PDA

View Full Version : Bj-75: n öljynputsarin oikea asento ?

Palde
25.04.2009, 09:49
Tere !

Nyt kun selailin noita manuaaleja , niin mulla vissiin on ollut Öljynputsari s**tana väärin päin ...

Ihmettelin ittekin sitä , kun vaihdoin öljyt mottiin . Mulla on/oli putsari ylösalaisin ( siis pohja ylöspäin ) koneen kylessä , ja kun avaat sen niin sepä kusee sen putsarin sisällön tallin permannolle :(

Manuaalista kattottuna putsari on "oikeinpäin" pohja alaspäin , testasin tuolla uudella putsarinjalalla ...se perhana sopii siihen molemmin päin !

Eli kumpi suunta on oikea ? Jos joku viittis kurkata pellin alle ....
Kone on 3 B ja vm-88 , vakiopata pitäs olla ...

Aattelin laittaa sen sillai oiken päin , koska öljyjen vaihto olisi mukavampaa kun ei tarttis pestä konetta ja tallin lattiaa aina :)

Mutta meneekö öljynkierto sekaisin ?

Manuaali on imutettu netistä , mutta kaikki muu ainakin täsmää ...

Rölli
25.04.2009, 19:32
Vastaavassa laitteessa itsellä on kans just tolleen ylösalaisin et kusee öljyt lattialle ku vaihtaa. Ja vuosimalli on 87.

Rekisteröimätön
27.04.2009, 07:44
Istelläni on BJ-75 vm.89 ja 3b-II koneella ja siinä on suodatin kyllä oikein päin, eli siis ei valuta öljyjä lattialle.

Palde
27.04.2009, 18:54
Joo , eli putsarin asento vaihtuu vm-88 jälkeen ...En siis muistanut persiilleen itsekkään !

Mulla oli ittellä tuollanen vm-89 pick up BJ-75:n ja muistelin että se ei olis kussut öljyjään lattialle .
Täyty vaan hakea vahvistusta , koska meidän kylillä pyörivässä toisessa 75:n putsari on oikeinpäin vaikkakin se on vm-87 ?

Ja tästä mun manuaalista ei selviä mistä mihin vuosimalliin tämä on .

Sitten vaan pitää selvittää voiko putsarinjalan ja putsarin kääntää oikeinpäin ?

Kiitoksia vaan infosta !

Rekisteröimätön
30.04.2009, 07:28
Ei pitäisi ulkomuistista jumalauta mitään kirjoittaa... tuossa yläpuolella olevaan vm-89 3B-II koneeseen vaihdoin öljyt eilen ja kyllähän se suodatin siellä on väärinpäin...

Palde
01.05.2009, 10:37
Eivät osanneet vastata Tampereella Toyotalla asiaan mitään ...
Mutta lupasivat pyhien jälkeen selvittää asiaa ( ilman ? )

Oliko noin että 3B-II:kin putsari on väärinpäin , no oliko mulla sitten pick upissa erimoottori ?

Tässä -88 on ainakin erilainen syöttöpumppu .
No koppa on ainakin hitsattu läjään , ja voi alkaa kasaan konetta ...

Eskimo
01.05.2009, 14:17
Ihan kai se sama kummin päin se on jos suodinjalka passaa molemmin päin.

Jos suodatin on pystyssä niin kestää hiukka pidempään nostaa öljynpaineet startin yhteydessä kun suodatin pitää ensin täyttää.

Profi
01.05.2009, 15:42
Ihan kai se sama kummin päin se on jos suodinjalka passaa molemmin päin.

Mutta jos sen kääntää toisinpäin niin eikös se öljy kierrä sitten siellä suodattimen sisällä toisinpäin. Vai onkohan sillä edes mitään merkitystä?

Palde
01.05.2009, 19:02
Asia ratkesi maalaisjärjellä , ja pikkasella osien pyörittämisellä.

Ei onnistu suodattimen jalan kääntö , koska putsarista pois menevä öljy valuisi suoraan vesitilaan ...ja tämä kaikki perustuu rautalanka/paineilma/järjetömän spekulaatio-prosessin tulokseen :)
Tässä vaiheessa vappua saattaa olla vääräkin päätelmä ...
mutta putsari menee samon päin kun olikin takas paikoilleen .

Parempi on vaihtaa tuo 61:n turpomotti nokalle ...