Kirjaudu sisään

View Full Version : Budjetti hiluxi


Sivua : [1] 2

härdelli
07.04.2009, 07:38
Eli autohan ei ole mulle uusi, rupesin vaan taas laittelee ku ei mukamas parempaa tekemistä. olevinaan isojakin muutoksia tulossa, mut palataan niihin sitte ku se on ajankohtaista.
HJ 60:sen perät, dobinsonin pakat, pari turboa ja sirocot. Eli aika laimeeta toistaiseksi. Lukko pitäs hitsata taka aksulaan tällä viikolla ja hoojiin mekaaniseen vinssiin (takapuskurin etu puolella) laittaa hydy moottori.

härdelli
07.04.2009, 07:45
Ja kuveja

revu
07.04.2009, 09:30
sen verran projektia sivusta seuranneena voin kertoa heti kättelyssä että kaikki minkä ehkä voi tehdä itse tehdään myös itse. :D

härdelli
07.04.2009, 10:05
Vaikka maksas itsetekemänä enemmän:D

motojussi
07.04.2009, 18:26
Oikea periaate. Ite tehty on AINA valmiina ostettua parempi!
Makso mita makso.:p

härdelli
08.04.2009, 05:34
Tänään yritän ottaa jotain kuvamateriaalia koslasta. Työtiilat on riittävän isot. eli vain taivas on rajana. Satoi tai pastoi niin puuhastelemaan mennään.

härdelli
08.04.2009, 05:45
Löyty kuvatus pakosatsista. Pienempi turbo vaihtunu isompaan ja hukkaportti lisätty nykyiseen konstruktioon.

Repro
08.04.2009, 06:00
Mites toi turboviritelmä toimii? Ahtaaks varmaan käyny toi pienempi turbo?

härdelli
08.04.2009, 06:20
Hyvin toimii. isommilla paineilla pikku ahin ohitetaan isolla hukkaportilla. Isompi ahin toimii vasta yli kilon paineilla. Äänimaailmakin kohillaan. kuulostaa läinnä kuormautolta, ainakin ku nostaa kaasun kovasta vedosta. Niin, nyt paineet vaan 1,5 bar. Toi pienempi ahdin oli tosiaan liian pieni. Nyt paikallaan pajeron fööni ja isompi jostain kaks turbosesta mersun kuormaautosta, kai 14-15 litrasesta.

härdelli
08.04.2009, 18:27
Eihän se kamera mukaan lähteny... Sain kuitenkin vinssin hyd.moottorin ja sähkömoottoripumppuhässäkän paikoilleen. Pari letkua kiinni niin pitäs vinssin toimia. Syöttöjäkin sain vähä ruuvattua isommalle. Perjantaina viimneistään kuvia.

Jopo_
08.04.2009, 22:08
Minkälaisella set-upilla kone on muuten nuiden kahden ahtimen lisäksi? Tuskin on ihan vakio 2L? Onko käppyröitä piirrelty paperille?

härdelli
08.04.2009, 22:21
Itseasiassa L eikä 2L. Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Laakerit, renkaat ja hoonaus. Männän laen hallkaisiaa sorvattu 0.4mm pois, puristukset vakiot. Todella miellyttävä offi käytössä. Eikä ole paarmoja, tulee pikkusen mustaa piipusta:D

Caddy
09.04.2009, 13:23
Eikä ole paarmoja, tulee pikkusen mustaa piipusta:D

Kansa toivoo enemmän savua ja isompaa kaasunkäyttöä :D Taitaa vain siinä vaiheessa loppua jo leveys ajoalueesta :D

Ruivo
09.04.2009, 19:51
Kyllä tämä kaara toi jo kaivattua piristystä ajuihin. Hyvä kun tulee lisää ajelijoita ja uutta kalustoa. Hiljastahan tuo on ollutkin koko talven. :(

härdelli
10.04.2009, 05:00
Eilen taas puuhasteltu. jauhesammutin on kiinnitetty, hydrauliikkaa nostettu lavalle, vinssin moottori tureloitu kiinni, perien huohottimet nostettu ylös,vinnssi toimii siis ja perän kitkaa yritetty tiukasta. Mitä öljyä pitäs kitkalukolliseen perään laittaa? siellä on ny mitä lie lsd öljyä. Vaatiiko alkuperäisen öljyn tai jotain? Kuvissa näkyy tosi halpoja komponentteja. Noiden hyd. osien hinnalla ostas 3kpl räikkä warneja. Tälle linjalle on lähdetty niin pidetään se:D. Oikeesti valtaosa "kalliista" osista on haettu romulasta.

härdelli
10.04.2009, 05:13
Lisää kuveja... Vinssin voimapuolesta sen verran, et katkes riimu vaijerin päästä:D. Oisko ollu joku 100 vuotta vanha, ruosteinen ketjun pätkä mut poikki kuitenkin. Hydrauliikassa rupee luistamaan varot jos vetää vinssin nalkkiin, ei pitäs sokkia mennä niinku hoojiissä.

härdelli
10.04.2009, 17:19
Öljynpaine ja vedenlämpö mittarit kytketty tänään ja tais ilmanputsarikin löytää tilapäispysyvän paikan. Vinssin testailut jäi vaiheeseen laturi ongelmien takia. Yllättävän nätisti kelautuu vaijeri rummulle, ihan ku elokuvissa.

härdelli
14.04.2009, 06:42
Tänään olis vuorossa murikoiden vaihto edestä taakse, tai ainakin aloitan tänään ja huomenna sit voidaan ripustaa tausta peiliin 100%KEMPPI:D. Etuvalot ei pysyny enää matkassa. Jos katolle laittas jotkut popat. Jotain osia on tulossa matkahuoltoon tällä viikolla, mm. orbitrooli. Eli olisi hyd.pumpun asennustakin tiedossa, samaten pari sylinteriä pitäs etu aksulaan sijoittaa. Melkein kyllästyny tohon tehostamattomaan ruoriin... Kuvia varmaankin huomenna.

revu
14.04.2009, 06:51
katoppas nyt miten päin se vinssin vaijeri sinne kelalle rullautuu :D kun oli siitä taakse päin vinssaamisestä puhetta

härdelli
14.04.2009, 15:37
No joo, kylla se ylhaalta eteen pain menee. Puskurin lapi jokatapauksessa jotuu sinkki menemaan taakse vinsatessa, tai sit vaijeri kulkee aika mutkalla. Kemppi takana ja toimimaton kitka edessa. Sen verran tanaan puuhasteltu.

härdelli
15.04.2009, 19:11
Taas jotain. Vetopisteet hitsailtu eteen ja haettu putkea turvakaarien tekoon. Pienenä vastoinkäymisenä mainittakoon kannentiiviste, se on kai menehtynyt. Voi olla kansikin... Jospa noista ongelmista pääsis ennen viikonloppua.

MotorPsycho
15.04.2009, 21:19
misteen kävit putket kun pitäisi itselle käydä noihin ulkopuolisiin hakemassa jokunen metri jamuutakin rautaa??

härdelli
16.04.2009, 06:39
Romunvälitys räsäsestä, ajoalueen vierestä. galvanoitua 48mm vesijohtoputkee. 60senttiä kilo, hinta tippu kyllä ku hiluxilla kävin hakemassa:D. Käyriä siellä ei ollu.

härdelli
16.04.2009, 11:52
Kansi pahvi parista kohtaa hajonnu. Taitaa moottorin viritysaste olla liian alhaalla:D Huomenna kone nippuun ja kovaa ajoa.

ZhT
16.04.2009, 13:06
Romunvälitys räsäsestä, ajoalueen vierestä. galvanoitua 48mm vesijohtoputkee. 60senttiä kilo, hinta tippu kyllä ku hiluxilla kävin hakemassa:D. Käyriä siellä ei ollu.


miten paksu seinämäistä vesijohtoputkee?

härdelli
16.04.2009, 14:33
Enpäs mitannu. Oisko se 3,2mm tai jotain. Huomenna olen viisaampi.

MotorPsycho
16.04.2009, 15:45
aha pitää käydä sit sieltä kyselemässä, on varmaan sit muutakin rautaa tarjolla?

härdelli
16.04.2009, 16:56
On siellä jotain. Mm. 2-3mm alumiini levyä, valmiita 100X60cm paloja. toiselta puolen harjattu ja toiselta puolen normi pinta. Sit rupee tonkii, niin löytyyhän sieltä vaikka mitä.

revu
16.04.2009, 17:28
melko lyhyitä oli ne putket mitä siellä näky eli tuskin pää kaarta saa niistä tehtyä.

härdelli
16.04.2009, 18:54
Niin, ne valot ei pysyny mukana ja keula jousta hiluximaiseen tyyliin ihan hyvin. Joustoihinkin tulossa isoja muutoksia...

härdelli
17.04.2009, 15:38
Kansipahvi vaihdettu. Vaha kuveja. Tavaraa matkahuollosta ja tallista, missa hommat tehdaan.

anssip
17.04.2009, 16:37
joko rupes nesteet pysymään sisällä? Millonka ajamaan, vois tulla peesiin jos vaikka olo kohenis tästä..

apiaani
17.04.2009, 17:03
Komia korjaamo. :D

härdelli
17.04.2009, 19:41
Komia on korjaamo. Huomenna vielä komiampi. Katkes jakohihna, pitää se lähtee vaihtamaan "maastoon" aamulla ennen kukon pierasua. Yritän kuveja laittaa luonnon helmasta. Pari keinua poikki, Toivottavcasti kerkii ennen puoltapäivää saada kuntoon ku ois reittitalkoot vissiin tiedossa. Oisko ollu hihna saanu kiipeetä joskus aikaisemmin...

härdelli
18.04.2009, 18:43
Ei särkyny mosa pahasti. Pari keinua poikki. Laitoin uuden hihnan ja hitsasin keinut kasaan:D. Ihme kyllä keinut kesti toista kilometrin siirron ja kunnon hapetuksen. Piti vauhdilla ajaa ku toinen etunen vuotaa aika pahasti (vanteen ja kumin välistä). Miten on porukka irotellu kumia vanteelta? Kumi tyhjänä afaltille donitsia tekee?

burton
18.04.2009, 19:11
Miten on porukka irotellu kumia vanteelta?
liftillä painaa niin saa hyvin putoamaa pois, jos ei ole liftiä niin ajaa toisella autolla renkaan kyljen yli.

härdelli
19.04.2009, 05:29
Liftillä viimeks otettiin. Tuntu kyllä aika tuskaiselle touhulle, johtu varmaan "väärästä" puolesta. Tais sisä puolella vannetta olla se tiukempi lerssi. Tänään projektin tavoitteena perehdyttää 4v tyttö auton ulkonäköön:D. Voi olla et ei sulata ihan vähällä. pari vuotiaana pääs itku ku näki ton auton.

härdelli
22.04.2009, 17:45
Kyllä se kumin ulkopuoli oli huomattavasti herkemmässä ku sisäpuoli. Tänään kävin turaamassa rullakiden keulaan, joku toinen päivä sit taakse. Alashan se jäi, ei oikein nyky konstruktioon käy mitenkään rullakita. Laittelen kuveja kuhan niitä on. Projekti edenny lähinnä ajatusasteella. Turvakaaria kai pitäs rueta puuhailemaan, niin uskaltas ajaakkin vähä rajummin.

Caddy
22.04.2009, 18:22
Turvakaaria kai pitäs rueta puuhailemaan, niin uskaltas ajaakkin vähä rajummin.


