View Full Version : Jeep "pätkii" kiihdyttäessä
Eli mikäs nyt on tullut -92:een Cheroon, kun täyskaasulla kiihdyttäessä kierrosten ollessa himpun reilu 3000, rupeaa rykimään niin älyttömästi?
Tekee tuota niin maantie, kuin "kaupunki" nopeuksista, eikä hellitä ennen kun löysää kaasua. Laatikossa on öljyä, tuoreen näköistä ja hajuista, mutta en ole aivan varma kuuluuko määrä tarkistaa N-asennossa. On alkanut tekemään tuota n.kaksi viikkoa taaksepäin.
Alkaisikko etsimään vikaa moottorin vai laatikon puolelta? Vaikuttaisi kuitenkin liittyvän jotenkin kickdown asentoon, koska osakaasu kiihdytyksissä ei pätki ollenkaan.
Tossakin on monta vaihtoehtoa, kampuran asentotunnistimen johto voi olla sulanut pakosarjaa vasten ja täyskiihdytyksellä maattaa pakosarjaan (noin mulla kävi omassa), tai joku muu vika, sytyttääkö check engine valon??
Sitten ei todennäköisesti ole sellainen vika, jonka itsediagnostiikka havaitsee!! Eli voi olla myös polttoainepumppu!!! Arvailuks menee ilman testeriä!! Onko muuten varmasti -92:nen (valmistenumeron 10. merkki???)??
Laatikon ölpät tarkistetaan asennossa "P". Tikussa on omat rajansa tasolle kylmänä ja kuumana.
Itellä samanlaista vikaa,vaihdoin lambda anturin joka oli aivan stn musta ja map anturin vaihdoin kanssa ->loppu "jumppaaminen" juurikin tuolla 3000 rpm:n kohalla ja käynti tasaantui ja bensankulutus pieneni hiukan.Autohan on cherokee 92 ja oikea vuosimalli 90
itellä nyki tj wrangleri aina kyyhdyttäessä ja bensa pumpussa oli vika! en ois heti uskonu.
Jamantille: Niilo löytyy 10. merkkinä, eli aito -92 malli.
Täytyy vielä huomenna koittaa tarkentaa oireita, kuitenkin kiertää ja vetää ajoittain ilman mitään ongelmia viidentonnin pintaan. Silloin kyllä ollut ns.sporttiasento kytkettynä päälle. Se ei viittaisi bensapumppu ongelmaan.
Katsastuksessa tällä viikolla päästöissä ei ollut huomautettavaa, eli sekin varmaan sulkee jotakin vaihtoehtoja pois.
Pätkimistä esiintyy tosiaankin vain kaasu pohjaan runtattuna.
Syttypuoli kunnossa, jakajan kansi kunnossa ja tulpat?
Jakajan kansi ja pyörijä vaihdettu alle tuhat km sitten. Tulpat vaihdettu syksyllä, oisikko jotakin 8tkm taaksepäin. Lambda-anturi vaihdettu myös n.tonni taapäin. Voi tietysti olla siltikin joku noista, ainahan sitä sutta sattuu joka tavaran sekaan. Huomenissa pitää vilkaista vielä nuokin läpi
Aamulla huomasin, että viileällä koneella ei tee tuota rykimistä. Kuumalla pätkii, myös lähes täyskaasulla. Olennaista on nopea kaasun painaminen ja että kierrokset hakeutuvat sinne 3250 kieppeille, myös auton täytyy liikkua, paikaltaan lähtiessä ei tee tuota. Ongelmaa ei ole ilmennyt myöskään jos kierrokset ovat lähteneet kelautumaan alle 3000:sta tai yli 3500:sta pykälän vaihtumisen jälkeen.
Jotenkin perstuntumalla minusta vaikuttaa että laatikko arpoo siinä kohdalla silloin tai sytys sekoaa jotenkin.
