View Full Version : Varapyörän kokotoleranssi?
Seuraava tekninen ongelma raadille:
Olen (ehkä!!) lähdössä 1200km Venäjänreissulle, ja jos siellä hajoo rengas korjaamattomaan kuntoon, tarvitaan toimiva varapyörä. NO: nythän on kahdetkin erilaiset kesämaastorenkaat, 4 kpl kumpaakin, mutta eipäs ole varapyörää kumpaakaan kokoa suoraan. On toki autossa alkuperäinen aikalailla pienempi varapyörä, kun se tuli aikanaan auton mukana. KYSYMYS: Paljonko heittoa vois hyväksyä varapyörän halkaisijaan että sillä uskaltais ajella vaikka 800km asvalttia? Ymmärrän, että eri halkaisijat rasittaa perää, mutta missä menee käytännöllinen raja? Kyllä jotain toleranssia täytyy olla joka tapauksessa, kun nykyään kukaan ei varmaan kierrätä 5:ttä rengasta kulumaan tasaiseen, joten varapyörä saattaa olla jonkinverran isompi todellisuudessa.
Urkki
Heikki L
30.03.2009, 14:39
Ja nykyäänhän melkeen kaikkien autojen vara renkaat on puolta pienempiä kuin ajo-renkaat.
Tilan ja painon säästön takia, niissä kyllä lukee maks 100km ja 80km/h
Ei kai se tasauspöyrästö siellä miksikään hetkessä mene, lukko päällä voi olla kivuliasta;)
Toleranseista en tiedä mitään, kunhan mietin-
KYSYMYS: Paljonko heittoa vois hyväksyä varapyörän halkaisijaan että sillä uskaltais ajella vaikka 800km asvalttia? Ymmärrän, että eri halkaisijat rasittaa perää, mutta missä menee käytännöllinen raja?
Jos on minkään sorttinen lukko takana mitä ei saa kokonaan auki niin kokoeroa ei saisi olla juuri yhtään. Jos on kytkettävä lukko tai avoin perä niin eipä tuolla kauheasti väliä.
Jeep-Ukko
31.03.2009, 11:15
Jos on minkään sorttinen lukko takana mitä ei saa kokonaan auki niin kokoeroa ei saisi olla juuri yhtään. Jos on kytkettävä lukko tai avoin perä niin eipä tuolla kauheasti väliä.
Esim, juurikin kitkalukko...
Laittaa edestä ehjän ison renkaan taakse.
Eteen pieni varapyörä, kun kuitenkin etuperä on yleensä irti kytkettävissä.
Tosin voi olla mielenkiintoinen ajaa, kun kääntyvällä akselilla erikokoiset pyörät :D
Hätätapauksissa on ajettu monta tuumaa pienemmillä varapyörillä venäjältä pois tyyliin 35" hajonnut ja 205 ollut vararenkaana mutta kuten sanottua, hätätapauksissa.
2" pienempi menettelee vielä. Maastureissa kun on napalukot ja kytkettävä takaveto niin laittaa eriparin etuakselille, napalukot auki ja samankokoiset taka-akselille.
33" rengas etenee n.16cm pidemmän matkan/kierros kuin 35" rengas eli avoimelle tasauspyörästölle ei tule vielä mahdottomia nopeuksia tuosta.
Kiitos mestari Laalaa. Nyt alan ymmärtää, ja käytännön kokemus on aina vakuuttavaa. Jeep ZJ:ssä ei ole napalukkoja, mutta etuveto on viskon takana eli menee päälle vasta kun takaveto luistaa. Pidänkin siis ne maastorengassarjat ristiin toistensa varafillareina ja jos on pakko käyttää, ajelen maltillisesti erikokoiset renkaat etuakselilla.
Urkki
Ja btw, Urkilla on ARB:t edessä ja takana!! Eli ei pitäisi aiheuttaa mitään suurempia ongelmia ajaa pienempikehäisellä vararenkaalla!!! Kunhan ei anna mitään sikapoljentaa sitten enää....
Onko jakolootassa vain hidas ja nopea neliveto, vai niiden lisäksi myös takaveto?
