View Full Version : kivikiipijän tekniikka kysymys
onko kellään kokemusta tai tietoa kuinka toimiva tällainen ratkasu on
suunnittelu asteella on kaksi paikkainen kivikiipijä, saisi kevyen ja pienen paketin.
Rotta-Racing
04.05.2009, 20:51
Ei taida noilla välityksillä kovin hitaasti päästä:D:D
Vai meinaatko kikkailla jotain laatikkoon? Lukko ainakin:)
Ei taida noilla välityksillä kovin hitaasti päästä:D:D
Vai meinaatko kikkailla jotain laatikkoon? Lukko ainakin:)
Eiköhän siinä välitys ole melko hyvä jos noissa akseleissa on välitys 4-7..
tasauspyörästö vaan jäykäksi! ruottalaisethan noita on jonkii verran vissiin tehny, tuolta löytyy jotakin rojekteja!-> http://www.4x4sweden.se/forum/viewforum.php?f=15&sid=32246334bb3ed2ea7361056102ca0a92
mm. http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?t=11818
http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?t=6292
Ihan hyvin tuo pitäisi toimia ja näyttääkin erittän hyvältä. Keveys johtaa kestävyyteen.
Välitykset varovasti laskien varmaan jossain 50:1 huitteilla ja automaatti (kai tuo automaatti on?) käytännössä about tuplaa ne eli kevyeen laitteseen varsin sopivat 100:1
Mistäs ajokista tuo paketti on kun ei äkkinäinen tunnista? Trialiin vai suunnistukseen? Shitpullit tietysti menee vaihtoon kumpaan lajiin vaan:p
Ihan hyvin tuo pitäisi toimia ja näyttääkin erittän hyvältä. Keveys johtaa kestävyyteen.
Välitykset varovasti laskien varmaan jossain 50:1 huitteilla ja automaatti (kai tuo automaatti on?) käytännössä about tuplaa ne eli kevyeen laitteseen varsin sopivat 100:1
Mistäs ajokista tuo paketti on kun ei äkkinäinen tunnista? Trialiin vai suunnistukseen? Shitpullit tietysti menee vaihtoon kumpaan lajiin vaan:p
nyt on ymmärretty väärin minä vasta suunnittelen ostoslistaa kuva on jostain netin syövereistä. vr6 automaatti on vahvoilla hankinta listassa minkähän lainen välitys tossa mosassa on ??
Ihan hyvin tuo pitäisi toimia ja näyttääkin erittän hyvältä. Keveys johtaa kestävyyteen.
Välitykset varovasti laskien varmaan jossain 50:1 huitteilla ja automaatti (kai tuo automaatti on?) käytännössä about tuplaa ne eli kevyeen laitteseen varsin sopivat 100:1
Mistäs ajokista tuo paketti on kun ei äkkinäinen tunnista? Trialiin vai suunnistukseen? Shitpullit tietysti menee vaihtoon kumpaan lajiin vaan:p
TOTTAKAI BOGGERIA ALLA VAAN!!!!!!!!!
tällä systeemillähän nääkin on tehty http://www.westcoastspiders.com/spiders.html
Mistähän nuo jouset on, siis kierteet, mitkä Yellow Spiderissäkin on? Toki coil-over, tahi ilmatikku, on helppoo ja halpaa.
Joskus aikoja sitten tuli rakenneltua semmonen suohiipijä missä oli Opel Kadetin 1.2 moottori+4v laatikko sitten pätkä kardaania ja Fiat 128 etuvetolaatikko, tähän oli vaan hitsattu tasauspyörästöön lukko..
Perät oli muistaakseni ison finnin eli Datsun 1600 deluxen :)
Välityksen oli silleen sopivat ku laitto tosta Fiatin ns. jakoaskista kakkosen tai kolmosen päälle ja sitten pykälteli tosta Kadetin askista tilanteen mukaan..
Itse itselle vastaten, kun vaan malttoi enste selata tuota ruattalaisten voorumia:
renault 12 fjädrar & volvo 240 fjäderskålar.
Rekisteröimätön
09.05.2009, 17:43
no onkkos tää rojekti saanut tuulta alleen vai olikos uutis ankka vaan
no onkkos tää rojekti saanut tuulta alleen vai olikos uutis ankka vaan
tätä ekassa kuvassa olevaa projektia voi seurata tässä
http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=16963
Rekisteröimätön
09.05.2009, 20:31
saattaa sie kangasallakin olla jotain jo rakenteilla
kyllä siitäkin kuvia mielellään katsellaan!
kyllä siitäkin kuvia mielellään katsellaan!
jos näytä nyt joku haluaa kattella niin runko olisi valmis
Aikas mahtavaa!
