PDA

View Full Version : Jälleen yksi Blazer


Piippuparta
07.04.2009, 08:38
Elikkäs.. tulipa hankittua Chevrolet Blazer vm -89 ja koneena 6.2 Litre Diesel.
Noin viikon ajelujen jälkeen tuli 20 vuotis huollon aika. Tämä ilmeni siten, että perä hajosi täysin yllättäen rauhallisessa maantieajossa.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1601&pictureid=26434

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1601&pictureid=26433
Vähän huonolaatuinen kuva, mutta siinä syy miksei auto liikkunut eteenpäin.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1601&pictureid=26432
Ja siinä vian aiheuttaja.

Auto alkoi myös mystisesti tiputtelemaan jakovaihdelaatikosta öljyä. Kaikki tiivisteet vuotaa, joten nyt on hyvä aika huoltaa sitten tuokin asia kuntoon.

Auto ollut parkissa reilun viikon:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1601&pictureid=26435

Joske
07.04.2009, 09:16
Tägit on oikein mutta kuvia ei vaan ole?

Piippuparta
07.04.2009, 09:39
Tägit on oikein mutta kuvia ei vaan ole?

Jokos nyt?

Joske
07.04.2009, 10:57
Jokos nyt?

Nyt näkkyy. Menikös rattaat miten heikkoon happeen?

Piippuparta
07.04.2009, 20:07
Rattaat säilyi kaikesta huolimatta käyttökelpoisina. Osia odotellut nyt melkein toista viikkoa. Jostain syystä tökkii tuolla etelässä tavaran toimitus..
Perään tulee TrueTrac ja kaikki laakerit ja stefat uusiksi.

panzer
07.04.2009, 21:30
Mul olis ollu sulle edukkaasti lock right tuohon perään! laita se true Tracci eteen?!

Repro
07.04.2009, 22:03
Viikko ajoa = viikko huoltoa
GYLLÄH! :D

Piippuparta
09.04.2009, 08:18
Jakovaihdelaatikkon, np241c, tiivistäminen suoritettu.

Tuossa kaikki kolme alumiinista koppaa jotka lähtee irti.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1601&pictureid=26624

Tuolta välistä löytyi tuommoinen lukiterengas.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1601&pictureid=26622

Ongelmittahan ei taaskaan selvitty, kun tuo keskimmäinen halkesi. Käytin sen sitten hitsattavana paikallisessa nyrkkipajassa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1601&pictureid=26551
Tuommonen läpyskä oli kuudella ruuvilla kiinni.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1601&pictureid=26626

Tuossa kaikki kolme sitten irrallaan. Joka väliin spermatiinia, vai mitähän lie oli se tiivistemönjä (haisi tervalle), ja koppa läjään ja kardaani paikalleen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1601&pictureid=26623

Tuli eilen truetrac ja muutama laakeri, mutta pyöränlaakerit ja yksi stefa puuttuu, joten aika kuluu sitten niitä odotellessa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1601&pictureid=26625

Saas nähä miten äijän käy, kun aletaan nuita asentamaan.

Piippuparta
09.04.2009, 15:18
Kyllä odottavan aika on pitkä. Loput osat tulevat jälkitoimituksessa.. kauankohan siinäkin menee. Viimeksi viikon odottelin lähettämättömiä osia ennenkuin soitin missä osat viipyy. Nyt tietenkin kaikenmaailman pyhät ja systeemit puskee päälle niin ei taida kusti polkea.

Piippuparta
12.04.2009, 17:38
Etenee hitaasti, mutta varmasti. Takakardaani paikallaan ja jakovaihdelaatikko odottaa öljyä.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1601&pictureid=26839

Ei kellään sattuis olemaan ylimääräistä sukelluspukua myytävänä. Alkaa olemaan melkonen lätäkkö auton alla, kun lumet ja jäät sulavat. Saapa nähdä onko joku aamu auto luiskahtanu alas pukkien päältä kun jäät sulaa pöllien alta. Alkais niillä osillakin olemaan kiire, että sais taka-akselin ja renkaat paikoilleen.

