PDA

View Full Version : lukko perä öljy??


rocky86
04.04.2009, 20:13
rockyssä kitka lukko perässä.
ennen oli muistaakseni kastrolin lukko perä öljy.
vaihdoin öljyt teboil lukko perä öljy heitti toimimasta kunnolla.
vissii paskaa öljyä vai mikähän tässä mättää.
öljyt menee vaihtoon mitä suositellaan.

Blis
04.04.2009, 20:17
kitkalle aina lsd öljyä, muuten luistaa...

Marcus78
04.04.2009, 20:25
Meillä Nesteen hypoidi LS takaperissä ja edessä Hypoidi MP. (Toyota Lj70)
Tommosta ainaki yks toyota huoltaja neuvo, kuka noita lantaruiskuja ikänsä roplannu.
Ne kitkat mitkä pelas ennenki, pelaa edelleen, mutta ne mitkä ei pelannu ennenkään, ei pelaa nytkään :D

rocky86
04.04.2009, 21:00
ahaa kiitti neuvoista eli mikä ero ku teboilin purkissa lukee että, lukkoperäöljy muttei pelaa.
eli onko tämä ölvi kykimin varustetulle lukko perälle?????

JiiPee
04.04.2009, 21:23
kitkalle aina lsd öljyä, muuten luistaa...

Siis ihan päinvastoin.

rocky86
04.04.2009, 21:30
eli ei ls öljyy??

Kokku
04.04.2009, 21:41
Yhen kitkan tuhonneena opin että toi kitkalle tarkotettu öljy antaa levyjen luistaa ja normi toimii hetken paremmin jonka jälkeen levyt loppu.

Kitkalukko öljyissä on kyllä isoja eroja... voi joutua muutamaa kokeilemaan et löytyy oikee jolla perä jopa toimii.

Marcus78
04.04.2009, 21:51
NESTE HYPOIDI LS 80W-90
Vetopyörästö-öljy kitkalukolla
varustettuhin vetopyörästöihin

SAE 80W-90
API GL-5
MIL-L-2105D

Neste Hypoidi LS 80W-90 on huippupainelisäaineistettu, moniasteinen vetopyörästö-öljy, joka sisältää kitkalukkojen joustavan toiminnan edellyttämän lisäaineistuksen. Öljy on valmistettu liuotinjalostetuista parafiinisista perusöljyistä ja se sisältää tehokkaat hapettumista, vaahtoamista, kulumista ja korroosiota estävät lisäaineet.

TYYPILLISET ANALYYSIARVOT
Tiheyskg/m3 15oC 890
LeimahduspisteoC (COC) 218
JähmepisteoC -33
Viskositeetti-indeksi 113
ViskositeetticSt/ 40 oC 127
ViskositeetticSt/ 100 oC 14,4
Brookfield viskositeetti cP/ -26 °C 49000
Tunneloitumispiste °C <-35









Neste Hypoidi LS 80W-90 öljyä suositellaan tasaus- ja vetopyörästöihin, jotka on varustettu kitkalukolla. Sitä voidaan käyttää myös ilman kitkalukkoa olevissa akseleissa. Se täyttää hypoidivaihteen edellyttämät kulumisenestovaatimukset ja sopii ympärivuotiseen käyttöön sekä kevyeen että raskaaseen kalustoon.

Marcus78
04.04.2009, 22:02
Varmaan se juu hetken pitää ja paukuttaa, jos laittaa tavallista "peräöljyy" tonne, mutta ite suosittelisin kanssa laittamaan tota kitkaperä öljyy.
Se on sitte eriasia, jos niitten kanssa tahtoo kikkailla yms, mutta virallisesti siellä kannattaa käyttää tota öljyy missä on lisäaineistus, mikä on tarkotettu juurikin perälle, missä on kitkalukko.

Esim. Kun Hiacen kitkalukollinen perä rupee paukuttamaan, niin tietää että on aika vaihtaa öljyt sieltä.
Isäpapalla vm.98 2wd hiace, jolla nyt ajettu 471tkm ja aina vaihdettu perästä öljy, kun rupee paukuttamaan ja ei se ainakaan toistaiseksi ujella eikä muutenkaan osota hajoomisen merkkejä :)

Enkä nyt tarkota että neste on se one and only!

