View Full Version : Maasturi piha/metsätraktoriksi
Hei,
Aihe ehkä ei ihan kuulu tänne mutta kun maasturista kuitenkin on kyse ja metsässä liikutaan ja täältä löytyy asiantunetemusta/näkemystä ja kokemusta pienemmistä ja isommista muutoskatsastuksista niin ajattelin heittää kysymyksellä...
Projektisuunnitelma:
Tehdään Suzuki SJ410:stä piha/metsätraktori seuraavin päämuutoksin
- runkoon ei kosketa mutta kavennetaan koko kori noin 60cm, jolloin pyörät jää vapaiksi
- yksi istuin keskelle, takaosa korista poikki taka-akselin kohdalta
- ohjaamoon turvakaaret
- volvon aski moottorin ja jakolaatikon väliin, lukitaan 1. vaihteelle, jonka jälkeen max. nopeus noin 40km/h
- voiman ulosoton jatko perään asti
- hydraulinen työkonekiinnitys perään (mukaillen traktoreiden ratkaisua)
- keulaan aurakiinnitys
- valojen ja muidentilpehöörien siirto asiallisiin paikkoihin
- alle vakiovanteille 35" maastokumit
- jousituksen korotus/jäykistys
Kysymys:
Onko mielestänne mahdollisuutta saada tällainen härveli rekisteröityä niin että sillä voisi siirtää tukkikärryillä puuta maantietä pitkin metsästä kotipihalle?
Jos ko. härvelin saisi rekisteröityä traktoriksi niin nousisiko silloin myös max. perävaunupaino traktorin mukaiseksi eli 2,6 kertaa traktorin paino?
Mitkä lakikiemurat ovat mahdollisesti projektia kaatamassa?
Terveisin
Ruxu
Rekisteröimätön
17.04.2009, 15:08
muistelen kuulleeni jotain tyyppihyväksynnästä, eli jos semmonen tarvii suorittaa, niin käytännössä mahdotonta.
T:Pecos
Ei taida tarvita kuin 5 kg lujuuslaskelmia ja tyyppihyväksynnän...aiheesta tuolla työkone ha/pa:sta topicissa. Voi olla vaikeampi homma rekisteröidä moinen kapistus.
Hei,
Selailin tuossa Finlexiä ja tuossa Ajoneuvolaki 11.12.2002/1090:ssa törmäsin seuraavaan kohtaan,
32 § (30.12.2004/1328)
Tyyppihyväksyntävelvollisuus
Ensimmäistä kertaa käyttöön otettavan M1-, L- tai T1–T3-luokan ajoneuvon rekisteriin merkitsemisen edellytyksenä on, että ajoneuvotyyppi on EY-tyyppihyväksytty tai piensarjatyyppihyväksytty. Monivaiheisen tyyppihyväksynnän viimeisessä vaiheessa valmistunut tai yksittäiskappaleena valmistettu tai maahan tuotu M1-, L- tai T1–T3-luokan ajoneuvo saadaan kuitenkin merkitä rekisteriin rekisteröintikatsastuksen perusteella.
Eikö tämä ole ymmärrettävissä niin, että pelkkä rekisteröintikatsastus yksittäiskappelevalmisteelle riittäisi?
Terveisin
Ruxu
Rekisteröimätön
17.04.2009, 20:30
HELPOMPAA ja halvempaa ostaa vanha traktori.