Liekkö tuo edes mahdollista? Jakajan osat tarkistettu, olivat ok. Pitää vielä uusia sytysjohdot ja seurata oliko vaikutusta.
Rekisteröimätön
30.04.2009, 16:41
Oisko alipainetta tankissa, tai pensa letkut tukossa. kokeile ajaa ilman tankinkorkkia
piippu79
30.04.2009, 19:45
Oisko alipainetta tankissa, tai pensa letkut tukossa. kokeile ajaa ilman tankinkorkkia
Itellä oli vähän samaa vikaa mutta oli tankista imuputken ympäriltä loiskeluvy irti vaihdoin tankin kun se vuoti ja vika parani. Kokeile tankata ihan täyteen voi parantua.
Oma kokemus oudosta satunnaisesta sammumisesta (jatkui kai vuoden ennekuin löytyi, joku varmaan muistaa): Jakikselta nopeus ym anturilta tuleva johtonippu nirhaantui puhki jakiksen/laatikon ja korin välissä ja hälppi maihin kun kiihdytti eli kone laatikko jakis paketti käännähti. Ja siihen sammui aina, ei mitään vikakoodia. Ja startista samantien käyntiin ja matka jatkui. Löytyi sittenmyöhemmin ihan sattumalta.
Elikkä vika voi olla ihan missä vaan, ei välttämättä missään anturissa.
Tankin täyttö asteella ei ole merkitystä, yleensä tankkaan täyteen ja ajan merkkivalon syttymiseen saakka ja oire aina päällä. Tuo johtojen nirhaantuminen laatikon läheltä on hyvä vinkki, pakkivalo ei tahdo monestikkaan syttyä. Voisi hyvinkin viitata tuonne.
Kyllä on Hondien jälkeen melko orpo olo Jeepin kans. Niissä ne ongelmat tiesi heti jos jotakin oireili, näissä, lukemani perusteella, vika saattaa olla missä vaan ja aina tarkan diaknoosin saamiseen pitäisi olla töpselin päässä. :mad: (eikä pelkästään tämän minun ongelman perusteella)
pakkivalo ei tahdo monestikkaan syttyä. Voisi hyvinkin viitata tuonne.
NSS eli neutral safety switch on sitten ainakin paskainen/ kulunut. Tosin sen ei pitäisi aiheuttaa muuta kuin käynnistysongelmia, ei mitään ajonaikaista. Kato huvikseen vaijeri mikä menee kaasuläpältä laatikolle - tässä vehkeessä se ei ole varsinaisesti (tai ainakaan virallisesti) kick-down kaapeli, mutta se vaikuttaa mekaanisesti laatikon toimintaan. Jos sen säädöt on vituillaan niin voi myös aiheuttaa kaikensorttista problematiikkaa.
Kato huvikseen linkin perästä ohjetta jos englanti taipuu:
http://koti.mbnet.fi/~lampitl/kuvia/Jeep/AW4_manual.pdf
NSS eli neutral safety switch on sitten ainakin paskainen/ kulunut. Tosin sen ei pitäisi aiheuttaa muuta kuin käynnistysongelmia, ei mitään ajonaikaista. Kato huvikseen vaijeri mikä menee kaasuläpältä laatikolle - tässä vehkeessä se ei ole varsinaisesti (tai ainakaan virallisesti) kick-down kaapeli, mutta se vaikuttaa mekaanisesti laatikon toimintaan. Jos sen säädöt on vituillaan niin voi myös aiheuttaa kaikensorttista problematiikkaa.
Kato huvikseen linkin perästä ohjetta jos englanti taipuu:
http://koti.mbnet.fi/~lampitl/kuvia/Jeep/AW4_manual.pdf
Kiitos!
Jos laatikossa vika, tuon linkin ohjeilla varmasti korjaantuu. Pitää perehtyä paremmin, kun aikaa enemmän.
