PDA

View Full Version : Pajero metsästysautoksi

Rekisteröimätön
10.04.2009, 11:30
Olen suunnittelemassa ensi syksyksi maasturin ostoa. Pajeroiden valikoima on laajin johtuen varmaankin siitä, että se on ollut eniten myyty maasturi aikoinaan. Etsin siis 80 luvun lopun ja 90 luvun alun malleja, joihin löytyy osia purkaamoilta.

Onko noissa suurempia tyyppivikoja muuta kuin se iänikunen ruoste?

Toisena vaihtoehtona pidän Isuzu trooperia, jota olenkin päässyt kokeilemaan, mutta happani alta. Muuten oli hyvä ajaa myös maantiellä. Myös Land Cruiser hj 60 on pyörinyt mielessä.

Kuinka muuten rungon ruostevaurioita saa lain mukaan paikata että katsastusmieskin hyväksyy korjaukset? Saako ruostuneen kohdan vaan rälläköidä pois ja hitsata päälle paikan? Missä edellämainituista autoista voisi olettaa olevan vähiten ruosteongelmaa? tai mistä edellä mainituista malleista se olisi helpoin korjata. Onko esim. jossakin käytetty paksumpaa runkopalkkia kuin toisessa?

En ole offroad-miehiä, joten ihan jokapäiväiseksi kulkineeksi olen maasturia hankkimassa.

Jappi
10.04.2009, 11:40
Olen suunnittelemassa ensi syksyksi maasturin ostoa. Pajeroiden valikoima on laajin johtuen varmaankin siitä, että se on ollut eniten myyty maasturi aikoinaan. Etsin siis 80 luvun lopun ja 90 luvun alun malleja, joihin löytyy osia purkaamoilta.

Onko noissa suurempia tyyppivikoja muuta kuin se iänikunen ruoste?

----------------------------------klips--------------------------------------------------

Kuinka muuten rungon ruostevaurioita saa lain mukaan paikata että katsastusmieskin hyväksyy korjaukset? Saako ruostuneen kohdan vaan rälläköidä pois ja hitsata päälle paikan?

Ilman cooleria olevissa Pajeroissa laatikot on heikko lenkki,tarkalla ajolla tämän tiedostaen kyllä kestää siinä kuin muutkin.

Rungon saa korjata hitsaamalla.Pääasia on että korjaus on tehty asiallisesti(kuten edellä ajattelit,lahot pois ja uutta samanvahvuista levyä tilalle) ja saumat on hyvät.
Eikä hyvin hitsattua runkoa edes välttämättä katsuri edes huomaa.

TommiL
11.04.2009, 14:32
Käyttöpelinä oli vielä hetki sitten '90 Pajero bensakoneella (V6 3litraa). Kyseinen yksilö oli mitä loistavimmassa kunnossa kun se ostettiin vuosituhannen vaihteessa, eikä katsastuksissa/käytössä ollut käytännössä mitään ongelmia koko aikana. Myyntiin meni ulkomaille muuton vuoksi, muutoin olisi edelleen kakkosautona.

Tuo oli vielä vanhaa korimallia, mutta kierrejouset takana (en muista tuliko noi kierrejouset bensaversioiden GLS-malleihin vai mihin). Hyvä ajaa tiellä - ei pompotellut ja matkanopeus 120+ sujui mainiosti - eikä metsätyökone-urillakaan ollut ongelmia orgiskuntoisena (ts. ei offi-varusteltu). Bensan kulutus oli 12-14l/100km sekalaisessa ajossa (itsellä kulutti lähemmäs 14 ja vaimolla 12), eli ei pitkiin reissuihin välttämättä taloudellinen mutta eipähän ollut 7hgen autossa isoja dsl-veroja.

Eli metsästyskäyttöön kannattaisi harkita noita bensakoneillisia malleja, juurikin dsl-veron vuoksi. Sama kone on ollut Chryslerillä ja Mitsulla käytössä monissa muissakin malleissa, joten varaosien ja huoltojen kannalta kohtuullisen vaivaton laite. Meillä oli automaattiversio, joten noita laatikko-ongelmia ei ollut (öljyt+filtteri vaihtoon vuosittain).