Kolmesta syystä ajatus tehdä Suzukista piha/metsätraktori kiehtovat,
- haluan traktoria pienemmän työkoneen ahtaaseen pihaympäristöön - toissa talvena traktorilinkomiehelle annettiin porttikielto, kun rikkoi paikkoja ja kylvi nurmikon sepelille
- haluan metsääni vähemmän maastoa möyrivän vehkeen - viime talvena vedettiin nelivetonatikalla kunnon urat
- minulla sattuu tuo Suska aihio jo olemaan - jotain hyödyllistä silläkin pitäisi tehdä
T:Ruxu
Rekisteröimätön
17.04.2009, 20:59
Kolmesta syystä ajatus tehdä Suzukista piha/metsätraktori kiehtovat,
- haluan traktoria pienemmän työkoneen ahtaaseen pihaympäristöön - toissa talvena traktorilinkomiehelle annettiin porttikielto, kun rikkoi paikkoja ja kylvi nurmikon sepelille
Kädetön kuski ollu hommissa. Meinaatko susukin perään lingon laittaa vai millä kolailet? Takavetomassikkaan perälevy ni piha puhdistuu helpommin kuin suskan kopista kurkkien.
- haluan metsääni vähemmän maastoa möyrivän vehkeen - viime talvena vedettiin nelivetonatikalla kunnon urat
Roudan aikaan ku menee mettään ni ei kuuluis jälkiä jäädä. Jos suskalla mettään menee ni ei sieltä montaa tukkia kerralla tuoda ennenku yhdistelmä on jossain juurakossa jumissa ja lopputulos sama ku traktorilla.
- minulla sattuu tuo Suska aihio jo olemaan - jotain hyödyllistä silläkin pitäisi tehdä
Tää on hyvä pointti :)
Homma kusee viimeistään siihen että rupeat tyhjästä taikomaan noita takanostolaitteita. Mikään ei oo mahdotonta ja pystyyhän moiset tekemään mutta järjen valossa katottuna projekti lähentelee hulluutta varsinkin kuin valmis konsepti on olemassa. Äkkiä en keksi mitään mikä tossa nelivetosuskassa olis paremmin kuin vanhassa takavetotraktorissa. Nelivedostakaan ei oo hyötyä muuta kuin ilman kuormaa ajettaessa, kuormalla toi takavetotraktori tulee mettästä ihan samalla tavalla ku suskakin (ellei jopa paremmin).
Heippa,
Ettet vaan olisi traktorin vannoutunut omistaja. Kyllähän sun kommenteissa on omat pointtinsa...
Eihän tässä ajatellussa projektissa välttämättä kaikilta osilta ole järkeä, puolet hauskuudesta on varmaan ratkaisuja miettiessä ja niitä toteuttaessa - ihan samalla lailla kun offiautonkin rakentelussa ja sillä metsässä möyrimisessä.
T:Ruxu
No ainakin nuo huvipuisto veturit,eli vanhat tornivolvot ym.Lienee joskus olleet traktoreita.
Takajousituksen joutunee poistamaan ainankin,ja asentamaan muut traktorille vaadittavat himmelit.
finlexsiin kun kirjoitat sopivia hakusanoja niin sieltä löytyy kyllä määritteitä.
mutta järjen valossa katottuna projekti lähentelee hulluutta varsinkin kuin valmis konsepti on olemassa.
onkos näissä mejän maasturin rakenteluissa muutenkaan mitään järkeä.:D
pääasia on että mies viihtyy rakennellessa,jahauskaa piisaa.
Rekisteröimätön
17.04.2009, 22:03
mutta järjen valossa katottuna projekti lähentelee hulluutta varsinkin kuin valmis konsepti on olemassa.
onkos näissä mejän maasturin rakenteluissa muutenkaan mitään järkeä.:D
pääasia on että mies viihtyy rakennellessa,jahauskaa piisaa.
Tosihan tämä!
Ja traktoria en omista.
Tarkoitus ei ollut farmariksi käännyttää vaan kertoa mielestäni tärkeitä faktoja. Projektivärkit ovat aina oma lukunsa ja hienoja sinänsä mutta mielestäni tässä ei mitään erityistä hyötyä saavuteta.
Offipiru
18.04.2009, 01:13
Herää kysymys että miksi se kokonainen suska nyt ei sitte kelpaa, pienihän se jo on, ainaki menee kaposesta raosta Ja voiha siihe virittöö sen pankokärryhimmelin perää?
Heippa,
Yksi pointti tässä rakentelussa on tuo perävaunupaino sehän on Suskassa vain 380kg jarruitta ja 750kg jarruin.
