View Full Version : pajeron laatikko
Kysymys pajeron vaihelaatikosta. Elikkä itselläni on vm-88 pätkä pajero lancerin loovalla. Meneekö vaihtaa suoraan lujempi vm-90 alkaen oleva laatikko. Edessä olis laatikon kunnostus ja ajattelin, että laittais sen vahvemman version.
ei mee suoraan joutuu vaihtaan vautipyörän ja sen levyn moottorin päädystä .
ja kardaanit on erilaiset ja vaihdelaatikon kannatin palkki. ja vauhtipyörässä erilainen hammaskehä eli ei käy starttikaan jotain tälläistä muistelisin.
shishkebab
20.04.2009, 17:05
Mulla on täysin kunnostettu vanhempi laatikko+jakovaihteisto. Ajettu remontin jälkeen 15tkm. Sen verran kerkesin ajaa sillä kunnes kone leikkas kiinni ja otin elintenluovuttajasta käyttöpeliin koneen ja uudemman vaihteiston. Jos oot kiinnostunut niin hp.700€. Lisätiedot 0405731284 ja löyty Espoosta.
Jaa sekö on niin iso rojekti. Sitten mie kunnostan vanhan laatikon, koska siinä ei ole muuta vikaa kuin, että öjyä vuotaa vähän sieltä sun täältä niin ehkä on helpompi vaihtaa vain ne tiivisteet.
Otin tuossa laatikon irti, mutta aina se pitää vastustaa. Miten vaihelaatikon saa erotettua jakolaatikosta??
Irrotin vaihelaatikosta kahtapuolen olevat pultit jossa on jousi sisällä ja yrittäny vähän joka vaihettaki tarjota, mutta ko ei se oikein halua irrota:mad:
http://www.mitsubishi-motors.kiev.ua/Manuals/Transmission/pwee8914/22A.pdf
Olisko tuosta jotain apuja?
Edittiä: sivulta 125 etiäpäin pitäis olla aika hyvää ohjetta...
Kiitos hyvistä neuvoista! Kyllä mie uskon että nyt alkaa hommat taas eteneen.:)
Nonii taas edettiin rojektissa. Vaihteisto on purettu sille mallille, että stefat ja tiivisteet voi alkaa vaihtaan. Kiitos vielä vinkeistä.
Mietiskelin että olen pyöritelly tuossa paskasta vaihelaatikkoa nyt pari päivää ja varmasti on sitä likaa joutunut vaihteiston sisäpinnoillekkin. Millähän kannattais huuhtoa tai puhdistaa osat? Löpöastiassa liottamalla?
Miulla on tuolla myyntipalstalla tarjolla täydellinen paketti pikkulaatikon vaihtamiseksi isoon laatikkoon ;) 2004 autosta ja varmasti kunnossa.
Nonii taas edettiin rojektissa. Vaihteisto on purettu sille mallille, että stefat ja tiivisteet voi alkaa vaihtaan. Kiitos vielä vinkeistä.
Mietiskelin että olen pyöritelly tuossa paskasta vaihelaatikkoa nyt pari päivää ja varmasti on sitä likaa joutunut vaihteiston sisäpinnoillekkin. Millähän kannattais huuhtoa tai puhdistaa osat? Löpöastiassa liottamalla?
Ite tein "laatikko remontin" muutama vuos takaperin, 1500 km ajon jälkeen laatikko kuullosti VR:n junalta.... ihmettelin laakerit myyneeltä huoltofirmalta notta mikähän tuli, kysyivät kärkeen että puritko kokonaan, vai vaihoitko pelkät laakerit.... tilasin uudet laakerit ja purin laatikon kokonaan osiks.
Itelläni on vanha astianpesukone autotallissa, pesuaineet (jotain tehopesu+ tjms.) jotka kiertää takas koneeseen... sillä pesin puretun laatikon kuorineen päivineen.
Emäntä/Äiti/Anoppi tjms. saattaa antaa haisevan vastalauseen jos tupaan pesukoneeseen laatikon kantaa, mut ainahan sitä voi kokeilla =)
Alkaa meneen pikkuhiljaa maku noihin pajeroihin. Sain nimittäin tiivisteet vaihettua ja laatikon kasattua jonka jälkeen löysin laakerin kuulan lattialta...:mad: Entiä mille alkais vissiin se täytyy loova aukaista uudestaan prkl.
oliko se iso kuula.ookko varma ettei oo niitä vaihde akselin lukituksia.
No se kuula on n.4-5mm halkaisialtaan.Missähän nämä vaihdeakselin lukitukset sijaitsee??. Tuntuu hullulta että laakereista tippuis kuulat vaikka niihin ei koske ollenkaan. Ja kun pyöritin vaihteistoa akselista niin hyvin pyörii eikä ääntele erikoisemmin. Ois tosiaan mukava jos jollakin olis haju mistä nämä kuulat olis lähtösin vaikka täytyy olla melkonen velho, että tämän perusteella vois sen sanoa.
No se kuula on n.4-5mm halkaisialtaan.Missähän nämä vaihdeakselin lukitukset sijaitsee??. Tuntuu hullulta että laakereista tippuis kuulat vaikka niihin ei koske ollenkaan. Ja kun pyöritin vaihteistoa akselista niin hyvin pyörii eikä ääntele erikoisemmin. Ois tosiaan mukava jos jollakin olis haju mistä nämä kuulat olis lähtösin vaikka täytyy olla melkonen velho, että tämän perusteella vois sen sanoa.
Ei ne laakereista noin vaan ropise. Se on joko siirtäjien lukituksesta tai sitten vaan kepin keskityksestä - vähän kepistä eteen kahta puolen loovaa.
Peruutusvalon katkaisijan alla on kuula. Samoin jakolaatikossa nelivedon merkkivalon katkaisijoitten alla.
Siirtäjän kuula jos on ni jossakin saattaa olla vielä pieni jousikin,ne löytyy sellaisten silikoni möykkyjen alta jossa on ruuvarilla kierrettävä säätö otappa ne auki ja tarkista
http://www.mitsubishi-motors.kiev.ua/Manuals/Transmission/pwee8914/22A.pdf
Olisko tuosta jotain apuja?
Edittiä: sivulta 125 etiäpäin pitäis olla aika hyvää ohjetta...
Sivuilla 118, 119 ja 121 on "Steel Ball" nimellä nuo kuulat, yks on sellainen jonka tähden täytyy koko laatikko purkaa, muut on ulkoapäin asennettavia.
Jos en väärin muista kokoja niin sivulla 119 pienin n.3 - 4 mm, 118 ja 121 n. 5mm
Paljon kiitoksia hyvistä neuvoista taas! Helpotti nyt kyllä jo vähän oloa. Mie käyn tutkimassa laatikkoa ja ilmineeraan sitten mistä kuulat olivat peräisin jos löytyy...
Noniin verenpaine saatiin laskemaan. Kuulathan oli peruutusvalon anturista ja toinen vaihdelaatikon päällä olevan ruuvin alta. Kiitokset vielä neuvoista!!