Piippuparta
16.04.2009, 20:50
Noniin.. Koittihan se päivä jolloin kaikki osat on tallissa. Pinnapultti vielä puuttuu, mutta sehän ei menoa hidasta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1601&pictureid=27399

Jarrunesteet, jakovaihelooraan ja perään lubricantit. U-pultit ja korjauslaakeri systeemi vetareille.Kyllä noilla jo alkuun pääsee.

Tuossapa nyt perä, pikaisesti kuvattuna. Huomenna jatkuu perän shimmien kanssa puljaaminen. Tuli jo hämärä, nälkä ja kylmä.. Katotaas mihin se tyssää seuraavan kerran tuo asennus.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1601&pictureid=27398

Hitaasti hyvä tulee. Eteenpäinhän se on vaikka nokalleen kaatuis...

Piippuparta
17.04.2009, 13:03
Mikä on kun ei taidot riitä.. mikä on kun ei onnistu. Elikkä mikähän mulla mättää tuossa kun hammasrattaat haukkaa kiinni vaikka välystä on monta milliä. Noin puoli kierrosta pörähtelee kiltisti, mutta sitten haukkaa kiinni. Tä? Ja shimmilevyjäki joutuu tilaileen ku ei ole oikean kokosia tai siis on vain yhtä kokua. Jokohan ois oikea aika laittaa seisontaan tuo auto. Ei kuitenkaan valmistu ennen joulua tuo projekti...

Shimmilevyjen pitää olla molemmilla puolilla yhtä paksut eikös vain? Sitte se hammaskosketus haetaan pinionin alle lisäämällä sinne shimmilevyjä tai ottamalla pois? Vai mitä hä.. Luulin että ois menny vaan heittämällä paikalleen kaikki tuonne kun se muillaki tuntuu onnistuvan niin helposti... mutta täällä sitä vaan kysellään tyhmiä nyt.

kivinen
17.04.2009, 13:19
Olen törmännyt vastaavaan ongelmaan välitysten kanssa. Pyörii komeesti hyvillä välyksillä ja yhdessä kohdassa menee välykset nolliin ja perä melkeen jumiin. Nyt kun välitykset on vanhat ja rikkoontuneesta perästä, en ihmettelisi vaikka pinjoni olisi muutaman kympin verran vääntynyt.

Lautaspyörän selkäpuolihan oli täysin puhdas, eikä mikään pääse sitä vääntämään?

mikjus
17.04.2009, 13:57
Noilla sivushimmeillä säädetään välys (backlash) ja ei siis välttämättä tietenkään samaa määrää shimmei kummallekkin puolelle. Riippuu halutaanko välys isommaksi vai pienemmäksi.

Pinionin shimmauksella haetaan vaan oikea korkeus eli oikea kosketuskuvio.

Itse ajoin yhden pinionin toyotasta kieroksi niin et oli kaks kymppii heittoo puoles välis pinionii. Vatkaus pinionin laipassa oli jo silmin nähtävissä ja varsinkin perstuntumalta huomattavissa.

Toyotissa toi välys on yleensä jotain 0,15 - 0,3 mm. Jenkeistä en tiedäkkään mutta epäilisin että samoilla hehtaareilla ollaan.

Heittokello vaan tohon kii ja tsekkaa ekana että lautanen ja pinioni pyörii suoraan.

Piippuparta
17.04.2009, 14:39
Tänks juu.. Tuossa kaverin kanssa katottiin niin pinjonin yhdessä hampaassa lommo ja toisessa sitten vastaavasti vääntymä.. Varmaan viisainta tilata koko setti uusiksi tuohonkin, ettei ala mitään vippaskonsteja tekemään. Siitä pyörähtänyt joku raudan palanen varmasti välistä.

Edittiä: Tilasin uudet välitykset. Niitä shimmejä ei sitte vissiin osaa tilata etukäteen?