Mikäli vehje olisi traktori peräkärrypaino olisi 2,6 kertaa omapaino eli 2,6 x 870kg = 2 262 kg. No nyt joku tietysti sanoo, että tuolla painolla Suska ei liikahdakkaan. Tarkoitus ei olisi mennä tappiin kunhan joku 1 200 - 1 500kg voisi vetää maantiesiirrossa.
Tuosta työkonenostolaitteen rakentelukommentista. Eihän tuo kovin kummoinen rakennelma ole pari nostoaisaa, sivusäädöt, vääntövarsi ja hydraulisylinteri.
Enpä ole vielä ehtinyt Suskan alle ryömiä ja tutkia tuota voiman ulosottoa. Osaako joku kertoa millainen tuo on ja voiko se olla päällä ajossa vai ainoastaan auton seistessä?
Onko hydrauliikan rakenteluun vinkkejä pumpun osalta? Minkälainen voimansiirto pumppuun ja mistä tuommoisen pumpun edullisesti hankkisi?
Terveisin
Ruxu
Hotmower
18.04.2009, 09:22
Vaikea ja pitkä tie on rekisteröinti!
Vanhan traktorin aihion ja paperit vaatisi, siitä sitten "muuttamalla" kun ei ole prosenttisääntöjä tietääkseni..
Voi olla ettei onnistu sekään!!
Tein parivuotta sitten ajettavan ruohonleikkurin tyhjästä ja otin selvää silloin rekisteröinnistä.
Leikkuri:
http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?album=lastupby&cat=0&pos=6&uid=4515
( olettaisin että on samat vaatimuksen tässä)
Menin tieliikennelakikirja kourassa, joka oli em. kohdilta opeteltu ulkoa, konttorille.
Piensarjatyyppihyväksyntä käsittelee laitetta aina UUTENA, tämä on suoritettava rekisteröinnin mahdollistamiseksi, näin sanoi katsastaja!
Lähdettiin konttorin johtajan kanssa purkamaan asiaa takahuoneessa,
paino: täytyy mitata, n.700kg - OK
jarrut: taunuksesta - tod. näk. OK
moottorin koko: 3.6L - häh? - OK
polttoaine: bensa - häh? - OK
Moottorin melu: öö, tarvis varmaan vaimentaa ja mitata - OK
Moottorin vuosimalli: öö, 1958 - setä pisti kirjat kiinni ja sano että se siittä.
Hemmetin hyvää palvelua kun konttoreista aina ulvotaan, ton jälkeen oon ollu kanta-asiakas:D
Eli jos tulevassa pihavekkulissa on jokumikä euro4 moottori ja muutama muu nykyjuttu ni sitte on mahiksia... Uudessa laitteessa on uuden vaatimukset vaikka veistäisit puusta koko koneen..
Täytynee keksiä runkonumero ja hakee siirtolaput :D
Niin ja laittaisin pumpun koneen kylkeen ja hihnalla veto. Teet vielä niin että pystyy hihnan löysäämään jos ei tarvi hydrauliikkaa ni ei turhaa pyöri..
Tsemppiä rakennelmiin!
Tee se nostolaite sähkövinssillä, pääset niin paljon helpommalla ja halvemmalla ja lisäksi siitä on apuja vaikka niiden tukkien kyytiin vetämiseen ja yhdistelmän irroittamiseen. Ei tarttis muuta kuin yhdellä nivelellä aisa tai mitä semmoiseksi nostolaitteeksi suunnittelitkin.
Erittäin suositeltava projekti, mutta jätä koppi isoksi, voit ottaa tyttöjä kyytiin polun varrelta!
Ja hommaa vain joku vakuutus siihen, niinkuin mönkkäreissä jos tien ylityksiä tulee. Ja pykälistä, kun mönkkäreitäkin on rattoreina ja niissä ei ole jäykkä akseli...
Heippa!
