PDA

View Full Version : Mikä aluminilava?


solihull
01.05.2009, 08:02
Tervehdys!
Täällä kun kaikki tietää kaikesta vähä jotakin, niin minkä valmistajan alumiinilava on kuvassa ja mistäs löytäisin jotakin pikkuosia, mm. pari avauskahvaa ja yhden sivutolpan kiinnityspalikan lavan runkoon, jollen sitten vain hitsaa sitä kuntoon?

Lavasta ei löydy mitään tyyppilaattaa, vain joki 6-numeroinen sarjanumero 202XXX? rungosta. Todennäköisesti ollut VW LT:n päällä.

Ja tommonen kärryprojekti siinä on sitten menossa, kun saatiin talven jäljiltä lava kotio. Etusermi lähtee tietenkin pois ja lava on vaan puiden päällä tossa mallattuna, joten tulee noin 20 cm eteenpäin. Ja alle vähän tukevammat renkaat. Katotaan nyt, koska ja mitä tulee...

Lavamitat 380x210, kokonaisopainoksi ei saa kuin 1600 kg (vetopää). Alusta on Kafi (642?). En tiedä tuleeko hyvä, mutta kohtuuhinnalla tuosta saa nyt jarrullisen kärryn. Ja tekee sellaisen, että kestää 2tn kuormaa...

Tietääkö joku, saanko muuttaa noita "valmis"akseleita siten, että siihen tulisi keinuteli? Nyt suoraan runkoon pultattuna kumivääntiöiden joustovarat on pienet ja vetopään korkeus liiankin tarkka, että kaikki pyörät on tasaisesti maassa.

TT

Kokku
01.05.2009, 10:08
Ite kans taistellu ton vetopään korkeuden kanssa, jonkulainen muistikuva et olis olemassa enemmän/vähemmän työläs korkeussäädettävä. Nähnyt joskus jossain vanhassa kärryssä(yritin hätäseen googlettaa, mut en löytänyt). Henkilöauton perässä tahtoo omasta olla takapyörät ilmassa ja maasturin perässä etupyörät. Keinutelin vois rakentaa mut nostaa kärryn aika korkeeksi.

Onkos agados merkkisessä kärryssä samanlaiset lukot laidoissa? Kuvien perustella ainakin samantyyppiset...
Jos volkkarin päältä lava niin käy tyhmänä kyselee lähimmällä merkkiliikkeellä...

Palde
01.05.2009, 10:31
Eikös noihin asuntovaununalustoille rakennettuihin kärryihin tullut jotakin muutoksia leiman suhteen ...
Meillä päin ainakin hitsattiin kasaan yhtä yötäpäivää että pääsi leimalle ennen määräpäivää .
Tietenkin saatoin jhymmärtää väärinkin .

Mutta laita miten saat leimaan ja millä muutoksilla ...Ittelle pitäs kelkakärryä alkaa tekemään .

Jouni_S
01.05.2009, 10:53
Vois olla raskoneen koripajan lavakin.Varmaksi en mene sanomaan mutta kannattaa käydä raskoneelta kysymässä.

VesaN
01.05.2009, 18:19
lavalukko näyttää erehdyttävästi piakon?olikohan pieksänmäellä toimiva yritys.tehnyt/tekee alumiinilavoja.

solihull
02.05.2009, 09:00
Tervehdys!
Kiitokset vinkeistä ja kauhukuvien maalailuista. Koskahan nuo vaununalustasäännökset olis meneeet uusiksi? Kaks vuotta sitten kun alustan ostin ja kasurilta kysyin, ei ollut mitään ongelmaa. Tosin omavalmiste-kärryä siitä ei saa, vaan se on lopun ikäänsä muutoskatsastettu as.vaunu... jotakin sellaista minulle selitettiin. Meni siinä sitten vuosi, jotta löytyi päälle lava ja 4 kk jotta sai sen vielä hankien sulettua rahdattua kotio asti.

Ja, jos as.vaunuista teko ei onnistu, niin akseli-vetopää -paketti on kuitenkin yhteensopiva, että sitten vaan uusi runko alle. Tuota runkoahan pitää muutenkin vahvistaa paljon. On noi as.vaunut tehty kyllä hepposille alustoille. Jotain 2,5 mm prässättyä peltiä molemmin puolin yks siivu ja siinä se. Muutenkin siihen lavan ja rungon väliin pitää saada 100 mm korotusta, niin samalla tekee siihen "apurungon" eteen saakka. Nousee se vetopääkin samalla "maasturitasolle".


TT

Palde
02.05.2009, 10:18
No tää on tälläistä "kaveri kertoi "-tietoa ...

Eli tosiaan kun kaveri teki omaansa , niin katsuri oli sanonut että säädökset muutuu kantavuuksien osalta 2009 alusta .
Meni jotenkin niin ,että kun tuolle asuntovaununalustalle on määrätty joku kantavuus ( lähes olematon) niin sitä ei pysty nostamaan jälkeenpäin .
Ja se taas sulki tien näiltä "matkaaja"laveteilta ...

-Matti- Tietää tästä kaiken ...kysäseppä suoraan siltä .

Toivottavasti olen väärässä !!!

Palde
02.05.2009, 10:20
Tuollanen oli tuolla Katsastajat.com:issa

Katsastuskonttorilta kerrottiin että säännöt on muuttumassa ensi vuodenvaihteessa 2009 , jonka jälkeen ainakin tavallisen peräkärryn tekeminen tulis kannattamattomaksi (aisan E-hyväksyttäminen luokkaa 2000e)

Toisaalta venekärry on tapaus jossa aisa ulottuu taka-akselin takapuolelle, joten on periaatteessa mahdollista että sen aisaa ei tarvitse hyväksyttää vuodenvaihteen jälkeenkään. Itse en luottaisi siihen kuitenkaan.

Jos aikoo venekärryn rakentaa niin se kannattaa tehdä pikimmiten. Pääsee kalaan mihin vaan, siinä on hyvä syy!