ismo
22.04.2009, 09:58
Volvo Power Portal meetingin ensimmäisenä iltana Blondin moottorissa olevasta ruiskukannasta pomppasi ruiskusuuttimen reiän tulppa pois. Ja koska en tajunnut heti missä vika, yritin ajaa moottoria lämpimäksi, jotta se kävisi paremmin.
No sitten kun tajusin mistä on kyse, niin tulppasimme tietysti reiän. Tämän jälkeen moottorista kuului käydessä hurjaa killinää ja kolinaa ja lopuksi moottori ei enää pyörinyt ollenkaan. Autoa yritettiin vielä hinata, mutta moottori ei lähtenyt pyörimään, vaikka autoa hinattiin toisella Volvolla.
Tästä siis tulkitsin, että moottori leikkasi kiinni, koska se kävi liian laihalla imettyään ruiskusuuttimen reiästä liikaa raakaa ilmaa. Joten ostinkin sitten Volvon raadon, josta sain vähän ajetun moottorin ja vähän muutakin varaosaa.
Päästyäni moottorin vaihtotyössä tilanteeseen, jossa vaihde- ja jakolaatikko on irti, niin löysin kytkimestä hajonneen painelaakerin ja loppuun kuluneen kytkinlevyn.
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=1658&pictureid=27781
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=1658&pictureid=27782
Tämän jälkeen totesin kampiakselin päästä pyörittämällä, että moottorihan pyörii taas. Samoin totesin, että myös vaihdelaatikon akseli pyörii.
Eihän siinä auttanut muuta kuin laittaa starttimoottori takaisin kiinni, akkuun latausta ja moottorihan lähti käyntiin.
Nyt sitten jää mielenkiintoiseksi kysymykseksi, että onko mitenkään mahdollista, että risa painelaakeri estää täysin moottorin pyörimisen. Vai vieläkö pitäisi etsiä vikaa jostain muualta?
Kommentteja?
T:Ismo
No sitten kun tajusin mistä on kyse, niin tulppasimme tietysti reiän. Tämän jälkeen moottorista kuului käydessä hurjaa killinää ja kolinaa ja lopuksi moottori ei enää pyörinyt ollenkaan. Autoa yritettiin vielä hinata, mutta moottori ei lähtenyt pyörimään, vaikka autoa hinattiin toisella Volvolla.
Tästä siis tulkitsin, että moottori leikkasi kiinni, koska se kävi liian laihalla imettyään ruiskusuuttimen reiästä liikaa raakaa ilmaa. Joten ostinkin sitten Volvon raadon, josta sain vähän ajetun moottorin ja vähän muutakin varaosaa.
Päästyäni moottorin vaihtotyössä tilanteeseen, jossa vaihde- ja jakolaatikko on irti, niin löysin kytkimestä hajonneen painelaakerin ja loppuun kuluneen kytkinlevyn.
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=1658&pictureid=27781
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=1658&pictureid=27782
Tämän jälkeen totesin kampiakselin päästä pyörittämällä, että moottorihan pyörii taas. Samoin totesin, että myös vaihdelaatikon akseli pyörii.
Eihän siinä auttanut muuta kuin laittaa starttimoottori takaisin kiinni, akkuun latausta ja moottorihan lähti käyntiin.
Nyt sitten jää mielenkiintoiseksi kysymykseksi, että onko mitenkään mahdollista, että risa painelaakeri estää täysin moottorin pyörimisen. Vai vieläkö pitäisi etsiä vikaa jostain muualta?
Kommentteja?
T:Ismo