Aika on huikea peli tuo Hotmover. Itse ajattelin kyllä käyttää Suskan omaa moottoria ja muitakin palikoita niin pitkälle kuin mahdollista.
Tuo kopin kavennus taitaa kyllä olla melkein must kahdesta syystä. Ensinnäkin kavennus + lisäikkunat alalaitoihin antaa traktorimaisen näkyvyyden lähelle vehjettä ja toiseksi ei tuo vaimo taida antaa ottaa niitä tyttöjä tuolta polun varrelta kyytiin ;o)
Hyvinkin saattaa olla että vehkeen rekisteröinti käy ylipääsemättömän vaikeaksi mutta ainahan sitä voi yrittää. Jos ei onnistu niin toinen vaihtoehto on sitten rekisteröidä tukkikärry ja hoitaa maantiesiirto muulla vetovehkeellä.
T:Ruxu
Hotmower
18.04.2009, 21:02
Niin vakuutuksenhan saa melkeen mihin vaan, tutulla on joku 4x4 mönkijä mutta ei tieliikenne malli ja otti siihen vakuutuksen joka on hinnaltaan kai samaa luokkaa moottorikelkan kanssa jos jotain sattuu. Ajelee mönkijäyhdistyksen vuokraamilla ja appiukon mailla.. Kait tohon sunki peliin vakuutuksen saa kun vaan ehdot selvittää.
Ajattelin leikkuriin kans vakuutusta mutta kaikki mitä voi sattua ni saa varmaan katettua koti, tapaturma jne vakuutuksilla. Eihän kellään oo 12hp murrayssakaan vakuutusta ja tuohan ei siitä eroa kuin että kulkee 45km/h... Shh
Ei se mitään maksa jos ottaa selvää rekisteroinnistä, kokeile kepillä..:D
Juu kannattaa harkita halpaa vinssiä nostolaitteeseen, on hemmetisti helpompi ja halvempi kuin hydrauliikka. Tosin kiinalaisesten ~60-70e vissien jarrut (tai niiden puute) on aika leluja. Päästää siis kun on punttia päässä!
Jep, lisää näitä:rolleyes:
Niin ja kuulapään kohellusta puolivalmisteella kun jarruputketkin oli vielä pöydällä ( joku on sitä mieltä riemurasiassa että motoori on vaan v6 ja sehän on skeidaa!): http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=21672 )
Huomasin että kohtuullisesti lähtee mutkasta kaasulla.
Ps. kyllä vaimot on vaikeita, ei voi edes tyttöjä kyytiin poimia, ja tähän ei vaikuta kuinka JÄYKKÄ AKSELI on:D
motojussi
18.04.2009, 21:22
Tässä teille malliksi pihatraktori. Ihan oma tekemä.Kaikki tarvittava, paitsi ei rekisterissä.
Niin vakuutuksenhan saa melkeen mihin vaan, tutulla on joku 4x4 mönkijä mutta ei tieliikenne malli ja otti siihen vakuutuksen joka on hinnaltaan kai samaa luokkaa moottorikelkan kanssa jos jotain sattuu. Ajelee mönkijäyhdistyksen vuokraamilla ja appiukon mailla.. Kait tohon sunki peliin vakuutuksen saa kun vaan ehdot selvittää.