Rekisteröimätön
17.04.2009, 20:19
Tänks juu.. Tuossa kaverin kanssa katottiin niin pinjonin yhdessä hampaassa lommo ja toisessa sitten vastaavasti vääntymä.. Varmaan viisainta tilata koko setti uusiksi tuohonkin, ettei ala mitään vippaskonsteja tekemään. Siitä pyörähtänyt joku raudan palanen varmasti välistä.

Edittiä: Tilasin uudet välitykset. Niitä shimmejä ei sitte vissiin osaa tilata etukäteen?
sun olis kannattanut tilata saman tien välityksen asennus satsi heti alunperin, siinä on lakrut,stefat välityksen pultit rymppiholkki, simmit ja muut tarvittavat roippeet. noita simmejä sai kyllä muistaakseni ostettua myäs semmosen satsin.
t:sukkaletku
anonym

Piippuparta
18.04.2009, 13:35
Shimmejä saa irtotavaranakin tilattua. Niinhän se ois ehkä kannattanutkin semmonen setti tilata, mutta enpä tilannut, joten näillä mennään..

E: Niin juu ja oishan postikuluissakin tullut säästöä jos ei tarvis kokoajan tilailla sitä mukaa tavaraa kun huomaa jotain puuttuvan..

Piippuparta
21.04.2009, 07:24
Noniin. Uudet laakerit reilun millin kapeammat kuin alkuperäiset. Sen vuoksi ei vanhat shimmit käyneet. Pitää miettiä kumpi helpompaa: ostaa uudet laakerit vai shimmit..
E: Netin mukaan uusien laakerien pitäisi olla leveydeltään ja ulkohalkaisijaltaan samat. Mistähän tuo heitto sitten tulee? Siitä laakerikupistako?

Piippuparta
23.04.2009, 09:58
Laakeri ongalmat selvittetty, ainakin toivon niin. Paikallisestalaakerikaupasta ostin jotain 0.5mm peltiä, mitä lie. Siittä sitten askartelin shimmilevyt ja tuli hyä. Siinnäpä sitten intoa puhkuen survaisin vetarit perään kiinni ja takaraivossa takoi vain ajatus, että pitäisi nopeaa saada koko hökötys auton alle kiinni.
Kuinkas sitten kävikään.. koko komeus auton alle, tunkilla ylös ja U-pultteja kiriessä huomasin että jarrut puuttuu.. perskeles. Ois varmaan nuo vetarit kannattanut asentaa vähän myöhemmin. Vähän ennakoin kun asensin ne jo tuolla autotallissa. Kyllä minä siinä mietiskelin niitä pultteja millä se jarrukilpi tulee kiinni, mutta jotenki ei vain leikannu. Ei auta kuin laskea öljyt pois ja käyttää niitä vetoakseleita ulkona.
Tässäpä oli hyvä esimerkki jollekkin, joka on samassa tilanteessa, miten ei kannata tehdä..
Ei anneta pienten vastoinkäymisten ja takaiskujen estää Blazerin valmistumista. Ei muuta kuin lisää paskaa housuun!

Piippuparta
23.04.2009, 11:30
Jees.. Vikaa ilmestyy nopeammin, kuin mitä ehtii korjaamaan. Nyt huomasin, että alkanut tippaseen vaihdelaatikosta öljyä. Semmonen kahvikupillinen tippassut jo ulos. Tiivisteet tuostakin ilmeisesti mennyt. Mitä lie kokolattiamattoa ja ikkunasilikoonia tuolla käytetty tilkkeenä. Ei muuta kuin pohja irti ja uudet mällit heittää sinne väliin. Oliskohan se niin helppoa.. :) Pitääpäs alkaa metsästämään tuota oikean sorttista öljyä.
Nyt pitää vain selvittää mitä kaikkea tuossa pitää tehä kun alkaa öljyjä vaihtelemaan..