Miten se visko "menee päälle"? Eikös se visko ole periaatteessa etu- ja takakardaanin välissä? Kun toisella akselilla on pienempi pyörä -> pyörii kardaani nopeammin -> visko "luistaa" -> visko lämpenee -> visko sulaa kiinni/auki? Kuinka paljon nopeuseroa visko sietää ja kuinka nopeasti lämpenee?
Onko jakolootassa vain hidas ja nopea neliveto, vai niiden lisäksi myös takaveto?
Miten se visko "menee päälle"? Eikös se visko ole periaatteessa etu- ja takakardaanin välissä? Kun toisella akselilla on pienempi pyörä -> pyörii kardaani nopeammin -> visko "luistaa" -> visko lämpenee -> visko sulaa kiinni/auki? Kuinka paljon nopeuseroa visko sietää ja kuinka nopeasti lämpenee?
Eiköhän tuon yhden pyörän pyörintäeron hoida ihan tasauspyörästö!!!
Kardaaneihin muodostuu pyörintäeroa, baxxter on oikeilla jäljillä.
Kardaaneihin muodostuu pyörintäeroa, baxxter on oikeilla jäljillä.
Ei muodostu, mitähän se tasauspyörästö siellä tekee??
HiluxMan
01.04.2009, 14:56
http://auto.howstuffworks.com/differential2.htm
Kääntyminen kai vastaa samaa kuin ajaa suoraan eri koon pyörillä.
Jeep-Ukko
01.04.2009, 15:35
Ei muodostu, mitähän se tasauspyörästö siellä tekee??
Samalla akselilla olevien renkaiden koko vaihtelu aiheuttaa tasaus pyörästön pyörimistä, joka taas aiheuttaa lautaspyörälle eri nopeuden kuin, että tasaus pyörästö ei pyörisi.
Jotenka kun lautaspyörät pyörii eri nopeutta, niin kardaanitkin pyörii erinopeutta.
Keskitasaus pyörästö jakolaatikkossa tasaa nämä, mutta jos siellä on se visko, niin pisemmänpäälle se kuolee...
http://auto.howstuffworks.com/differential2.htm
Kääntyminen kai vastaa samaa kuin ajaa suoraan eri koon pyörillä.
No ei ni!! Kääntymiseen vaikuttaa se että etuakseli tekee pidemmän matkan kui taka-akseli, mutta suoraan ajaessa niillä on sama matka, tasauspyörästö tasaa renkaiden väliset pyörintäerot, mitä sillä tasauspyörästöllä muuten mitään tekis, spooli vaan joka autoon!!!
Samalla akselilla olevien renkaiden koko vaihtelu aiheuttaa tasaus pyörästön pyörimistä, joka taas aiheuttaa lautaspyörälle eri nopeuden kuin, että tasaus pyörästö ei pyörisi.
Ei vaikuta lautaspyörään mitään, tasauspyörästö vain pyörii enemmän kuin normaaliajossa!! Kokeileppa osa-aikaisella jakolaatikolla, ilman lukkoja kummassakaan päässä ja neliveto päällä ja vaihda taakse pienempikehäinen rengas, tasauspyörästö pyörii eri tavalla tasaten pyörintäeroa, välitys pyörii ihan samaa vauhtia kuin edessäkin!!
Jeep-Ukko
01.04.2009, 15:46
http://auto.howstuffworks.com/differential2.htm
Kääntyminen kai vastaa samaa kuin ajaa suoraan eri koon pyörillä.
Kääntyessä eturenkaista ulompi menee pitemmän matkan ja sisempi lyhyemmän matkan, vastaavasti taka renkaissa ulompi menee vähän pisempää matkaa kuin sisempi rengas.
Matkan pituus erot ja näin ollen nopeus vaihtelut saadaan tasaus pyörästöllä tasattua.
---
Kun eri kokoiset renkaat:
Suoraa ajettaessa kaikki menee saman matkan, takana isot renkaat pyörii samaa nopeutta, jolloin tasauspyörästö ei pyöri, ja kardaani pyörii nopeutta X.
Edessä iso rengas pyörii takarenkaiden kanssa samaa nopeutta.
Edessä pieni rengas pyörii paljon nopeampaa nopeutta.