:D Mielenkiintoinen ilmaisu

santikko
22.04.2009, 22:14
tohon kaksoisahtamisjuttuun kans perehdyin hiukan jokupäivä, aika jännä systeemi. taidan kumminkin vaan ihan normaalin twinturbon tehä:) ellei hx35:sta löydy toosi halvalla jostain.

hj
22.04.2009, 22:56
täällä vois olla yksi noin niinku melekeen sen kokonen turbo joutilaana. härdelli varmaan muistaa turbon koon ulkoa (sen mikä piti tulla vänttisen läjään)

härdelli
26.04.2009, 08:03
Tossa näkyy rullakita. Nyt on lähinnä vaan ajettu ei rakennettu.

härdelli
27.04.2009, 05:12
Rullakidasta parempi kuva ja pakollisia tarroja.

härdelli
27.04.2009, 17:37
Huomenna vissiin rullakitaa taakse. Saa nähä miten toimii yks vinssi eteen ja taakse... Kävästä huomenna romulasta kaivelemassa aarteita, jos löytäs vaikka jotain.

härdelli
02.05.2009, 05:25
Rullakita laitettu taakse, pystyy hätäjälin vinssailemaan taaksepäinkin. Hiluxin sohvapenkin heitin ottamaan aurinkoo ja laitoin saabin penkit tilalle. Uskomattoman paljo muuttu mukavampaan suuntan offailu pelkillä penkeillä. Syyläri särky eilen. Tänään siis korjataan syyläri ja sit kokeilemaan taas metsän siimekseen. Kuveja taas laitan kuhan niitä on.

härdelli
03.05.2009, 07:00
Vaihdelaatikon kannatin palkki alkaa olla tiensä päässä. Valuu laatikko alas päin ihan iteksiään. Sen palkin teko olisi siis edessä. paljo se kyllä maavaraa syökin. Yrittää ottaa kuvatuksia tänään.

härdelli
03.05.2009, 17:35
Niitä kuveja. Rullakita toimii takana ihan hyvin. Jouduttiin jo vinssailemaan taaksepäin. Ei tatrvii siis kahta vinssiä, johan tuo yksikin painaa kolmen vinssin verran:D. Seuraavaks vinssiin pitääkin saada nopeutta, kuhnan pumppu tulee diesel vetoseks niin pitäs vauhdinkin riittää.

härdelli
06.05.2009, 16:40
Helmojen tilalle putkee hitsailtu. Ei ole puikkokone peltiä varten:D. huomenna migillä liimata.

lommolajitelma
06.05.2009, 17:16
Helmojen tilalle putkee hitsailtu. Ei ole puikkokone peltiä varten:D. huomenna migillä liimata.

Itse jouduin parit paikat omaan projektiin tekemään puikolla, kun löyty pari reikää vielä migin palauttamisen jälkeen. Kyllä se onnistu välttävästi kun vähän aikaa houkutteli 2mm puikolla ja mahd pienellä virralla. :D

härdelli
06.05.2009, 17:30
Itse jouduin parit paikat omaan projektiin tekemään puikolla, kun löyty pari reikää vielä migin palauttamisen jälkeen. Kyllä se onnistu välttävästi kun vähän aikaa houkutteli 2mm puikolla ja mahd pienellä virralla. :D

Oli kyllä vähä ongelmallista. ehkä pelkkää peltiä olisi voinu hitsatakkin, mut ku on alle 1mm pelti ja toinen puoli yli 3mm tavaraa. Ei sulanu millään kiinni paksumpaan, tuli hianoja kuulia ja muunkin mallisia kokkareita:D. Onneks on miggikin, sillä helppo tinata.

Ku helmat hitsattu niin pääsee kaaria suunnittelemaan ja hydrauliikka hommia ois vielä paljonkin. Se mitä hydrauliikkaa projektiin laitetaan, niin jää nähtäväksi.

härdelli
13.05.2009, 22:28
Vaihdelaatikon kannatin palkki melkein valmis ja Kytkin piti vaihtaa. Vakio asetelmallahan kytkin luisti uutenakin pienen perän isommilla vaihteilla. Nyt paikallan ollu jo pitkään itse modattu tuplajousi asetelma. Vähän jäykkä käyttää mut ei luista ja ennen kaikkea kustannustehokasta. Tänään sain minkälie valmetin hina käyttöisen kompuran, se kai pitäs hyd toimiseksi rakennella. Vaikeeta ku pitäs päästä ajamaan ja rakentamaan samaan aikaan...

härdelli
14.05.2009, 21:21
Vaihdelaatikon palkki paikallaan ja eilen tehtiiin muovi sivuikkunat. Ajattelin jos kompuran laittas pikakiinnikkeillä läpivetvän vinssin jatkoks. En tarvii paineilmaa ku remontin yhteydessä pulttikoneeseen ja renkaan täyttöön. On jo jokin sovite valmiiks tehtynä 1/2" vääntimelle vinssin jatkoksi, vaiheessa kompuran sovite. Kuveja sit ku niitä on.

härdelli
24.05.2009, 07:36
Vaihteiston korjailua, pakki sökönä. ryhmäpyrästölta hampaat veke. Käytiin hakemassa takavedon laatikko josta osat käy 4wd laatikkoon. Orginaali ohjaus purettu irti, orbitrooli työntymässä tilalle.

härdelli
26.05.2009, 19:56
Laatikko kasassa taas. Takavedon sisuskalut piti laittaa, mitoiltaan ainakin samanlaiset. Pääsee orbitroolia asentelemaan seuraavaksi, tuleepahan vinssillekkin toinen käyttövoima samalla.

härdelli
27.05.2009, 19:31
Vois sanoa et ahdasta hyd.pumpun osalta. Aatteissa oli et alipainepumpunkin yrittäis tunkea konehuoneeseen, ei taida vaan mahtua... Pumpun asentelun jälkeen itse orbi säätää ohjaamoon, pitkäveteistä touhua. Pitää kuveja räppäillä kuhan vähä edistyy.

härdelli
31.05.2009, 08:37
Hyd. pumppu paikoillaan ja orbin paikka naulattu. Öljysäiliöö, varoja, magneettiventiilejä ja letkuja seuraavaks. Kuveja otan tänään. Käytännön ongelmia vois olla öljyn lämmön kanssa. Dieselin kierroksia 3000rpm, niin pumpun tuotto 90L. Pitäs vinnsillekkin olla sit litroja:D. Taidan laittaa kuitenkin säiliön lavalle, saa sit siihenkin saa tilavuutta ja säiliöön vois integroida vielä yhden sähköpompun ihan kaiken varalle. Kyleellään ku ei voi dieseliä pyörittää... Autohan tulee kaatumaan jokatapauksessa.

Jari
31.05.2009, 23:39
jätlä o teheny kaiken, jota mä aina suunnittelin

härdelli
01.06.2009, 02:27
jätlä o teheny kaiken, jota mä aina suunnittelin
Jos oikein muistan, niin tais olla meidän hiluxit vierekkäin vuokatti offroadissa.

Eilen kävin joitakin mittoja ottamassa ja niitä kuveja.

kivinen
01.06.2009, 18:39
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=5689&d=1243815995

Mites käy jos letku tai liitin pettää?

Oisko kuitenkin kivempi, että lihaa repivä suihku olisi tulipellin toisella puolella?

tiipe
01.06.2009, 18:48
Samaa minäkin katselin jos on peltihousut jalassa kun ajelee.

lommolajitelma
02.06.2009, 16:21
Saattaa tehdä kipiää jos letku ja/tai liitin antaa periks... Niissä yleensä tuppaa olemaan painetta. Tee ny hyvä mies jotain suojaa tai modausta, ettei susta tule jalkapuolta.

härdelli
02.06.2009, 21:40
Puuhastelen aika paljo hydrauilikan parissa ja tiedän riskit suunnilleen. Orbi kääntyy 90 astetta ja räjähdyssukka tulee pintaan. Oikein jjos tarkaan katsoo, niin kuvissa on vaan kaks letkua. EI VOI TOIMIA! Ei niin, se ei ole vielä valmis. No, kiitokset varoittelusta. Ois voinu oikeesti pelastaa jonkun pallit.

härdelli
03.06.2009, 14:55
Oishan sen orbin voinu laittaa konehuoneeseen, mut siellä tulee tosi ahdasta jo ilmankin tuollaisia murikoita. Ei ole paljoa rojekti edistyny, joitakin letkuja vaan tehny. Isommat pyörät hakusessa, rakkorin kuvioo ja metriä korkeet. Sittenhän tuplajakis tuleekin pakolliseksi, on välit nyt jo ihan liian piiiitkät. Lehtijouset menee myös poistoon.

anssip
06.06.2009, 20:09
yeps, tänään tais jotain pientä tapahtua.. kuvia sit heti ku mahollista kaiken kansan nähtäville..

härdelli
06.06.2009, 22:10
Orbi toimii ja on sit tosi herkkä. Huomenna jotain kuvia, kuhan kameran tyhjennän. Vinssi osottautu oletetua hitaammaksi, sille pitää jotain vielä tehdä.

härdelli
08.06.2009, 21:23
Nyt niitä kuvia. Vähänlaisesti ja huonojakin vielä. Otan joku päivä lisää ku ei ole toi rakentelu into niin pinnassa. Tänään kytkin vinssin sähköt ja siihen langattoman kaukosäätimen. Edes jotain luxusta:D

härdelli
12.06.2009, 04:45
Vinssin rummulle ilmesty naru, voisin myydä isolla rahalla entisen piikikkään 8mm vaijerin jollekkin masokistille. Tuli mieleen et monellakohan pyörii HJ:n mekaaninen vinssi kaukosäätimellä:D. Kävin kokeilemassa soralla orbin tuntumata. Meinas lähtee käsistä koko rottelo, ei mitään hajua mssä etuset menee. Onneks ei maastossa tule silleen luistossa autoa ajettuakaan.

härdelli
13.06.2009, 01:42
Metsässä orbi toimikin sit odotettua paremmin. Ei potki kynsille ja kevyt kääntää. Kerran luisti varo ja sillon katkes ihan topakka kanto etupyörän edestä:D Eli voin suositella kaikille joilla ei ole auto kilpien välissä.

Rekisteröimätön
13.06.2009, 22:33
Eli voin suositella kaikille joilla ei ole auto kilpien välissä.joo mut jos meinaa suunnistus kisoja ajaa niin tuskin kannattaa laittaa kerta säännöissäkin se on kielletty,vaikka voihan sinne "hämyksi" jättää kaikki ohjaus varret,simpukat sun muut heilumaan paikallee ,kun ohjaus on muuten kevyt.oma porttaali kikotin ei ole kilppien välissä eikä tule ja hyt.assistentillä varustetulla ohjauksella on pärjätty

aatzi65
15.06.2009, 17:47
Joko löyty uusi turpon letku? Vai lisää moottoriurheiluteippiä?:D Sitä hopeen väristä.

härdelli
16.06.2009, 05:49
Letku on itseasiassa ehjä, pikkusen yli iso halkaisia vaan. Meneehän tuo ilman paineitakin, tosin huonosti.

härdelli
26.06.2009, 10:17
Vetää sanattomaksi...

aatzi65
26.06.2009, 17:03
Nyt näyttää hyvältä.Otahan tikapuut mukaan seuraavalle keikalle!

revu
26.06.2009, 17:12
näyttää ihan sille että etuakseli saa siirtyä pari senttiä eteenpäin ja sisään joustoa saa rajoittaa kans pari senttiä saatika sitten mikä on tilanne välitysten suhteen? miten jäykkä on tuo renkaan runko? jääkö venttiilit pelkästään tulpaksi ettei mene kakkaa kumin sisään?

sisua45
26.06.2009, 22:52
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=6072&d=1246004174

14.00-20 Ural/Sisu Motorsport. :D:D:D Kyllä se 49" rengas tekee kummasti näköä.

Mihin aikaa olitte kotona renkaan haku reissusta? :) Oletko vielä ehtinyt miettimään vanteita noille?

miten jäykkä on tuo renkaan runko?

Helvetin jäykkä. :D

härdelli
27.06.2009, 16:46
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=6072&d=1246004174

14.00-20 Ural/Sisu Motorsport. :D:D:D Kyllä se 49" rengas tekee kummasti näköä.

Mihin aikaa olitte kotona renkaan haku reissusta? :) Oletko vielä ehtinyt miettimään vanteita noille?