Rytari
23.04.2009, 21:47
Jees.. Vikaa ilmestyy nopeammin, kuin mitä ehtii korjaamaan. Nyt huomasin, että alkanut tippaseen vaihdelaatikosta öljyä. Semmonen kahvikupillinen tippassut jo ulos. Tiivisteet tuostakin ilmeisesti mennyt. Mitä lie kokolattiamattoa ja ikkunasilikoonia tuolla käytetty tilkkeenä. Ei muuta kuin pohja irti ja uudet mällit heittää sinne väliin. Oliskohan se niin helppoa.. :) Pitääpäs alkaa metsästämään tuota oikean sorttista öljyä.
Nyt pitää vain selvittää mitä kaikkea tuossa pitää tehä kun alkaa öljyjä vaihtelemaan..

jos se automaatti on niin laatikon öljypohjaan ei kannata mennä mitään liimoja sovitteleen, jos se siihen tarkoitettu tiiviste ei pidä, se on ollu paikallaan liian kauan, mä ainakin vaihtelen lootaöljyn joka syksy ennen pakkasien tuloa kun oon niin laiska tekeen lootaremonttia että... eikä ole koskaan siitä vuotanut vaikka otan yleensä sen korkkitiivisteen...pari nokaretta vassua siihen öljypohjan tiivistepintaan että pysyy tiiviste paikallaan siihen asti kun saa nostettua paikalleen ja pultteja reikään.. ja kiristysmomentti ei sitten ole mikään jalkamomentti vaan mieluusti ihan pikkuräikällä nätisti kiinni, 2 sormen momentti. 40 000 kilsaa noissa on vaihtovälisuositus mutta silti, mulla ainakin kerää kondenssivettä yms sinne lootaan.

TH700r4:n suodatin ja tiiviste yhdessä maksaa jonki 15-17€ ja öljy jonku 2.5-3€ litra riippuu vähän mistä osataa, jos jostain normi kiinaautovaraosapuljusta ostaa niin saa maksaa 7-8€ litra mutta esim. gulffin dex3 mitä itte ostan maksaa koskislassella jotakuinkin ensinmainitun verran... vaihtaessa menee öljyä jonku 6-7L oikee määrä katotaan lämpimänä, käydessä P:llä

HeikkiH
25.04.2009, 10:15
Ikinä ei pidä sitä öljypohjan tiivistettä korvata silikonilla tai vastaavalla. Sitä mössöä kun pääsee sinne venakoneistoon niin taas on uusia ominaisuuksia autossa.

Ja sit ku tipauttaa sen öljypohjan alas, ni kattoo et se tiivistepinta on suora. Muuten vuotaa uus tiipparikin. Sen saa suoraks ku naputtelee vasaralla vaikka alasimen päällä. Tai sit ostaa köykämiinisen öljypohjan :D

Piippuparta
27.04.2009, 07:22
Näinpä. Ostin korkkitiivisteen ja suodattimen ja öljyt. Jotain kirkasta silikoonin näköstä sinne oli laitettu fyllingiksi ennestään. Tuossa sitä kirkasta mälliä näkyy missä ei korkkia ole.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1601&pictureid=28149

