View Full Version : pajeron taka-akseli
Niin elikkä pajeron taka-akseli pitäis saaha irti, koska olis tarkoitus nostaa lehtipakat akselin päälle. Nyt kuitenki on ilmennyt onkelmia jarrurummun irroittamisessa. Omasta mielestä olen purkanut kaikki mitä purettavisa on, mutta ei meinaa irrota sitten millään. Onko siihen joku niksi mten se otetaan pois vai vaihdanko vasaran lekaan?? Tosiaan kyseessähän on vuoden 88 pätkä pajero.
La tuskaa
20.04.2009, 13:20
Taitaa olla vain niin kulunut rumpu että iso pykälä. lekaa vain ja säädä kengät mahd kauas.
Taitaa olla vain niin kulunut rumpu että iso pykälä. lekaa vain ja säädä kengät mahd kauas.
Miksi jarrurummut pitää irrottaa jos akselin ottaa irti? Eli kengät niin lähelle toisiaan kun vaan saa ja sitten isolla moskalla koputat joka nurkasta niin eiköhän se sieltä irtoa... Johtuu juurikin tuosta pykälästä, että tuntuu jämähtäneeltä... Onhan käsijarru varmasti auki?
j onko rummussa 1-2 pientä ruuvia siinä pyöränpulttien vieressä mikä pitä sen kiinni?omkassa ei ollut ruuveja mutta 2reikää kylläkin.. ja mull irtosi ihan kevyesti vetämällä käsin,ei kun lekaa nii pitäs irrota,sitten kun saat irti kannattaa hio pois se pykälä mikä noihin on kulunnut tai vaihtaa rummut.. ite olen yleensä hionnu rälläkäll vaa
japanian rauta
20.04.2009, 14:12
Siihen voi tehdä myös ulosvetäjän esim. lattaraudan pätkästä ja muutamasta pultista. Siinä rummussa on pienemmille pulteille reiät joihin rauta kiinni ja keskeltä vedät isommalla pultilla esim. hitsatun mutterin avulla rummun ulos.
Siinä rummussa on pienemmille pulteille reiät kiinni ja
Eikös se sillä lähe kun vaan ruuvaa niihin sopivat ja pitkät pultit? näin toyoissa ainakin.
khonkonen
20.04.2009, 15:39
Eikös se sillä lähe kun vaan ruuvaa niihin sopivat ja pitkät pultit? näin toyoissa ainakin.
Nimenomaan juuri näin eli 8 millin 50 milliä pitkät pultit ja pulttikoneella vaan ruuvailee niin tulee jarrurummut pois. Toki vähän kaverina voi lekalla kopautella siihen joka puolelle jotta ruosteet irtoaa.
japanian rauta
20.04.2009, 18:01
No perkeles...suotta oon sitten tehny komeen ulosvetäjän.:mad:
Ihan mielenkiinnosta... Mitäs meinasit tehä sille etupäälle ettei jää alas?
Joo, sama kiinnostais täälläkin että jos taka-akselin meinaat laittaa jousien alle niin miten meinasit etupään nostaa yhtä ylös???
Vai tuleekos tästä sellainen persepystyssä kulkija?
etkös sie vilkki jo saanu ne irti??
se on keulasta ruuvannu tankot tappiin ja keula on monta senttiä perää korkeammalla.
se on keulasta ruuvannu tankot tappiin ja keula on monta senttiä perää korkeammalla.
Mutta silti, jos heittää akselin jousien alle niin perse nousee ainaskin sen 15cm jos ei enemmänkin niin silloin ei kyllä naperon etupäässä riitä enää nostovarat. Helpommalla pääsee kun vaihtaa vaan riiput pitemmiksi ja täähän on vain mun mielipide.
no katellaan huomenna ku käyn kattoo vilkin projektii.
onko muuten minkälainen homma jos vaihtaa eteen kierre jouset niin meneekä leimasta läpi.
Kierre jouset ei onnistu ja se sauvojen säätö tiukalle tappaa sen vähäisenkin jouston.
toinen on että laittaa kierrejouset taka akselin ja rungon väliin..niin itte oon paheroon tekemäss ihan lähipäivinä.. ja eteen ruuvaan ylös sen mitä nousee.. ehkä samalla tulis vähän jämäkämpi ajaa mutkissa, en sitte tiedä onko se parempi vai pitäskö vaa riippuja jatkaa..
Rekisteröimätön
20.04.2009, 20:36
Voiko sitä akselia laillisesti tiputtaa alaspäin.
Niin, mites jotkut modifioi niitä tukivarsia saadakseen lisäjoustoa.
Kierrejousikeula tais tulla vasta 3 gen Pajeroon.