Helvetin jäykkä. :D


Oisko kolmen aikaan oltu perilä. Lukkovanteita ois tarjolla parikin sarjaa. Täytyy nyt vaan rueta ähräämään ripustuksia uusiks ja jakis adapteri on tulossa. Välit menee hieman tiheemmäsi uusilla gummeilla. Onhan sinne se 4.7 välitys vielä lisättävissä takimmaiseen laatikkoon ja tartvittaessa molempiin. Eihän se kestä mut jos minä vaan varovasti annostelen kaasua:D

aatzi65
27.06.2009, 17:16
Uskotko itsekkään tuohon :"varovasti kaasua":D:D:D

Jari
27.06.2009, 23:58
mitenkäs se meni... ? vittu aisaa :D

Armo
02.07.2009, 12:49
Aika jännä :D

härdelli
03.07.2009, 10:21
Vanteet puuhastellaan varmaankin lukkovanteista modatut bedlock versiot. lehtijouset revin irti ilmeisesti ens viikolla. Ripustus tarpeet on jo hommattu ja vahva visio on on siitäkin.

sisua45
03.07.2009, 16:52
Jätätkö lukkoreunan, vai teetkö halkastavan vanteen? Halkastavan vanteen kanssa vois renkaan sisällä olla "sisäinen bedlock", niinkuin zilissä. Eli periaatteessa sopiva putken pätkä. :)

kivinen
04.07.2009, 06:49
Hiluxin akselit ja 49" renkaat??? :):):)

sisua45
04.07.2009, 07:08
Hiluxin akselit ja 49" renkaat??? :):):)Ei nyt sentään, väkivahvat HJ:n akselit. :D Mutta kun nätisti ajelee...

kivinen
04.07.2009, 07:14
Jaa, no ei tolla kokoonpanolla välttämättä välitystä hajota, jos on yhtään säädöissään. Kaikki muu sitten meneekin, voi jopa löytyä ihan uusia hajoavia kohteita. :):):)

härdelli
04.07.2009, 08:22
Ajattelin jättää vanteen omat lukko rihvelit kokonaan pois, korvata ne omavalmisteisilla pultti pultiikiinnitteisillä ja käyttää juurikin sitä putki systeemiä.

Axulat on juu heikot tähän leikkiin mm. odotettavissa pyöränlaakerien pettämisiä, banjon väänymisiä, kääntökuulan laakeroinnin särkymistä, vetari rikkoja, kääntövarsien pettämisiä ja tietysti runsaasti murrosmurskaa:D. Mut akselithan vaihtuu sit joskus jonkinlaisiin portaaleihin. Axula swappi on helppo nakki jos jotkin vain on käyny paikallaan. Sitte ku akselit kestää meneekin voimansiirto. Mut ajelen varovasti, voi olla mulle vähä vaikea paikka:D

härdelli
10.08.2009, 08:01
Jotain tälläkin rintamalla. Piti kerätä vähä motivaatiota et jaksaa taas.

härdelli
10.08.2009, 08:12
Niin kuveja. Ekassa kuvassa näkyy tuo toinenkin harraste laite.
leveyttä tulee n.220cm, Pyörän korkeus 49" ja lopullinen korkeus on 30-40cm ylempänä ku kuvissa, Tällöin helmaan matkaa 120cm. Pitäskö koria korottaa vielä:)?

tdi
10.08.2009, 08:30
no nyt on hurjaa :D mihin niitä portaaleita tarvii...

härdelli
10.08.2009, 08:41
Ei noi hojakan aksulat varmaankaan kestä. Jos mersun portaalit sit joskus vaihtas. Onhan siellä jo murikan alla n.45cm tyhjää, mut vois olla enemmänkin. Pannaan nyt ihan överiks ku suunta on hyvä:)

härdelli
10.08.2009, 14:24
Lisää kuveja. Eteen käynee saman moinen viritys, ainakin mitattuna.

härdelli
10.08.2009, 16:48
Sit vähä Kysymystä. Oliko näin, että mersun portaaleissa murikat on vika puolella ja lisäks renkaat pyörii väärään suuntaan? Kuitenkin lujat perät, niin arvelin jos ois leikkaa liimaa periaatteella pyöritelly murikan oikeelle puolelle ja samalla vaihtanu pyörimissuunnan. Ei kai se paljo kääntökuulan kääntämistä kummempi projekti voi oll???

Repro
10.08.2009, 19:02
Takana muistaakseni murikka keskellä ja etuakselissa kuskin puolella.
E:Tarkistan huomenna jos muistan.

härdelli
10.08.2009, 19:59
Takana muistaakseni murikka keskellä ja etuakselissa kuskin puolella.
E:Tarkistan huomenna jos muistan.

Sit jos mahdollista, tarkista kardaanin pyörimis suunta. En muista toyotankaan mut katon huomenna sen itse.
Kiitokset jo etukäteen.

Repro
10.08.2009, 20:13
Ei oikee pysty ku se kulkee kardaaniputken sisällä piilossa, kysy Paulilta.

härdelli
10.08.2009, 20:18
Ei oikee pysty ku se kulkee kardaaniputken sisällä piilossa, kysy Paulilta.

Ei niin ajankohtaista. Tekniikka puolella kans kysely. Kohta vaan pitäs alkaa päättämään mitä periä etitään. Joku päähän pinttymä tullu, et mersun perät ne pitää olla. Perkele, taidan olla tulossa hulluks:)

Edittiä: Karpaasit pyörii vastapäivään eteenpäin ajaessa. Siis toyotan perissä. Huhu kertoo et mogin perissä sama suunta, varmistus puuttuu.

härdelli
12.08.2009, 10:54
Jousia mallailtu, ei onnistunu eka yritys:). Toisessa kuvassa näkyy kapine, johon tukivarren päässä oleva kuula muljahtaa.

Eli jousien mallinnus meni persiilleen. Jostainhan tämä on aloitettava ja kun osien on oltava ilmaisia...

aatzi65
12.08.2009, 14:25
Pyörähdin viime viikolla laanilla;nuo kuvat eivät anna oikeutta hiluxille.
On se vierestä katsellen vieläkin hurjempi vekotin.
Jatka samaan malliin. Älä tyydy minkäälaisiin kompromisseihin.
Odotan mielenkiinnolla ajonäytöstä.Tyttökin kyselee innolla milloin Härdellin Tojo olisi ajelulla.

Joske
12.08.2009, 16:56
Pannaan nyt ihan överiks ku suunta on hyvä:)

:D:D

härdelli
12.08.2009, 18:28
Pyörähdin viime viikolla laanilla;nuo kuvat eivät anna oikeutta hiluxille.
On se vierestä katsellen vieläkin hurjempi vekotin.
Jatka samaan malliin. Älä tyydy minkäälaisiin kompromisseihin.
Odotan mielenkiinnolla ajonäytöstä.Tyttökin kyselee innolla milloin Härdellin Tojo olisi ajelulla.


Naureskelin tossa joku aika sitten, et olis se hienoa katsella jos joku tekis tollaista katiskaa. Vois aika ajoin käydä viisastelemassa ja naureskella maha kippurassa , miten onkaan karannu mopo käsistä. Onneks valta osa palautteesta on ollu positiivista ja kaverit ollu mukana ihmettelemässä ja ratkomassa ongelma tilanteita. Tekemistä ainakin riittää vielä ja kärsivällisyyttä tarvitaan multa, emännältä ja muiltakin jotka on mukana auttamassa ja pähkäilemässä. Tosi asia on joka tapauksessa se, et hillitympään suuntaan autoa ei enää muuteta. Toisekseen auto tehdään ajokuntioseksi, eikä myydä osina tai keskeneräisenä projektina. Toivottavasti ennen lumia pääsis jo ihan reitille ajamaan muiden mukana.

Edit: Vanteet jätän toistaiseksi rauhaan, eli perus lukkovanne ja sisäkumit. Vähä vielä muutakin puuhastelua ku vanteiden kanssa telmimistä. Muuttaa sit joskus mieleiseksi.

aatzi65
12.08.2009, 19:35
Eipä auta kun jäädä (kateellisena) odottamaan kun toiset tekee sen mistä moni (ainaskin allekirjoittanut) joutuu vain haaveilemaan.
Ehkäpä mullakin vielä joskus on oikea kulkine metsään...
Taisihan mun naperon katto yltää melkein sun lavan reunan tasalle.

härdelli
12.08.2009, 20:15
Rupesinkin miettimään lavan tarpeellisuutta (lavan ala reuna lienee n1,5m korkeella). Jos nyt vaikka kädessä ois puel metriä jatkettu lifti ja toisessa kädessä reilu 100kg painava vararengas, niin miten v##ussa pääsen lavalle???:). Annetaan joka tapauksessa lavan vielä olla paikallaan, harvoja kohtia, missä on edes vähän metallia. Täytyy varmaan rakennella perälauta nostin...

härdelli
13.08.2009, 09:22
Vähä offtopikkia: Ei ole vielä myynnissä, mut kuhan viimeistely on valmis, niin voi olla. Eli tommonen karting lelu (näkyy hilun vieressä). Kone on 500cc fööni kone ja turbo löytyy. Tehoa riittävästi, Huiput yli200km/h ja välit vaihtamalla lähelle 300km/h. Ei ihan aloittelian laite. Tämähän ei siis ole myynti ilmo. laitoin tänne josko joltain rupeis kuola valumaan suupielestä:). Tarkoitus olisi rahoittaa/vaihtaa mogin aksulat.

hj
13.08.2009, 16:00
mikäs vika volvon porttaaleissa on?

härdelli
13.08.2009, 16:26
mikäs vika volvon porttaaleissa on?

Taitaa mogin aksula jonkin verran vahvempi ku volvolainen, ainakin minä olen niin käsittäny.

sisua45
14.08.2009, 16:46
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=6926&d=1249884388

Kunka leveet noi sun vanteet on? Sisuissa ja Uraleissa on näitä renkaita ollut 10-11 tuumaa leveillä vanteilla. Hyvin ne noillakin istuu.

Pannaan nyt ihan överiks ku suunta on hyväEikös kaikissa kunnon katumaastureissa (H2, X5, cayenne) oo 20" vanteet? :D:D:D

härdelli
15.08.2009, 07:27
Vähä kapean makuisethan noi on, mut edelleen tehdään saatavilla olevista osista ja mielellään ilmaiseksi:). En mittaillu vanteita, voi olla 9". Täytys varmaan kromata noi valssit. Tai jos kävis ostamassa 20" alumiini bling bling vanteet, mitähän ne vianorilla sanos ku 4000 egen vanteille rupeis vääntämään noita kumeja.

Edit: Meneekös tää nyt city maasturiks ku on 20" vanteet???

aatzi65
15.08.2009, 07:34
Onneksi sinulla on varovainen ajotyyli,ettei city maasturi rikkoudu:D

härdelli
15.08.2009, 07:53
Oma taistelunsa varoa koko ajan 14 kerroksista lakkapintaa, olen vahannu kyllä joka viikko:)

sisua45
15.08.2009, 08:41
http://image.sporttruck.com/f/9148892/0712st_01_z+1994_toyota_hilux+front_drivers_side_v iew.jpg

Kai siitä tällänen tulee. :D:D:D

Edit: Meneekös tää nyt city maasturiks ku on 20" vanteet???

Joo. :)

härdelli
15.08.2009, 08:51
http://image.sporttruck.com/f/9148892/0712st_01_z+1994_toyota_hilux+front_drivers_side_v iew.jpg

Kai siitä tällänen tulee. :D:D:D



Joo. :)

Muuten aikalailla samanlainen, mut vähä hillitymmin kromia:)

härdelli
16.08.2009, 07:59
Tänään lähtee taas puuhastelemaan. Olis tarkoitus sovitella jousia vähän toiseen kohtaan ja ehkä mallailla hyd. sylkkyjä taka aksulalle. Saas nähdä mitä sit saa aikaiseksi.

Edit: Kelit kusee:(. Vähä suunnettelu työtä kerkesi takemään ja ihmettelin uusinta hankitaa, ilmesty liiteriin ln65 vaihdeloota. Parempi ku ln46, ln65 käy tuplajakis käyttöön paremmin.

härdelli
16.08.2009, 11:43
Ois vähä isompi ongelma. Autolta puuttu nimi. Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan.

sisua45
16.08.2009, 12:58
Eikö budjetti-hilux ole Bu-lux. Kuulostaa vähän eng palleilta. :D

härdelli
16.08.2009, 14:46
Eikö budjetti-hilux ole Bu-lux. Kuulostaa vähän eng palleilta. :D

Tai jos vielä tuosta vääntää, niin Bi-Lux.