Momentti nuihin pultteihin löytyi siten, että sormin kiinni ja sitten vain öljyä looraan ja äkkiä auton alle kattomaan vuotaako. Sieltähän se tipputeli pikkusen joten kiristin sen verran, että lakkas ja taas lisää öljyä viiden litran jälkeen auto tulille ja taas kattomaan vuotaako. Sitten kun ei enää vuotanu niin 1/4 kierros vielä kiinni varmuudenvuoksi. Ei ole vielä ainakaan vuotanut.
Öljyt tarkistin siten, että kävin testilenkin heittämässä jotta öljyt lämpenisivät. Sitten pihassa auton käydessä kävin kaikki vaihteet läpi sillälailla, että ne kytkeytyy. Sitten P:lle ja konepelti auki ja tikkua mulkoileen pitääkö lisätä.
Renkaiden ääntäminen vähän yllätti. Viimeksi kun ajoin oli lunta ja jäätä tiellä. Nyt kun auto seisonut reilun kuukauden pukkien päällä niin lumet sulanut ja maantie on kuiva.
Yksi toinenkin ongelma ratkesi tuossa peräremontin aikana, nimittäin aikaisemmin kun jarrutti niin auto hyökkäsi vasemmalle. Nyt voi rauhallisin mielin painella jarrua. Ilmeisesti oli mäntä jumissa tai muuten vain kaikkea paskaa joka puolella jarrua. Suihkuttelin jarrusprayta ja paineilmaa sinne ennen ilmausta. Kummallista, että ilmausruuvit lähti auki ilman suurempaa väkivaltaa.
Seuraavaksi olisi vuorossa pakoputkien pidennys, koska tällä hetkellä ne on katkaistu heti viimeisen kannattimen jälkeen. Sitten kun saisi vielä tuon takalasin tulemaan napista alas niin olisi hienoa. Nyt ei pääse tehokkaasti käyttämään hyväksi nuita takatiloja kun penkin välistä pitää tunkea tavaraa sinne taakse.

Piippuparta
27.04.2009, 18:19
No voihan saatana! Meniköhän tuo perä liian tiukalle sittenkin. Pienellä vauhdilla (alle 20mph) kuuluu ääntä mitä ilmeisimmin perästä. Sitten kun kurvailee niin oikealle kurvatessa kuuluu selvemmin kuin vasemmalle päin kurvatessa. Sitten vielä perä lämpenee huomattavasti eli on selvästi kättä lämpimämpi. Sitten kun ajaa täysiä niin ei kuulu mistään mitään.. ilma vain suhisee tiivisteiden raossa. Aluksi luulin rengasmeluksi, mutta ei se voi olla perskule tuomosta mölinää renkaistakaan. Semmosta woooouuu murinaa.. Ainiin juu ja veto päällä ei tämmöstä kuulu, vain ku löysää kaasun niin alkaa kuulumaan.
Pitää vissiin huomenna tunkata auto ylös ja käyä ostamassa mittausvälineitä ja tarkastella. Meinaa inspiraatio vain käydä vähiin...

pjtk
27.04.2009, 21:03
No voihan saatana! Meniköhän tuo perä liian tiukalle sittenkin. Pienellä vauhdilla (alle 20mph) kuuluu ääntä mitä ilmeisimmin perästä. Sitten kun kurvailee niin oikealle kurvatessa kuuluu selvemmin kuin vasemmalle päin kurvatessa. Sitten vielä perä lämpenee huomattavasti eli on selvästi kättä lämpimämpi.
Kyllähän se perä tuppaa aina ajossa lämpiään. Ite kun laakeroin/shimmasin D44:set perät, niin inansa pienemmillä välyksillä kasattu etuperä lämpes enemmän ajossa kuin takaperä. En huolestusi jos murikka ei varsinaisesti kovasti kuumota. Meteli onkin sitten erijuttu. Vanhassa autossa voimansiirto aina ääntää, mutta mikä on tervettä ääntä ja mikä ei.

Piippuparta
28.04.2009, 06:59
Kyllähän se perä tuppaa aina ajossa lämpiään. Ite kun laakeroin/shimmasin D44:set perät, niin inansa pienemmillä välyksillä kasattu etuperä lämpes enemmän ajossa kuin takaperä. En huolestusi jos murikka ei varsinaisesti kovasti kuumota. Meteli onkin sitten erijuttu. Vanhassa autossa voimansiirto aina ääntää, mutta mikä on tervettä ääntä ja mikä ei.

