View Full Version : Hilux LN170 ahtopaineen nosto
Rekisteröimätön
06.04.2009, 16:22
Mitenkä onnistuu parhaiten edes lievä ahtopaineen nosto vm 1999-2001 mallisissa Hiluxeissa? Onko näissä jotain elektroniikkaa estämässä virittelyä? Kiitos vastauksista!
Mutamies
06.04.2009, 19:33
Helpoin tapa on ns bleedaus. Tarkoittaa yksinkertaisimmillaan pieni reikä hukkaportin kellolle menevään letkuun. Kannattaa aloittaa ihan pienellä poranterällä.
Itselläni on pieni ohivirtausventtiili letkussa ja ahdot 1 bar. Paljon yli 1 bar ei kannata korottaa, koska vikavalo syttyy jossain 1,1 ja 1,2 välissä. Lisäksi mulla on halpa saksalainen tehoboxi. Vaikuttaa aikalailla vakioon verrattuna.
Moottorin sielunelämään (ecu) ei oikein pääse käsiksi, joten boxi on tällähetkellä paras ja helpoin konsti saada henkeä lisää.
Saakos moisia tehobokseja suomesta jostain? Ja millä hinnalla? Ei tuo lisäteho haittais ollenkaan...
Mitenkäs tuo ECU suhtautuu tollasen tehoboksin vaihtoon, aiheuttaako vikavaloja, yms?
Mutamies
07.04.2009, 19:43
Mulla vikavalo syttyy ainoastaan aivan sairaasti sikaa antaessa täysillä kierroksilla ja 1 bar paineilla. Suomesta varmasti saa, mutta maksaa. Saksasta kaikkineen 300e.
Kannattaa kattoo tää: http://www.holysmoke.fi/forum/viewtopic.php?t=3193
Mutamies taitaa puhua uuemmista d4d koneista kun tässä topicin alottajan meinaamissa vuosimalleissa on vielä tuo 2,4td kone eli olikos se nyt 2l-t malliltaan.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=11402
Tuossa vielä toinen topic aiheeseen liittyen.
Mutamies
08.04.2009, 05:43
Mulla on -01 mallinen D4D. On mulla ollut se edellinenkin malli, siinä saapi tehdä mitä vain kun ei ole vielä commonrail kone. Siinä vanhemmassa koneessa syttyy ainoastaan ahtopaineesta mittaristoon valo, eipä muuta. Eli kaikki perus diesselmoottorin piristys kikat käytettävissä.
Mielenkiintoista; huomasin juuri, että vuonna -01 on ollut päällekkäin myynnissä 2,4 Td ja 2,5 D4D moottorilla olevia korimalleja.
No joo, mulla ainakin itsellä tuommoinen -99 2,4TD, jonka takia heti innostuin aiheesta.
Siinä 2,4TD:ssäkö ei sitten ole mitään lastusysteemejä, eli vaikka vaan pumpun ahdonalaisen syötön karaa modifioimalla, ahtoja hukkaportista nostamalla, ym. perinnekonsteilla mentäis?
Jääkös se häiriövalo palamaan, jos paine sattuu käymään vähän korkeammalla vai sammuuko valo paineen alentuessa? Jättääkö valon syttyminen jonkin vikakoodin päälle?
Mutamies
08.04.2009, 16:41
Valo syttyy paineen liikaa noustua, ja sammuu kun virrat kytketään veks avaimesta. On siellä paineanturi, jonka liittimen voi ottaa pois. Anturi on ainoastaan valoa varten. siitä en ole varma jääkö ylipaineesta jokin jälki luettavaksi.
Perinnekonsteilla pärjää siis. Ihan perus diisseli se on.
Suurkiitos tiedoista!
Nyt sitten ahtojen ja maksimisyötön kimppuun vaan.