Edelleen nimi ehdotuksia kehiin.

anssip
16.08.2009, 16:22
http://image.sporttruck.com/f/9148892/0712st_01_z+1994_toyota_hilux+front_drivers_side_v iew.jpg

Kai siitä tällänen tulee. :D:D:D



Joo. :)

Ihankun alakas olemaan jo vittuilun makua :D..

härdelli
16.08.2009, 17:13
Valmisteilla on jo scary steering tyyppisiä osia:D

helmapelti
16.08.2009, 18:48
Terve, ihan mielenkiintoinen tuo turbosysteemisi, voisitko vähän selventää toimintaperiaatetta kun en täysin hoksaa sen toimintaa. Yhdistyykö kompurapuolet vapaasti toisiinsa vai onko siellä jonkinlainen vastaventtiililäppäsysteemi? Eikös tuossa muuten käy niin että ensin pikkuturbon paineet karkaa ison kompurankautta ja sitten ison ylitettyä pienen paineet alkaa käydä toisinpäin.

Vuoto voi tietysi olla merkityksettömän pieni moottoriin menevään ilmamäärään verrattuna mutta olisi hyvä tietää paljonko pakopaineita täytyy nostaa että hukka voitetaan.

Ajettelin siis laittaa molemmille kompuroille oman läpän jolloin alemmanpaineenpuoli sulkeutuisi.

hj
16.08.2009, 22:36
http://www.nettikone.com/viewMachine.php?id_machine=757468&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?id=2371615@tb=tmp_find_agent&PN[1]=search_results&PL[1]=listAdvSearchFindAgent.php?id=2371615@tb=tmp_find _agent

laita tommoset navat kestää eikä kivet kolise banjoon miinuksena tosin hinta

härdelli
17.08.2009, 05:10
Aloitetaan pakopuolelta. Pakokaasu menee ensteks pienen turbon läpi ja jatkaa siitä isolle. Tietyn ahtopaineen jälkeen aukiaa isohko hukkaportti, joka ohittaa pienen turbon.

Ahtopuoli. Kompurapesät on peräkkäin. Aloitetetaan ilmanputsarista. Ilman suodatin ison kompuran imussa, ison kompuran paineesta pienen kompuran imuun ja pienen kompuran paine edelleen coolerille. Olikohan riittävän vaikeesti selostettu:D

Ongelma tuossa asettelussa, iso määrä ilmaa menee pienen kompuran läpi. on se tähän asti toiminu.

härdelli
17.08.2009, 05:43
http://www.nettikone.com/viewMachine.php?id_machine=757468&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?id=2371615@tb=tmp_find_agent&PN[1]=search_results&PL[1]=listAdvSearchFindAgent.php?id=2371615@tb=tmp_find _agent

laita tommoset navat kestää eikä kivet kolise banjoon miinuksena tosin hinta

Töissä käsitelty tuollaisia vinssin moottorina. Nosto 6000kg, muistaakseni 22mm vaijerilla. Kertoimet kohdallaan:)

ja vähä netistä kopioitua:
Sisäisillä virtauskanavilla varustettu radiaalimoottori on varsin hidaskäyntinen, sillä
niiden kierrosnopeudet ovat korkeintaan 500 kierr/min. Koska moottorin syrjäytyselimet
ovat melko suuret ja kierrostilavuus on iso, moottoria käytetään pienillä
kierrosnopeuksilla. Tämä mahdollistaa sen, että moottori voi tuottaa jopa yli
100000 Nm väännön. Kyseistä moottorityyppiä käytetäänkin paljon työkoneissa
napamoottoreina. Säätötilavuuksinen radiaalimäntämoottori soveltuu erittäin hyvin
napamoottoriksi, koska siihen on helppo liittää mekaaninen jarru.

Pikaseen etitty kuvatus

helmapelti
17.08.2009, 08:04
Nyt selkis, toi kompurapuoli siinä ihmetytti. Onko tuollaisia käytössä jossain vehkeissä vai mistä tuli mieleesi sellainen tehdä? Se pikkuturbo saattaa ottaa ihan kunnon kierroksia kun sitä pyöritetään molemmiltapuolilta, toisaalta se hengittää sit hyvin pakopuoleltakin. Pakopaineet olis kiinnostavia, oletko mittaillut?

härdelli
17.08.2009, 08:40
Nyt selkis, toi kompurapuoli siinä ihmetytti. Onko tuollaisia käytössä jossain vehkeissä vai mistä tuli mieleesi sellainen tehdä? Se pikkuturbo saattaa ottaa ihan kunnon kierroksia kun sitä pyöritetään molemmiltapuolilta, toisaalta se hengittää sit hyvin pakopuoleltakin. Pakopaineet olis kiinnostavia, oletko mittaillut?

Taitaa tuon tyyppisiä sarjoja taitaa olla ameriikassa myynnissä ihan kaupassa. Sit joku euroopan markkinoilla oleva iso pakukin käyttää saman oloista ratkaisua, oisko mersu.

En ihan mene vannomaan, mut olen sitä mieltä et ilmaa ei litra määräisesti mene sen enempää eikä vähempää ku ilman isoa ahdinta. Kaiketi ilma vaan on isompi paineista.

Turbo asennukset aloitetaan aina pakopainemittarista. Karvan verran yli 2bar, eli pikkusen korkeat. Siitäpä ne ei sit nousekkaan, vaikka nostas paineita. Tietysti jos iso hyrrä alkaa ahistamaan niin sit. Optimi tilanteessa oli ahtopaineet 2,2 bar ja pakopaineet 1,8bar mut sit joutuu tinkimään pienen ahtimen toiminta aluetta.

sisua45
17.08.2009, 17:32
laita tommoset navat kestää eikä kivet kolise banjoon miinuksena tosin hinta

Sisu AH-45:ssä oli vetäviä peräkärryjä ja tykkejä, niissä oli tuommonen hydraulimoottori.

Sitten tuosta tuplaturbosta. Joskus töissä näin rakenteen, missä missä iso ahdin pyöritti ahtopaineella pienempää ahdinta. Eli pienempi turbo ei ollut kosketuksissa ollenkaan pakokaasuihin. Sitä en muista mihin pienen ahtimen "pakokaasu" meni. Tuommosessa rakenteessa saadaan pieneltä ahtimelta melko kylmää ahto-ilmaa, kun ahdinta ei lämmitetä pakokaasuilla. Tosin ilma läpiää puristettaessa.

härdelli
17.08.2009, 18:17
Nyt jos karkuutetaan aihe, niin jollain kuormautovalmistajalla systeemi jossa turbosta on pelkkä pakopuoli ja se on yhteydessä vaihdelaatikkoon. En ollu uskoa koko tarinaa, mut kuullu siitä jo monesta paikkaa ja joitain kuviakin tullu eteen.

sisua45
17.08.2009, 18:21
http://www.scania.fi/trucks/main-components/engines/engine-technology/turbocompound/index.aspx

Tuolta se löytyy, eli scanian turbocompound on kyseessä. Normaalin pakokaasuahtimen jälkeen on kaasuissa vielä liike-energiaa. Tuo "vispilä" ottaa energian talteen, ja pyörittää kampiakselia.

http://www.scania.at/Images/mapmap_tcm85-43342.jpg

härdelli
17.08.2009, 20:07
Eli muistelin väärin. Kampuraanhan tuo tosiaan vetää eikä askiin.

Onkos tuolla tekniikka jutusteluissa yleistä turbo osastoo? Jos kasailis kaikki turbotus prjektit saman otsikon alle. Ehkä mainita turbo, kuva kone huoneesta ja kenties teho/ vääntö. jos sellaiset tiedot on vaan saatavilla. Vai meneekö se jo vaikeeksi?

härdelli
18.08.2009, 08:42
Välillä asiaakin. Jos tänään yrittäs saada taka aksulan jousilleen ja lopullisen panhard tangon valmiiksi. Illemalla kuveja.

Riittääköhän toi hiluxin vesipumppu jos syylärin värkkäis taakse? Ajattelin perälautaan naplata jonkun syylärin ja ilman otton vaikka lavan pohjasta, tai sit ihan lavan kylestä.

Hyd. pumpun meinasin ruukata suoraan kampiakselin päähän ja jättää hihna viritykset pois.

aatzi65
19.08.2009, 14:35
Ois vähä isompi ongelma. Autolta puuttu nimi. Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan.

Miten ois jos yhdistät hilux:in ja toyotan.Eikös siitä tule HiToy.
Aika korkeehan tuo sun lelu ruppee olemaan.:D

Pertura
19.08.2009, 18:55
Sitten tuosta tuplaturbosta. Joskus töissä näin rakenteen, missä missä iso ahdin pyöritti ahtopaineella pienempää ahdinta. Eli pienempi turbo ei ollut kosketuksissa ollenkaan pakokaasuihin. Sitä en muista mihin pienen ahtimen "pakokaasu" meni. Tuommosessa rakenteessa saadaan pieneltä ahtimelta melko kylmää ahto-ilmaa, kun ahdinta ei lämmitetä pakokaasuilla. Tosin ilma läpiää puristettaessa.
Eikös tuossa ole kyseessä ikiliikkuja, mikäli toi pikkuahdin myös ahtaa eikä vain jarruta ilman kulkua?

sisua45
19.08.2009, 20:44
Eikös tuossa ole kyseessä ikiliikkuja, mikäli toi pikkuahdin myös ahtaa eikä vain jarruta ilman kulkua?


http://fi.wikipedia.org/wiki/Ikiliikkuja
http://fi.wikipedia.org/wiki/Turbo

:D:D:D

Repro
19.08.2009, 21:05
Onkos tuolla tekniikka jutusteluissa yleistä turbo osastoo? Jos kasailis kaikki turbotus prjektit saman otsikon alle. Ehkä mainita turbo, kuva kone huoneesta ja kenties teho/ vääntö. jos sellaiset tiedot on vaan saatavilla. Vai meneekö se jo vaikeeksi?
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=7446&highlight=Turbotus+kuvia

härdelli
20.08.2009, 07:15
Vähä rennoksi jäi taka pää. Lokarin ja renkaan väli 20cm, mut ulos joustoissa löytyy. Tunkilla nostin 25cm (loppu tunkista pituus) rengasta ylös, niin meni sisään 4cm ja loput ulosjoustoo toisella puolen. Kori pysy suorassa, ku etu pää pönkätty.

Iso osa ajasta meni perinteisesti ruostevautioiden korjailuun, runko poikki jne.

Suoraa joustoa (akseli suorassa) on 40-50cm. Eli jos etu pää kellus samaan tapaan, niin pitäs päästä risti riipunnassa toiselle metrille. Tottahan hydrauisesti avitettuna vieläkin enemmän.

Pitänee keskittyä etupään ripustuksiin seuraavaksi.

härdelli
20.08.2009, 08:28
Miten ois jos yhdistät hilux:in ja toyotan.Eikös siitä tule HiToy.
Aika korkeehan tuo sun lelu ruppee olemaan.:D

Taas jos vähä muuntelee, tulis Hi-ota. Tarkkaillaan ehdotuksia. Jos vaikka äänestyksen pitäs jossain välissä.

Eräs osuvampia mitä olen kuullu, Humpparaketti :). Kuopion sakki varmaan ymmartää asianyhteden:D

Missäköhän vehkeessä ois tolokuttoman pitkä kierre vieterit? Mielellään 12cm ulko hakaisialla.

kivinen
20.08.2009, 11:19
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1367&pictureid=20480
Uusia teollisuusjousia, ainakin 5 kpl. Halkaisija 160 mm, korkeus n. 500 mm, löysät esim. Bj:n alla.

Hp. 10€/kpl

040 557 83 18 Ei tekstiviestejä

Löytyy Nurmijärveltä

härdelli
20.08.2009, 16:17
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1367&pictureid=20480
Uusia teollisuusjousia, ainakin 5 kpl. Halkaisija 160 mm, korkeus n. 500 mm, löysät esim. Bj:n alla.