Jopa tuolta selvisi kuitenkin se oikea tapa tarkistaa laatikkoöljyn määrä. :)
Noniin, nyt vaihdoin sytytysjohtosarjan ja vaikuttaa olleen siellä se vika. Koko puolen vuoden aikana ei ole ollut nuin virkeän oloinen, mitä itselläni ollut tuo auto. Lisäksi se pätkiminen loppui koeajon perusteella kokonaan.
Oikeastaan monikin asia on viitannut tuonne puolelle kokoajan, mm. soitinlaitteston häiriöt, radiokin kuuluu nyt puhtaammin. :)
Kiitos kaikille vinkkejä antaneille, varmasti niistä on vielä tulevaisuudessa apua muissa ongelmissa.
Noniin, nyt vaihdoin sytytysjohtosarjan ja vaikuttaa olleen siellä se vika. Koko puolen vuoden aikana ei ole ollut nuin virkeän oloinen, mitä itselläni ollut tuo auto. Lisäksi se pätkiminen loppui koeajon perusteella kokonaan.
Oikeastaan monikin asia on viitannut tuonne puolelle kokoajan, mm. soitinlaitteston häiriöt, radiokin kuuluu nyt puhtaammin. :)
Kiitos kaikille vinkkejä antaneille, varmasti niistä on vielä tulevaisuudessa apua muissa ongelmissa.
Juu mullakin oli vm -90 samantapaisia nykimisongelmia, vaihettuani kaikki osat bensapuolelle ja sytyspuolelle, auton kulku vaan parani koko ajan mutta vika säilyi, tänä keväänä vika oli vieläkin jäljellä... Talvella laitettuani akkulaturin akkuun ja lohkolämmittimen päälle, se oli sitten neljä kuukautta roikan nokassa ja lataus ja lämmitin päällä joka päivä 2 tuntia. Toissapäivänä kun otin auton taas ajoon vikaa ei ollutkaan ???
Kaiken ongelmana olikin LATURI !!! Aikaisempi omistaja oli vaihtanut sinne 55AH:n laturin, eipä tullut mieleen, no ostin uuden 100AH:n laturin ja ongelmat katosi, että näin meillä .
No eihän se laturin vaihtokaan auttanut, olen vaihtanut kaikki sähköosat tuon nykimisen osalta ja se on haitannut jo koko harrastusta. sitten aloin käymään mahdollisia vikapaikkoja läpi Chiltonin korjausopas käsissä, sehän vaan sekoitti asioita edelleen.
Viime viikolla sitten se perkeleen nykiminen tuli taas esille, oli käyty pohjoisessa asti kesälomalla ilman ongelmia. En tiedä mikä ajatus oli alkaa nyklimisen aikana heiluttelemaan virta-avaimia ja tietysti se loppui kuin seinään se nykiminen.
Kävin ostamassa virtalukon ja avainpesän.... Kun purin vanhan virtalukon, kas siellähän oli kipinöintiä ollut ihan kivasti.
Taidampa laittaa loton vetämään kun ongelma viimein ratkesi. (tai sitten ei)
No Lapin reissulta tuli kiva ongelma lisää, nyt se JEEP haluaa tyhjentää akun, olisiko jollain vinkkiä, itse epäilisin keskuslukkoa joka jää päälle jotenkin tai sitten olisikohan se solenoidi, jossa on se startti sydeemi.
Meni muuten noin 1000€ kun sain vaihdettua kaikki uudet sähköhilppeet tuonne sytytyspuolelle ja vähän muuallekkin.
Purkaako akun varmasti johtoihin? Ettei vaan jostakin syystä olisi tullut akun elinikä täyteen. Akun kennoissa nestettä tarpeeksi?
Purkaako akun varmasti johtoihin? Ettei vaan jostakin syystä olisi tullut akun elinikä täyteen. Akun kennoissa nestettä tarpeeksi?