Ihan mielenkiinnosta verkkoa selasin automaattietuvetotekniikoita kytäten, niin tuli mieleen miten tuo Saab 9000 vaihteisto on sijoitettu? Onko siellä moottorin alla tähän tarkoitukseen sopimattomasti?
Aikas mahtavaa!
Ihan mielenkiinnosta verkkoa selasin automaattietuvetotekniikoita kytäten, niin tuli mieleen miten tuo Saab 9000 vaihteisto on sijoitettu? Onko siellä moottorin alla tähän tarkoitukseen sopimattomasti?
Jossain vuosimallissa vaihteiston sijainti muuttui... Itsellä 2.3T ysitonnisen nokalta, ja siinä vaihteisto on normaalisti, eikä siellä alla...
Pitäsiköhän se tohon suzukiin...
jos näytä nyt joku haluaa kattella niin runko olisi valmis
Toi taitaa siis olla ihan Spiderin piirrustusten mukaan tehty?
Hyvä siitä tulee ja kuten varmaan tarkkasilmäisenä huomasitkin kuvista, niin renkaina toi IROK on osoittautunu melko hyväks yhdessä perus TSL:n kanssa.
Mut hommaa tarpeeks tehokas pannu, esim sellanen VR6, niin ei kuulosta se auto sellaselta "nuhaiseta sähköhammasharjalta":D:D:D:D
Koskas on tavoitepäivä ajaa tuolla?? Kai joku päivämäärä on tavoitteena, vai onks tää semmonen ikuisuus projekti;)
Toi taitaa siis olla ihan Spiderin piirrustusten mukaan tehty?
Hyvä siitä tulee ja kuten varmaan tarkkasilmäisenä huomasitkin kuvista, niin renkaina toi IROK on osoittautunu melko hyväks yhdessä perus TSL:n kanssa.
Mut hommaa tarpeeks tehokas pannu, esim sellanen VR6, niin ei kuulosta se auto sellaselta "nuhaiseta sähköhammasharjalta":D:D:D:D
Koskas on tavoitepäivä ajaa tuolla?? Kai joku päivämäärä on tavoitteena, vai onks tää semmonen ikuisuus projekti;)
samanlainen spider tästä on tulossa , ei oma taito riitä suunnitteluun toisilta kopiointi onnistuu jotenkin:p
pitbullia tulee alle ainakin alkuun (on osoittautunut olevan hyvä rengas)
vr6 on hankinta listalla ,jos tälläviikkoo löytäis koneen niin pääsis jatkaan rakennusta.
olen suunnitellut y-linkkiä taakse ja 4-linkkiä eteen
ei tää mikään ikuisuus projekti ole
Hyvä ettet langennut mihinkään suzukin runkoon. Ei voi oikeen suositella, jos meinaa pidemmälle muutella.
mistäköhän tuo vedonkatkaisija on:confused: näyttäis volvon alipaine kellolta
offroadjouni
31.05.2009, 07:08
mistäköhän tuo vedonkatkaisija on:confused: näyttäis volvon alipaine kelloltaVolvon jakolaatikosta tuo onkin.
Volvon jakolaatikosta tuo onkin.
mahtaako löytyä sekä kolme että kaksi akselisesta vai vaan toisessta?
JOS JOLLAIN LÖYTYY KYSEINEN OSA NIIN ILMOITA HINTA NIIN OSTETAAN POIS NURKISTA
mistäs päin porukka on orbitrooleja hommannut (edullisia)
mahtaako ton vr6 oma tehostimen pumppu riittää ohjaukseen:confused:
mistäs päin porukka on orbitrooleja hommannut (edullisia)
mahtaako ton vr6 oma tehostimen pumppu riittää ohjaukseen:confused:
Hytikka kaupasta saa uusia ja takuulla toimivia ja sen kokosia ku ite haluaa. Maksaa kyllä, mutta eipä tarvi leikkiä romujen kanssa.
Tosin onhan noita raktoripurkaamojenkin tuotteita moni käyttäny ja ihan hyvällä menestyksellä, ut on toisilla ollu harmiakin.
Pumpun tuotosta ei ole kyllä hajuakaan.....voi olla kyl vähä piikanen. Onks mitään tietoa, että mitä muissa spidereissä on käytössä?? Vai olisko niillä ihan oikeita hytikka pumppuja niissä?
mahtaako onnistua tollain kallistaa syyläriä vai tuleeko ongelmia?
mahtaako onnistua tollain kallistaa syyläriä vai tuleeko ongelmia?