Hp. 10€/kpl

040 557 83 18 Ei tekstiviestejä

Löytyy Nurmijärveltä

Voi ollä löysät hiluxin allakain. Vois pari ottaa kokeeks, jos yksittäin myyt... Soittelen Tässä illan mittaan.

Pertura
20.08.2009, 18:56
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ikiliikkuja
http://fi.wikipedia.org/wiki/Turbo

:D:D:D
1. Laite, joka tuottaa enemmän energiaa kuin käyttää, eli luo energiaa tyhjästä
Eli mistä ahdin saisi tuon ahtamiseen tarvittavan energian, mikäli pakokaasu ei sitä pyörittäisi? Eli ikiliikkujahan se. Mutta eiköhän tämä riitä tästä offtopikista, palataan taasen Hiluksin vaiheiden seurantaan

härdelli
20.08.2009, 19:34
Ihan hyvä et on vähä offtopiikkia. Tapahtuupahan täälläkin jotin tähellistä.

Kosla otti ja laskeutu mahalleen siihen kentälle. Sen verran tapahtumassa oli vauhtia, et piti laittaa juoksuksi:D. pikku tarkastelun jälkeen totesin etu pukin antaneen periks. Oli ihan napakasti hitsattu, mut jatkuva tunkkailu ja nitkuttelu väsytti hitsi sauman. Toinen antautunu paikka oli palikka johon panhard tanko tulee kiinni rungon puolelle. Sieltä puuttu vielä kriittiset tuet.

Projekti jatkuu siis uusien KUNNOLISTEN pukkien teon merkeissä.

Pistin varuilta nuitä yllä olevia vietereitä tilaukseen. Tiiä vaikka niitä voisi hyödyntää.

FunJam
20.08.2009, 21:03
Sain uuden kempin tontille ja meinasin ensimmäiseksi tehdä uudet pukit.
Ei oikeen kehtaa mennä Hilun alle, kun takana on puulaatikko ja edessä keskellä kaksi kirvespölkkyä päälekkäin ;-)

härdelli
21.08.2009, 07:17
Sain uuden kempin tontille ja meinasin ensimmäiseksi tehdä uudet pukit.
Ei oikeen kehtaa mennä Hilun alle, kun takana on puulaatikko ja edessä keskellä kaksi kirvespölkkyä päälekkäin ;-)

Juu, mullakin lavalla yks vaihdelaatikko, yks jakolaatikko hyd. öljysäiliö ja 180Ah akku:D

MUISTAKAA KUNNON PÖNKÄT AUTON ALLE!

ps. minäkin olen aina muistanu, mut nyt tuli arviointi virhe ja se voi sattua jollekkin muullekkin. Tänään kahtelemaan pukki tarpeita.

tdi
21.08.2009, 09:27
tämäkin oli suht hutera.. :D

Olkku
21.08.2009, 09:29
Tosta kuvasta voi vaan todeta fiestan kelpaavan mopon talliksi :D

sisua45
21.08.2009, 19:26
Eli mistä ahdin saisi tuon ahtamiseen tarvittavan energian, mikäli pakokaasu ei sitä pyörittäisi? Eli ikiliikkujahan se.

Ekan ahtimen tekemä ahtopaine pyörittää sitä, eli ei se mikään ikiliikkuja ole, kyllä se saa ulkopuolista energiaa.

härdelli
22.08.2009, 08:57
Pukki talkoot melkein puolessa välissä. Taakse tulee 165cm korkee ja eteen vähän matalampi. Näitä pukkeja tullaan käyttämään tulevaisuudessa esim. kytkimen vaihtoon. Vaihteiston käpälöinti vaatii ainakin etu akselin irrotuksen:). Tosi huolto ystävällinen:D

härdelli
01.09.2009, 07:20
Auto taas asennuskorkeudessa. Yhteen renkaaseen ilmat saatu ja jousi suunnitelmia jatkettu.

Motivaatiota haettu yksityisellä sisävesi risteilyltä:D.

Pertura
01.09.2009, 19:03
Ekan ahtimen tekemä ahtopaine pyörittää sitä, eli ei se mikään ikiliikkuja ole, kyllä se saa ulkopuolista energiaa.
Eiku joo, ekan puhaltimen ahtoilma menee siis tämän toisen turbiinin läpi. Jotenkin kuvittelin että ilma menisi niin kuin compoundeissa, eli pikkuahtimen kompurapuolelle ja turbiinipuoli vaan pyörisi mukana. My bad.

härdelli
02.09.2009, 07:20
Peräti kahdessa renkaassa ilmat. Ohessa kuva laitteesta jolla renkaat täytetty, ei muuten sammutettu kompuraa kertaakaan täytön aikana:D. Flunssa syöny vähä motivaatiota, jospa tänäänkin jaksas jotain käydä tekemässä.

Jari
02.09.2009, 07:48
mitenkäs nuo teollisuus jouset? vois itelläkin olla käyttöö?

härdelli
02.09.2009, 08:03
mitenkäs nuo teollisuus jouset? vois itelläkin olla käyttöö?

En ole vielä kokeillu. Aika rennon oloiset. Kunhan etupään saan akselin varaan, niin pääsee kokeilee jousia paremmin. Vaikuttaa kuitenkin varsin eläväisilta kierteiltä, paljon kierroksia ja iso halkaisia->pitkä pätkä lankaa.

härdelli
02.09.2009, 20:15
Tänään sain etupään pukin lähes valmiiksi. Rajoittaa budjetti ratkaisut tässäkin, hidasta hitailla putkee putken perään.

Toinenkin takalokasuoja avarrettu vastaamaan renkaan muotoja.

Sit kuva mikroauton startterista joka sisältää hydrauliikalla pyörivän startin, kompuran ja tätä nykyä myös mp3 soittimen kaiutimen kera:D

Edelleenkin flunssa kangertaa ja vie voimia...

sisua45
02.09.2009, 20:28
Hyvin istuu nokialainen vanteella. Laitoit renkaaseen oikein ilmaakin, eikö kanna bi-luxin painoa ilman? :) Älä kuitenkaan laita yli kuutta kiloa, niissä on vain 18 kangasta. :D

härdelli
02.09.2009, 20:33
Hyvin istuu nokialainen vanteella. Laitoit renkaaseen oikein ilmaakin, eikö kanna bi-luxin painoa ilman? :) Älä kuitenkaan laita yli kuutta kiloa, niissä on vain 18 kangasta. :D

Lössähti ainakin sillon ku tippu auto "pukilta" alas. Toinen nokialainen jäi kantamaan koko keulan painoa. Toisaalta taitaa toi perinteinen lukkovanne purkautua jos ei ole ilmaa. Rakentelen paremmalla aikaa paremmat vanteet.

hj
24.09.2009, 16:00
hiluxin kimppuun siitä.

härdelli
11.10.2009, 07:41
Nyt voi taas jatkaa projektia. Oli pakollisia menoja, osa tietääkin ne menot. Eikä ollu kaverit tehny mun autoo ollenkaan valmiimmaksi päin. Voi sataaa jo lumet maahan ennen ku ajetaan, vaikka vähä muuta olen lupaillu.

härdelli
01.11.2009, 00:45
Jaahas. jotai tännekkin.
Kaveri on 190 pitkä. Nostettiin lähemmäksi lopullista korkeutta.

sisua45
01.11.2009, 00:47
Uusia venäläisiä löytyy nyt muuten lisää, jos tuntuu että nokiat lipsuu. :)

anssip
01.11.2009, 00:54
Ollaahan tuossa edustavana..uuvet haalarit ja hyvät hejastimet

tdi
01.11.2009, 01:19
tarttee jotkut tikkaat tohon rakentaa et pääsee kyytiin :D

kivinen
01.11.2009, 08:40
Auto on minusta korkea, jos konepelti on leuan tasolla. Tuo menee yli päälaestakin.:):):)

härdelli
02.11.2009, 08:02
Rupeeko nuo renkaat näyttämään pieniltä? Ihmeellisesti se silmä tottuu :)

härdelli
02.11.2009, 08:04
Uusia venäläisiä löytyy nyt muuten lisää, jos tuntuu että nokiat lipsuu. :)

Ei vielä tarvii. Kuhan järeemmät perät sais, niin sitte. Onhan mulla ketjingit noille rinkuloille :)

härdelli
02.11.2009, 10:15
Seuraavaksi etu aksula auton alta yön alle, tukivarsien heppailua jne. Jakolaatikko adapteri ei ole vieläkään saapunu suomeen :(.

Eli pakollisten listalla on vielä tukivarsien teko etu aksulaan, panhard tangot, tuplajakiksen asennus, kardaanien valmistus ja startti häiriön korjaus. Ei siis paljoa, ku vaan tekis.

Tuoppo
02.11.2009, 19:56
Miten ajattelit tehä ton vedon noille akseleille? Meinaan vaan et tulee aika iso kulma kartaaneille jos suoraan jakolaatikosta vetää akseleille

härdelli
02.11.2009, 20:10
Miten ajattelit tehä ton vedon noille akseleille? Meinaan vaan et tulee aika iso kulma kartaaneille jos suoraan jakolaatikosta vetää akseleille

Jotain vakionopeusniveliä sinne katellaan. Eli etuveto auton murroksia. Kierrosten puolesta kestää varmasti, ku en saakeli aja 100km/h tolla viritelmällä.

Edittiä. Etu karpaasin asemointi helpottuu tuplajakolaatikon ja etu aksulan siirron myötä.

härdelli
03.11.2009, 09:06
Vielä löyty kuva. Pitäs ehä nostaa vielä 10cm, sit oltas tavoitteessa :). Pukit auton takana ja eessä Yli 160cm korkeet.

Edit. Taidan kokeilla ajan säästön vuoksi jotain McPherson iskari jousi paketteja. Kova kiire sada auto kulku kuntoon.

härdelli
04.11.2009, 21:38
Tanaan saatin aikaseksi sarkee kaverin auto. Eli motivaation hakua metsasta ja emantakin mukana. Ei pelottanu hennaa ajelu, josko sille tekis auton jossa on OIKEET renkaat. Alle 50 tuumasiin ei menna.

sisua45
04.11.2009, 21:52
Tanaan saatin aikaseksi sarkee kaverin auto. Eli motivaation hakua metsasta ja emantakin mukana. Ei pelottanu hennaa ajelu, josko sille tekis auton jossa on OIKEET renkaat. Alle 50 tuumasiin ei menna.

Perhana, multa löytyy nyt vaan 49" kummeja. Tatran 15.00-21 olivat 51 tuumaa korkeet, mutta ne meni jo. Painoivat vanteineen 190 kg/kpl. :D

Rookie
05.11.2009, 17:54
Tanaan saatin aikaseksi sarkee kaverin auto. Eli motivaation hakua metsasta ja emantakin mukana. Ei pelottanu hennaa ajelu, josko sille tekis auton jossa on OIKEET renkaat. Alle 50 tuumasiin ei menna.

Hyvin Henna kieltämättä veti ja ei ollu reittikään ihan helpoimmasta päästä. Hermotkin piti Hennalla vähän hankalammassakin paikassa. Siinä on sit uus naiskuski mehtään.:)

möhköfantti
06.11.2009, 18:34
onkos tuosta videota jossain? lähinnä haluaisin kuulla ne "kuorma-auto äänet"

tdi
06.11.2009, 19:31
onkos tuosta videota jossain? lähinnä haluaisin kuulla ne "kuorma-auto äänet"

liittyykö tämäpätkä hakemaasi ? kopio tuolta linkit osiosta härdellin postaama :)
http://www.youtube.com/watch?v=e-RWwUOrR74

härdelli
07.11.2009, 09:23
Ihan oikea pätkä. Ehkä tuosta puuttuu se jokin. Paremmalta se livenä kuulostaa :). Tänään auton kimpuun. Jos sais etu aksulan ripustettua kiinni. Kamerassa virta vähissä, mut koitan kuvia.

härdelli
08.11.2009, 20:11
Vähä taas jotain.