Ajattelin leikkuriin kans vakuutusta mutta kaikki mitä voi sattua ni saa varmaan katettua koti, tapaturma jne vakuutuksilla. Eihän kellään oo 12hp murrayssakaan vakuutusta ja tuohan ei siitä eroa kuin että kulkee 45km/h... Shh
Olemassahan on ns. "rekisteröimättömän ajoneuvon vakuutus" joka on tarkoitettu mm. RR- ja motocrosspyöriin ja muihin sellaisiin ajoneuvoihin, joilla ei ajaminen tapahdu niin sanotulla suljetulla alueella. Kumma kyllä osaa motocross, RR tai Kartingradoista ei voida säännösten mukaan laskea suljetuksi alueeksi, jolloin siellä ajetuilla ajoneuvoilla tulee olla jonkun sortin liikennevakuutus eli tässä tapauksessa rekisteröimättömän ajoneuvon liikennevakuutus. Tässä lainaus Vantaan moottorikerhon sivulta (http://www.vantaanmoottorikerho.fi/mp/db/file_library/x/IMG/12317/file/vakuutustietoa.pdf):
"""Lainkohdan soveltaminen edellyttää eristämis- ja käyttötarkoituksen täyttymistä
samanaikaisesti. Liikenteestä eristetyksi alue katsotaan silloin, kun se on suljettu
aitauksella tai muutoin konkreettisesti sekä kun muun liikenteen ja ulkopuolisten pääsyn
alueelle estää jatkuva aukoton vartiointi. Käytännössä esimerkiksi motocross-radat harvoin
ovat liikennevakuutuslain tarkoittamalla tavalla eristettyjä alueita edes kilpailun aikana
puhumattakaan harjoitusten aikana. Samoin useat moottori- ja kartingradat eivät täytä
liikennevakuutuslain tarkoittamia eristämiskriteereitä. Myös varikkoalueet ovat yleensä
vailla eristystä. Motocross- ja ratamoottoripyörien yms. käyttäminen edellä kerrotuissa tilanteissa on
liikennevakuutuslaissa tarkoitettua ajoneuvon liikenteeseen käyttämistä, minkä vuoksi niitä
varten on otettava liikennevakuutus.
Käytännössä kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksessa käytettävä ajoneuvo voi olla
vailla liikennevakuutusta vain silloin, kun käyttö rajoittuu edellä kerrotulla tavalla eristetylle
ja vartioidulle alueelle, josta ajoneuvo siirretään lastina pois."""
Tommoseen omatekeleeseen voi kuitenkin olla aika hankala saada tommosta, varsinkin kun ruohonleikkuuta ei harrasteta kilpailumielessä, ainakaan kovin yleisesti :D:D:D No ,yrittänyttä ei laiteta :)
Hotmower
18.04.2009, 22:00
:DTää on vahvaa offtopiccia, toivottavasti alottaja armahtaa..
Mä voisin kyllä kilpamielessäkin leikata nurmea, tuntuu ettei tukehdu kovillakaan ajonopeuksillaan. Sopivat kierrokset ja vaihteen kun valitsee.. Reilu metrin heinät sormen vahvuisten pajujen ja koivujen kanssa menee huomaamaatta.. Kierrokset maltillinen 800rpm koneessa:D Kulutus huomaamaton verraten tuloksee..
Motojussi: lissää kuvia, yksityiskohtia..
Kiitosh
Heippa Motojussi,
Olisi tosi kivaa jos sinulla olisi mahdollisuutta heittää muutamilla detaljikuvilla ja kertoa hieman teknisestä toteutuksesta. On nimittäin sen verran hienon näköinen toi sun rakentama pihatraktori, että varmaan olisi ensirakentajalla jotain opittavaa.
Terveisin
Ruxu
motojussi
23.04.2009, 20:28
Moikka.
Pyysitte kuvia luomuksesta.Tässä muutama. Ja vähän tekniikkaa.
Moottori ja loota FSO poloneesi 1.5 jatkona joku paketti Mersun loota Fiat pikkukuormurin perä ja Scanian pyörät. Vaihteita 21 eteen 9 taakse. Etunavat Skoda. Kuplan vanteeet. Istuin 100A.
Huippunopeus riittävä (yli 200 ei kokeiltu) Keulii.
Hydrauliikka UkkoSampo lohko ja säiliö + pumppu (hihna veto)
Varusteet Vetokoukku, takalana hydr, turvakaari
Rakennus vuosi 1995. Harmi vaan kun ei ole parempia kuvia. Tuli pölhöyksissääm vaihdettua ajettavaan leikkuriin.
Palvelee tiettävästi nykyään hevostilalla heinän ajossa.