Jolloin etu tasaus pyörästä aiheuttaa etu kardaanille eri pyörimis nopeuden (Y) kuin takakardaanilla on.
Ja X ei ole Y :D
Kääntyessä eturenkaista ulompi menee pitemmän matkan ja sisempi lyhyemmän matkan, vastaavasti taka renkaissa ulompi menee vähän pisempää matkaa kuin sisempi rengas.
Matkan pituus erot ja näin ollen nopeus vaihtelut saadaan tasaus pyörästöllä tasattua.
---
Kun eri kokoiset renkaat:
Suoraa ajettaessa kaikki menee saman matkan, takana isot renkaat pyörii samaa nopeutta, jolloin tasauspyörästö ei pyöri, ja kardaani pyörii nopeutta X.
Edessä iso rengas pyörii takarenkaiden kanssa samaa nopeutta.
Edessä pieni rengas pyörii paljon nopeampaa nopeutta.
Jolloin etu tasaus pyörästä aiheuttaa etu kardaanille eri pyörimis nopeuden (Y) kuin takakardaanilla on.
Ja X ei ole Y :D
Kovasti samalla kannalla..
Jeep-Ukko
01.04.2009, 15:51
Ei vaikuta lautaspyörään mitään, tasauspyörästö vain pyörii enemmän kuin normaaliajossa!! Kokeileppa osa-aikaisella jakolaatikolla, ilman lukkoja kummassakaan päässä ja neliveto päällä ja vaihda taakse pienempikehäinen rengas, tasauspyörästö pyörii eri tavalla tasaten pyörintäeroa, välitys pyörii ihan samaa vauhtia kuin edessäkin!!
3 samankokoista rengasta ja 1 erikokoinen rengas aiheuttaa toiselle kardaanille erinopeuden.
Keski tasaus pyörästö tasaa tässä näin.
Lyö keskilukko jumiin ja koita ajaa.
Kato mistä paukkuu.
HiluxMan
01.04.2009, 18:55
Tämä on hauskaa seurata. Asiallista väittelyä, mutta jostakin pöllähti mieleen Speden sketsi tasauspyörästön toiminnasta.
Jatkakaa. ;)
Tämä on hauskaa seurata. Asiallista väittelyä, mutta jostakin pöllähti mieleen Speden sketsi tasauspyörästön toiminnasta.
Jatkakaa. ;)
Juu, vasen jalka on jo kotona vaikka oikea jalka on vielä töissä!!
Ja suatana, laskeskelin ja tutkailin asiaa (yksi Grand Cherokeen perä tossa nosturilla levällään eli on mistä tutkailla asiaa luonnossa) ja himputti, pakko myöntää, OON VÄÄRÄSSÄ!!!!
ANTEEKSI!!
Kyllä se omalta osaltaan vaikuttaa kardaanin pyörintään.....
Urkki, nyt et voi lähteä itään...
moggirange
01.04.2009, 19:06
Kyllä Jeep-ukko on oikeassa!
Jeep-Ukko
01.04.2009, 19:53
Tämä on hauskaa seurata. Asiallista väittelyä, mutta jostakin pöllähti mieleen Speden sketsi tasauspyörästön toiminnasta.
Jatkakaa. ;)
Spede show ja naisen logiikkaa on parhaita :D:D:D
Kyllä Jeep-ukko on oikeassa!
Baxxter se oikeassa oli, ekana jo sanoi tuosta, minä vain selvensin asiaa...
Tosin voi olla mielenkiintoinen ajaa, kun kääntyvällä akselilla erikokoiset pyörät :D
Ajoin kerran bj75 raumalta kiukaisiin sillain, että etuakselilla oli varapyöränä 235/75/15 gummi ja muut 33x10,5x15 ja kun sai paineet kohilleen niin oli ihan samanlainen ajettava kun muutenkin. :)
Iltaa vielä herrat. Pitkän ja vaiherikkaan keskustelun jälkeen on siis päädytty yhteisymmärrykseen, varapyörä hankitaan tavalla, toisella tai kolmannella.
Viikonloppuja!!!