Mappe
08.11.2009, 22:10
En tiiä mitä muut ajattelee mutta mielestäni komein kuva pitkään aikaan:) Siinä on perin suomalaista asennetta. On muuten aivan loistava peli toi Kempin pikkukone.

härdelli
09.11.2009, 09:39
En tiiä mitä muut ajattelee mutta mielestäni komein kuva pitkään aikaan:) Siinä on perin suomalaista asennetta. On muuten aivan loistava peli toi Kempin pikkukone.

Noinhan se projekti on pääosin tehty :) Vaikka kemppi on todella hyvä kone, niin loppu vehkeet tahtoo olla sit mitä on. Auton projekti nimi kyllä on edelleen aivan paikkansa pitävä. Rahaa tähän ei rueta tunkemaan, asennetta siitäkin edestä:). Ei tämä laji aina kalliiksi tule.

Villeri
16.11.2009, 13:03
Menee offtopikin puolelle mutta osaiskohan joku sanoa mitä painaa tuommonen vanha hiluxi 2.2D koneella nelivetonen. ilman hyttiä ja lavaa? tarttis tietää että osaa kysellä sopivan kokosta traileria lainaan :D

Onki
21.11.2009, 13:15
Oisko vähä alle 1000kg? On tuota minun kotteroo vakio kunnossa kuleteltu 1000kg trailerilla. Tyhjänä auto taitaa painaa vissiin 1400-1500kg

Härdelli

härdelli
07.04.2010, 09:53
Jotain tapahtunu tälläkin rintamalla. Eka metritkin jo ajettu :) Sen verran tapahtu koe ajolla, et perä tippu irti :D

Alustasta tuli jokseenkin pehmee, yllättäen ihan liian rento. Jousina saab 9000:sen mcpersonit. Nämä onkin vain tilapäiset ratkaisut...

Tehtävä listalla on vielä tupla jakiksen asennusta, kaardaanien värkkäilyä ja turvakaarien tekoa. Puuttuhan multa yks 20" vannekkin. Tietysti mieletön määrä pikku juttuja pitää tehdä.

Vähä turhan korkee tosta pyydyksestä tuli jo senkin takia, että kyytiin on miltei m,ahdoton nousta ja onpa polvikin melkoisen turvonnu ku eilen potkasin oveen kyytiin noustessa. Tulevaisuudessa täytyy autoo madaltaa melkoisesti :)

Eilen tuli todettua iso vika moottorissa. Ilmeisesti toinen turbo on menny seistessä hajalle, öljyä lentää piipusta litra ja minuutti vauhtia. Tänään selvittelen sen ja koitan tehäkkin asialle jotain.

Tossa jousto kuvassa iskari irtos, mutta korjauksen jälkeen auto oli samassa paikassa ja kaikki pyörät maassa. joustot lienee yli metrin verran.

Taka renkaissa on sisuskumit, etu rtengas näkyy pysyvän ryhdissään ilmankin. Sisäkumit lienee pakolliset, ettei kivikautinen lukkosysteemi purkaudu luonnon helmaan. Tulevaisuudeea hyvennetään vanteita varmemmaksi ja sisäkumit joutaa huvikäyttöön uimarannalle.

Tosissaa. ei tolla kokoonpanolla uskalla ajaa, kaatuu luultavasti jo pelkästä navakasta kaakkois tuulesta. Hiekka tiellä ajelukin osottautu kiikkeräksi menoks, kori kallistelle melkoisesti pelkän kaasupolkimen asennon muutosten mukaan. Voi olla että joutuu laittamaan kallistuksen vakaajan :D Jospa kuitenkin pääsisi makkaran paistoon isojen poikien mukaan...

hermanni
07.04.2010, 10:47
oh no mitäköhän tähän nyt sanos :) :) ilmottele kun tämä hiluxia VÄHÄN muistuttava kulkine on menossa metsään niin haluan olla ihan ite omin silmin kahtomassa sitä esitystä :) mut onse ainakin hieno/korkee JA HILUX

sisua45
07.04.2010, 20:20
Mä luulin että ne renkaat meni off-road käyttöön, mutta se onkin monster truck. :D:D:D

Voishan tuota kevyesti madaltaa, puoli metriä. :)

tdi
07.04.2010, 21:22
kyl on ihan mahoton vekotin ! :D tosta pitäs saada kuvat tonne ----> http://128.83.80.193/scarysteering/index.html

härdelli
07.04.2010, 21:54
Isompi rupeli oli menehtyny. Jätin pakopesän paikalleen ja loput ahtimesta heijasin kanervikkoon. Pari vannetta sain hommattua ja ketjusta ja metallin kappaleesta tein rappusen. Huomenna laitan kuvan tai pari. Äänet meni paljolti villimpään suuntaan :D Aika hurja vihellys ja silleen...

härdelli
08.04.2010, 03:20
Sen turbon äänen niinku just kuulee tietyillä kierroksilla :D
http://www.youtube.com/watch?v=fc_zP_FwQ5Y

härdelli
08.04.2010, 08:18
On muuten luja toi mun kompura. Tais pari tuntia päristä ilman taukoo ja ilmaa oli pyörässä sen jälkeen n. 2 kiloo. Messinkisen sylinterin päälle laitoin kutistesukan, jonka kutistin vain alareunasta. sit vettä perään, näin sylinteri pusyy alle sulamis lämpötilan.

Toisessa kuvassa on renkaan mutterin aukaisu vekoitin. Yhellä kädellä napsahteli mutterit auki, oletus oli et pillit tarvitaan tuohon touhuun. Vekoittimen välitys on 1:60.

Mappe
08.04.2010, 09:49
Aikas uniikki soundi lähtee pakoputkesta:cool: Lukasinko oikein, mutta oliko sulla vaan turbon pakopesä kiinni?

härdelli
08.04.2010, 09:58
Aikas uniikki soundi lähtee pakoputkesta:cool: Lukasinko oikein, mutta oliko sulla vaan turbon pakopesä kiinni?

Pikku rupeli on kokonaisena paikoillaan ja isosta turbosta pelkkä pakopesä. Laakeripesän reiän tulppasin laturin hihnapyörällä.

härdelli
08.04.2010, 20:34
No se hajos :D Laatikosta hävis pakki, taisin innostua ku sain joka nurkkaan isot pyörät. Ryhmäpyörältä pakin hampaat sileenä ja kuoret halki. Taitaa kytkin pitää riittävästi. Huomenna toinen laatikko paikalleen ja sit varovasti siirtelyä...

Isä ukon kanssa jahkailtiin tuossa 8 sylinteristä voimaa. DIESEL TIETYSTI :D Aika näyttää.

härdelli
10.04.2010, 07:27
Eilen tuli tapeltua yhden renkaan kanssa. Eipä lähteny vanteelta edes pyöräkuormaajalla. Kahen tunnin V**TU S**TANA rälläköinnillä se sit luovutti.

Varmaan keskittyä vanteiden viimeistelyyn, ku tuli vaihtestojen kanssa erimielsyyksiä... Kojetaulu ois myös tekemättömien joukossa. Ens viikolla varmaan ruetan taikomaan jarruja.

härdelli
10.04.2010, 21:37
Tämän näköistä tänään. Vanteiden merkeissä menny tämä päivä. Huomenna varmaan kumin vaihto toiselle vanteelle...

KoniJeep
10.04.2010, 22:09
Shehän on melkein monster auto!
Ei puutu ku pikkasen leveemmät kumirullat ja 1200 hevosta...

Ei luulis pikku kantojen mutikoihin kolisevan?

härdelli
10.04.2010, 22:22
Shehän on melkein monster auto!
Ei puutu ku pikkasen leveemmät kumirullat ja 1200 hevosta...

Ei luulis pikku kantojen mutikoihin kolisevan?

Melkein ja melkein. Saatan päästä tutuilla reiteillä nippa nappa makkaran paistoon, kuhan on vaan riittävästi apujoukkoja paikalla :)

sisua45
10.04.2010, 23:26
Shehän on melkein monster auto!
Ei puutu ku pikkasen leveemmät kumirullat ja 1200 hevosta...

Ei luulis pikku kantojen mutikoihin kolisevan?

200 hevosta riittää, jos ei tarvitse ajaa kilpaa:

http://www.youtube.com/watch?v=S1XYhFISjZY&feature=related

härdelli
11.04.2010, 01:13
Kakkosella kuivalla asfaltilla sutii reilusti :D
Kolme kolmosilla.

Reikä_eero
11.04.2010, 18:42
Jumankauta se on kyllä korkee vekotin! :D varmasti suomen korkein hilux

Ooppeli
11.04.2010, 19:15
Tämän näköistä tänään. Vanteiden merkeissä menny tämä päivä. Huomenna varmaan kumin vaihto toiselle vanteelle...

Eihän toi pyöräkuormaaja taustalla ole vaan allis-chalmers? 645malli?

härdelli
12.04.2010, 19:23
Eihän toi pyöräkuormaaja taustalla ole vaan allis-chalmers? 645malli?

saatto olla 545??? en siis ole varma...


Tänään käyty tarkkailemassa vaihteston sielun elämää. pari synkroa tosi huonossa kunnossa. tarvii rässin et saan purettua ja kasattua. vois puuhastella jonkin tunkki virityksen...

härdelli
14.04.2010, 22:18
Vähä taka vedolla ja pitkillä välityksillä kokeilua...

KoniJeep
14.04.2010, 23:20
Mites toi jousto puoli?

Viipo
15.04.2010, 02:41
no, nyt nuo renkaat näyttää ihan liian pieniltä ja kapeilta. Seuraavaksi jostain halvalla esim sarja 560/65-28 traktorin tennareita ja kokeillaan uudestaan :P

härdelli
15.04.2010, 05:32
Kyllä sillä etupyörän saa ajaa metrin kinkaman päälle ja kaikki pyörät on maassa. jousethan tulee vaihtumaan joskus toisenlaisiin.

Ennen akseli swappia en edes kuvittele isompia renkaita. Kuhan nyt noilla renkailla pääsis edes makkaran paistoon :) Mut kummeja ei varmasti mennä ainakaan pienentämään :D

petr
15.04.2010, 09:03
Omalla tavallaan kaunis tämäkin ;) Ja ainakin omalaatuinen laite :)

härdelli
16.04.2010, 23:50
Auton nimeks tuli sit kuitenkin HUMPPARAKETTI :) Päätettiin tääsä tuoppi kädessä tämä asia. Olen kuitenkin aavistuksen eläkelläis fani. Tähän nimi ehdotukseen kiitokset yhdelle kuopiolaiselle, kaljahan tästä hyvästä on tarjottava ;)

härdelli
18.04.2010, 15:40
Rengas/vanne jumppaa yritelty tehä ja jarruputkia vejelty. Ei oo vielä laatikko kasautunu, siihen pitäs ottautua pikimmiten, niin ois liikuteltavissa.

Välillä on käyty hakemassa inspiraatiota metästä kaverin autolla, tällä kertaa mitään särkemättä :)

Maskottikin ilmesty keulalle. Se on tossa keskellä puskuria, eikä toi ruma kaveri joka nojailee renkaaseen :D

härdelli
18.04.2010, 17:19
Rupesin mietiskelemään perä asiaa... Riittäsköhän tuohon ihan suorat 4wd kuormauton perät. Toi kakkula on kuitenkin puhtaasti hupikäytössä ja halvalla pitäs vaan rakentaa. Nyt sit kaivattas mielipiteitä ja vinkkejä ko. asiasta. Sisussa varmaan aika lujat aksulat, jotkut itänaapurin tuotokset?

kivinen
18.04.2010, 18:24
Onhan noi Sisut nyt toistaseksi kestänyt. Mogin isot valuperät on varmaan ainoat samalla viivalla kestävyydessä. En ite ole muilla ajanut, mutta arvioin vapaasti muiden autojen perusteella.

Voimaahan en ole noille tarjoillut, mutta kallionousussa pienellä kakkosella kaasu pohjassa keula ilmaan ja metristä alas. Vanne näyttäis olevan solmussa, mutta renkaat jatkoi pyörimistä.