Onhan noita. Muistaakseni Jussilaisen G-69:ssä oli ihan makuullaan koko jäähdytin. Ilmaaminen vaan tuottaa joskus pienoista ongelmaa, eli kannattaa sitä miettiä aika tarkkaan;)
nyt olis jousituksen vuoro projektissa, ajatus olisi laittaa eteen sekä taakse ilmatikut
mutta rupeeko kallisteleen liikaa jos ei ole mitään jousia/ kallistuksenvakaimia
Ainahan sen jousituksen liikkkeitä voi rajoittaa liinoilla.
Ainahan sen jousituksen liikkkeitä voi rajoittaa liinoilla.
tarkoitin jos esim suoralla lyö tallan pohjaan niin kallistuuko koppa kun eiks ton ilmatikun vastus oo vakio
kardaanithan pyörii samaan suntaan niin eiks se lisää tota kallistumista?
Jaa, enhän mä noista ilmatikuista tiedä mitään, mutta kallistelua kiihdyttäessä tulee varmasti kun on kevyt koriosa suhteessa painaviin akseleihin. Joku on tais sanoa, että ilmatikuissa on hyvät säätömahdollisuudet, vielä kun joku osais säätää ne hyviksi. Rakennusvaiheessa niillä pääsee kyllä helpolla ja painoakin taitaa säästyä.
Yleensähän jousitus suunnitellan siten, että ostetaan pisimmät mahdolliset iskarit tai ilmatikut ja lopulta rajotinliinoilla estetään joustomonstereita kaatumasta paikallaan kun polkasee kaasun pohjaan.
Jaa, enhän mä noista ilmatikuista tiedä mitään, mutta kallistelua kiihdyttäessä tulee varmasti kun on kevyt koriosa suhteessa painaviin akseleihin. Joku on tais sanoa, että ilmatikuissa on hyvät säätömahdollisuudet, vielä kun joku osais säätää ne hyviksi. Rakennusvaiheessa niillä pääsee kyllä helpolla ja painoakin taitaa säästyä.
Yleensähän jousitus suunnitellan siten, että ostetaan pisimmät mahdolliset iskarit tai ilmatikut ja lopulta rajotinliinoilla estetään joustomonstereita kaatumasta paikallaan kun polkasee kaasun pohjaan.
eteen piti tulla normaali jouset mutta kun heräs ajatus että laittais simpukan tonne( niin pääsis myös suunnistus kisoihin) mahtuis noitten tikkujen kanssa paremmin, ja onhan ne paljon helpompi asentaakin.
16" taakse ja 14" eteen olisi tarkoitus laittaa
tarkoitin jos esim suoralla lyö tallan pohjaan niin kallistuuko koppa kun eiks ton ilmatikun vastus oo vakio
kardaanithan pyörii samaan suntaan niin eiks se lisää tota kallistumista?
Riippuu jousitusgeometriastakin, että miten kallistelee kaasuttaessa.
Ilmatikun vastus vakio? Iskunvaimentimen vaimennusteho on koko joustomatkalla vakio, säädettävissä (purkamalla ja shimmaamalla) eri suuntiin. Jousivoima taas kasvaa progressiivisesti tikun painuessa kasaan. Koko joustomatka olis hyvä olla kokonaan käytössä ja ajokorkeus muistaakseni niin että 1/3 sisäänjoustoa ja 2/3 ulos. 16" on jo pitkä tikku, mutta kyllähän sen saa tarkasti sovittelemalla toimimaan rangen takaripustuksillakin, eli ei pitäis olla ongelmia tuossa sinun härvelissä :)
baxxter: Onks sulla omat systeemit tota typen täyttämistä varten? Muistelin että hommasit jotkin vermeet? Oliks ne millaset ja mistä?
tässä olis yks vaihtoehto ilmatikkujen täyttöön, ei vaan taida oikein lentopostissa tulla Suomeen. mut jos jonkun kontin kyytiin sais...
http://www.rubiconexpress.com/Products/REC300.aspx
tässä olis yks vaihtoehto ilmatikkujen täyttöön, ei vaan taida oikein lentopostissa tulla Suomeen. mut jos jonkun kontin kyytiin sais...
http://www.rubiconexpress.com/Products/REC300.aspx
Kattelin tota kanssa, mutta rahti tosiaan pentele ei onnistu ihan minkä kautta vaan....
Rekisteröimätön
12.07.2009, 21:04
olis kyllä hyvä jos suunnistus kisoihin pääsis proto luokkaan hydrauli ohjauksella ni sais helpommalla rakennettua auton trialiin ja suunnistukseen
eteen piti tulla normaali jouset mutta kun heräs ajatus että laittais simpukan tonne( niin pääsis myös suunnistus kisoihin) mahtuis noitten tikkujen kanssa paremmin, ja onhan ne paljon helpompi asentaakin.