Pohjosen reissulla oli silloin 3kk vanha akku ja sitten ostin uuden ja sen kanssa kävi samoin, vika on edelleen paikallistamatta, täytyy yrittää viikonloppuna ratkaista ongelmaa, Aikas rasittavaa kytkeä akun napa päälle ennen joka ajoa ja sjon jälkeen taas paikoilleen... Joo päävirtakytkin kojelautaan !!!!
Eiku pitää etsiä se saamarin vika.
entäs se lambda anturi jos nykimistä? joukka tossa kehu joiutuneensa vaihtaa joka jeeppiin n. 150-200 tonnin kohalla (enkä edestiedä monta niitä on/ollut mutta 5 ei taida riittää)
Empä tiiä, mutta se "oli" semmoinen että kun nykiminen alkoi se vaikutti myös kierroslukumittariin, se alkoi heilumaan holtittomasti, uskoisin ja toivon että se oli se virtalukon pohja, ainakin se oli kipinöinyt aikas paljon.
Viikonloppuna... siis jo tänään alan tutkimaan tuon akun purkausjutun.
Kirjoitan sit tähän mitä löytyy?
Empä tiiä, mutta se "oli" semmoinen että kun nykiminen alkoi se vaikutti myös kierroslukumittariin, se alkoi heilumaan holtittomasti, uskoisin ja toivon että se oli se virtalukon pohja, ainakin se oli kipinöinyt aikas paljon.
Viikonloppuna... siis jo tänään alan tutkimaan tuon akun purkausjutun.
Kirjoitan sit tähän mitä löytyy?
Tuo viittaisi erään japanilaismerkin kokemuksella virranjakajassa olevaan ongelmaan. Siinä menee laakerointi hajalle ja alkaa oireilemaan tuolla tavalla, myös puolan oikuttelu aiheuttaa kyseistä nykimistä ja kiekkamittarin sekoilua. Onko Jeepissä mahdollista, en tiedä.
Myös tämän ketjun aloituksen oireet oli samanlaiset, tosin vain" kovilla" kierroksilla. Sen aiheutti huonot sytytysjohdot, kuten aiemmin totesin.
Kaikki minulle vastaantulleet virtalukonpohjan oireilut katkaisseet sytytysvirran hetkellisesti kokonaan, samalla mittaristo pimennyt täysin. Kertaakaan ei ole aiheuttanut satunnaista "sekoilua". Tuo kipinöinti saattaa kyllä hyvinkin aiheuttaa sekoiluakin.
Toivottavasti vika löytyy, ikävää jos kamppeet ei pelaa niin kuin pitää.
Homma jatkuu, kun tuli syksy ja kosteat kelit..... Arvoisa perkeleen nykiminen ja pätkiminen tuli taas esille.
Akku ongelma oli sisävalon päälle jääminen ja toinen vika samaan syssyyn takaluukun keskuslukko oli jotensakin päällä koko ajan, nyt pysyy akussa virtakin ja latauskin toimii niinkuin pitääkin.
Mutta se nykiminen...
Se ilmenee niin, että kierrokset ei nouse 2000 yläpuolelle ja kierroslukumittari pomppii mihin sattuu, bensaa ilmeisesti saa kun kaasun painaa pohjaan paukahtaa sinne mennyt bensa iloisesti, auto käy tyhjäkäyntiä ihan normaalisti, mutta kun antaa kaasua alkaa BOOAUS ja nykiminen.
MIELENKIINTOISTA.... Olisikohan jollain antaa pientä vinkkiä, jotenkin se liiittyy ilman kosteuteen ?????????????
Puola?
Tuossa mun rangessa oli samanlaiset oireet.
Testaa ottamalla puolalta virranjakajaan menevä johto virranjakajalta, ja laita moottoriin maata (lohko, kansi tms.) vasten kymmenen millin päähän. kokeile startata ja kato tuleeko kipinä. Jos ei tule = puola rikki.
