etuakselin joustamisen. en muutenkaan ymmärrä miks rockiin on laitettu etu panhardi. sehän on käytännössä tarpeeton kun se on lehtijousilla. traction bar vaan tilalle.. :)

Tuo perän 3.26 tai 3.36 välitys kuulostaa todellakin nopealta. Onko laatikkojen välityksistä tietoa? Kai sitä ihan googlellakin löytäis... :D

Olkku
06.05.2009, 20:48
tuolla jotain:http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=48304&highlight=rocky

lommolajitelma
06.05.2009, 21:48
Gear ratioo kivisen perustietomanuaalin mukaan:

DL-42 engine:
1. 3.647
2. 2.136
3. 1.484
4. 1.000
5. 0.860

DL-52 engine:
1. 3.477
2. 2.037
3. 1.317
4. 1.000
5. 0.820

Transfer:
High: 1.297
Low: 2.370

Differential: 3.363

-MaTTi-
07.05.2009, 08:09
Kuvassa näkyy myös, että alkuperäinen lattiamatto on korvattu desibelimatolla, jota käytetään mm. kerrostalojen käytävissä. Ei ime kosteutta kuten huopa ja sen alla ollut "äänieriste"


Ei ime ei, mutta jos ei ole lattiaan kiinniliimattu eikä matto hengitä, muodostuu lattiapellin päälle kosteutta ainakin talvisaikaan = mätänee.

lommolajitelma
08.05.2009, 10:40
Ei ime ei, mutta jos ei ole lattiaan kiinniliimattu eikä matto hengitä, muodostuu lattiapellin päälle kosteutta ainakin talvisaikaan = mätänee.

Ei ole kiinniliimattu. Sen verran jämäkkää on tuo matto, että pohjapeltien muotoilun ansiosta siellä on hyvät kanavat ilman ja kosteuden kulkea. Ja lattialla on lisätuuletin/lämmitin, joka sotkee ilmaa ylöspäin lattialta. :D

Samalla tavalla se mätänee, jos siellä märät huovat vuosisotalla muhii.

lommolajitelma
10.05.2009, 15:53
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1695&pictureid=29175
Noniin. Semmosta tulee kun itse tekee. Parempikin voisi olla, mutta käyttötarkoitukseen nähden vallan passeli. Kuvassa tietysti se fiba, että käsinojaa/kahvaa ei ole vielä ruuvattu kiinni.

Joskohan sitä ensi viikolla pääsisi jo tuon alustan kimppuun.

lommolajitelma
17.05.2009, 20:53
Njoo, en saanut sitten paikallisesta pulttiputkasta sopivia hilppeitä panhardia varten, eikä heidän tarjoamiin virityksiin ollut edes varaa, niin jätin tuon SOAn teon lähitulevaisuuteen.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1695&pictureid=29912

Viikonloppuna oli kuitenkin hyvä ilma touhuta ulkona, joten iskarit ja jarrut kävin läpi, koska auto oli tuntunut ajossa ihmeen huojuvalta eikä jarrutkaan toimineet mielestäni juuri ollenkaan.

Ihmettelen kyllä miten auto on voinut mennä katsastuksesta läpi, sillä etujarrut olivat lähestulkoon kokonaan jumissa. Vain jarrusylinterin vieressä ollut pala toimi hieman, vastapuolella ollut pala oli ruostunut satulaan kiinni, koska luistit olivat ruostuneet totaalisen kiinni. Huhhuh. Takajarruissakin vain toinen kenkä oli pelannut, toinen ei. No, perjantai ja lauantai meni niitä aukoessa, mutta toimimaan ne sain hyvällä kärsivällisyydellä ja isän hyvillä neuvoilla.

Iskaritkin olivat kaikki eriparia, sopivasti ristikkäin kaasua ja nestettä, joista nesteiskarit olivat päästäneet mehut pihalle. Laitoin alle Land Cruiseriin (HJ80) etuiskarit joka kulmaan, koska olivat paljon edullisemmat kuin tohatsun omat. Lisäksi jos tässä aikoo joustoja saada, niin Lantikan iskareissa on siihenkin enemmän pelivaroja.

Tänään otin pienet koeajot ja alusta ja jarrut ovat aivan toista maata.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1695&pictureid=29913
Ja tulihan sitä sotkettua maaliakin niin runkoon kuin kylkiinkin lisää.

lommolajitelma
20.05.2009, 22:28
Käytin tänään kiesin konttorille ja etujarruista tuli hylsy. Noh, eikun maalle kiireenvilkkaa ja löytyihän se syy miksi jarrut olivat niin eriparia. Neljän tunnin herkistelyt ja nyt pelaavat perstuntumalta taas jälleen kerran paremmin. Toivottavasti se leima tulisi.