Välitys noissa on 7,34. Perässä on momentinrajoitin, jonka pitäisi antaa periksi ennenkuin vetari poikkeaa, itse en ole kyllä 39,5" renkaalla saanut tuota vielä toimimaan. En kyllä Sisuissakaan Cumminssilla tai Valmet 612:sella isolla pyörällä ja ketjuilla. Nuo koneet varmaan vääntää aavistuksen enmmän kuin vaki Chevy tai turbo 2L :) ?

Mun akselit on Suomen Autoteollisuuden valmistamat kolmerattaisella planeetalla. Uudemmat on viisirattaisella planeetalla, mutta niitä tuskin on saatavilla. Vanhoissa "protoissa" KB -mallimerkinnällä on Kirkstallin valmistamia akseleita. Ne tunnistaa pyöreäkulmaisemmista planeettanavoista. Sellaisia en suosittele hankkimaan.

Hintapuolesta en osaa sanoa, mutta huhujen mukaan yhdellä kuorma-autopurkaamolla saattaisi olla proton akseleita.

sisua45
18.04.2010, 18:25
Rupesin mietiskelemään perä asiaa... Riittäsköhän tuohon ihan suorat 4wd kuormauton perät. Toi kakkula on kuitenkin puhtaasti hupikäytössä ja halvalla pitäs vaan rakentaa. Nyt sit kaivattas mielipiteitä ja vinkkejä ko. asiasta. Sisussa varmaan aika lujat aksulat, jotkut itänaapurin tuotokset?

Eipäs haukuta ryssäksi. :) Sisu käytti 60-luvulla Kirkstallin (saksalainen?) akseleita, ja uudemmat ovat omaa tuotantoa. Akseleita on myös myyty muualle, esim ameriikkalainen Mack käyttää niitä. Sisu A-45:den akseleissa on pieni banjo, kiitos napavälityksen, joka antaa maavaraa lisää. Tuossa Kivisen sisu-akselisen kuvia: http://www.alanmiehet.com/?id=56

http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/sisua45-Kuva%20389.jpg (http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/sisua45-Kuva%20389.jpg)

Tässä kuvassa on Uralin etuakseli, aika tarkka Rockwellin kopio. Painoa sillä oli perkeleesti, ja paljon. Tässä ei ole napavälitystä, mutta perässä on enemmän rattaita kuin perinteiset kaksi. Välitys on tietääkseni 8.90. Kardaani lähtee mukavan ylhäältä. Tämän akselin olen jo myynyt...

Edit: Kivinen on sairaan nopee...

kivinen
18.04.2010, 18:36
Ongelmana holotnan akseleissa on lukkojen puute, ainakin Zilin akseleissa. Kai niitäkin on saatavana, mutta itse olen pitänyt ongelmana. Huhut kertoo jälkiasenteisista palalukoista? Sama koskee muuten aitoja Rockwelleja, niissäkään ei ole vakiona lukkoja.

Sisun akselissa on paineilmatoimiset lukot, jotka toimii alkaen 6 bar. Perus 12V sähkökompuran tuotot riittää helposti käyttöön.

EDIT: Tiedän...

sisua45
18.04.2010, 18:39
Ongelmana holotnan akseleissa on lukkojen puute, ainakin Zilin akseleissa. Kai niitäkin on saatavana, mutta itse olen pitänyt ongelmana. Huhut kertoo jälkiasenteisista palalukoista? Sama koskee muuten aitoja Rockwelleja, niissäkään ei ole vakiona lukkoja.

Sisun akselissa on paineilmatoimiset lukot, jotka toimii alkaen 6 bar. Perus 12V sähkökompuran tuotot riittää helposti käyttöön.

EDIT: Tiedän...

Ei löydy lukkoja oikein mistään itä akselista. Sen sijaan ajon aikainen rengaspaineen säätö on melkein kaikissa.

härdelli
18.04.2010, 19:35
Mulla on esab merkkisiä lukkoja laatikko kaupalla, 2-3,2mm risuja :) Voi vähä tinkiä ominaisuuksita ku ei kisaamaan mennä. Pitää alkaa kyttäilemään kuormaautojen akseleita. Luulis olevan halvammat ku portaalit. Painohan ei ole ongelma, Överikshän tää homma on jo kuitenkin menny :D

MotorPsycho
18.04.2010, 20:26
Rengas/vanne jumppaa yritelty tehä ja jarruputkia vejelty. Ei oo vielä laatikko kasautunu, siihen pitäs ottautua pikimmiten, niin ois liikuteltavissa.

Välillä on käyty hakemassa inspiraatiota metästä kaverin autolla, tällä kertaa mitään särkemättä :)

Maskottikin ilmesty keulalle. Se on tossa keskellä puskuria, eikä toi ruma kaveri joka nojailee renkaaseen :D
mitäs me luonnonkauniit ihmiset luonnonkauniissa autoissa.

härdelli
19.04.2010, 08:19
Jollain jos löytyy sisun tai sit itä aksuloita, niin saa tarjota.

härdelli
22.04.2010, 17:03
Vähä edistytty. Oikeestaan ollaan taas siinä missä joskus oltiin. Vaihteisto paikallaan ja vaihteiston palkki tehty uusiks. Jarruja pitäs jaksaa väkertää, meinaa jännittää jo ihan pelkässä siirtelyssä. vähä kävin metän puolellakin kokeilemassa, eteneminen on aika hyvää takavetoiseks :) Kuveja laitan ku kerkiän.

härdelli
26.04.2010, 20:51
Jotain pientä tapahtunu. Jouston rajoittajat löysi paikkansa ja romulasta haettu jotain pikku nippeliä mm. renkaiden pinnapultteja, syöttöpumpuun viri osaa jne...

Joustot jäi vaivaiseen 90 senttiin :( Optimoimalla jouston rajoitin riimut, vois päästä metriin. Hauskaa tässä on se et iskarin täysi isku on n.14cm :) on siitä leveydestä hyötyäkin.

Lapsukaisia oli lauantaina mukana (omakin), ei kerinny juuri autoa laittaa. Tällä kertaa tyttö tykkäs, ennen se kuitenkin pelkäs isin autoa ;)

Hi tec alipainepumppu laturi hässäkkä alkaa kans saada muotoja. Tarkoitus ois pyörittää alipainepumppua ja/tai laturia tarvittaessa hydrauliikalla. Onhan siinä huono hyötysuhde, mut voi kai tojotan mosaa virittääkkin :D

Wille87
27.04.2010, 17:11
mistäs pumppuun virittelit?

härdelli
28.04.2010, 16:36
mistäs pumppuun virittelit?

Minkä lie wokkelon nokkalevyn vaihdoin. Milli enempi nostoo. Edit: ois muuten yks 10mm nestepää joutilaana.


Syylärin ja coolerin kävin ruuvamassa irti ja ne täytys huomenna pestä. Vähä lentsu päällänsä, niin ei oikein viihdy ulkosalla.

härdelli
29.04.2010, 20:56
Syyläri ja cooleri yöpy järvessä. Lähti kanaska liikenteeseen helposti tänä aamuna. Coolerin huutelin bensa/diesel sekotuksella sisältä, oli aika kökkönen turbon hajoamisen jäliltä.

Huomenna taas jotain lisää...

härdelli
02.05.2010, 08:54
Joku käsitys välityksien pituuksista... Taitaa olla vakio hiluxissa pitkä ykkönen lyhempi ku mulla lyhyt ykkönen.
http://www.youtube.com/watch?v=r_cuc5C7sj0

A-P
02.05.2010, 09:35
Mites GAZ 66, kun muistelen armeijassa sorapihalla kurvaillessa kovasti nykimällä juputtaneen taka-aksilan. Tuomittiin perässä olevan jonkin sortin automaattilukon, joka siellä poksutteli. Olimmeko väärässä?

Ei löydy lukkoja oikein mistään itä akselista. Sen sijaan ajon aikainen rengaspaineen säätö on melkein kaikissa.

härdelli
02.05.2010, 09:45
Ei tää pahasti oo lähteny lapasesta :D

härdelli
02.05.2010, 12:09
Ois tarjolla cummins voimaa. 7.7 litranen diesel tuottas jo kivasti vääntöö :D Jos kone svappiin rupeen, niin aikasintaan ens talvena.

sisua45
02.05.2010, 12:28
Cummins hiluxiin...?? Kyllä tiesin että sä olet hullu, mutta että noin hullu. :D

Tuommoinen pata painaa 700-800 kg, on siinä hilu ihmeissään. Minkä mallinen kone tuo on, ja mistä kotoisin? Sisu kantaisi tuota helposti. :)

härdelli
02.05.2010, 12:45
Cummins hiluxiin...?? Kyllä tiesin että sä olet hullu, mutta että noin hullu. :D

Tuommoinen pata painaa 700-800 kg, on siinä hilu ihmeissään. Minkä mallinen kone tuo on, ja mistä kotoisin? Sisu kantaisi tuota helposti. :)

Iki vanhassa foordin kuormaautossa on tommonen, ehkä 60 luvun lopusta. 6 vaihteinen manuaali siinä on perässä ja laatikossa voiman ulosotto. Jos aksulat tulee kuormaautosta, niin eikös se moottorikin ole otettava kuormautosta :D Jonkin tiedon mukaan mosassa ois 185 hv mut näitähän voi sit turbotella :D

Noihin on myös yli 8 litran perkins moottoreita ollu.

Edit: Niin, v8 ja ilmeisesti alumiini kantinen. Vissiin ens viikolla käyn äimistelemässä lähmpää sitä ksampetta

sisua45
02.05.2010, 18:08
Niin joo, V8 kone. :) Tuossa keskustelua ja lisätietoja V6 ja V8 cumminseista: http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=4&t=387

On muuten kokoisekseen kevyt, 550 kg. Valmet 611 painaa noin 600 kg.

Cumminsin vinkkeliä on ollut myös sisuissa, ukko-kontiossa. Harvinainen malli tosin. Tuossa ääniä siitä, en vaan muista mikä kokoinen kone tuo on:
http://www.youtube.com/watch?v=qH5fsdBIXWo

sisua45
02.05.2010, 18:09
Mites GAZ 66, kun muistelen armeijassa sorapihalla kurvaillessa kovasti nykimällä juputtaneen taka-aksilan. Tuomittiin perässä olevan jonkin sortin automaattilukon, joka siellä poksutteli. Olimmeko väärässä?

Käsittääkseni ei ole lukkoja kuin ovissa. Mutta ZAU tämän tietäisi varmasti, hänellä niitä on.

härdelli
02.05.2010, 19:23
On se hienoa et keskuudessamme on näistä kapistuksista tietäviä moottori guruja. Kiitokset.

Tojo4wd
02.05.2010, 20:11
Käsittääkseni ei ole lukkoja kuin ovissa. Mutta ZAU tämän tietäisi varmasti, hänellä niitä on.

Muistelisin että takana on joku jousivoimalla oleva kitka eli kaksi aaltomallista levyä jousivoimalla vastakkain siksi nykivä.
Mutta ei ihan varma muisto kun intistä on jo aikaa joskus 80 luvun puolivälissä.:D

härdelli
02.05.2010, 21:23
Vähä off topikkia... Isä ukon kenttä sirkkeli ja melko lopussa oleva majuri, moottorina 6syl customi foordin turbollinen.

http://www.youtube.com/watch?v=443c8wer0lg

sisua45
02.05.2010, 21:33
Vähä off topikkia... Isä ukon kenttä sirkkeli ja melko lopussa oleva majuri, moottorina 6syl customi foordin turbollinen.

http://www.youtube.com/watch?v=443c8wer0lg

Hyvä on miehillä vauhti, tuosta jos tahtia kiristää, niin alkaa laudat punertamaan. :rolleyes:

härdelli
02.05.2010, 21:48
Hyvä on miehillä vauhti, tuosta jos tahtia kiristää, niin alkaa laudat punertamaan. :rolleyes:

Oli nopeasti kasvanutta puuta, Lähti sahajauhot helpolla lautojen välistä. Pikkusen oli harjottelioita noi perä ja vastaan otto puoli. Ite oon pari vuotta ollu perässä, sillon oli aika railakasta vauhtia :D Ukko on tämän seutukunnan nopein jätkä :) Tehny jo muutaman sahan ja yks on nytkin työn alla. Majuriin olis kans koneen vaihto edessä...

härdelli
04.05.2010, 04:54
Syyläri ja cooleri laiteltu takas paikalleen.