Jos tulee kipinä 5mm päästä, on se silloinkin rikki.
(Jaskalta opittu)
Puola?
Tuossa mun rangessa oli samanlaiset oireet.
Testaa ottamalla puolalta virranjakajaan menevä johto virranjakajalta, ja laita moottoriin maata (lohko, kansi tms.) vasten kymmenen millin päähän. kokeile startata ja kato tuleeko kipinä. Jos ei tule = puola rikki.
Jos tulee kipinä 5mm päästä, on se silloinkin rikki.
(Jaskalta opittu)
Ei ole vika siellä....
Jeeppiin vaihdettu seuraavia osia; Sytytystulpat, johdot, virranjakajan kansi, pyörijä, tarkistettu väljyys virranjakajasta OK, puola ja sen alla oleva joku osa mihin puola tulee kiinni, virtalukko, avainpesä, kaikki anturit moottoritilassa, laturi, akku, neljä relettä moottoritilaan, aina on vähän parantunut käynti ja kulku, mutta se alkuperäinen vika tulee esille aina välillä, nyt sitten se on joka päivä...
Siis vika on seuraavanlainen, Jeeppi käynnistyy normaalisti ja saattaa toimia vaikka kuukauden, mutta sitten tapahtuu seuraavaa, Jeepin kulku loppuu melkein kokonaan, kulkee ainoastaan pintakaasulla ja kierrokset nousee maksimissaan 2000rpm
tätä "nykimistä" kestää hetken ja taas alkaa toimimaan normaalisti.
Tänä aamuna vikaa ei ollut...
No joo liikkuva poliisi vei kilvet ja rekisteriotteen tänä aamuna töihin sai ajaa ja töistä saa ajaa katsastuskonttorille, ystävälliset poliisit kirjoitti 8 päiväsakkoa, ei kuulemma saa ajaa katsastamattomalla autolla.
Perkele kun on tyhmä, Jeepissä ainoa vika on tuo nykiminen ja aattelin sen laittaa kuntoon ensin katsastusta!!!!
se vastus joka on konehuoneessa vasemmassa lokarissa aiheuttaa kyseistä vaivaa ainakin renixsissä! vaikuttaa ainakin bensapumppuun?! tultiin kulmakorvesta yhtäkymppiä kotiin kun kyseinen vastus hajos. ei käyny yli 2tonnin ja ryyty kokonaan,vähän aikaa jäähty ni toimi taas alakierroksilla.
Niinphä, se voisi olla tuokin, sopisi vikaan. Näyttäisi samanlaiselta kuin puolan etuvastus, perinteisessä puolassa tuommoinen on siinä kyljessä, liekkö sama tarkoitus. En tiedä.
Seuraavaksi ajattelin alkaa etsimään vikaa, toisen Jeepin avulla, vaihtamalla osia keskenään. Ellei jollain ole maatakaatavaa ehdotusta vian suhteen, kokeilen ainakin tuota etuvastuksen vaihtoa, jos vaikka auttaisi.
Periaatteessa sen vastuksen tehtävä on vastaava kuin etuvastuspuolan vastuksen, se alentaa polttoainepumpun jännitettä, kun kone on käynnissä, ja startatessa saadaan etuvastus ohittamalla parempi jännite pumpulle, kuin muuten!! Eli kyllä pitäisi auton sammua kokonaan, jos vastus katkeaa!!! Näin ainakin sähkökaavion mukaan!!
no kyllä toi joukan xj "kävi" . ja tosi huonosti ilman vastusta,ei kiertäny tosin ei org. p.pumppu. mut jos ei oo kokonaan poikki eristeen sisältä? oireet täsmää ja osa makso 4 euroo (ostin itelle varalle ku oma halki kiinitys kohasta)
Joo jos irroitan piuhan tuosta etuvastuksesta, sammuu auto heti
Siis vika on seuraavanlainen, Jeepin kulku loppuu melkein kokonaan, kulkee ainoastaan pintakaasulla ja kierrokset nousee
maksimissaan 2000rpm.
omassa XJ:ssä on juuri samainen vaiva ja ilmaantui kulmassa ajellessa, enkä ole vielä kerennyt vikaa paikallistamaan.