Juu, kierrejouset eteen ei mene katsastuksesta läpi ja edestä täytyy ottaa kallistuksenvakaaja pois heti katsastuksen jälkeen, sitten vielä jos kääntää sauvoista niin paljon kuin antaa varat myöten ja ottaa sitten pooreistaan irti ja kääntää lisää että saa keulan ylös niin seuraavaksi hajoaa sitten vetarit kun ne menee aivan luonnottomaan kulmaan ja voipi jäädä lyhkäisiksi.
Pajeron takapään saa kyllä joustamaan mutta etupää on hankala saada toimimaan "risukeulojen ongelma".
Eli suosittelen taakse pidemmät riiput, sauvat tiukalle ja maastoon mennessä kallistuksenvakaajat veks.
Joo ei ole pitkäaikaista kokemusta näistä pajeroista, mutta kaveri innosti tähän offitouhuun niin pitihän se joku maasturi hommata jos pajeroa voi maasturiksi sanoa. En kyllä sano julkisesti täällä että kauan meni ennenkuin tajusin ne pyöränpulttien vieressä olevien pikku reikien tarkotuksen. Sieltähän se rumpu tuli niin nätisti ko vähän ruuvasi pulttia sisään. No siitäkään en tiedä että kuin paljon takapää tulee jäämään korkeammalle etupäätä, mutta kun ruuvasin ne vääntösauvat kohtuu tiukalle niin keula oli selvästi perää ylempänä. Jos perse jää oikein pystyyn niin mie kyllä saatan vaihtaa jäykän akselin eteenki. Olen ottanu rojektista kuvia ja voisin laittaa niitä tänne palstallekin kunhan saan rojektin vain valmiiksi...:)
Eli tästäpä ei tulekkaan leimattava ajopeli.
No sitten vaan jäykkää etuakselia paikalleen ja kierrejousilla.
kyl sen saa aika suoraan kulkemaan, sopivan löysillä jousipakoilla
tul on foto mun pajerosta akselin käännön jälkeen
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=57847
On\Off doping kysely???? Mitsusta.
Mites jos tekee spoa:n --> ja vähentää lehtiä --> tartteeko tehdä traction paria?? Ettei perä vaan käänny liikaa.
--||-- --> ja pitää kaikki lehdet pakoissa-- tartteeko tehdä traction paria??
jamppa.w
26.04.2009, 11:33
ei siitä haittaa ole, oli kai lehdet tai ei.
tulipas tässä mieleen että tuosta pajerorsta otetaan kallistuksen vakain irti.
niin onko se pakollinen katastuksessa mulle ei ole puhuneet mitään eikä ole kolmeen vuoteen ollu paikallaan.
mutta mulla onki jäykät aksulat.
tulipas tässä mieleen että tuosta pajerorsta otetaan kallistuksen vakain irti.
niin onko se pakollinen katastuksessa mulle ei ole puhuneet mitään eikä ole kolmeen vuoteen ollu paikallaan.
mutta mulla onki jäykät aksulat.
Pätkässä pajerossa ei ole taka-akselilla kallistuksen vakaajaa.(Oma -88) Mut ei myöskään -89 ole.
Kallistuksen vakaaja pitää olla paikallaan katsastuksessa.Mutta hyvä jos katsuri ei ole hokassut(ja parempi niin ettei ole kiinni maastossa aivan turha).
mun -90 pitkässä otin pois vakaajat mielestäni jopa tie ajo ominaisuudet parani.. mulla korotus lehdet takana ja edessä kiristetty tappiin
Onko vetarit kestäny vaikka vääntösauvat tapissa?? Entä muuten ajettavuus? Itselläni vääntösauvat kans melko tiukalla en vain ole päässyt vielä kokeileen ko on vaihelaatikko rojekti vielä vähän vaiheessa.
-pajero-
06.05.2009, 15:21
Perseestä ajaa jos sauvat on tappii kirrattu, tulee kivireki keulasta
aavistuksen niit voip tiukkaa
Onko vetarit kestäny vaikka vääntösauvat tapissa?? Entä muuten ajettavuus? Itselläni vääntösauvat kans melko tiukalla en vain ole päässyt vielä kokeileen ko on vaihelaatikko rojekti vielä vähän vaiheessa.
vetarit on kestäny, jos kirrattu aivan loppuun nii huono ajaa, ulosjouston rajotingumen jos jätät pois nii kuoppatiellä helwetin moinen pauke kun hakkaa rauta rautaa vasten, itsellä on tosi ohuet pohjaus gumet, parempi olis jos rungonpuolelta ottais laikakoneella siivun pois, mut sen jälkeen voi alkaa vetoakselit paukkuun