No tuota ääntä ei alunperin kuulunut tuolta. Mikähän siinä on kun auto oli pukeilla, ei mitään ääntä kuulunut vaikka renkaita pyöritettiin reippaalla kaasulla? Ääni kuuluu vain silloin kun löysää kaasun reippaassa juoksuvauhdissa. Vetoakselit on vanhat joten ostin korjauslaakerit jotka siirtää sen laakerin kosketuspinnan eri kohtaan kuin alkuperäinen. Jos tuo meteli ei lopu sen jälkeen kun perää vähän löysään niin pitänee tilata uudet vetarit..
Lähdenpä tästä kohta käymään vähän kaupassa ja kattellaan illalla millä mielin istuksitaan tässä. Kunhan vain ei alkaisi vettä satamaan nimittäin on vain taivas kattona minun tallissa..

Piippuparta
28.04.2009, 17:14
Vika löyty.. pinioni eri mitoissa kuin alkuperäinen. Meni vituiksi koko homma.. Häätyy laittaa tuo romuläjä seisontaan ja vähän hengähtää ja kerätä rahaa (ja inspiraatiota). On se kumma kun olin tilaavinani alkuperäistä vastaavaa välitystä niin ei voi onnistua.. Pitäs näköjään aina tarkastaa tuotteet ennen kuin alkaa mitään tekemään, vaikka oliskin nuin yksinkertaisesta asiasta kyse. Meni hermot :mad:

Rytari
28.04.2009, 17:54
ei semmosta pinjonia olekkaan mikä varmasti 100% sopii vanhoilla shimmeillä, sen takia ne shimmit on ylensäkkin olemassa, muutenhan ne olis turhia ja kaikki koneistustoleranssit sais unohtaa, tehtäis aina jämptiä niinku puusepät.

siitähän syystä pinjoni ja lataspyöräkin on aina tehty pariinsa, ei voi toista vaihtaa. tai siis voi mutta saattaapi tulla ongelmia.

Piippuparta
28.04.2009, 19:38
Niinpäkai.. Mutta se olake mihin se laakeri tulee on ainakin 3mm ylempänä kuin alkuperäisessä.. Sama rymppiholkin olakkeen kanssa.. Sitä pinionin mutteria kun kiristi niin ei tuntunut missään vaiheessa tiukalta. Sitä kun aikansa väänsi niin toppas kuin seinään. Aivan kuin olisi kierteet loppunut kesken. Piti purkaa koko höskä ja kattoa, että kaikki laakerit on oikein päin :p No selvispä tämäkin. Pitää alkaa soittelemaan uusien osien perään ja tarkistella, että oisko jossain muuallakin sitten jotain vikaa nuitten mittojen kanssa. Vähän epäilyttää nuo poskilaakerit tuohon perään. Ulkomittojen pitäisi olla samat kuin alkuperäisissä laakereissa, mutta ainakin ulkokooli on kapeampi ja välystä jää vanhojen shimmilevyjenkin kanssa useampi milli.
Pitänee katella syssymmällä mille alkaa tuon kans. Pitää alkaa rahaa laittamaan tämän mökin kunnostukseen seuraavaksi. Eipä tuo auto tuosta pihalta karkaa kun ei siinä ole renkaitakaan takana paikoillaan.. eikä kohta akseliakaan.

Piippuparta
29.04.2009, 21:01
Kaikki on 2-3mm eri mitassa kuin alkuperäinen. Hammassysteemikin on parisen milliä korkeampi tuossa uudessa kuin vanhassa. Kierre osa loppuu aikasemmin ja tosiaan ne olakkeet on eri kohdassa. Eikös tuo pinioni silloin jäis liian ylös vaikka jättäis kaikki shimmilevyt pois?

E: Mittaus tavasta johtuu heitto. Eli hammasosa korkeampi parisen milliä ja sitten kun pinionit vierekkäin niin tottakai se näyttää että olis erissä kohtaa nuo. Tuskinpa on mitään merkitystä tuollakaan kun ne on pari, kruunupyörä ja pinioni. Elikkäs kun luulin, että loppu vara pinionista kun kiristi, niin todellisuudessa silloin vasta alkoi se rymppiholkki vastata siellä perässä. Eli pidempää jatkovartta jostain tai isompaa hauista.

Rahalla saa ja hevosella pääsee..