Tällä hetkellä arvelen, että se on joku liitin/johto vika, koska tuli yritettyä kallion nousua ja siinä auto tärähteli kohtuullisesti,
kun ei ylös asti päässyt vaan aina valu takasin. Vika ilmeni vasta kotimatkalla maanteillä.
Samalla reissulla meni tuo Nikon ja Jamantin mainitsema polttoainesysteemin etuvastus poikki. Pitkään olinkin jo
ihmetellyt, että mihin kaikkeen tuo vastus vaikuttaa. Sen verta olin kotona testannut että vastuksen irroittaminen sammuttaa
koneen muutamassa sekunnissa. Metsässä sitten alkoi yhtäkkiä sammumaan, mutta käynnistyi hetii uudestaan sammuen
muutamassa sekunnissa. Eli tuo Jamantin mainitsema starttaus ohitus on siis olemassa, mutta metsäässä ei tuo tullut mieleen,
vaan sekoitti ajatukset viasta. Sitten kun porukalla tajuttiin metsässä, että se on bensapumpun etuvastus, niin saatiin vastus
ohittamalla xj taas käymään normaalisti. Tosin ilman etuvastusta bensapumpun (ei alkuperäinen) ininä on korviinkäyvää, joten
tällä hetkellä on etuvastus taas kiinni. Tarvikebensapumppu ottaa etuvastuksen kautta n.4A(6V) ja ohitettuna n.6A(12V).
Ostamani tarvikevastus "crown" ei tuota tahdo kestää, joten ostin 1.5ohm tehovastuksen elektroniikkaliikkeestä.
/Joukka
Monestikko olet tulpat vaihtanut? ettei vain tulpista(tulpasta) ole haljennut se posliini.
on käynyt parikertaa, ja vielä aivan uusissa tulpissa. mazdassa halkes reilusti jeepissä taas niin vähän että en olisi huomannut jos olisi ollut puhtaat kädet, pienestä se on kiinni.
2000 kierroksen jälkeen paukutti aivan saatanasti, eikä kulkenut mihinkään
Ei hajuakaan, milloin on tulpat vaihdettu, joten vaihdoin ne, eikä vika poistunut.
Perstuntumalla oire hieman pieneni, mutta ei olennaisesti.
Vaihdoin samalla laturin, eikä sekään vaikuttanut.
Muistuipa tässä mieleeni, että Kulmassa kallionousua yrittäessä tuli myös muukin "vaiva",
joka saattaa liittyä tähän nykimiseen. Mittariston jännitemittarin huippunäyttämä pieneni
n. voltin verran ja muistikuvan mukaan aiemmin viisari liikkui selvästi enemmän tyhjäkäynnin
ja enempi kierroksia välillä, nyt tuntuu että lukema ei muutu juuri ollenkaan.
Tästä päättelen vaihtoehdoksi maa vian, joten tutkimpa seuraavaksi mistä tuo mittariston
jännitemittari saa maan ja jännitteen. Jahka ensin keksin miten nopeusmittarin vaijeri irtoaa.
edit: autohan on JEEP XJ 4.0Aut. -89
/joukka
Jahka ensin keksin miten nopeusmittarin vaijeri irtoaa.
Mittariston takaa siis?? Siellä on yksi lirpake, jota painat ja samalla vedät sen vaijerin pään irti mittaristosta!!
Mittariston takaa siis?? Siellä on yksi lirpake, jota painat ja samalla vedät sen vaijerin pään irti mittaristosta!!
Juu, sieltä, kiitos.