Noh, asensin siinä samalla CRC:n vaikutusta odotellessa sähköflektin kiinnileiponeen viskon tilalle. Biltemasta on tuloillaan termostaattikytkin ja sille asennuspalikka, mutta tällähetkellä flektiä ohjaa nappi.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1695&pictureid=30239

Romikselta löytyi myös Ferozan etulokareiden muovilevikkeet, joita mallailin pitkin autoa. Pitää kuiduttamalla kopsata noita vielä toiset ja pienellä viilauksella istuvat Rockyyn tosi näpäkästi ja levittävät n. 25mm kaaria ulospäin. Alta joutaakin sitten leikellä vanhat kaaret pois. Tämän kaaritouhun aloitus menee varmaan reilun parin viikon päähän...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1695&pictureid=30238

tdi
21.05.2009, 12:12
siitähä tuli iha erinäkönen ku sai värii pintaan =)

lommolajitelma
22.05.2009, 15:56
Noni, aamulla kävin koittamassa onnea jarrujen kanssa uudelleen. Tälläkin kertaa meinasi tulla hylsy, koska olin sitten herkistellyt vasemman satulan paaaaaljon oikeaa paremmaksi. Katsastussetä naureskeli, mutta antoi leiman kuitenkin.

Posti toi termarikytkimen. Oikein tuning-mallinen sovite.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1695&pictureid=30437


No, eipä tämän päivän rattona ollut muutakaan tekemistä, niin aloitin levitaatio-projektin:

Ferozan levikkeisiin levitystä vielä sopivasti lisää, jotta istuvat rockyyn paremmin. Koira on aina kaverina.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1695&pictureid=30438

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1695&pictureid=30439

lommolajitelma
24.05.2009, 20:22
Sain viimein koko auton väriin :D Kyllä nyt kelpaa.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1695&pictureid=30970

Daddy's Toy
24.05.2009, 20:30
Jokos on kaaret valmiit.

Olikos vaikeet tehdä.
On käynynnä mielessä jos tekis omista 4runnerin levikkeistä kopiot.
Ovat niin kalliit jos menee rikki...

lommolajitelma
24.05.2009, 20:40
Jokos on kaaret valmiit.

Olikos vaikeet tehdä.
On käynynnä mielessä jos tekis omista 4runnerin levikkeistä kopiot.
Ovat niin kalliit jos menee rikki...

Eipä vielä, muotit vasta viimeistelin. Josko huomenna sais alotettua kopioinnin. Kannattaahan ne aina muotittaa, mikäli uhka särkymiselle on. Motonetistä kun saa lasikuitumattoa ja hartsia niin halvalla.


edit:
Helppoahan se muotin teko on. Alumiinifoliota vaan tiiviisti ja nätisti muotitettavan kohteen päälle kerros tai kaks maalarinteipillä ja eikun hartsia ja lasikuitumattoa niskaan. Annetaan kovettua ja sen jälkeen lähtee vetämällä irti. Sitten vaan muottiin taas foliot ja sama homma toisinpäin, niin kopio on siinä. Ainahan niissä pikkuhiomista on, mutta tuolleen on ainakin omasta mielestä tullut ihan mukavinta jälkeä.

4x4_88
24.05.2009, 21:01
Helppoahan se muotin teko on. Alumiinifoliota vaan tiiviisti ja nätisti muotitettavan kohteen päälle kerros tai kaks maalarinteipillä ja eikun hartsia ja lasikuitumattoa niskaan. Annetaan kovettua ja sen jälkeen lähtee vetämällä irti. Sitten vaan muottiin taas foliot ja sama homma toisinpäin, niin kopio on siinä. Ainahan niissä pikkuhiomista on, mutta tuolleen on ainakin omasta mielestä tullut ihan mukavinta jälkeä.
Nyt selvsi myös minulle lasikuidutuksen salat. Kiitän! :)

härdelli
27.05.2009, 20:15
Hyvähän ne levike kaaret on olla, jos vaikka erehtyy pehmeämmälle menemään:D

lommolajitelma
10.06.2009, 19:50
...koska auto vaihtoi omistajaa.

revu
11.06.2009, 05:44
joko on uus tilalla? vai oletko vasta hommaamassa seuraavaa nelivetoa?

Gravedigger
11.06.2009, 15:25
joko on uus tilalla? vai oletko vasta hommaamassa seuraavaa nelivetoa?

Nyt lommolla on 2,5l V6 toyota camry vm88. No kaipa minä jään puolustamaan rockyn kunniaa maasto-autona sitten vielä

revu
11.06.2009, 15:42
Nyt lommolla on 2,5l V6 toyota camry vm88. No kaipa minä jään puolustamaan rockyn kunniaa maasto-autona sitten vielä

mun puolesta saa tulla kyllä silläkin tänne kuopion ajo alueelle :D

lommolajitelma
12.06.2009, 10:09
Noo. Täytyy hankkia leikkikalu jahka seuraava varteenotettava projekti löytyy.. voipi tosin kestää syksyyn asti :D