Lisäksi nuo bensa-pajerot tuntuivat olevan paremmassa kunnossa kuin dsl-versiot, ehkä siksi että niitä ei alunperin ostettu 'työkäyttöön' joten rungot ja pellit ovat olleet ainakin niissä yksilöissä minkä kanssa olen ollut tekemisissä, paremmissa kunnoissa kuin dsl-versioiden. Lisäksi tuo automatti oli aivan ehdoton tuon kokoiseen autoon, kiihtyi kuin pieni eläin ja kaupungissa pyörittely sekä trailerin kanssa vekslaaminen oli vaivatonta kun ei tarvinnut kytkimen kanssa häslätä. Kuitenkin siinä oli samat 'lukot' kuin manuaalimalleissakin, eli 2H-4H-4L ja automaatti-napalukot (jotka jopa toimivat kun niitä muutaman kerran tarvitsi=)

Lisäinfoa 7-8 vuoden Pajero-omistajan arjesta saa kysellä..

-t-

ps. ainiin, kokonaispaino tuolla bensa-versiolla oli : 2500kg, joten tällä hetkellä autoneuvovero olisi 95e/vuosi, ja dsl versiossa tuon lisäksi vielä 620e/vuosi.. Vuonna 2010 tulevan uudistuksen myötä verot olisivat 255e/vuosi bensalla, ja dsl-versiolla vielä tuo 620e/vuosi siihen päälle..

pps. mikäli vetopainot kiinnostavat, niin tuossa meillä oli 750kg/jarruitta ja 2850kg/jarruin.

joiva
12.04.2009, 07:57
Pajeron saa aika näppärästi muutamilla muutostöillä huoltoautoksi, jolloin dsl-vero putoaa alle 100€/vuosi. Samoin liikennevakuutus putoaa myös! Itselläni '89 pätkäversio, josta otin pois takapenkit, laitoin 100 mm:n ruuvipenkin kiinni taakse lokasuojan päälle, tein ostoskorin kokoisen työkalulaatikon ja varmistin puntarilla, että auto painaa vähintää 1800 kg(pätkässä tekee tiukkaa..). "Korvaukseksi" tästä veronalennuksesta saat 80:n lätkän pysyväksi lisävarusteeksi.. Noita kiinteitä työkaluja ei käsittääkseni ole lueteltu missään vaan huoltoautossa pitää olla huoltotöihin tarvittavat varusteet.

Noista pajeron rungoista on sellainen omakohtainen kokemus, että nostin omastani korin ja lohkon-vaihdelaatikon ja akselit rungon päältä pois ja käytin rungon hiekkapuhalluksessa: takakaaresta taaksepäin runko piti käytännössä tehdä uudelleen..
Eli ostotilanteessa meisseli kouraan ja tökkimällä poikittaistukien kohdalta, lehtijousisessa mallissa jousien kiinnityskorvakoiden kohdalta sekä rungon alimmasta kohdasta löytyy koloja, jos löytyy. Kori ruostuu varsinkin kuskin jalkatilasta, siitä vaihdelaatikkotunnelin kulmasta.

Jos peruskorjaukset ja huollot on tehty hyvin, moottori ja vahvistettu vaihdelaatikko ovat pitkäaikaisia. Vahvistetun laatikon erottaa siitä, että se levenee peräpäätä kohti ja on muistaakseni 88:sta alkaen kaikissa. Takajousitus on makuasia; itse tykkään lehtijousista mutta kierrejouset ovat hieman pehmeämmät. Lehtijouset muistaakseni 89:stä eteenpäin.

Jos Pajeron ostaa, voi varautua siihen, että pikkuremppaa on aina tiedossa! Toisaalta, rempataan niitä muitakin merkkejä.. Itse olen vaan mennyt remppaamisen suhteen aikapäiviä sitten ohi sen vaiheen, että enää autosta ei kannata luopua..

Jani

panzer
12.04.2009, 09:04
Mun mielestä diesel pajeroiden yksi tyyppivika on myös sylinterinkansi. Voi olettaa sen menevän n.350 thkm kohdalla halki. Yleensä menee kolmospytyn esikammiosta joten korjaus on harvoin mahdollista. Itsellä ainakin 3 kpl meni samasta kohtaa. Ruoste on kaikissa japseissa (ja useammassa muussakin) se suurin tyyppivika. Jos bensaversiota miettii niin sitten mun mielestä harkinnan arvoisia autoja on jeepit jos "isoa" autoa haluaa. Tää on nyt vain mun mielipide!