Tarttee yrittää painella jostakin tai sitten antaa löysiä konehuoneen puolelta ensin, jotta näkee mitä paineloo.
Ei hajuakaan, milloin on tulpat vaihdettu, joten vaihdoin ne, eikä vika poistunut.
Perstuntumalla oire hieman pieneni, mutta ei olennaisesti.
Vaihdoin samalla laturin, eikä sekään vaikuttanut.
Muistuipa tässä mieleeni, että Kulmassa kallionousua yrittäessä tuli myös muukin "vaiva",
joka saattaa liittyä tähän nykimiseen. Mittariston jännitemittarin huippunäyttämä pieneni
n. voltin verran ja muistikuvan mukaan aiemmin viisari liikkui selvästi enemmän tyhjäkäynnin
ja enempi kierroksia välillä, nyt tuntuu että lukema ei muutu juuri ollenkaan.
Tästä päättelen vaihtoehdoksi maa vian, joten tutkimpa seuraavaksi mistä tuo mittariston
jännitemittari saa maan ja jännitteen. Jahka ensin keksin miten nopeusmittarin vaijeri irtoaa.
edit: autohan on JEEP XJ 4.0Aut. -89
/joukka
Joo ei se tulpista johdu ainakaan, itse epäilisin tuota maa vikaa, mulla myös on tuo jännitemittari kovin alhaalla, kun löydät mahdollisen vian ilmoittelehan tänne, itsellä tuo saamarin vian hakuun alkaa olemaan takki tyhjä... No kyllä mie vielä ne maajohdot tarkistan ?
Asiantuntemattoman arvauksia...
Laturi vaihdettu,mutta latausjännite?
Vieläkö purkaa akkuja,jos--- niin laturista diodi palanut? Syy huono kosketus jossain laturin ja akun välillä,=virta lukko? (laturi jo kerran vaihdettu)
Maavika?Kaikki Koneen pultit kiinni? Poistuuko nykiminen esim.vähän kytkintä painamalla?Muita temppuja?
Sori jos nuo on jo tarkastettu,mutta jotain piti kommentoida.
Nostokurki
20.09.2011, 06:39
Minulla ilmeni eilen samaa ongelmaa kun ketjun aloittajalla... Muutaman tunnin offauksen jälkeen maantiellä kiihdyttäessä kierrokset nousi 3000, pätkäisi ja tippui 2500->nousi 3000, pätkäisi jne jne. Tuntui olevan aika arka kaasun asennosta, varovaisella painamisella sai kiertämään pidemmälle. Paikoillaan ollessa ei pätkinyt yhtään, ei tyhjäkäynnillä eikä kierrättäessä. Vedättää vaan ei kärsi ollenkaan. Aivan kuin kone kävisi laihalla tai jotain? Vaikea sanoa, tuleeko häiriö bensa- vai syttypuolelta...
Metsässä ollessa jo ilmeni pientä ongelmaa, eli kun kuuman koneen käynnisti niin tuntui kuin olisi kastellut jonkun tulpan, eli kävi vajailla pytyillä. Tämä kuitenkin korjaantui kun polkaisi vähän kaasua että kone "heräsi". Sitten kun ennen sammuttamista käytti kierroksia korkeammalla (noin kahdessa tonnissa) ja käänsi virrat pois, seuraava käynnistys oli ongelmaton. Tästä ajattelin että tulppa varmaan kastui aikaisemmin :confused:
Metsässä en pätkimistä kierroksilla huomannut, kun suurin osa ajasta meni ajaessa alle 1500rpm...
Niin, ja autona siis -94 Cherokee 4.0HO. Orkkis tankin tilalle vaihdettu GC muovitankki pumppuineen. Viikonloppuna nykimistä tai pätkimistä ei esiintynyt (perjantaina siis vaihdoin tankin)
Olisko vinkkejä?
p.s. niin ja sellainen, että edellisenä päivänähän tällä tuli ajettua ilman pakoputken loppuosaa (katalysaattoria tai sen jälkeisiä osia ei ollut paikoillaan) kun jäivät metsäreissulle, onko tämä voinut sekoittaa jotain? Mielestäni metsään ajaessa auto toimi kuitenkin hyvin...