Urkki
Eiks ongelmasta selviä laittamalla se pienempi rengas eteen ja etukardaani takakonttiin. Tai häiritsisiskö kyseinen toimenpide viskon sielunelämää ku etukardaanin laippa pyöris ilman kuormaa :cool:
Rekisteröimätön
03.04.2009, 23:12
Eiks ongelmasta selviä laittamalla se pienempi rengas eteen ja etukardaani takakonttiin. Tai häiritsisiskö kyseinen toimenpide viskon sielunelämää ku etukardaanin laippa pyöris ilman kuormaa :cool:
Joo, kyllä noitten viskojen kanssa saa olla varovainen. Oon tuttavan autolla ajanu, siinä oli visko menossa entiseksi ja alkoi olla yhtä puuta eli luisto oli loppumassa kokonaan. Semmosen kanssa ei ole leikkimistä kaukana poissa koska porsii ennen kotiin pääsyä varmaankin.
Jos on vanhanaikaset 100%:n kytkennät jotka saa siis kokonaan kytkettyä irti niin muutaman vuoden kärsii ainakin BJ:llä ajella siististi asfaltilla vaikka kemppi perässä ilman rikkoontumisia. Hienommat nykyaikaset rakenteet tuskin kestää
C.rok
Eiks ongelmasta selviä laittamalla se pienempi rengas eteen ja etukardaani takakonttiin. Tai häiritsisiskö kyseinen toimenpide viskon sielunelämää ku etukardaanin laippa pyöris ilman kuormaa :cool:
Riippuu vähän rakenteesta. Land rovereista löytyvästä borg-warnerin jakolootassa olin havaitsevinani hieman erikoisrakenteisen tasauspyörästön ja kardaanien välillä viskon. Eli jos nappaa toisen kardaanin pois, saattaa liikkeellelähdössä tyhjä kardaanin laippa pyöriä vimmatusti kunnes visko lämpenee, puree kiinni ja toinen kardaani alkaa välittämään voimaa. Teoriassa ainakin mahdollista ajella, käytännöstä en tiedä. Varmasti sitä viskoa rasittaa.
Vaihtoehtoinen toteutus löytyy ainakin land roverin freelanderista. Neliveto on jatkuva ja kiinteä jakolaatikon osalta. Takakardaanin välissä on erillinen viskomurikka, joka antaa akseleiden pyöriä eri nopeutta. Tässä voi huoletta napata takakardaanin pois, koska etupään veto menee pelkästään rattaiden kautta. Jos kyseisessä kulkineessa olisi etukardaani, sen irrottaminen taas kävisi viskon päälle ja taas teoriassa kuljettaisi kuin borg-warnerin tapauksessa.
EDIT: Ajelin vähän matkaa rangella kiinteä neliveto päällä ja rengastuksena vasemmalla edessä 215r16 ja muut pyörät 36x12,5x15. Aika vahvasti puolsi vasemmalle, kun kyseinen rengas kulki kierroksen aikana noin 2,3m ja muut renkaat noin 2,7m.
Höpisin tänään aamulla Urkille puskuria irroittaessamme, että jospa asiassa auttaisi väliaikaisesti korkeampien renkaiden paineiden pudotus. Hmmm... Vaan nyt tarkemmin ajatellen eihän tuo pintakuvio paljoa taida tuolla toimenpiteellä lyhentyä. Käytännön kokemusten perustella tuolla paineiden pudotuksella saattaa kuitenkin saada pientä lievennystä viskon rasitukseen aiheuttamalla isompiin kumeihin sitten vaikka jotain luistoa tjsp.
Itse tekisin niin, että jos olisi pakko ruuvata pienempi kumes toiseeen etunurkkaan, katsoisin paljonko toimenpiteen johdosta joutuu suoraan ajettaessa korjaamaan ratilla. Sitten muista kumeista vaikka bar pois, ja saattaisi ratti ollakin taas suorassa. Vai olenko mä nyt ihan metsässä? (Vai pitäisikö tällä foorumilla pelätä olevansa ihan tiellä?)
Rausku4x4
04.04.2009, 13:24
Mites kun mulla on 32 tuumaset renkaat ja käytän vara pyöränä 33 tuumasia niin haittaako tuo?
Niin ja vähän ot:tä tossa on se video naisenlogiikasta http://www.youtube.com/watch?v=maKTpFXjro4&feature=related