Lajisa tuli lisää riehumisen ääntä pienelle alalle savoa ku hoksasdin ahtoputken olleen irti. Tilanne on ollu näin vissiin jo aika pitkään.

Alumiinistä värkkäilin lavan alareunan ja etu loksun alareunan, oven alareuna tulee samanlaisesta. Ohessa yks huono kuva. Hassusti toi hopea maali keventaa tunnelmaa.

Tänään varmaan jarru juttuja jatketaan, mene tiedä uskaltas vaikka täydellä kaasulla kokeilla :) Tätä seuraa varmaankin iso kolari ja vaurioiden korjailua :D

härdelli
04.05.2010, 06:17
Se moottorin luovuttaja on ford custom D1618. Jos jollahi nippeli tietoo mosasta, niin ei tarvii salailla. Cummins jokatapauksessa, voi olla 7.7 litranen tai sit isompi. Kone svapin yhteydessä ois mahdollisuus siirtyä hyd voimansiirtoon ;) katotaan minkälainen tulee, paikalla ei ole vieläkään ollu työnjohtajaa, minä vaan teen ja seuraan samalla sivusta lopputulosta :D

sisua45
04.05.2010, 21:34
Se moottorin luovuttaja on ford custom D1618. Jos jollahi nippeli tietoo mosasta, niin ei tarvii salailla. Cummins jokatapauksessa, voi olla 7.7 litranen tai sit isompi. Kone svapin yhteydessä ois mahdollisuus siirtyä hyd voimansiirtoon ;) katotaan minkälainen tulee, paikalla ei ole vieläkään ollu työnjohtajaa, minä vaan teen ja seuraan samalla sivusta lopputulosta :D

Jos se on 7.7 litrainen, niin se on tyypiltään V-470. Samasta koneesta on myös tyyppi merkinnät V8-185, V8-185 HT, VT-470, 470-D, 470-F, 470-HT, 470-M. Noita kun googletat, niin tietoa löytyy. :)

8.3 litranen on V-504, ja 9.1 on V-555. Kuutiotuumiahan nuo numerot tarkoittaa.

Tuolta löytyy hyviä kuvia Cummins V-504 koneesta: http://www.expertdiesel.com/v504.htm

V-470 ja V-504 koneissa on sama 4-5/8" / 117,5 mm poraus, luulisin niiden ovat samaa sukua.

Joskus tongin näiden vinkkeli-cumminsien historiaa, kun mietin lyhyttä konetta protoon. ;)

KoniJeep
04.05.2010, 22:19
Ford custom D1618:ssa 7,7 litrasessa oli vissiin176 heppaa.

Cummins 504:ssa 210 heppaa.

härdelli
05.05.2010, 08:07
Näytti samalta toi v-504 ku mun haaveilema moottori. Hävyttömän simppelin näköinen moottori ku livenä pällistelin. Isoin ruuhka muodosti paineilmajarru härpättimistä, ei oo ees syöttöpotkia saati suuttimia näkösällä.

Oon lueskellu 170-185 hv. Aika matala viritteinen ku on kaiketi aikalailla kierros kone ja 32valve systeemi.

Jarrujen kanssa painiskeltu ja tulipa tehtyä omatekoisen näköinen 6-pulttinen kääntövarsi.

revu
05.05.2010, 15:36
Näytti samalta toi v-504 ku mun haaveilema moottori. Hävyttömän simppelin näköinen moottori ku livenä pällistelin. Isoin ruuhka muodosti paineilmajarru härpättimistä, ei oo ees syöttöpotkia saati suuttimia näkösällä.

Oon lueskellu 170-185 hv. Aika matala viritteinen ku on kaiketi aikalailla kierros kone ja 32valve systeemi.

Jarrujen kanssa painiskeltu ja tulipa tehtyä omatekoisen näköinen 6-pulttinen kääntövarsi.

mikäs vanhassa 3½ pulttisessa oli vikana? :D

härdelli
05.05.2010, 16:34
mikäs vanhassa 3½ pulttisessa oli vikana? :D

Niin, eihän se irti ollu... Vähä kuitenkin varmuutta.


Etu jarrut ois herkistelty ja uudet palat laitoin, vanhoissa paloissa oli pelkkää metallia. pari putkee enää ja jarrut ois valmiit.

Rekisteröimätön
05.05.2010, 17:14
Hävyttömän simppelin näköinen moottori ku livenä pällistelin.

Onko oikeasti? :D Tässä pari lainausta SISUA-palstalta, aiheena Cummins V8.

"Cumminshan rakensi itse moottorin lisäksi erikoislaatuisen ruiskupumppunsa.
Ruiskutuspumpussahan oli vain yksi puristava mäntä ja nokka-akselissa vastaavasti yhtä monta nostonokkaa, kuin on moottorissa sylintereitä tai oikeasti nokka-akseli ei suoraan nostanut, vaan siinä oleva nostopyörä.
Erityisellä pyörivällä polttoaineen jakajalla suoritettiin sitten jako oikeaan sylinteriin.
Tarkemmin en lähde ruiskutustapahtumaa kuvaamaan, jatkuu nimittäin tavallisuudesta poikkeavan a tästäkin eteenpäin..."

"Kaikissa näissä koneissa oli erittäin lyhyt isku ja Cumminsille ominainen PT-polttoaine systeemi.
Kaikki olivat lisäksi neliventtiilikansilla!
Suoraruiskutteisia, kampiakselissa induktiokarkaisu poikkeuksellisen syvälle, voitiin hioa useita kertoja.Moottorissahan ei ollut ulkopuolisia polttoaineputkia lainkaan, vaan sylinterin kannessa oli poraukset suuttimille..
PT=Pressure time, karkeasti sanottuna paine ja ajoitus.
Etuna em. kummallisuuksista oli , nopea kaasuunvastaavuus, luotettava toiminta korkeilla kierrosluvuilla, helppo huolto, ei tarvetta erikoistyökaluille.
Pt pumppu koostui viidestä komponentista:
Hammaspyöräpumppu, sama pumppu pienimmästä suurimpaan moottoriin.
Ylivuotopolttoaine palautettiin nerokkaasti pumpun imupuolelle!
Paineensäädin, säätää maksimipaineen ja vääntömomentti ja tehokäyrät
Kiihdytysvipu, jonka tehtävänä on säätää paineensäätimestä tulevan polttoaineen painetta, jota taas puolestaan säätää edelleen keskipakosäädin ja pysäytysventtiili.
Pysäytysventtiili, käynnistystä ja pysäytystä varten
Keskipakosäädin, jolla edellisen kanssa muodostetaan PT-pumppu ja säädetään min-max kierrosluku.
Yksinkertaista ja nerokasta, eikö totta! Sitähän se on, kun ensin teet itsesi tutuksi asialle!"

Terv sisua45, anonyymi alkoholisti

härdelli
06.05.2010, 07:44
Vaikka joskus eräänkin raskaan dieselin nähny, niin en pystyny 5min ihmettelyn jälkeen sanomaan syöttöpumpun sijaintia :D Videoitten perusteella aika ruma ääninen moottori, sen nyt ei kai vaäliä... Tuommosen koneen perään kävis isojakin hyd pumppuja, sillä vähä aattelin hydrauli vetoa.

härdelli
07.05.2010, 08:06
Hetki menee muualla ku projektin parissa. Taytyy hannkia paaomaa et rakentelu voi jatkua.

Jos jotain hyvaa, niin pitaa jossain valissa taas turbottaa hilux, ei siis omaa :) Eli tuttuja hommia.

härdelli
10.05.2010, 19:17
Nyt taitaa olla käämi sen verran tiukalla, et toipetin tekniikka poletaan jonnekkin ja syvälle. Vaihdelaatikko luovutti taas, eikä ollu kaksisesti vetojakaan. Voi olla hiljasta ajelu lähiaikoina, mut sit ku ajetaan niin toivottavasti ajetaan cumminsilla. Ehkä sen verran rahottuu, et saa sen kuormaauton rottelon ostettua ja pääsis tekniikan vaihtoon. Jakis tuleekin varmaan omavalmisteinen. Katotaan miten käy...

hermanni
10.05.2010, 20:47
Nyt taitaa olla käämi sen verran tiukalla, et toipetin tekniikka poletaan jonnekkin ja syvälle. Vaihdelaatikko luovutti taas, eikä ollu kaksisesti vetojakaan. Voi olla hiljasta ajelu lähiaikoina, mut sit ku ajetaan niin toivottavasti ajetaan cumminsilla. Ehkä sen verran rahottuu, et saa sen kuormaauton rottelon ostettua ja pääsis tekniikan vaihtoon. Jakis tuleekin varmaan omavalmisteinen. Katotaan miten käy...


kuulostaa tehokkaalle ;)

härdelli
11.05.2010, 09:05
Osakauppa käynnissä, kohta rahat kasassa cumminsiin :) Plussaa cumminsissa: Ohjaustehostaja ja kompura ovat hihnatonta mallia, Veto ilmeisesti jostain kohtaa nokkaakselia. Vaihtestossa on ulosotto jossa pumppu valmiina. Lähtee purkamaan Vähäsetkin toyotan osat pois :D

härdelli
13.05.2010, 09:47
Erikoisia juttuja suunniteltiin eilen, tietysti aavistuksen humalassa :D Olis ainakin erikoinen auto tuommosten suunnitelmien jälkeen. Katellaan nyt, nimikin vaihtus varmaan BUDJETTI T-FORDiks

härdelli
14.05.2010, 05:04
Tosi asia on se et toyotaa ei enää paljoa jää vaikka miten yrittäs. Nyt sit mietittävänä jätänkö koriakaan... Alkuperäinen idea menee aika pitkälti pipariks jos korikin vaihtuu.

Nyt teillä sivusta seuraajilla on mahdollisuus komentoida tilannetta ja mahdollisesti jopa päättää miten tästä jatketaan. Eli ajetaanko tulevaisuudessa laitteella jossa on toyotan kori vai laitteella jossa on custom fordin kori?

Hiluxilla on lievästi tunne arvoa ja voi olla et kopasta voi tehä vielä myöhemmin jotain. Fordin kori ois aika erikoinen, ei varmaan näillä korkeus asteilla monikaan aja ton näkösellä kuormurilla metässä. Toisaalta, eipä taida olla samanlaisia hiluxejakaan...

Edit. koppa on siis samnlainen ku kuvassa. Akseleita on vaan kaks.

Caddy
14.05.2010, 08:04
Näin vannoutuneena ovaalimiehenä voisin sanoa, että sinulla on vain yksi vaihtoehto :) Eli jos ei vielä mennyt ymmärrykseen, niin FORD tietenkin

Pertsi
14.05.2010, 08:56
Älä mee pilaamaan tollasen museoikäsen Voortin koppaa metsään.

aslakki
14.05.2010, 12:19
/pilaamaan hywää tojotaa moisella kammotuksella:D:D

härdelli
14.05.2010, 17:04
kuvatus voordista. Aavistuksen laho, mut saishan tosta vielä pikku vaivalla hyvän kopan,

anssip
14.05.2010, 17:13
ai karambaa... toi ihan keulille ja sit pitkä lava perään :D... ois aika käheen näkönen :D

sisua45
14.05.2010, 22:55
Fordin hytti omalla rungolla, ja tekniikalla. Siihen kiinni toinen jakolaatikko, ja vetävä etuakseli? Niin helposti sanottu, niin vaikeasti tehty. :D

härdelli
15.05.2010, 06:41
Fordin hytti omalla rungolla, ja tekniikalla. Siihen kiinni toinen jakolaatikko, ja vetävä etuakseli? Niin helposti sanottu, niin vaikeasti tehty. :D

Juurikin noin sen aattelin, ehkäpä ripustuksia ja jousia uusiks.. Melkein sama homma hiplata toi customin koppa asialliseks ku nostaa hilun koppa tilalle...
edit. Hiluxin mosasta sais sit hyvän vinssin :D

härdelli
15.05.2010, 07:58
Pari kuvaa customista...