Itellä oli kans joku aika sitten noita nykimisiä ja hyytymisiä, vaihtelin kans noita antureita, tulppia, jakajan kansia etc. Loppujen lopuksi vika hävisi kun vaihdoin sen virranjakajan sisällä olevan anturin.
Viime viikolla ilmaantu samanlaista oiretta, ei meinannu päästä kiven yli kun aina kone sammu kun vähän anto kaasua. Jotenkin aavistelin että vois olla samasta enturista homma kiinni, kone alko taas toimia normaalisti kun irrotin samaiselle anturille menevän piuhan ja laitoin takas. Ilmeisesti oli liitin huonosti kiinni tai jotain p**kaa välissä.
Nostokurki
20.09.2011, 09:07
Itellä oli kans joku aika sitten noita nykimisiä ja hyytymisiä, vaihtelin kans noita antureita, tulppia, jakajan kansia etc. Loppujen lopuksi vika hävisi kun vaihdoin sen virranjakajan sisällä olevan anturin.
Viime viikolla ilmaantu samanlaista oiretta, ei meinannu päästä kiven yli kun aina kone sammu kun vähän anto kaasua. Jotenkin aavistelin että vois olla samasta enturista homma kiinni, kone alko taas toimia normaalisti kun irrotin samaiselle anturille menevän piuhan ja laitoin takas. Ilmeisesti oli liitin huonosti kiinni tai jotain p**kaa välissä.
ok, pitää tarkistella tuo iltasella kunhan kotiutuu. Huomasin myös eilen illalla, että bensapumpun etuvastus on aivan törkeän kuuma... Mikä ei ole yllättävää, kun kyseessä on vastus, mutta noin korkea lämpötila voi lyhentää elinikää huomattavasti. Paljonkohan kyseinen vastus on arvoltaan?
Mistä muuten löytyi tuo vaihtoanturi virranjakajan sisään, ja minkälainen anturi on kyseessä? Optinen/mekaaninen/induktio?
Mistä muuten löytyi tuo vaihtoanturi virranjakajan sisään, ja minkälainen anturi on kyseessä? Optinen/mekaaninen/induktio?
Tämmönen: http://www.jamant.fi/asennontunnistin-nokan-xjmjyjzj-l6l4-cro53009077-p-1642.html
Paikkakunnan Jeep-jälleenmyyjältä tarvikkeena viime talvena 46€.
Nostokurki
20.09.2011, 20:48
dodii, tuli se anturi puhdisteltua ja kunnossa oli. Induktioanturi siis kyseessä, liittimen irroitus ei vaikuta käyntiin, tämä taisi olla vain käynnistystä varten...
Mut mut. Pumpun etuvastukselta mitattu jännite lämpimänä 9.92V, liittimen irroitus sammuttaa koneen nopeasti. Kylmänä kone toimi tosi hienosti, kiersi loppuun asti ja täydellä teholla. Lämmetessä rupesi puutumaan kierroksilla, ja kuuma kone pätki sitten jo kolmen tonnin jälkeen. Auto parkkiin, kävin kaupassa ja ongelma oli taas poissa vaikka polki kuumaksi asti.
Mystikästä :confused:
Nostokurki
03.10.2011, 06:27
Nyt alkaisi hieman vaikuttaa että vika olisi bensapuolella... Epäilys kohdistuu bensapumpun suuntaan. Kylmillä keleillä saa polkea autoa ihan huolella eikä pätki ollenkaan. Ajattelin siis alkuun rakennella keruusäiliön konttiin ja sinne alkuperäinen bensapumppu, joka ainakin toimi moitteettomasti. Pysytään tutkalla...