16" taakse ja 14" eteen olisi tarkoitus laittaa
olis kyllä hyvä jos suunnistus kisoihin pääsis proto luokkaan hydrauli ohjauksella ni sais helpommalla rakennettua auton trialiin ja suunnistukseen
hyvähän se olisi jos pelkkä hydrauliikka riittäis
tähänkin on tulossa suzukin tehostamaton simpukka ja hydrauliikka näin mekaaninen yhteys on olemassa , sais edes hyvän selityksen miks pelkkä hydrauli ei kelpaa
sais edes hyvän selityksen miks pelkkä hydrauli ei kelpaa
Onhan tuosta asiasta tapeltu tuolla suunnistuksen sääntötopikissa, mutta hyvään selitykseen riittää yksi sana: liikenneturvallisuus (tästä syystä myös hitsatut sektorivarret ja raidetangot on kielletty).
Onhan tuosta asiasta tapeltu tuolla suunnistuksen sääntötopikissa, mutta hyvään selitykseen riittää yksi sana: liikenneturvallisuus (tästä syystä myös hitsatut sektorivarret ja raidetangot on kielletty).
piti olla hyvä selitys.... otetaan esimerkiksi suzukin ohjauksessa sijaitseva kuminen pala ennen simpukkaa.. todella LIIKENNETURVALLISTA;)
Rekisteröimätön
12.07.2009, 22:54
niinpä.... hydrauli ohjauksia on joka traktorissa ja työkoneessa ja eipä niissäkään ohjaus kovin usein petä... varmaan luotettavampi kuin 20 vuotta vanha raidetangonpää!!!
piti olla hyvä selitys.... otetaan esimerkiksi suzukin ohjauksessa sijaitseva kuminen pala ennen simpukkaa.. todella LIIKENNETURVALLISTA;)
baxxter: Onks sulla omat systeemit tota typen täyttämistä varten? Muistelin että hommasit jotkin vermeet? Oliks ne millaset ja mistä?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=883&pictureid=35255
Oikeen viimotteen päälle vehkeet :) Messer 0-20bar paineensäädin, hinta tais olla 122e. Sais (ja pitäis hommata) noita 0-40bar tai 0-50bar säädöilläkin, hintaa oli 366e :mad::eek::( Siihen jatkoksi 20bar kaasuletkua, pallohana ja normi renkaantäyttöventtiili ilman sitä lukituskynttä.
Jos jotain tahtoo amerikasta tilailla, niin http://www.powertank.com/products/sfID1/29/productID/225 mulle kans yks ;)
Ja sitte OT:t
olis kyllä hyvä jos suunnistus kisoihin pääsis proto luokkaan hydrauli ohjauksella ni sais helpommalla rakennettua auton trialiin ja suunnistukseen
Ehkä se olis parempi tehdä kunnolla, kuin helpolla.
Onhan tuosta asiasta tapeltu tuolla suunnistuksen sääntötopikissa, mutta hyvään selitykseen riittää yksi sana: liikenneturvallisuus (tästä syystä myös hitsatut sektorivarret ja raidetangot on kielletty).
Eipä tuossa mitään hyvää selitystä ole, kun suomipoika tekee työntövarsista tukivarret ja hyvin kelpaa.. Tai sitten "jakarit" hitsataan akseliin, ohjausvarsi ja panhardi ristiin: kisakatsastuksessa kättä lippaan ja hyvää kisaa :D Mutta olihan siellä simpukka..
niinpä.... hydrauli ohjauksia on joka traktorissa ja työkoneessa ja eipä niissäkään ohjaus kovin usein petä... varmaan luotettavampi kuin 20 vuotta vanha raidetangonpää!!!
Eli 20v vanha traktrorin hydrauliohjaus paikoilleen, vanhalla mopon ketjulla vetoja pumpulle ja 80 km/h päästelemään muun liikenteen joukkoon..
Kerran pääsi letku löystymään orbin pumpusta. Paha ajaa tiellä kun käänty vaan oikealle ja vika tuli aika huomaamatta. Kyllä se orbikin haavoittuva on.
Lisäksi 25 v. vanha systeemi ei ole mitenkään erinomaisen tarkka tuntumaltaan maantie -nopeuksissa.
Ihan yhtälailla voi mekaanisesti välitetyt ohjauksetkin hajota, ei huonojen osien kestävyyksissä ole eroa. Hyvillä osilla kestää molemmat.
Kun ei osallistu suunnistuskisoihin, ei tarvi miettiä ohjauslaitesääntöjä. Toimii mulla.