Timo_L
04.04.2009, 22:33
Mulla vuosimallin kirves ja miekka a-omegassa perä huusi kuin viimeistä päivää, laakerit ihan lopussa. Kitkalukko kyllä pelitti ja siis piti..jos laitto tavallista peräöljyä - koitin säästää koska perässä oli "vapaakierto" eli öljyä meni ~1 litra per pari tuhatta kilsaa - niin lukko paukutti kuin viimeistä päivää. LS- öljyillä toimi huomattavasti smuutimmin. Edellisen jeepin kanssa taasen kitkalukko oli aivan lopussa eikä pitänyt kunnolla, LS- öljyillä alko perä jollottaa heti kun polkasi vähänkin enemmän kaasua ja vain yksi pyörä suti. Normiöljyt sisään - vielä vähän valmistajan ilmoittamaa paksumpana - ja piti paljon paremmin. Varmaan kyllä söi loputkin tavarat kitkapinnoista :D


Mutta siis, omien kokemusten mukaan kannattaa kyllä käyttää hyvälaatuisia LS- öljyä ja/tai lisäainetta. Pitää kitkapinnat kunnossa ja auttaa perää toimimaan oikein. Normi peräöljyillä toiminta on omien kokemusten mukaan aika tökkivää ja paukuttaa toisinaan (useinkin) aika ikävästi - ei voi tehdä hyvää.

edit: niin ja piti sanoman, että siinä a-omegassa perän valituskin tippui puoleen kun käytti ls- mömmöjä :D

edit2: tuli kokeiltua Castrolin, Mobil1:n ja Pennzoilin "valmiita" LS- öljyjä. Kaikki toimi hyvin. Kannattaa varmaan myös tarkistaa mitä valmistaja suosittelee sinne perään. Ei ne suositukset yleensä ole ihan hatusta vedettyjä.

Palde
05.04.2009, 09:40
Eli juuri näin ...LS-ölppää jos kitkapinnat kunnossa !!!

- Lisää "pitoa" lukkoon saa ,kun tekee sekotuksen 50% tavallista peräöljyä ja 50% LS-öljyä .
- Ja kun tuolla 50/50 litkulla alkaa luistaan , niin sitten kokonaan tavallista peräöljyä .Pitää ajotavasta/paikasta riippuen jonkin aikaa .
Ja kun alkaa taas luistaan likaa , niin vaihtoehtoja on kaksi : lukkoa voi yrittään shimmata kireemmäksi ohuilla shimmilevyillä taikka sitten vaihtaa kitkapinnat .

Shimmityksessä oltava maltillinen , koska "riittävästi" kirimällä perän saa 100% luistamattomaksi ...testattu on !

Rekisteröimätön
05.04.2009, 14:59
Ei niihin lukkoperiin mitään ihmeöljyjä laittaa,meillä huollossa ollaan aina käytetty tavallista öljyä ja hyvin toimii!
ei kannata uskoa jokaisen myyntimieheh puhetta

rocky86
05.04.2009, 17:32
kiitoksia neuvoista tarttee aukoo perä ja kattoo mitä on kitkoista jälellä ku ei piä oikeestaan yhtään enää :(

Petek
13.02.2010, 21:06
avataas vanhaa viestiä... mikä oli rocky86:lla perässä vikana... itellä sama ongelma et ei lukko pidä. Minkälainen homma on tuo kitkalukon kiristys on käytännössä?

mikko.o.s
13.02.2010, 21:14
mulla oli jotai roskaöljyä perissä ja vaihdoin redlinen öljyt ja rupes toimiin!
maksaa vähä enemmän mut on toimivaa!!

ez-boy
13.02.2010, 22:06
Ei niihin lukkoperiin mitään ihmeöljyjä laittaa,meillä huollossa ollaan aina käytetty tavallista öljyä ja hyvin toimii!
ei kannata uskoa jokaisen myyntimieheh puhetta

Kerroppa huollon nimi, niin tietää varautua....

MAARISTEILIJÄ
14.02.2010, 11:50
Ei niihin lukkoperiin mitään ihmeöljyjä laittaa,meillä huollossa ollaan aina käytetty tavallista öljyä ja hyvin toimii!
ei kannata uskoa jokaisen myyntimieheh puhetta

vitustako sen tiedät toimiiko vai ei,eihän sitä normaaliajossa huomaa semmonen ihminen joka huollattaa autonsa edustajalla toimiiko kitka vai ei kun kuitenkin niillä vehkeillä ajetaan yleensä melko helpoilla pinnoilla.kertoo tarpeeksi sun työmoraalista tai lähinnä sen puutteesta,ettet vaan olis just niitä nulikoita jotka tietää kaiken paremmin kuin muut jotka on ollu kyseisten asioiden kanssa tekemisissä vuosia jo ENNEN sun syntymääs.
p.s Hyvää Ystävänpäivää mulkuillekin